Zekerheid van geloof

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door eilander »

Natuurlijk is het bijbels om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. Lees bv. het Avondmaalsformulier.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:Natuurlijk is het bijbels om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. Lees bv. het Avondmaalsformulier.
Je bedoelt dat Avondmaalsformuliers is om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. En ik begrijp dat je de rest van posting onzin vindt. Maar ik kan met minder niet toe. Ik heb helemaal niets in mezelf. Mijn zaligheid ligt alleen in Christus. En in Hem onwankelbaar en ontwijfelbaar.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ditbenik »

.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 12 okt 2018, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het bijbels om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. Lees bv. het Avondmaalsformulier.
Je bedoelt dat Avondmaalsformuliers is om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. En ik begrijp dat je de rest van posting onzin vindt. Maar ik kan met minder niet toe. Ik heb helemaal niets in mezelf. Mijn zaligheid ligt alleen in Christus. En in Hem onwankelbaar en ontwijfelbaar.
Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Natuurlijk is het bijbels om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. Lees bv. het Avondmaalsformulier.
Je bedoelt dat Avondmaalsformuliers is om te stellen dat je aan zelfonderzoek moet doen. En ik begrijp dat je de rest van posting onzin vindt. Maar ik kan met minder niet toe. Ik heb helemaal niets in mezelf. Mijn zaligheid ligt alleen in Christus. En in Hem onwankelbaar en ontwijfelbaar.
Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.
Omdat je aan mijn toelichting volledig voorbij gaat.
Je zegt dat het Bijbels is maar je verwijst vervolgens niet naar de Bijbel maar naar het Avondmaalsformulier.

Als Christus in mij is en ik in Christus is er dagelijks de omgang met Hem en is er dagelijks het belijden van zonden en is er dagelijks het geloof dat al mijn zonden in Christus vergeven zijn en is er dagelijks de strijd om rein en heilig voor God te leven. De vraag is vervolgens of je dan bij iemand die met een open vraag komt, die vraag kunt afdoen met te roepen dat de duivel ook gelooft. Dat heeft niets te maken met zelfonderzoek of zelfbeproeving in het kader van het HA. Daar ging mijn opmerking over. Het is zo doodvermoeiend om steeds maar de mens in het middelpunt te stellen. Ben ik wel goed genoeg? Is het bij mij wel echt? De duivel gelooft ook, dus hou je mond maar. Enz. Daarmee doe je het volbrachte werk van Christus te kort. Alles ligt in Hem en niets in mij. Dat is wat ik aangaf. Niets meer en niets minder.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door eilander »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.
Omdat je aan mijn toelichting volledig voorbij gaat.
Je zegt dat het Bijbels is maar je verwijst vervolgens niet naar de Bijbel maar naar het Avondmaalsformulier.

Als Christus in mij is en ik in Christus is er dagelijks de omgang met Hem en is er dagelijks het belijden van zonden en is er dagelijks het geloof dat al mijn zonden in Christus vergeven zijn en is er dagelijks de strijd om rein en heilig voor God te leven. De vraag is vervolgens of je dan bij iemand die met een open vraag komt, die vraag kunt afdoen met te roepen dat de duivel ook gelooft. Dat heeft niets te maken met zelfonderzoek of zelfbeproeving in het kader van het HA. Daar ging mijn opmerking over. Het is zo doodvermoeiend om steeds maar de mens in het middelpunt te stellen. Ben ik wel goed genoeg? Is het bij mij wel echt? De duivel gelooft ook, dus hou je mond maar. Enz. Daarmee doe je het volbrachte werk van Christus te kort. Alles ligt in Hem en niets in mij. Dat is wat ik aangaf. Niets meer en niets minder.
Ik vind twee dingen absoluut niet fair van je:
- als ik ergens niet op inga, is dat niet hetzelfde als dat het ik het onzin vind. Dat vind ik een hele nare conclusie
- dat je mij dingen tegenwerpt die DIA zegt.
Zelfbeproeving: in de Bijbel staat bijvoorbeeld "Beproeft uzelven, of gij in het geloof zijt." En op vele andere plaatsen wordt gewezen op het gevaar van zelfbedrog. Denk aan de gelijkenis van de dwaze en wijze bouwer.
Lees daar wat over, uit pastoraal getoonzette boeken als van à Brakel of Immens. Daar vind je een gezonde insteek over zelfonderzoek.
Maar als het je dagelijkse praktijk is om dichtbij de Heere Jezus te leven, en je Zijn stem in je hart mag horen, hoef ik je daarover niets te vertellen, denk ik.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:Hoe kom je bij de onderstreepte zin? Ik vind het helemaal geen onzin, ik zeg alleen dat het bijbels is om desondanks zelfonderzoek te doen. Het gaat immers wel degelijk om Christus in ons.
Omdat je aan mijn toelichting volledig voorbij gaat.
Je zegt dat het Bijbels is maar je verwijst vervolgens niet naar de Bijbel maar naar het Avondmaalsformulier.

Als Christus in mij is en ik in Christus is er dagelijks de omgang met Hem en is er dagelijks het belijden van zonden en is er dagelijks het geloof dat al mijn zonden in Christus vergeven zijn en is er dagelijks de strijd om rein en heilig voor God te leven. De vraag is vervolgens of je dan bij iemand die met een open vraag komt, die vraag kunt afdoen met te roepen dat de duivel ook gelooft. Dat heeft niets te maken met zelfonderzoek of zelfbeproeving in het kader van het HA. Daar ging mijn opmerking over. Het is zo doodvermoeiend om steeds maar de mens in het middelpunt te stellen. Ben ik wel goed genoeg? Is het bij mij wel echt? De duivel gelooft ook, dus hou je mond maar. Enz. Daarmee doe je het volbrachte werk van Christus te kort. Alles ligt in Hem en niets in mij. Dat is wat ik aangaf. Niets meer en niets minder.
Ik vind twee dingen absoluut niet fair van je:
- als ik ergens niet op inga, is dat niet hetzelfde als dat het ik het onzin vind. Dat vind ik een hele nare conclusie
- dat je mij dingen tegenwerpt die DIA zegt.
Zelfbeproeving: in de Bijbel staat bijvoorbeeld "Beproeft uzelven, of gij in het geloof zijt." En op vele andere plaatsen wordt gewezen op het gevaar van zelfbedrog. Denk aan de gelijkenis van de dwaze en wijze bouwer.
Lees daar wat over, uit pastoraal getoonzette boeken als van à Brakel of Immens. Daar vind je een gezonde insteek over zelfonderzoek.
Maar als het je dagelijkse praktijk is om dichtbij de Heere Jezus te leven, en je Zijn stem in je hart mag horen, hoef ik je daarover niets te vertellen, denk ik.
Dat is heel vervelend dat je mijn inbreng niet fair vindt want dat is niet mijn bedoeling. Mijn excuses daarvoor. Ik probeerde alleen aan te geven waarom ik schreef wat ik schreef.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door AnJa »

Het boek "de zekerheid van het geloof " van Ebenhezer Erskine heb ik er weer eens bijgepakt.
En opnieuw werd ik geraakt door het volgende wat hij schrijft:

Goedheid van God
Zolang als wij God zien als een onverzienlijke vijand, zullen onze vooringenomenheid en vijandschap jegens Hem blijven. Zolang de vijandschap jegens God in haar ongebroken kracht aanwezig is, is het beslist onmogelijk dat wij maar enig vertrouwen in Hem zullen hebben of tot Hem de toevlucht zullen nemen.
In plaats van dat wij tot Hem gaan in de volle zekerheid van het geloof, zullen wij, evenals onze eerste ouders, met ontzetting voor Zijn toorn en wraak van Hem wegvluchten.

Máár... laat ons er eens van overtuigd zijn, dat Hij ín Christus een God van liefde, genade, ontferming en goedwillendheid is, dán en niet eerder zullen wij de toevlucht nemen onder de schaduw van Zijn vleugelen.
Daarom doet Hij de grootst mogelijke moeite ons ervan te overtuigen dat Hij ons in Christus een hartelijke liefde en goedwillendheid toedraagt.

Uit:
"De zekerheid van het geloof"
Ebenezer Erskine

Een boek dat ik iedereen van harte wil aanbevelen!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door eilander »

In het topic over kerk verlaten krijg ik een moderator achter me aan als ik daar nog iets off-topic zeg, terwijl ik wel een reactie had getypt. Die wil ik dan graag nog hier kwijt.
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Ad, wat betekent Christus dan voor iemand, als je niet de bewuste vergeving van zonden kent? Wat is Hij dan voor je?
Ik vind de nuance die Ad aanbrengt, heel belangrijk. We moeten echt oppassen in deze zaken.
Als een predikant die gepokt en gemazeld is in de leer van 'zondag 7 is nog geen zondag 23', de bewuste rechtvaardigmaking is een nadere weldaad die niet iedereen te beurt valt, enzovoorts... dan moeten we niet gek opkijken dat iemand ook in die lijn het Woord verkondigt.
Als iemand dan in die context zegt dat hij nog geen bewuste vergeving van schuld heeft meegemaakt, mogen we daar echt niet van maken dat iemand Christus niet kent.

Natuurlijk kun je iets zeggen over deze leer. Dit komen we op deze manier bij de oudvaders niet tegen, en uitdrukkingen als 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' zijn wel geheel in de bovengenoemde lijn maar moeilijk verenigbaar met de gehele Bijbel.
Dat betekent nog niet dat we mensen die zelf dit onderwijs hebben gekregen, hard moeten vallen hierover.

En ik zeg nog maar eens: ik weet zeker dat er veel mensen hiermee worstelen en niet in de zekerheid leven, maar straks eeuwig God groot maken - en andersom: dat er ook veel mensen zijn die de leer op dit punt uitstekend op een rijtje hebben in de Bijbelse zin, en belijden Christus te kennen, maar zich bedriegen.

Hier kun je in een discussie natuurlijk niets mee, zo bedoel ik het ook niet. Wat mij betreft mag deze leer vanuit Gods Woord weerlegd worden, maar spreek alsjeblieft niet hard over deze mensen en hun beleving. En natuurlijk, ik zie ook het grote gevaar dat juist ook deze leer oproept, en waar óók mensen zich mee bedriegen: 'ik durf dan wel niet te zeggen dat ik Christus ken, maar ik heb toch wel eens zicht mogen hebben op....' Dat kán! Maar het kan ook zo goed misbruikt worden, omdat er een cultuur is ontstaan waarin zekerheid verdacht wordt gehouden, maar twijfel als Bijbels wordt gepromoot.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ad Anker »

Ik val je helemaal bij, eilander. Dank! Je laatste zin is helaas vaak wel erg waar.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Zekerheid... En als we dan zien hoe zeer dicht schijn bij zijn kan komen. Zouden we ons dan niet zeer nauw onderzoeken?
https://www.youtube.com/watch?v=ofbGTXkMN_k
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Zekerheid... En als we dan zien hoe zeer dicht schijn bij zijn kan komen. Zouden we ons dan niet zeer nauw onderzoeken?
https://www.youtube.com/watch?v=ofbGTXkMN_k
Geheel ben ik het eens met u. Is het naar de Schrift!
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:In het topic over kerk verlaten krijg ik een moderator achter me aan als ik daar nog iets off-topic zeg, terwijl ik wel een reactie had getypt. Die wil ik dan graag nog hier kwijt.
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Ze kenden Christus wel, alleen de bewuste vergeving van zonden niet. Ik vind deze nuance wel belangrijk. Jij duidt het door jouw bril. En dan klopt het niet.
Ad, wat betekent Christus dan voor iemand, als je niet de bewuste vergeving van zonden kent? Wat is Hij dan voor je?
Ik vind de nuance die Ad aanbrengt, heel belangrijk. We moeten echt oppassen in deze zaken.
Als een predikant die gepokt en gemazeld is in de leer van 'zondag 7 is nog geen zondag 23', de bewuste rechtvaardigmaking is een nadere weldaad die niet iedereen te beurt valt, enzovoorts... dan moeten we niet gek opkijken dat iemand ook in die lijn het Woord verkondigt.
Als iemand dan in die context zegt dat hij nog geen bewuste vergeving van schuld heeft meegemaakt, mogen we daar echt niet van maken dat iemand Christus niet kent.

Natuurlijk kun je iets zeggen over deze leer. Dit komen we op deze manier bij de oudvaders niet tegen, en uitdrukkingen als 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' zijn wel geheel in de bovengenoemde lijn maar moeilijk verenigbaar met de gehele Bijbel.
Dat betekent nog niet dat we mensen die zelf dit onderwijs hebben gekregen, hard moeten vallen hierover.

En ik zeg nog maar eens: ik weet zeker dat er veel mensen hiermee worstelen en niet in de zekerheid leven, maar straks eeuwig God groot maken - en andersom: dat er ook veel mensen zijn die de leer op dit punt uitstekend op een rijtje hebben in de Bijbelse zin, en belijden Christus te kennen, maar zich bedriegen.

Hier kun je in een discussie natuurlijk niets mee, zo bedoel ik het ook niet. Wat mij betreft mag deze leer vanuit Gods Woord weerlegd worden, maar spreek alsjeblieft niet hard over deze mensen en hun beleving. En natuurlijk, ik zie ook het grote gevaar dat juist ook deze leer oproept, en waar óók mensen zich mee bedriegen: 'ik durf dan wel niet te zeggen dat ik Christus ken, maar ik heb toch wel eens zicht mogen hebben op....' Dat kán! Maar het kan ook zo goed misbruikt worden, omdat er een cultuur is ontstaan waarin zekerheid verdacht wordt gehouden, maar twijfel als Bijbels wordt gepromoot.
Mooie reactie Eilander, helder. Volgens mij is het altijd goed niet (te) hard over mensen an sich te spreken, maar elkaar wel Bijbels op te blijven scherpen (en ondersteunen en troosten).
Je laatste zin is inderdaad soms zo waar. Ik heb veel gehoord 'als men te vaak over Jezus praat, dan zal het wel niet echt zijn'. En dat doet tegenwoordig veel pijn.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door KDD »

...
Ik zeg nog éémaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat 't durft te zeggen, dat 't deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt - somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij die geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is ...
En dan zeg ik met Wulfert Floor, dat ik toch maar het liefst met dat wormpje Jacobs naar Sion zou willen kruipen.
...
geschreven door Ds. J.T. Doornenbal
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Onder andere de Puriteinen leren dat men naar zekerheid hoort te staan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie