Zekerheid van geloof

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Jantje schreef:Ja, maar volgens mij is de uitdrukking van @liz boer dan niet goed. Of nu een vingerhoed of een emmer vol zit met water, voor beiden geldt: vol is vol. Dus ik zou absoluut niet de woorden in de mond willen nemen dat een klein geloof kleiner van God zou denken.
Wat is geloof
Als je zegt ik geloof in God eat geloof je dan?
Dat is een heel oude vraag.
Gijlieden gelooft in God. Gij doet wel, de duivelen geloven ook... (ik citeer even vrij.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Jantje »

Het gaat uiteraard om het ware geloof (Zondag 7). En volgens mij kom je dan toch weer uit bij de standen in het genadeleven (nee, géén standenleer!). Maar daar ga ik maar niet opnieuw over uitwijden hier.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Ja, maar volgens mij is de uitdrukking van @liz boer dan niet goed. Of nu een vingerhoed of een emmer vol zit met water, voor beiden geldt: vol is vol. Dus ik zou absoluut niet de woorden in de mond willen nemen dat een klein geloof kleiner van God zou denken.
Wat is geloof
Als je zegt ik geloof in God eat geloof je dan?
Dat is een heel oude vraag.
Gijlieden gelooft in God. Gij doet wel, de duivelen geloven ook... (ik citeer even vrij.)
Dat slaat dus niet op mijn vraag.
Wat versta je onder heloof is iets heel anders en misschien is het je bedoeling niet, maar wat je schrijft komt onaardig over.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ditbenik »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Jantje schreef:Ja, maar volgens mij is de uitdrukking van @liz boer dan niet goed. Of nu een vingerhoed of een emmer vol zit met water, voor beiden geldt: vol is vol. Dus ik zou absoluut niet de woorden in de mond willen nemen dat een klein geloof kleiner van God zou denken.
Wat is geloof
Als je zegt ik geloof in God eat geloof je dan?
Dat is een heel oude vraag.
Gijlieden gelooft in God. Gij doet wel, de duivelen geloven ook... (ik citeer even vrij.)
Dat slaat dus niet op mijn vraag.
Wat versta je onder heloof is iets heel anders en misschien is het je bedoeling niet, maar wat je schrijft komt onaardig over.
Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Zie begin van dit topic, de aandacht erop vestigen dat Ds. V.d. Groe, teruggaat naar de Reformatie en kort daarna, en duidelijk spreek over dat de zekerheid van het geloof iets is van het (let wel) WEZEN van het geloof.
En het is een lezenswaardig document van hem.
O ja, eens. Maar wellicht heb je er bepaalde zake die je wilde aanstippen.
Ik vind het een erg teer en moeilijk punt. Ik denk dat er momenten kunnen zijn waar die zekerheid zo,heel klein kan zijn. Momenten van twijfel, waar het moeilijk is een lichtpuntje te zien.
zeker lees Jesaja 50 vers 10 maar: Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN, en steune op zijn God.

Maar die gelovige die geen licht heeft, wordt verwezen naar de Naam des HEEREN, naar de Heere Jezus.
Als er twijfel is moet men juist op Gods belofte woord gewezen worden, en Van der Groe zal niet zeggen, dat er geen twijfel kan zijn, maar hij spreekt wel in zeer sterkte bewoordingen en heldere en duidelijke taal over de zekerheid die eigen is aan het geloof.
Zekerheid die verbonden is met het vertrouwen op Jezus Christus, de zekerheid ligt buiten de gelovige in Jezus de Christus, die zekerheid (de basis ervan) ligt niet in gevoel of in bevinding.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef:
Zeeuw schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Zie begin van dit topic, de aandacht erop vestigen dat Ds. V.d. Groe, teruggaat naar de Reformatie en kort daarna, en duidelijk spreek over dat de zekerheid van het geloof iets is van het (let wel) WEZEN van het geloof.
En het is een lezenswaardig document van hem.
O ja, eens. Maar wellicht heb je er bepaalde zake die je wilde aanstippen.
Ik vind het een erg teer en moeilijk punt. Ik denk dat er momenten kunnen zijn waar die zekerheid zo,heel klein kan zijn. Momenten van twijfel, waar het moeilijk is een lichtpuntje te zien.
zeker lees Jesaja 50 vers 10 maar: Wie is er onder ulieden, die den HEERE vreest, die naar de stem Zijns Knechts hoort? Als hij in de duisternissen wandelt, en geen licht heeft, dat hij betrouwe op den Naam des HEEREN, en steune op zijn God.

Maar die gelovige die geen licht heeft, wordt verwezen naar de Naam des HEEREN, naar de Heere Jezus.
Als er twijfel is moet men juist op Gods belofte woord gewezen worden, en Van der Groe zal niet zeggen, dat er geen twijfel kan zijn, maar hij spreekt wel in zeer sterkte bewoordingen en heldere en duidelijke taal over de zekerheid die eigen is aan het geloof.
Zekerheid die verbonden is met het vertrouwen op Jezus Christus, de zekerheid ligt buiten de gelovige in Jezus de Christus, die zekerheid (de basis ervan) ligt niet in gevoel of in bevinding.
De basis niet, maar voor de gelovige zal dit toch in de bevinding tot uiting moeten komen?
GGotK
Berichten: 2178
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door GGotK »

Ditbenik schreef:
Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat Dia op zijn minst bedoelt, is dat er voortdurend zelfreflectie/zelfonderzoek moet plaatsvinden.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Isala »

GGotK schreef:Wat Dia op zijn minst bedoelt, is dat er voortdurend zelfreflectie/zelfonderzoek moet plaatsvinden.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar wat wil je voortdurend in jezelf (onder) zoeken? Waar wil je voortdurend in jezelf op reflecteren?
David zei het al: Hoop op God en sla het oog naar boven, dus van jezelf áf.
Te veel introspectie kan ook ongezonde introspectie worden, die je verder bij de Heere vandaan brengt.
Daarbij: De Heere - en ook de apostelen - roepen niet op om dat voortdurend te doen.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef: Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat is een hobby? En is dat enigszins te vergelijken met een Bijbelse waarheid? Of is Bijbelverklaring ook tot hobby verworden? Ik weet het wel, de waarheid heeft vijanden. Dat is altijd zo geweest. Ga de Bijbel maar na. Is ooit de waarheid naar de mens geweest? Nee toch? Wie de waarheid zegt wordt zelfs gestenigd door de godsdienst. Wat maak ik verdacht. Daar zou heel graag een antwoord op willen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat Dia op zijn minst bedoelt, is dat er voortdurend zelfreflectie/zelfonderzoek moet plaatsvinden.
Dat lijkt niet meer nodig te zijn. Ook als we de preek van vanavond eens goed beluisteren. Is het niet nodig?
Misschien is het goed de preek die ik vanavond hoorde eens te beluisteren. Daar komen dingen naar voren die we niet veel meer horen. Ook aangaande onszelf. We hebben niet in te eerste plaats te zoeken of het bij een ander recht ligt, maar is het bij mij, bij u ooit waar geweest? Deze zaken komen ook aan der orde in de preek
http://www.theologienet.nl/mp3/Lamain%2 ... 201977.mp3
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat Dia op zijn minst bedoelt, is dat er voortdurend zelfreflectie/zelfonderzoek moet plaatsvinden.
Dat lijkt niet meer nodig te zijn. Ook als we de preek van vanavond eens goed beluisteren. Is het niet nodig?
Misschien is het goed de preek die ik vanavond hoorde eens te beluisteren. Daar komen dingen naar voren die we niet veel meer horen. Ook aangaande onszelf. We hebben niet in te eerste plaats te zoeken of het bij een ander recht ligt, maar is het bij mij, bij u ooit waar geweest? Deze zaken komen ook aan der orde in de preek
http://www.theologienet.nl/mp3/Lamain%2 ... 201977.mp3
Dia schreef:Wat is een hobby? En is dat enigszins te vergelijken met een Bijbelse waarheid? Of is Bijbelverklaring ook tot hobby verworden? Ik weet het wel, de waarheid heeft vijanden. Dat is altijd zo geweest. Ga de Bijbel maar na. Is ooit de waarheid naar de mens geweest? Nee toch? Wie de waarheid zegt wordt zelfs gestenigd door de godsdienst. Wat maak ik verdacht. Daar zou heel graag een antwoord op willen.
soms door onkunde van de natuur des geloofs, menende dat die bestaat in de
verzekering van een kind Gods te zijn, en in het gevoelig genieten van de
goedgunstigheden Gods; deze, als ze wederom terecht komen, peuteren gedurig aan
hun staat, en sommigen zijn wrévelig, en zijn gedurig bezig met redenen te zoeken, dat
zij geen genade hebben, alsof zij een grote overwinning bevochten zouden hebben, dat
ze zich uit de genade en buiten Christus gesloten hadden.
Maar weet allen, dat gij u zeer bezondigt, en uzelf in de weg bent om uw loop in
blijdschap en heiligheid uit te lopen; dit is de oorzaak van uw droefgeestigheid die u
uzelf aandoet, dit is de oorzaak dat u zo verward in de schepselen blijft, dit is de
oorzaak dat u God niet verheerlijkt, noch bij uzelf, noch bij anderen.
LIII. Welaan dan, gelovigen, al lang genoeg gesukkeld, u hebt nu tot uw nadeel al
geleerd, dat het niet vordert.

(a.) Tracht naar toename in het geloof; tot dat doel, leest en herleest 't geen wij boven
van de natuur des geloofs gezegd hebben, om een heldere opvatting van de natuur van
het geloof te hebben, dat ze bestaat in het zetten van zijn hart op Jezus, zichzelf en zijn
zaligheid Jezus in de handen te geven en Hem toe te vertrouwen; zich op Hem te
verlaten, op Hem te steunen en te leunen, zich van Hem te laten dragen, en Hem voor
alles te laten zorgen, teneinde Hij de ziel rechtvaardige, heilige en zalige, dewijl Hij
almachtig, getrouw, waarachtig en wijs is.
Wat is er betamelijker, wat is er veiliger, wat is er meer Christus verheerlijkende dan
dat?
W a Brakel.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door pierre27 »

GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat Dia op zijn minst bedoelt, is dat er voortdurend zelfreflectie/zelfonderzoek moet plaatsvinden.

En in dezen moeten we DIA gelijk geven, dat onderzoek kan absoluut geen kwaad!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat Dia op zijn minst bedoelt, is dat er voortdurend zelfreflectie/zelfonderzoek moet plaatsvinden.

En in dezen moeten we DIA gelijk geven, dat onderzoek kan absoluut geen kwaad!
Lees ds W a Brakel nog even
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef: Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat is een hobby? En is dat enigszins te vergelijken met een Bijbelse waarheid? Of is Bijbelverklaring ook tot hobby verworden? Ik weet het wel, de waarheid heeft vijanden. Dat is altijd zo geweest. Ga de Bijbel maar na. Is ooit de waarheid naar de mens geweest? Nee toch? Wie de waarheid zegt wordt zelfs gestenigd door de godsdienst. Wat maak ik verdacht. Daar zou heel graag een antwoord op willen.
Het antwoord wat je verdacht maakt zal ik je geven. Er wordt door Liz een vraag gesteld:
Wat is geloof
Als je zegt ik geloof in God eat geloof je dan?
Die vraag wordt door jou niet beantwoord maar je wekt de suggestie dat iemand die zegt te geloven in God hetzelfde is als de duivel die ook gelooft.
Dat is een heel oude vraag.
Gijlieden gelooft in God. Gij doet wel, de duivelen geloven ook... (ik citeer even vrij.)
Je maakt niet 'iets' verdacht (Je vraagt: wat maak ik verdacht) maar je maakt iemand verdacht. En als iemand je tegenspreekt, verval je in je standaardpatroon. Je gaat niet in op wat inhoudelijk wordt gezegd. Je kruipt gelijk weer in de slachtofferrol. Iedereen die jou ergens op wijst, of het niet met je eens is, is een vijand van de waarheid.

Iets verder op schrijf je:
We hebben niet in te eerste plaats te zoeken of het bij een ander recht ligt,
Nou, stop daar dan ook eens mee. Daarnaast onderzoek je niet eens of het bij een ander recht ligt, nee, je stelt bij voorbaat al dat het bij een ander niet recht ligt. Zondag 7 van de HC schrijft 'dat niet alleen anderen maar ook mij'. In jouw reacties krijg ik vaak het idee dat je leest 'dat niet anderen maar alleen mij'. En precies zoals ik schreef in mijn vorige post ga ik er vanuit dat je het zo niet bedoelt maar zo komt het op mij wel over.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Ditbenik »

GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Ja, Paulus lijkt heel wat ruimer te zijn dan DIA. "Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden."

DIA lijkt er soms een hobby van te maken om alles op voorhand verdacht te maken. Hij zal het zo niet bedoelen maar zo komt het wel over.
Wat Dia op zijn minst bedoelt, is dat er voortdurend zelfreflectie/zelfonderzoek moet plaatsvinden.
Als hij dat bedoelt moet hij dat ook schrijven in plaats van zo over iemand heenwalsen alsof hij degene die dat onderzoek bij iemand anders moet doen. Nog los van de vraag of het bijbels is wat je schrijft. Als je vergeving van zonden hebt ontvangen en Christus hebt leren kennen als je Zaligmaker ligt je zaligheid vast in Hem en niet in jezelf. Ik hoef aan Christus niet te twijfelen en in mij is niets goeds te vinden. Leer door de gemeenschap met Hem steeds meer van Hem kennen. Dat is heel wat zinvoller dan allerlei bespiegelingen over jezelf. En hoe meer je van Hem leert kennen, hoe minder er van jezelf overblijft. Wie zichzelf wil leren kennen, zal God moeten kennen.
Plaats reactie