Zekerheid van geloof

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Isala »

dennis schreef:Er bestaan geen grote of kleine gelovigen, want iemand die vandaag een groot geloof mag hebben, kan morgen een kleingelovige zijn.
Als de Heere Jezus zegt dat iemand een groot geloof heeft, dan bestaat een groot geloof wel.
Als de Heere Jezus zegt: "Gij kleingelovige" dan bestaat een klein geloof wel.
Hora est!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door J.C. Philpot »

Isala schreef:
dennis schreef:Er bestaan geen grote of kleine gelovigen, want iemand die vandaag een groot geloof mag hebben, kan morgen een kleingelovige zijn.
Als de Heere Jezus zegt dat iemand een groot geloof heeft, dan bestaat een groot geloof wel.
Als de Heere Jezus zegt: "Gij kleingelovige" dan bestaat een klein geloof wel.
Dat er een groot of klein geloof is ontkent Dennis ook niet. Hij ontkent dat er grote of kleine gelovigen zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Isala »

Jantje schreef:Ja, maar volgens mij is de uitdrukking van @liz boer dan niet goed. Of nu een vingerhoed of een emmer vol zit met water, voor beiden geldt: vol is vol. Dus ik zou absoluut niet de woorden in de mond willen nemen dat een klein geloof kleiner van God zou denken.
Het is idd allebei geloof, maar de Heere ziet liever een groot (emmer) geloof in Hem dan een klein (vingerhoed) geloof.
Het ligt er maar aan of je tevreden bent met de volheid van een vingerhoed of een emmer.
Een groot geloof is meer vertrouwen op Hem, dat is meer tot eer van Zijn Naam.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Isala »

J.C. Philpot schreef:Dat er een groot of klein geloof is ontkent Dennis ook niet. Hij ontkent dat er grote of kleine gelovigen zijn.
Waar zit het verschil?
Hora est!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Tiberius »

Ik denk ook dat die metafoor van de emmer en vingerhoed niet juist is. Ik heb hem ook wel eens vaker gehoord, maar dat was in een ander verband, dacht ik.
Want 'vol is vol' is hier onjuist: er is geen sprake van (bijna) leeg of vol, maar van klein of groot. Er is geen begrenzing aan grootte.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat er een groot of klein geloof is ontkent Dennis ook niet. Hij ontkent dat er grote of kleine gelovigen zijn.
Waar zit het verschil?
Ik weet nog niet of ik het er mee eens ben, maar het verschil zit in het geloof versus de gelovige; dynamisch versus statisch.
Neem Elia bijvoorbeeld. Op de Karmel had hij een groot geloof, maar de volgende dag onder de jeneverboom had hij een klein geloof.
Kan je in algemene zin zeggen, dat Elia een groot gelovige was? Ik denk het wel. Maar onder die boom was hij een kleingelovige.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door J.C. Philpot »

Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat er een groot of klein geloof is ontkent Dennis ook niet. Hij ontkent dat er grote of kleine gelovigen zijn.
Waar zit het verschil?
De gelovige is de persoon die gelooft. Hoe groter het geloof, hoe kleiner de gelovige word. En hoe groter Christus voor hem en in hem word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Isala »

J.C. Philpot schreef:De gelovige is de persoon die gelooft. Hoe groter het geloof, hoe kleiner de gelovige word. En hoe groter Christus voor hem en in hem word.
Als ik kijk naar de bestraffing van Petrus door de Heere Jezus in Mattheus 14, dan wordt dit daar zeker niet bedoelt met het woord "kleingelovige".

Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat er een groot of klein geloof is ontkent Dennis ook niet. Hij ontkent dat er grote of kleine gelovigen zijn.
Waar zit het verschil?
De gelovige is de persoon die gelooft. Hoe groter het geloof, hoe kleiner de gelovige word. En hoe groter Christus voor hem en in hem word.
Dat zijn allemaal van die subjectieve gevoelens. Het heeft geen enkele zin om de gelovige en Christus te beschouwen als communicerende vaten. Christus wordt nooit groter of kleiner.
En zekerheid ontleent niemand aan dergelijke denkbeelden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door J.C. Philpot »

Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:De gelovige is de persoon die gelooft. Hoe groter het geloof, hoe kleiner de gelovige word. En hoe groter Christus voor hem en in hem word.
Als ik kijk naar de bestraffing van Petrus door de Heere Jezus in Mattheus 14, dan wordt dit daar zeker niet bedoelt met het woord "kleingelovige".

Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.
Volgens mij betekend kleingelovige wat anders als kleine gelovige. Kan iemand die inzicht heeft in taal ons hiermee helpen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef: Dat zijn allemaal van die subjectieve gevoelens. Het heeft geen enkele zin om de gelovige en Christus te beschouwen als communicerende vaten. Christus wordt nooit groter of kleiner.
Dat klopt ook wel wat je zegt. Christus word nooit groter of kleiner.

Maar als ik door een verrekijker naar een object kijk, is het object voor mij groter. Ondanks dat het object op zichzelf niet groter of kleiner word.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:De gelovige is de persoon die gelooft. Hoe groter het geloof, hoe kleiner de gelovige word. En hoe groter Christus voor hem en in hem word.
Als ik kijk naar de bestraffing van Petrus door de Heere Jezus in Mattheus 14, dan wordt dit daar zeker niet bedoelt met het woord "kleingelovige".

Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.
Volgens mij betekend kleingelovige wat anders als kleine gelovige. Kan iemand die inzicht heeft in taal ons hiermee helpen?
Lees maar op deze link: https://onzetaal.nl/taaladvies/een-groot-grote-man
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Isala »

Tiberius schreef:
Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:Dat er een groot of klein geloof is ontkent Dennis ook niet. Hij ontkent dat er grote of kleine gelovigen zijn.
Waar zit het verschil?
Ik weet nog niet of ik het er mee eens ben, maar het verschil zit in het geloof versus de gelovige; dynamisch versus statisch.
Neem Elia bijvoorbeeld. Op de Karmel had hij een groot geloof, maar de volgende dag onder de jeneverboom had hij een klein geloof.
Kan je in algemene zin zeggen, dat Elia een groot gelovige was? Ik denk het wel. Maar onder die boom was hij een kleingelovige.
Ik had deze reactie nog niet gelezen. Maakt het voor mij wel meer duidelijk!

Het gaat mij om deze uitspraak:
J.C. Philpot schreef:Hoe groter het geloof, hoe kleiner de gelovige word. En hoe groter Christus voor hem en in hem word.
In deze gestalte is er geen sprake van een kleingelovige, maar van: Hij moet wassen en ik minder worden.
Hora est!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Ja, maar volgens mij is de uitdrukking van @liz boer dan niet goed. Of nu een vingerhoed of een emmer vol zit met water, voor beiden geldt: vol is vol. Dus ik zou absoluut niet de woorden in de mond willen nemen dat een klein geloof kleiner van God zou denken.
Wat is geloof
Als je zegt ik geloof in God eat geloof je dan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie