Zekerheid van geloof

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Panny »

Ik vind dat we ook moeten oppassen rationeel/verstand te veel als tegenovergestelde te zien van bevinding/het hart.

Want door de Heilige Geest krijg je niet zomaar wat gevoelens en ervaringen. Het zijn juist de ogen van het verstand die geopend worden. Je gaat met je verstand dingen 'zien' die je eerst niet zo zag.
Het zijn je diepste overtuigingen die veranderen.
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door DDD »

Ligt niet veel eerder ds. Kort op de lijn van Van der Groe dan DIA? Van der Groe is wel de laatste mij bekende oudvader die ik met DIA zou associeren. Maar ik ben geen groot kenner dus ik ben benieuwd waarom dit zo is geschreven.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Isala »

JCM schreef:De catechismus (zondag 1, de hoofdsom) legt de kern van de troost wel min of meer in de wetenschap (=getuigenis van de Heilige Geest in het hart, Rom. 8 : 16) dat IK een eigendom (= door het geloof = de verbinding, gelegd door de Heilige Geest) van Christus ben. Juist de wetenschap van die verbintenis geeft de troost, omdat met die verbintenis wetenschap gepaard gaat met Wie ik verbonden ben en aan welke zaken IK daarmee deel heb. Ligt de zaligheid dan in onszelf? Nee, het is een wetenschap deel te hebben aan de zaken welke Christus verworven heeft. Ligt de troost dan in de bevinding? Misschien wel....

Ik weet nog dat dat iemand hier op het forum (paar jaar geleden) tegen mij zei: vergeet niet dat ook Moslims hun bevinding kennen.
Die uitspraak maakte mij toen veel duidelijk. Het gaat per definitie om God Zelf, om het geloof in Hem en vertrouwen op Hem.
Alle religies hebben bevindingen en ervaringen. Maar wat is hun fundament?
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef: JGW kennende ('een weinig kennende' zou jij zeggen), weet je ook wel dat hij niet bedoelt dat die zekerheid voor alle mensen is. Hij gaat dus niet op de algemene toer.
Dit is de gezonde taal, zoals door onze vaderen overgeleverd.
Het ging er in deze discussie vooral om dat de zekerheid nooit in de bevinding van Gods kinderen kan liggen, maar alleen in Gods Woord.
Ja maar juist hem wat kennende is zijn gedachtengoed, ondanks de waarheid, zoals vaak blijkt, meer rationeel dan bevindelijk.
Ik verwoord alleen maar Van der Groe, lees maar na.
Dat is ook goed! Ik heb ook niets tegen de boodschap. Ik vraag me wel af met welk doel u dit publiceert? Een zendingsdrang zou niet vreemd zijn. Ik meen dat zoiets ieder, die een vaste overtuiging heeft, dat wel eens heeft. U kunt dus gewoon doorgaan met dergelijke stukjes, maar ik denk niet dat we daar veel van hoeven te verwachten, d.w.z., niet van de mens op zich. Ik weet uit ervaring dat ik ook wel eens wat heb gepubliceerd (o.a. bij meditaties). Anderzijds weet je het ook niet wie het nou leest, en blijft uitwerking voor je verborgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zit dan toch meer op de lijn van Brakel, is op die van van der Groe.
Willem Westerbeke schreef:Brakel echter beschouwde de verzekering als vrucht van het geloof en rekende het hongeren en dorsten naar Christus onder het toevluchtnemend geloof behorend tot het wezen en de verzekering tot het welwezen des geloofs.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Maanenschijn »

In het kader van deze discussie zou ik het boekje 'des Christens groot interest' van Wiiliam Guthrie zeer aanbevelen. Door de loop de jaren voor velen een heldere gids geweest in de kennis van geloofszekerheid.

Bijna elk citaat of samenvatting van dit boekje doet te kort aan het geheel van de tekst, mijn advies: neem en lees.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Vagari »

Volgens mij past deze tekst in dit topic:
Handelingen 17:31 / STV
31 ‭‭Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem‭⁶⁶‭ rechtvaardiglijk‭⁶⁷‭ zal oordelen, door een Man,‭⁶⁸‭ Dien Hij ‭daartoe‭ geordineerd heeft, verzekering‭⁶⁹‭ ‭daarvan‭ doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.‭
69). Gr. geloof.
πίστις pístis, pis'-tis; from G3982; persuasion, i.e. credence; moral conviction (of religious truth, or the truthfulness of God or a religious teacher), especially reliance upon Christ for salvation; abstractly, constancy in such profession; by extension, the system of religious (Gospel) truth itself:—assurance, belief, believe, faith, fidelity.
G3982-->
πείθω peíthō, pi'-tho; a primary verb; to convince (by argument, true or false); by analogy, to pacify or conciliate (by other fair means); reflexively or passively, to assent (to evidence or authority), to rely (by inward certainty):—agree, assure, believe, have confidence, be (wax) conflent, make friend, obey, persuade, trust, yield.
Zelfde woord is te vinden in o.a.
Mattheüs 8:10 / STV
10 ‭‭Jezus nu, ‭dit‭ horende, heeft Zich verwonderd, en zeide tot degenen, die ‭Hem‭ volgden: Voorwaar zeg Ik u, Ik heb zelfs in Israël zo groot een geloof niet gevonden.‭⁹‭‭
Galaten 2:16 / STV
16 ‭‭‭Doch‭ wetende, dat‭⁷²‭ de mens niet‭⁷³‭ gerechtvaardigd‭⁷⁴‭ wordt uit de werken der wet,‭⁷⁵‭ maar‭⁷⁶‭ door het geloof‭⁷⁷‭ van Jezus Christus, zo hebben wij ook‭⁷⁸‭ in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit‭⁷⁹‭ de werken der wet geen‭⁸⁰‭ vlees zal gerechtvaardigd‭⁸¹‭ worden.‭
geloofd:
πιστεύω pisteúō, pist-yoo'-o; from G4102; to have faith (in, upon, or with respect to, a person or thing), i.e. credit; by implication, to entrust (especially one's spiritual well-being to Christ):—believe(-r), commit (to trust), put in trust with.
Meteen het bewijs dat geloof een gave is. Persuation...moral conviction... Van buitenaf.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.
Daar houd ik inderdaad niet van, het kan pijnlijk zijn voor mezelf. Maar dat neemt niet weg dat het heel Bijbels is. Daarom is het toch goed om het Woord te hanteren, en niet (alleen maar) als bevestiging maar ook als spiegel, of als scherp zwaard. We hoeven ons eigen vlees niet te sparen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.
Daar houd ik inderdaad niet van, het kan pijnlijk zijn voor mezelf. Maar dat neemt niet weg dat het heel Bijbels is. Daarom is het toch goed om het Woord te hanteren, en niet (alleen maar) als bevestiging maar ook als spiegel, of als scherp zwaard. We hoeven ons eigen vlees niet te sparen.
Hij noemt daar de kenmerken ook ter onderscheiding van het natuurlijk licht dat we allen nog hebben, in verband met de zekerheid van de wedergeboorte.
Als we er niet geheel onwelwillend tegenover staan zou ik wel een gedeelte willen plaatsen, ook in verband met de context.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 okt 2018, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.

Toetssteen van ware en valse genade van ds van der Groe laat ook kenmerken zien. Zoals @eilander het aangeeft laat het een spiegel zijn voor u en voor mij.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.
Het is de toon die de muziek maakt. Bij Wulfert Floor heb ik daar geen last van.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.
Het is de toon die de muziek maakt. Bij Wulfert Floor heb ik daar geen last van.
Hij is niet zo scherp he? Maar wel duidelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.
Het is de toon die de muziek maakt. Bij Wulfert Floor heb ik daar geen last van.
Hij is niet zo scherp he? Maar wel duidelijk.
Het is meer: loopt het over de wet, of loopt het over het evangelie. Het eerste zegt mij de dood aan en de tweede het leven. Wulfert Floor is iemand die bij uitstek de kenmerken plaats binnen het levende geloof met Christus. Dat snap ik beter.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Gisteren las ik een preek van Wulfert Floor, waar hij kenmerken noemt... maar ja daar houden we, geloof ik, niet zo van. Hoe het nabijkomende van het ware te onderscheiden.
Het is de toon die de muziek maakt. Bij Wulfert Floor heb ik daar geen last van.
Hij is niet zo scherp he? Maar wel duidelijk.
Het is meer: loopt het over de wet, of loopt het over het evangelie. Het eerste zegt mij de dood aan en de tweede het leven. Wulfert Floor is iemand die bij uitstek de kenmerken plaats binnen het levende geloof met Christus. Dat snap ik beter.
Dat snap ik allemaal niet. Ik kijk meer naar de inhoud als geheel. En het is nuttig voor mij (en daarna wellicht ook voor anderen) om een nauwe toetssteen aan te leggen.
Ik hoop de inleiding over te typen, en bij Meditaties te plaatsen.
Daarna over de tekst.
Maar ik kan het nu niet, want er wordt gebeld, en vanmiddag ben ik er b.l.e.w. niet.

AANVULLING: Ik denk dat het vandaag niet meer geplaatst wordt. De voorrede staat overigens bij "Meditaties" en het blijkt ook dat de preek online te lezen is. Dan zou ik daar voorlopig naar willen verwijzen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie