Zekerheid van geloof

Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

Adagio schreef:
HersteldHervormd schreef:Toch denk ik als je de Bijbel leest dat je veel vaker leest van een bewust geloof, in plaats van: de zondaar ziet het zelf niet. Daar heb ik persoonlijk moeite mee.
Als we Bijbelgedeelten gaan turven, dreigen we inderdaad te gaan standaardiseren wellicht.
Jesaja schrijft in hoofdstuk 45 over de Verborgene, Die Zich openbaart, en begint dan met: "Voorwaar, Gij zijt een God Die Zich verborgen houdt, de God Israëls, de Heiland." Kanttek.: "Dat is, Die onzichtbaar en onbegrijpelijk zijt, en tot Welken men niet komen kan, als wonende in een ongenaakbaar licht; en Die voor de heidenen verborgen hebt gehouden het geheim der verlossing, hetwelk de Messias den Joden en heidenen zou aanbrengen; en voorts Die U als verborgen houdt, dewijl Gij Uw kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd."
Zet je dit nu geestelijk over als bekeringsweg? Het is geen uiting van een zoekend tasten naar een God die niet te vinden is, omdat Hij Zich van hen had afgewend( vgl 57:17), maar dat God in Zijn handelingen en bestuur van wat volken betreft vaak niet na te gaan is, Hij doet dingen die voor mensen verborgen zijn, maar die Hij aan Zijn volk bekend maakt. Het is alsof Israël zegt: Werkelijk, U hebt op een wonderlijke wijze gehandeld, op een manier die ons denken ver te boven gaat. Dit heeft helemaal niks te maken met verborgen zijn zoals men vaak zegt, wel wedergeboren maar Christus is nog verborgen, dat is een onbijbelse uitdrukking.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Susanna »

Adagio schreef:
HersteldHervormd schreef:Toch denk ik als je de Bijbel leest dat je veel vaker leest van een bewust geloof, in plaats van: de zondaar ziet het zelf niet. Daar heb ik persoonlijk moeite mee.
Als we Bijbelgedeelten gaan turven, dreigen we inderdaad te gaan standaardiseren wellicht.
Jesaja schrijft in hoofdstuk 45 over de Verborgene, Die Zich openbaart, en begint dan met: "Voorwaar, Gij zijt een God Die Zich verborgen houdt, de God Israëls, de Heiland." Kanttek.: "Dat is, Die onzichtbaar en onbegrijpelijk zijt, en tot Welken men niet komen kan, als wonende in een ongenaakbaar licht; en Die voor de heidenen verborgen hebt gehouden het geheim der verlossing, hetwelk de Messias den Joden en heidenen zou aanbrengen; en voorts Die U als verborgen houdt, dewijl Gij Uw kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd."

Bultema: “Als Jesaja ziet hoe God eeuwenlang Zijn gezicht voor Israël verbergt, roept hij deze woorden uit, overweldigd door vervoering en emotie. De Heere verbergt Zichzelf voor Israël in de tijden van de heidenen (18:4; 40:27; 49:14; Hosea 3:3-5 ) …. Het is dus duidelijk dat we deze woorden niet moeten toepassen op een zoekende zondaar. Voor zo iemand verbergt God zich niet. Maar ook wanneer Israël in de laatste dagen Hem zal zoeken, zal Hij zich laten vinden.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Wim Anker »

Als we aan data analyse zouden doen dan is van kerkverband gewisseld zijn een sterke indicator voor de aanwezigheid van geloofszekerheid.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:Als we aan data analyse zouden doen dan is van kerkverband gewisseld zijn een sterke indicator voor de aanwezigheid van geloofszekerheid.
Dit vind ik een hele vreemde opmerking. Misschien moet je dit in een leutertopic plaatsen, maar niet in een serieus topic zoals deze.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:Als we aan data analyse zouden doen dan is van kerkverband gewisseld zijn een sterke indicator voor de aanwezigheid van geloofszekerheid.
Dit vind ik een hele vreemde opmerking. Misschien moet je dit in een leutertopic plaatsen, maar niet in een serieus topic zoals deze.
Niet alles wat jij vreemd vind is (daarmee) geleuter.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:Als we aan data analyse zouden doen dan is van kerkverband gewisseld zijn een sterke indicator voor de aanwezigheid van geloofszekerheid.
Dit vind ik een hele vreemde opmerking. Misschien moet je dit in een leutertopic plaatsen, maar niet in een serieus topic zoals deze.
Ik wil wel eens weten hoe @Wim Anker deze opmerking precies bedoelt. Hij is immers voor tweeërlei uitleg vatbaar.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Valcke »

Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
Wim Anker schreef:Als we aan data analyse zouden doen dan is van kerkverband gewisseld zijn een sterke indicator voor de aanwezigheid van geloofszekerheid.
Dit vind ik een hele vreemde opmerking. Misschien moet je dit in een leutertopic plaatsen, maar niet in een serieus topic zoals deze.
Niet alles wat jij vreemd vind is (daarmee) geleuter.
Ik wil het woord 'leuteren' terugnemen.

Het gaat er echter om dat het in dit topic gaat over de zekerheid van het geloof.
Daarbij staan we stil bij wat de Bijbel hierover zegt en de belijdenis.

Het gaat hier niet over het wisselen van kerkverband of over de GG.
Ik hoop dat je die discussie echt op een andere plaats wilt voeren.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind dit best wel een moeilijk thema. Ik heb weleens het idee dat ik doordeweeks andere dingen hoor dan op zondag aangaande het kindschap van God. Wat zou hieraan te 'doen' zijn?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Lilian1975 »

Geytenbeekje schreef:Ik vind dit best wel een moeilijk thema. Ik heb weleens het idee dat ik doordeweeks andere dingen hoor dan op zondag aangaande het kindschap van God. Wat zou hieraan te 'doen' zijn?
Verklaar je eens nader...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef: Wat zou hieraan te 'doen' zijn?
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Ik vind dit best wel een moeilijk thema. Ik heb weleens het idee dat ik doordeweeks andere dingen hoor dan op zondag aangaande het kindschap van God. Wat zou hieraan te 'doen' zijn?
Wat hoor je dan op zondag en wat hoor je doordeweeks? Dat moeten we natuurlijk wel weten voordat we een antwoord kunnen gaan geven.
En wat bedoel je met doordeweeks? Wat je in andere preken hoort of wat je van andere mensen hoort?
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Terri »

Ik kan niet invullen voor Geytenbeekje, maar als ik lees welke diensten/voorgangers hij volgt is er een grote verscheidenheid. Dan zullen er denk ik ook best flinke verschillen zijn qua accenten in de preek.
Wellicht loopt hij daar tegenaan?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Mannetje »

Terri schreef:Ik kan niet invullen voor Geytenbeekje, maar als ik lees welke diensten/voorgangers hij volgt is er een grote verscheidenheid. Dan zullen er denk ik ook best flinke verschillen zijn qua accenten in de preek.
Wellicht loopt hij daar tegenaan?
Dat zou goed kunnen, maar ik wil juist niet gaan reageren op iets wat ik zelf ingevuld heb :)
-
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Geytenbeekje »

Terri schreef:Ik kan niet invullen voor Geytenbeekje, maar als ik lees welke diensten/voorgangers hij volgt is er een grote verscheidenheid. Dan zullen er denk ik ook best flinke verschillen zijn qua accenten in de preek.
Wellicht loopt hij daar tegenaan?
Ja dat klopt, het is meer dat ik bepaalde zaken mis in de preken bij ons, vooral hoe een kind van God bekeerd wordt, maar er zijn nog wel eens visies die de predikanten laten horen die ik doordeweeks hoor die een ander geluid laten horen dan die ik zondag hoor en dat maakt we wel eens twijfelachtig. Wat de ene wel als kenmerk ziet, ziet de ander het meer als cultuurkenmerk.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind dit best wel een moeilijk thema. Ik heb weleens het idee dat ik doordeweeks andere dingen hoor dan op zondag aangaande het kindschap van God. Wat zou hieraan te 'doen' zijn?
Wat hoor je dan op zondag en wat hoor je doordeweeks? Dat moeten we natuurlijk wel weten voordat we een antwoord kunnen gaan geven.
En wat bedoel je met doordeweeks? Wat je in andere preken hoort of wat je van andere mensen hoort?
Persoonlijk vind ik dat je bij ons weinig hoort over hoe de weg gaat van Gods kinderen, terwijl ik dat wel hoor bij de predikanten die ik doordeweeks luister en die meer aandacht besteden aan het bevindelijke leven, ook de verschillende visies op prediking enzo maakt het voor mij best lastig. Aan de ene kant wil ik duidelijkheid hierin, aan de andere kant wil ik die verscheidenheid horen, ik wil hiervoor niet uit mijn gemeente gaan, maar ik wil wel doordeweeks predikanten horen die het bevindelijke leven best wel duidelijk in de verkondiging neerzetten.
Plaats reactie