Zekerheid van geloof

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Maar waarom zouden ze Christus niet kennen? Hij hield Zich dat zij Hem niet kenden. Zou dat de Kerk van nu niet meer ondervinden? -knip-

*Wat heb ik hierboven gezegd? Ik kan het me niet herinneren, maar zeker niet verkeerd bedoeld. Als ik weet wat ik daar schreef kan ik weten waar ik voor anderen fout ging. Maar hoe kunnen we hardop zeggen nu geen contact meer mogelijk is?*
Zomaar iets waar ik mijn vragen bij heb: Het is mij nog altijd een raadsel wat ik voor censurabel iets ik hier heb gezegd, ik moet zeggen dat zulke onzekerheid niet bevorderlijk is ten aanzien van het vertrouwen in elkaar. Bovendien weet men zo niet wat een ander misschien sensurabel acht. Ik spreek gewoon uit mijn hart, zonder iets kwaads te bedoelen. Misschien kom ik dat nooit te weten, immers, de wegen tot niet openbaar vragen stellen zijn afgesneden? Sorry als dit niet goed overkomt, maar hier heb ik gewoon vragen bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Maar waarom zouden ze Christus niet kennen? Hij hield Zich dat zij Hem niet kenden. Zou dat de Kerk van nu niet meer ondervinden? -knip-

*Wat heb ik hierboven gezegd? Ik kan het me niet herinneren, maar zeker niet verkeerd bedoeld. Als ik weet wat ik daar schreef kan ik weten waar ik voor anderen fout ging. Maar hoe kunnen we hardop zeggen nu geen contact meer mogelijk is?*
Zomaar iets waar ik mijn vragen bij heb: Het is mij nog altijd een raadsel wat ik voor censurabel iets ik hier heb gezegd, ik moet zeggen dat zulke onzekerheid niet bevorderlijk is ten aanzien van het vertrouwen in elkaar. Bovendien weet men zo niet wat een ander misschien sensurabel acht. Ik spreek gewoon uit mijn hart, zonder iets kwaads te bedoelen. Misschien kom ik dat nooit te weten, immers, de wegen tot niet openbaar vragen stellen zijn afgesneden? Sorry als dit niet goed overkomt, maar hier heb ik gewoon vragen bij.
Zeker maakt de Kerk dat nog mee dat Christus verduistert is, dat kan allerlei oorzaken hebben, bepaalde zonde bv of door een prediking die Bekeerde mensen in het duister houd, maar eeuwig wonder is dat ze nooit meer erbuiten kunnen vallen, dat is het grootste wonder voor een arme zondaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Geytenbeekje »

Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Maar waarom zouden ze Christus niet kennen? Hij hield Zich dat zij Hem niet kenden. Zou dat de Kerk van nu niet meer ondervinden? -knip-

*Wat heb ik hierboven gezegd? Ik kan het me niet herinneren, maar zeker niet verkeerd bedoeld. Als ik weet wat ik daar schreef kan ik weten waar ik voor anderen fout ging. Maar hoe kunnen we hardop zeggen nu geen contact meer mogelijk is?*
Zomaar iets waar ik mijn vragen bij heb: Het is mij nog altijd een raadsel wat ik voor censurabel iets ik hier heb gezegd, ik moet zeggen dat zulke onzekerheid niet bevorderlijk is ten aanzien van het vertrouwen in elkaar. Bovendien weet men zo niet wat een ander misschien sensurabel acht. Ik spreek gewoon uit mijn hart, zonder iets kwaads te bedoelen. Misschien kom ik dat nooit te weten, immers, de wegen tot niet openbaar vragen stellen zijn afgesneden? Sorry als dit niet goed overkomt, maar hier heb ik gewoon vragen bij.
Zeker maakt de Kerk dat nog mee dat Christus verduistert is, dat kan allerlei oorzaken hebben, bepaalde zonde bv of door een prediking die Bekeerde mensen in het duister houd, maar eeuwig wonder is dat ze nooit meer erbuiten kunnen vallen, dat is het grootste wonder voor een arme zondaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat bedoel je hiermee ? zwartgedrukt
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

Geytenbeekje schreef:
Karlstad1970 schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Maar waarom zouden ze Christus niet kennen? Hij hield Zich dat zij Hem niet kenden. Zou dat de Kerk van nu niet meer ondervinden? -knip-

*Wat heb ik hierboven gezegd? Ik kan het me niet herinneren, maar zeker niet verkeerd bedoeld. Als ik weet wat ik daar schreef kan ik weten waar ik voor anderen fout ging. Maar hoe kunnen we hardop zeggen nu geen contact meer mogelijk is?*
Zomaar iets waar ik mijn vragen bij heb: Het is mij nog altijd een raadsel wat ik voor censurabel iets ik hier heb gezegd, ik moet zeggen dat zulke onzekerheid niet bevorderlijk is ten aanzien van het vertrouwen in elkaar. Bovendien weet men zo niet wat een ander misschien sensurabel acht. Ik spreek gewoon uit mijn hart, zonder iets kwaads te bedoelen. Misschien kom ik dat nooit te weten, immers, de wegen tot niet openbaar vragen stellen zijn afgesneden? Sorry als dit niet goed overkomt, maar hier heb ik gewoon vragen bij.
Zeker maakt de Kerk dat nog mee dat Christus verduistert is, dat kan allerlei oorzaken hebben, bepaalde zonde bv of door een prediking die Bekeerde mensen in het duister houd, maar eeuwig wonder is dat ze nooit meer erbuiten kunnen vallen, dat is het grootste wonder voor een arme zondaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wat bedoel je hiermee ? zwartgedrukt
Door oa te vertellen vanaf de preekstoel, dat je wedergeboren bent en een betrekking op Christus hebt gekregen maar nog een openstaande schuld hebt, dat houd mensen die weten dat ze Christus kennen in het duister, ze worden weer onder de wet gezet en dat is diep bedroevend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door CvdW »

Geen betrekking op Christus, maar een vereniging met Christus = wedergeboorte.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

CvdW schreef:Geen betrekking op Christus, maar een vereniging met Christus = wedergeboorte.
Helemaal mee eens, het om mensen die Met Christus verenigd zijn, hoe klein dat voor sommige ook is het is wedergeboorte en kun je niet meer in je schuld staand, die zijn dan vergeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Thea »

Het gaat in deze discussie waarschijnljik over de zekerheid in het gevoel ipv in het geloof. Er wordt dan pastoraal omgegaan met de zwakken in het geloof, gekrookte rieten etc. Daar is niets mis mee m.i. Het is een oproepen tot een verzekering en verzegeling van het geloof, wat gewerkt wordt door de Heilige Geest. Hier met Pinksteren een preek over gehoord.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

Thea schreef:Het gaat in deze discussie waarschijnljik over de zekerheid in het gevoel ipv in het geloof. Er wordt dan pastoraal omgegaan met de zwakken in het geloof, gekrookte rieten etc. Daar is niets mis mee m.i. Het is een oproepen tot een verzekering en verzegeling van het geloof, wat gewerkt wordt door de Heilige Geest. Hier met Pinksteren een preek over gehoord.
Ook een zwakgelovige heeft zekerheid alleen is dat nog zeer klein, en dat moet steeds weer bevestigd worden, ze durven het er niet voor te houden vaak door onkunde of door de prediking als men tegen ze zegt dat ze eerst nog van alles moeten meemaken voordat het echt is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hendrien
Berichten: 1327
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Hendrien »

Karlstad1970 schreef:
Thea schreef:Het gaat in deze discussie waarschijnljik over de zekerheid in het gevoel ipv in het geloof. Er wordt dan pastoraal omgegaan met de zwakken in het geloof, gekrookte rieten etc. Daar is niets mis mee m.i. Het is een oproepen tot een verzekering en verzegeling van het geloof, wat gewerkt wordt door de Heilige Geest. Hier met Pinksteren een preek over gehoord.
Ook een zwakgelovige heeft zekerheid alleen is dat nog zeer klein, en dat moet steeds weer bevestigd worden, ze durven het er niet voor te houden vaak door onkunde of door de prediking als men tegen ze zegt dat ze eerst nog van alles moeten meemaken voordat het echt is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het is belangrijk om zulke mensen te wijzen op de Heere Jezus en Zijn volbrachte werk. En hoe de drieenige God zich aan ons openbaart in Zijn Woord. Wie Hij is en wil zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat het allebei kan, dat het niet goed is om klein geloof te standaardiseren, maar andersom ook niet.
Toch denk ik als je de Bijbel leest dat je veel vaker leest van een bewust geloof, in plaats van: de zondaar ziet het zelf niet.

En dat laatste hoor je natuurlijk in sommige kringen, alsof dat normaal is, of het begin. Daar heb ik persoonlijk moeite mee, alhoewel ik niet wil zeggen dat het dan niet waar geloof is, dat kan wel.

Ik hoop vandaag nog een topic te openen omtrent een belangrijk punt wat hier ook wel mee te maken hebt.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Thea »

Ja, ik begrijp het. Maar in de 'standenleer' is de verzekering en verzegeling met de Heilige Geest een nadere weldaad. De Geest zet er het zegel op.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

Thea schreef:Ja, ik begrijp het. Maar in de 'standenleer' is de verzekering en verzegeling met de Heilige Geest een nadere weldaad. De Geest zet er het zegel op.
En dat is een dwaling, de mens word in één keer gerechtvaardigd en krijgt dan de Geest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Karlstad1970 »

HersteldHervormd schreef:Ik denk dat het allebei kan, dat het niet goed is om klein geloof te standaardiseren, maar andersom ook niet.
Toch denk ik als je de Bijbel leest dat je veel vaker leest van een bewust geloof, in plaats van: de zondaar ziet het zelf niet.

En dat laatste hoor je natuurlijk in sommige kringen, alsof dat normaal is, of het begin. Daar heb ik persoonlijk moeite mee, alhoewel ik niet wil zeggen dat het dan niet waar geloof is, dat kan wel.

Ik hoop vandaag nog een topic te openen omtrent een belangrijk punt wat hier ook wel mee te maken hebt.
Er bestaat geen waar geloof zonder het te weten, dat staat duidelijk in Gods woord en onze belijdenis geschriften.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Susanna »

Thea schreef:Ja, ik begrijp het. Maar in de 'standenleer' is de verzekering en verzegeling met de Heilige Geest een nadere weldaad. De Geest zet er het zegel op.
Dat heet in de Bijbel geen standenleer maar groei in de genade en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Adagio »

HersteldHervormd schreef:Toch denk ik als je de Bijbel leest dat je veel vaker leest van een bewust geloof, in plaats van: de zondaar ziet het zelf niet. Daar heb ik persoonlijk moeite mee.
Als we Bijbelgedeelten gaan turven, dreigen we inderdaad te gaan standaardiseren wellicht.
Jesaja schrijft in hoofdstuk 45 over de Verborgene, Die Zich openbaart, en begint dan met: "Voorwaar, Gij zijt een God Die Zich verborgen houdt, de God Israëls, de Heiland." Kanttek.: "Dat is, Die onzichtbaar en onbegrijpelijk zijt, en tot Welken men niet komen kan, als wonende in een ongenaakbaar licht; en Die voor de heidenen verborgen hebt gehouden het geheim der verlossing, hetwelk de Messias den Joden en heidenen zou aanbrengen; en voorts Die U als verborgen houdt, dewijl Gij Uw kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd."
Plaats reactie