Vertaling latijn

Plaats reactie
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Vertaling latijn

Bericht door RotterS »

Wie kan mij helpen aan een programma/website/theologisch woordenboek of heeft tips hiervoor?

De vertaalrichting: Latijn -> Nederlands (eventueel Engels, maar dan moet ik waarschijnlijk nog een keer vertalen).

Een overzicht met veel gebruikte Latijnse termen in de theologie en hun vertaling (lees: woordenlijst) zal me waarschijnlijk ook verder helpen.

Google Translate komt namelijk niet echt betrouwbaar op mij over (waarschijnlijk nog niet voldoende gebruikt/opgevoed om het theologisch Latijn goed te vertalen).

Ik ben op dit moment het proefschrift van Van Doleweerd - Viva Vox Dei - aan het lezen en dat staat in sommige hoofdstukken vol met Latijnse termen. Soms wordt me precies duidelijk wat hij bedoeld, meestal ongeveer, maar er blijven teveel termen over waar ik niet helder krijg wat er mee bedoeld wordt, laat staan ze goed kan vertalen.

Alvast bedankt!
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Vertaling latijn

Bericht door Nowhere »

Mij lijkt het "Standaard woordenboek Latijn-Nederlands" voldoende. Het is te koop bij Den Hertog.
Aangezien Latijn niet veranderd is in de loop der tijden. En het qua taal al theologisch is, omdat het de kerktaal is voor de Katholieke Kerk.

Zelf kan ik geen Latijn, maar afgaande op Koine-Grieks lijkt mij het genoemde woordenboek voor Latijn goed.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vertaling latijn

Bericht door refo »

Bij Den Hertog staan 2 ex in de 2€ kast. Dat is de 12e druk van WoltersNoordhof. Die is sinds 1969 niet meer inhoudelijk aangepast, wel uiterlijk. Die voldoet prima voor La-Nl.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Vertaling latijn

Bericht door Zonderling »

RotterS schreef:Een overzicht met veel gebruikte Latijnse termen in de theologie en hun vertaling (lees: woordenlijst) zal me waarschijnlijk ook verder helpen.
Op internet is wel hier en daar een woordenlijstje met theologische Latijnse termen te vinden.

Voor wat meer verdieping en toelichting in het Engels bestaat het volgende theologisch woordenboek (als het tenminste gaat om protestantse theologie): Dictionary of Latin and Greek Theological Terms: Drawn Principally from Protestant Scholastic Theology Paperback – May, 2006
by Richard A. Muller (te koop bij amazon e.d.)
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Vertaling latijn

Bericht door RotterS »

Bedankt voor de reacties. Ik wilde binnenkort toch nog een keer naar Den Hertog.

Topic mag van mij nog even open blijven: misschien zijn er nog meer goede tips onder de forummers...
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Plaats reactie