Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door DDD »

Dank!

Dat is inderdaad een belangrijke tekst. Staat in de brontekst een of één of helemaal geen woordje?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door -DIA- »

Wij waren vorige week in de bekende bedevaartsplaats Kevelaer, de deur van de grote kerk stond uitnodigend open.
We hebben de kerk eens bekeken. Het valt op hoe devoot de mensen zich in de kerk gedragen. Op straat is veel lawaai,
maar in de kerk schuifelt iedereen zachtjes, bang dat de voetstappen de stilte zullen verstoren en alleen zacht fluisterend
om de 'gewijde ruimte' niet te ontwijden. In het stadje zijn overal verwijzingen naar de Heilige Maagd, en je kunt er
bij uitstek tot haar bidden in de gewijde ruimte.
In de plaatselijke krant stond een artikel over de bedevaart in Kevelaer: MARIA IS NOG SPRINGLEVEND!
Het gaat hier niet om de positie van Maria in de protestantse kerken, maar de sfeer is alleen al genoeg om de
grote afstand tussen Rome en de Reformatie als het ware te voelen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Dank!

Dat is inderdaad een belangrijke tekst. Staat in de brontekst een of één of helemaal geen woordje?
Geen lidwoord in het Grieks zie ik maar, Voorspraak is wel woord in enkelvoud.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door DDD »

Maar dat er een (de belangrijkste) Advocaat is, sluit anderen die bidden niet helemaal uit.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:Maar dat er een (de belangrijkste) Advocaat is, sluit anderen die bidden niet helemaal uit.
Ik weet dat ik dit eigenlijk niet mag doen hier maar ik waag het er deze keer toch maar op en citeer uit de Heidelberg Catechismus:
Vraag 117
"Wat behoort tot zulk een gebed, dat Gode aangenaam is en van Hem verhoord wordt?
Antwoord 117
Eerstelijk, dat wij alleen den enigen waren God, die zich in zijn Woord ons geopenbaard heeft , om al hetgeen dat Hij ons geboden heeft te bidden , van harte aanroepen. "

Dat laat geen enkele ruimte om te bidden tot overledenen of wie dan ook maar tot God alleen.

Ook 1 Timotheus 2 vers 5 is helder: "Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus,".
Dit staat in schril contrast tot wat de RKK leert in haar Compendium van de Catechismus van de Katholieke Kerk: "Na de hemelvaart van haar Zoon helpt zij de eerstelingen van de Kerk met haar gebeden. Ook na haar tenhemelopneming blijft zij ten beste spreken voor haar kinderen, blijft zij voor allen een voorbeeld van geloof en liefde, en blijft zij op hen een heilzame invloed uitoefenen die voortvloeit uit de overvloed van Christus' verdiensten. De gelovigen zijn in haar een beeld en een onderpand van de verrijzenis die hen wacht, en roepen haar aan als voorspreekster, helpster, bijstand en middelares."
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door DDD »

Evenwel sluit dat voorbede voor andere gelovigen niet uit. De discussie is alleen of een verzoek om voorbede ook aan overleden broeders en zusters mag worden gedaan.

Dat er één Middelaar is tussen God en de mensen sluit gezanten van Christuswege evenmin uit.

Maar dat het aanroepen van overleden heiligen niet protestants is hadden we al vastgesteld. Het ging mij er vooral om of de RKK nu in strijd met de bijbel handelt door de triomferende en de strijdende kerk zo nauw met elkaar te verbinden.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef: Maar dat het aanroepen van overleden heiligen niet protestants is hadden we al vastgesteld. Het ging mij er vooral om of de RKK nu in strijd met de bijbel handelt
Als we strikt kijken word dat dan niet duidelijk vanuit het verbod om contact te zoeken met overledenen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door DDD »

Van Ewijk schreef:
DDD schreef: Maar dat het aanroepen van overleden heiligen niet protestants is hadden we al vastgesteld. Het ging mij er vooral om of de RKK nu in strijd met de bijbel handelt
Als we strikt kijken word dat dan niet duidelijk vanuit het verbod om contact te zoeken met overledenen?
Voor de gelovigen is de dood niet anders dan een doorgang tot het eeuwige leven. Jezus zei daarover: (Marcus 12)
26 Doch aangaande de doden, dat zij opgewekt zullen worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs?

27 God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Voor de gelovigen is de dood niet anders dan een doorgang tot het eeuwige leven. Jezus zei daarover: (Marcus 12)
26 Doch aangaande de doden, dat zij opgewekt zullen worden, hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs?

27 God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.
Het spijt mij maar ik zie hiervan de relevantie niet ten opzichte van mijn vraag, sta mij toe dat te verduidelijken.
Het gaat hier zoals ik al aangeef over een verbod om contact te zoeken met overledenen, Ik zie in het verbod juist het bezwaar om iemand anders aan te roepen dan God, ongeacht welke status overledenen hebben na hun aardse dood.
Abraham , Isaak en Jakob mogen dan van het eeuwige leven genieten in het koninkrijk Gods, ik zie hierin toch geen enkele bijbelse grond om ze naast God aan te roepen.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 23 sep 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door DDD »

Ik zie afgezien van de geschiedenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus en de genoemde teksten uit Openbaring en Hebreeën ook geen aanleiding om te zeggen dat zoiets moet.

Maar dat geeft mij nog niet de vrijheid om heel beslist te stellen dat het niet zou mogen.
positief-o
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jun 2015, 15:56

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door positief-o »

Mogelijk relevante website: http://www.herschepping.nl/10eb/hemel_0 ... gheden.php. (ik weet niet of ik het met de auteur eens ben, maar hij biedt mogelijk nieuwe inzichten voor dit topic)
Protestanten hebben zich vaak afgezet tegen Rooms-katholieke opvattingen over Maria en heiligen die vanuit de hemel voor ons kunnen bidden als we hen aanroepen. Dergelijke voorstellingen kunnen immers leiden immers tot een vorm van afgoderij, doordat mensen worden aangeroepen in plaats van God. Maar de Bijbel zegt meer over dit onderwerp. Jezus zelf doet vanuit de hemel voorspraak voor ons (1 Johannes 2:1; Romeinen 8:34). In het boek Openbaring zien we dat de hemelbewoners, waaronder gestorven gelovigen, betrokken zijn bij het gebeuren op aarde. In Openbaring 19:1-2 lezen we bijvoorbeeld dat gelovigen in de hemel juichen als de antichristelijke macht op aarde (Babylon genoemd) wordt vernietigd. Verder is er blijdschap in de hemel als zich op aarde iemand tot bekering komt (Lucas 15:7). Ook het volgende Bijbelvers laat iets zien van een persoonlijke betrokkenheid van gestorven gelovigen met de aarde:

"Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last van de zonde ... en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt." (Hebreeën 12:1, NBG1951)

In dit Bijbelvers staat niet dat deze mensen van boven af, vanuit de verte toekijken, maar dat ze rondom ons zijn. De geestelijke wereld is immers verweven met de materiële wereld en onze eigen geest bestaat zelfs IN de geestelijke wereld. Nu. Zo schrijft de apostel Paulus bijvoorbeeld:

"... We zijn voor heel de wereld, zowel voor engelen als mensen, een schouwspel geworden." (1 Korintiërs 4:9, NBV2004)

Hemelbewoners zijn mogelijk beter op de hoogte met ons doen en laten dan we vermoeden. Alleen geeft de Bijbel geen enkele aansporing aan ons, die nog op aarde leven, om gestorven gelovigen aan te roepen en te vragen voor ons te bidden of om ons te helpen. God zou gestorven gelovigen kunnen toestaan om gelovigen op een of andere manier op aarde bij te staan, zoals God ook engelen zendt om gelovigen te helpen (Hebreeën 1:14). Zo vreemd is dat niet, want gelovigen functioneren in de geestelijke wereld immers in veel opzichten net zoals engelen (Matteüs 22:30).
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Ik zie afgezien van de geschiedenis van de rijke man en de bedelaar Lazarus en de genoemde teksten uit Openbaring en Hebreeën ook geen aanleiding om te zeggen dat zoiets moet.

Maar dat geeft mij nog niet de vrijheid om heel beslist te stellen dat het niet zou mogen.
positief-o schreef:Mogelijk relevante website: http://www.herschepping.nl/10eb/hemel_0 ... gheden.php. (ik weet niet of ik het met de auteur eens ben, maar hij biedt mogelijk nieuwe inzichten voor dit topic)
Mag ik dan zeggen dat al mijn persoonlijke twijfel is weggenomen door de volgende tekst uit openbaring 22: 8 en 9?
8 En ik, Johannes, ben degene, die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neder om aan te bidden voor de voeten des engels, die mij deze dingen toonde.

9 En hij zeide tot mij: Zie, dat gij het niet doet; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door DDD »

Bidden is iets totaal anders dan aanbidden.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door Van Ewijk »

DDD schreef:Bidden is iets totaal anders dan aanbidden.
Leg eens uit in welk opzicht?
Naar mij eigen persoonlijke mening (nogmaals: ik ben niemands theoloog) is bidden is een vorm van aanbidding. Wanneer we bidden tot de HEERE, dan doen we dat toch omdat we zijn zegen en hulp nodig hebben?
Wanneer dit tot iemand anders doen, ontzeggen we Hem dan niet de majesteit en heerlijkheid die alleen Hem toebehoren?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Discussie over de positie van Maria in protestantse gezindte

Bericht door DDD »

Bidden is iemand iets vragen. In de bijbel wordt het woord zeker niet exclusief voor gebeden tot God gebruikt.

Aanbidden is iemand goddelijke eer bewijzen.
Plaats reactie