Titus 2:4 en 5

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door refo »

Luther schreef:
refo schreef:Ja, die heldere boekies. Als we die toch niet hadden. De bijbel is onbegrijpelijk.
Wat een fijne, opbouwende reactie!
Dat was die van jou ook niet.
Wat hebben we nou aan een opmerking als: lees dat boekie eens!
Zet er dan minimaal bij wat er gezegd wordt over het onderhavige discussiepunt.
Anders blijft het een losse flodder.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door refo »

Het is met zulke opmerkingen van Paulus altijd hetzelfde probleem: we weten niet over welke misstand hij sprak.
Nu na 2000 jaar gaan we de woorden verabsoluteren omdat het immers in de bijbel staat: oude vrouwen moeten jonge vrouwen lesgeven.
Het woord 'leren' is vermoedelijk bedoeld als 'tot voorbeeld zijn'.

De gemeenten toen waren wellicht nog erg gewend aan heidense gebruiken. Het ligt voor de hand dat Titus aan Paulus advies heeft gevraagd over hoe daarmee om te gaan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door helma »

En inmiddels leven we weer in een tijd waarin alles gestempeld wordt door de opinie van de wereld om ons heen.
Dat gaat zeker over zaken als huwelijk; moederschap en opvoeding. Steeds meer worden de aanvallen van de duivel juist op de gezinnen gedaan; hij weet als geen ander dat een onstabiel gezin/huwelijk grote schadelijke gevolgen heeft.
Heel relevant voor ons dus; die aansporing aan de oudere vrouwen om de jongere vrouwen te onderwijzen. Inderdaad is het voorbeeld dan heel belangrijk; maar ook de stimulans en de hulp.
Is er oog (respect...) voor de dappere jonge moeder die gekozen heeft voor het moederschap ipv een carrière?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door helma »

@Hendrien; ik weet niet of je goed Engels kan..
dit is de preek die ik bedoelde;
deel 1: http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 9121224443
deel 2: http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 1912191937

En ik heb zelf een inleiding gehouden over dit onderwerp voor een groepje jonge moeders; die wil ik je wel doormailen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Jongere »

refo schreef:Het is met zulke opmerkingen van Paulus altijd hetzelfde probleem: we weten niet over welke misstand hij sprak.
Nu na 2000 jaar gaan we de woorden verabsoluteren omdat het immers in de bijbel staat: oude vrouwen moeten jonge vrouwen lesgeven.
Het woord 'leren' is vermoedelijk bedoeld als 'tot voorbeeld zijn'.

De gemeenten toen waren wellicht nog erg gewend aan heidense gebruiken. Het ligt voor de hand dat Titus aan Paulus advies heeft gevraagd over hoe daarmee om te gaan.
Soms begrijp ik je niet zo goed, refo. Een paar posts geleden ageer je tegen exegetische boekjes, met een ironisch "de Bijbel is onbegrijpelijk".

Vervolgens schrijf je een inhoudelijke reactie en komt de aap uit de mouw. Opeens blijkt er tóch allerlei exegese nodig van buiten de tekst.
Want we moeten iets weten over de achtergrond van de brief, we mogen het in ieder geval niet letterlijk lezen (dat is "verabsoluteren"), je geeft een filologie van het woord 'leren' en we leren iets over de achtergrond van de gemeenten.

Nu is dat allemaal natuurlijk prima hoor. Maar je doet precies hetzelfde als alle exegetische boekjes. Het enige verschil is dat jij geen bron geeft voor je beweringen onder 'vermoedelijk' en 'wellicht'.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Ja, die heldere boekies. Als we die toch niet hadden. De bijbel is onbegrijpelijk.
Wat een fijne, opbouwende reactie!
Dat was die van jou ook niet.
Wat hebben we nou aan een opmerking als: lees dat boekie eens!
Zet er dan minimaal bij wat er gezegd wordt over het onderhavige discussiepunt.
Anders blijft het een losse flodder.
Ik heb niet de cynische modus aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Hendrien »

helma schreef:@Hendrien; ik weet niet of je goed Engels kan..
dit is de preek die ik bedoelde;
deel 1: http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 9121224443
deel 2: http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.a ... 1912191937

En ik heb zelf een inleiding gehouden over dit onderwerp voor een groepje jonge moeders; die wil ik je wel doormailen.
Dankjewel, Helma. Ik ga proberen de preek te luisteren. De inleiding lijkt me ook fijn om te lezen.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Hendrien »

Wat een reacties weer hier! Toch kan ik deze verzen niet van me af zetten. Ik vind ze echt hoogst actueel en toepasselijk, te beginnen bij mezelf. Vooral onderdanig zijn aan je man, wat is dit moeilijk.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Luther »

Hendrien schreef:Wat een reacties weer hier! Toch kan ik deze verzen niet van me af zetten. Ik vind ze echt hoogst actueel en toepasselijk, te beginnen bij mezelf. Vooral onderdanig zijn aan je man, wat is dit moeilijk.
Welke gedachten heb jij bij het woordje 'onderdanig'?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door helma »

De man is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is van de gemeente. Efeze 5: 25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven. Als de man als Christus is; dan is het niet meer zo moeilijk om onderdanig te zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Luther »

helma schreef:De man is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is van de gemeente. Efeze 5: 25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven. Als de man als Christus is; dan is het niet meer zo moeilijk om onderdanig te zijn.
Vandaar mijn vraag, wat @Hendrien voor gedachten had bij het woordje 'onderdanig'? Het klonk namelijk alsof het een zwaar kruis was.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Hendrien »

Luther schreef:
helma schreef:De man is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is van de gemeente. Efeze 5: 25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven. Als de man als Christus is; dan is het niet meer zo moeilijk om onderdanig te zijn.
Vandaar mijn vraag, wat @Hendrien voor gedachten had bij het woordje 'onderdanig'? Het klonk namelijk alsof het een zwaar kruis was.
Zwaar kruis is echt overdreven, maar van aard ben ik nogal bazig en regel zelf mijn zaken. Daarom vind ik het best moeilijk om hem echt de leider te laten zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Luther »

Hendrien schreef:
Luther schreef:
helma schreef:De man is het hoofd, zoals Christus het Hoofd is van de gemeente. Efeze 5: 25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven. Als de man als Christus is; dan is het niet meer zo moeilijk om onderdanig te zijn.
Vandaar mijn vraag, wat @Hendrien voor gedachten had bij het woordje 'onderdanig'? Het klonk namelijk alsof het een zwaar kruis was.
Zwaar kruis is echt overdreven, maar van aard ben ik nogal bazig en regel zelf mijn zaken. Daarom vind ik het best moeilijk om hem echt de leider te laten zijn.
De vraag is, of dat bedoeld is. Als van de Heere Jezus gezegd wordt dat Hij 'hen onderdanig' was, gaat het vooral over het erkennen van verantwoordelijkheid en gezag in een relatie van liefde en trouw. Dat heeft weinig van doen met baas zijn, of leider zijn, of iets van dien aard.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie