Titus 2:4 en 5

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Titus 2:4 en 5

Bericht door Hendrien »

Deze tekst luidt als volgt: "Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben. Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.
Las pas deze tekst en was er diep van onder de indruk! Als opdracht je man en kinderen lief te hebben! Dat gaat toch vanzelf als het goed is?
Blijkbaar vindt de Heere het nodig dat dit gepreekt wordt. Zou hier niet veel meer over gepreekt moeten worden? Ik heb er nog nooit een preek over gehoord.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Vorst »

Zoals elke Bijbeltekst moet je ook dit in de context lezen.
De inhoud van de brief is gericht tegen een bepaalde dwaling in de nieuw gestichte gemeente. Blijkbaar hield die dwaling o.m. in dat (jonge) vrouwen er wat praktijken op na hielden die niet strookten met de leer van het christelijke geloof. Alle items in de brief zijn namelijk tegenovergesteld aan de dwalingen. Neemt niet weg dat je altijd en ook nu lief moet zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Titus 2:4 en 5

Bericht door helma »

Hendrien schreef:Deze tekst luidt als volgt: "Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben. Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.
Las pas deze tekst en was er diep van onder de indruk! Als opdracht je man en kinderen lief te hebben! Dat gaat toch vanzelf als het goed is?
Blijkbaar vindt de Heere het nodig dat dit gepreekt wordt. Zou hier niet veel meer over gepreekt moeten worden? Ik heb er nog nooit een preek over gehoord.
Dit is de taak van de 'oudere' vrouwen in de gemeenten. Die moeten de jongere vrouwen toerusten en begeleiden. Ik heb hier wel eens een (Engelse) preek over gehoord. Zeker in onze tijd van groot belang. Zowel de oproep voor de oudere als voor de jongere vrouwen. Ik ben erg dankbaar dat ik jarenlang zo'n mentor mocht hebben in de gemeente waar ik voorheen lid was. En nu mis ik wel eens zo'n wijze vrouw...
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Luther »

In dit boekje wordt deze brief helder uitgelegd:
http://www.debanier.nl/theologie/zaligmakende-genade3/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door refo »

Ja, die heldere boekies. Als we die toch niet hadden. De bijbel is onbegrijpelijk.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Hendrien »

Zijn hier meer mensen die vinden dat je deze tekst echt in die tijd moet zien? Of moet je deze verzen juist gewoon letterlijk nemen?
Het staat er toch gewoon duidelijk! Bij teksten over hoofdbedekking van de vrouw en het voorgaan van mannen in de gemeente nemen we het toch ook letterlijk?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Van Ewijk »

Hendrien schreef:Zijn hier meer mensen die vinden dat je deze tekst echt in die tijd moet zien? Of moet je deze verzen juist gewoon letterlijk nemen?
Het staat er toch gewoon duidelijk! Bij teksten over hoofdbedekking van de vrouw en het voorgaan van mannen in de gemeente nemen we het toch ook letterlijk?
Als men tegenwoordig kennis neemt van al wat er om jonge vrouwen te doen is...het is net of men een beerput opent.
Wat extra bescherming en ietwat striktere opvoeding zou geen kwaad kunnen.
Al wil ik hiermee niet zeggen dat de verantwoordelijkheid van alle akelige nieuws bij hen ligt, die ligt voor 100% bij de daders!
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 30 jul 2015, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Vorst »

Hendrien schreef:Zijn hier meer mensen die vinden dat je deze tekst echt in die tijd moet zien? Of moet je deze verzen juist gewoon letterlijk nemen?
Het staat er toch gewoon duidelijk! Bij teksten over hoofdbedekking van de vrouw en het voorgaan van mannen in de gemeente nemen we het toch ook letterlijk?
Is dat zo? Daar denkt ieder weer anders over.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Chrisje72 »

Zonder enige verdere achtergrondkennis van die tijd: trouwden ze toen niet vaak met degene die voor hen uitgezocht was, en niet uit liefde? Die liefde moest dan idd nog gaan groeien.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Vorst »

Van Ewijk schreef:
Hendrien schreef:Zijn hier meer mensen die vinden dat je deze tekst echt in die tijd moet zien? Of moet je deze verzen juist gewoon letterlijk nemen?
Het staat er toch gewoon duidelijk! Bij teksten over hoofdbedekking van de vrouw en het voorgaan van mannen in de gemeente nemen we het toch ook letterlijk?
Als men tegenwoordig kennis neemt van al wat er om jonge vrouwen te doen is...het is net of men een beerput opent.
Wat extra bescherming en ietwat striktere opvoeding zou geen kwaad kunnen.
Al wil ik hiermee niet zeggen dat de verantwoordelijkheid van alle akelige nieuws bij hen ligt, die ligt voor 100% bij de daders!
Verkeerde topic?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Van Ewijk »

Vorst schreef:Verkeerde topic?
Nee.
Hendrien schreef:Deze tekst luidt als volgt: "Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn,
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door helma »

Ja ik denk echt dat het van groot belang is dat de oudere vrouwen in de gemeente de jongere vrouwen en moeders begeleiden en ondersteunen. Hen laten zien hoe belangrijk het moederschap is; in een tijd waarin dat ondergeschoffeld wordt. Hen laten zien hoe belangrijk het is om je man en kinders lief te hebben met dienende liefde in een wereld waarin het eigen ik centraal staat. Titus 2 geeft duidelijke richtlijnen die goed uitgewerkt kunnen (en moeten) worden. Vrouw zijn naar Gods hart. Moeder zijn naar Gods hart.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Van Ewijk »

helma schreef: in een tijd waarin dat ondergeschoffeld wordt.
Volledig mee eens, tegenwoordig word het moederschap beschouwt als iets ''tussen de bedrijven door.''
helma schreef: Verstuurd vanaf mijn GT-I8730 met Tapatalk
Goed dat we dit vernemen...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door Luther »

refo schreef:Ja, die heldere boekies. Als we die toch niet hadden. De bijbel is onbegrijpelijk.
Wat een fijne, opbouwende reactie!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Titus 2:4 en 5

Bericht door helma »

Sorry, meestal denk ik eraan om het vinkje uit te zetten :oops:
Plaats reactie