De ''vrije wil''

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De ''vrije wil''

Bericht door Van Ewijk »

Wellicht herkenbaar.
Als gelovige heb je van tijd tot tijd wel eens zo'n discussie met niet-gelovige(n)
Over het hoe, wat en waarom van de godsdienst.
Ik weet niet hoe het met u is, maar bij mij gaat het om de mate van respect die ik tijdens zo'n gesprek krijg wat bepaald hoe ver ik er in mee ga.
Dat terzijde mag men mij alles vragen, immers, de gelovige die als een struisvogel angstvallig zijn mond houd jegens de wereld moet zich immer vraagtekens plaatsen de oprechtheid van zijn devotie nietwaar?

Afijn, dit keer ging het onderwerp over de vrije wil.
Hoe men er voor kan kiezen ''het vrije denken'' aan banden te laten leggen en zichzelf zij het door opvoeding anderzijds eigen overtuiging op deze manier ''beperkingen'' op kan laten leggen.
Volgens het standpunt van mijn opponenten (een stel studenten maatschappijleer in de trein.) is ''onderwerping aan'' religie het tegenovergestelde van vrijheid van zelfbeschikking en indien er een God bestaat, waarom zou deze ons als dusdanig zijn wil opleggen?

Mijn antwoord in deze en tevens mijn eigen filosofie was/is dit.
De vrije wil is juist het grootste geschenk dat wij gekregen hebben.
Het onderscheid ons van de dieren en organismen.
Als enige wezen op aarde hebben wij de talenten om dingen te creëren, te dromen en dingen vorm te geven naar onze eigen hand.
Echter, de alles overziende wijsheid en ook de inborst hier foutloos mee om te gaan hebben wij niet.
De geboden die daarmee van van boven aan ons zijn overgeleverd zijn richtlijnen om ons, met behoud van deze vrije wil op de goede banen te houden.

Immers, de initiatieven en overwegingen van een mens zijn niet per definitie altijd nobel en hoogstrevent, iets waar voorvechters van de ''vrije wil'' vaak aan voorbij gaan.
Denk hierbij aan machtsmisbruik zoals dat van dictators, zakkenvullers, corrupte bestuurders en alle andere figuren van twijfelachtig allooi die het zelden of nooit goed met hun medemens voor hebben.
De wereld, (en zeker de huidige) met al zijn conflicten, pijn en ellende is sinds de zondeval eigenlijk een kijkdoos van het resultaat van deze ''vrije wil''
En hetgeen wat van menswegen goed en nobel te noemen is, is meestal van tijdelijke en voorbijgaande aard.

God heeft ons immers met het geschenk van de vrije wil ook belast met de consequenties van de keuzes die we maken.
Hij, als schepper met verstand van alle dingen heeft ons daarom richtlijnen en geboden gegeven die ons tot in eeuwigheid behoeden voor dingen die ons zowel tijdelijk als voor eeuwig schade berokkenen.
Hij spreekt ons hiermee en daarom ook aan op onze eigen eigen verantwoordelijkheid in plaats van ons op de wereld gezet te hebben als willoze gehoorzame schepselen gelijk aan goudvissen in een vissenkom.

Het is immers een bijbels gegeven dat de wegen van de mens zonder God tot niets leiden.
Wat is u mening?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: De ''vrije wil''

Bericht door Wittewrongel »

Nu ik dit zo lees vraag ik me af wat denkt u van de vrije wil om in God te geloven? En hebben wij de keuze de vrije wil om God aan te nemen?

Nog om verder op uw tekst in te gaan. Heeft de mens de keuze of vrije wil om naar Gods geboden te leven?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De ''vrije wil''

Bericht door Van Ewijk »

Wittewrongel schreef:Nu ik dit zo lees vraag ik me af wat denkt u van de vrije wil om in God te geloven? En hebben wij de keuze de vrije wil om God aan te nemen?

Nog om verder op uw tekst in te gaan. Heeft de mens de keuze of vrije wil om naar Gods geboden te leven?
Ik persoonlijk denk dat beide onmogelijk zijn zonder God lief te hebben.
Geen mens is zonder zonde en daarvoor schenkt hij ons genade.
Kiezen voor God is hem lief te hebben, ondanks externe factoren (verleiding, dwang) van buiten af.
En liefhebben vind ik geen keuze maar een overwelmende gevoelskwestie waar men zich aan overgeeft.
Kiest u er voor uw kinderen ouders lief te hebben of doet u dat gewoon? en dat wilt u ook.
Ik geloof niet dat iets dergelijks inwisselbaar is, of zelfs moet zijn dat het te makkelijk onder het begrip keuze valt.
Willen we liefhebben? Ja, graag! die vraag stellen we ons normaliter niet eens.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: RE: Re: De ''vrije wil''

Bericht door Wittewrongel »

Van Ewijk schreef:
Wittewrongel schreef:Nu ik dit zo lees vraag ik me af wat denkt u van de vrije wil om in God te geloven? En hebben wij de keuze de vrije wil om God aan te nemen?

Nog om verder op uw tekst in te gaan. Heeft de mens de keuze of vrije wil om naar Gods geboden te leven?
Ik persoonlijk denk dat beide onmogelijk zijn zonder God lief te hebben.
Geen mens is zonder zonde en daarvoor schenkt hij ons genade.
Kiezen voor God is hem lief te hebben, ondanks externe factoren (verleiding, dwang) van buiten af.
En liefhebben vind ik geen keuze maar een overwelmende gevoelskwestie waar men zich aan overgeeft.
Kiest u er voor uw kinderen ouders lief te hebben of doet u dat gewoon? en dat wilt u ook.
Ik geloof niet dat iets dergelijks inwisselbaar is, of zelfs moet zijn dat het te makkelijk onder het begrip keuze valt.
Willen we liefhebben? Ja, graag! die vraag stellen we ons normaliter niet eens.
In je eerste stukje geef je aan dat het onmogelijk is maar wel mogelijk door de liefde Gods.

In je voorbeeld betreft kinderen. Ja van nature heb ik mijn kinderen lief. En als kind heb ik mijn ouders lief.
Maar heb ik ook God van nature lief. Nee dat niet. En daarom stelde ik u de vraag. Zouden wij van nature voor God kunnen kiezen? In mijn ogen lijkt het antwoord nee. We hebben al gekozen.
Hebben wij nog een vrije wil dan?
Zou deze link http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/860 ... ewel-je-g/ het antwoord geven?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De ''vrije wil''

Bericht door refo »

Ik heb je een PB gestuurd met de oplossing om dat rare gequote te voorkomen, Wittewrongel. Vorige week al.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: De ''vrije wil''

Bericht door Wittewrongel »

Edit. Staat op ja.

Btw ik gebruik Tapatalk
Afbeelding
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De ''vrije wil''

Bericht door Panny »

De Bijbel is heel duidelijk over mensen die niet door God wedergeboren zijn.
Deze mensen zijn helemaal niet vrij. Ze zijn blind, slaaf van de duivel en de zonde, liefdeloos, etc.
We kunnen alleen weer tot vrijheid komen door Jezus Christus.

Lees bijvoorbeeld Romeinen 1:
28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;
29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;
30 Oorblazers, achterklappers, haters Gods, smaders, hovaardigen, laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouderen ongehoorzaam;
31 Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;
32 Dewelken, daar zij het recht Gods weten, (namelijk, dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) niet alleen dezelve doen, maar ook mede een welgevallen hebben in degenen, die ze doen.

Of Efeze 2:
1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;
4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmede Hij ons liefgehad heeft,
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.
8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Plaats reactie