Jezus weende

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Jezus weende

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef: @Mara
Ik begrijp je zorg rondom het spektakel ieder jaar rondom het Paasevangelie. Maar mij trof jouw volgende woorden ; ze krijgen Jezus op een dienblaadje aangeboden...
Alleen zij?
Ik bedoelde hiermee dat het hapklare brokken zijn, makkelijk weg te slikken, het zijn immers popliedjes, deuntjes die zij al kennen.
Ik zou de term nooit gebruiken als het de eredienst betreft!
Sheba schreef:Weet je iedere zondag zitten kerken vol met mensen. Ernstig. Doen niet mee met het paas spektakel.... Maar weten ook niet wat zij met Jezus aan moeten. Zij geloven Zijn prediking niet. (Johannes 8;45) En gaan verloren. Omdat Hij de waarheid zegt en de wereld ( ieder die buiten Hem leeft) in leugen verzonken is en daaruit leeft, gelooft gij niet. De (kerk) wereld Krijgt iedere week het Evangelie kinderlijk eenvoudig aangeboden. Maar het gelooft Hem niet.... Dat ze Hem niet geloofden lag dus niet alleen aan dwaling en onkunde... Maar omdat Zijn Waarheid niet wordt gelooft. Dat grijpt me aan... En ik moest hieraan denken toen ik jouw woorden las....
Ja, ik begrijp dat je het zo zegt. Maar dat rechtvaardigt niet een dergelijk spektakel toch?
Je kunt inderdaad jarenlang een kerkbankje uitslijten en er toch onbewogen onder blijven. Dat is ernstig.
Het is niet alleen ernstig. Het is zondig!
En in die zin staan we net zo ver als zij die zo'n spektakel organiseren of bezoeken!. En daar niet weten wat ze met Hem aan moeten! Het is zo gemakkelijk om naar de werekd buiten te wijzen... Maar hoe is het binnen de kerk gesteld? Diezelfde wereld zit ook in de kerk! En ik dacht dat uit mijn post wel bleek dat ik het spektakel geenszins positief waardeer ;)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jezus weende

Bericht door Mara »

Sheba schreef:
Het is niet alleen ernstig. Het is zondig!
En in die zin staan we net zo ver als zij die zo'n spektakel organiseren of bezoeken!. En daar niet weten wat ze met Hem aan moeten! Het is zo gemakkelijk om naar de werekd buiten te wijzen... Maar hoe is het binnen de kerk gesteld? Diezelfde wereld zit ook in de kerk! En ik dacht dat uit mijn post wel bleek dat ik het spektakel geenszins positief waardeer ;)
Zou de Heere Jezus geweend hebben als Hij dit spektakel aanschouwd had?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jezus weende

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Sheba schreef:
Het is niet alleen ernstig. Het is zondig!
En in die zin staan we net zo ver als zij die zo'n spektakel organiseren of bezoeken!. En daar niet weten wat ze met Hem aan moeten! Het is zo gemakkelijk om naar de werekd buiten te wijzen... Maar hoe is het binnen de kerk gesteld? Diezelfde wereld zit ook in de kerk! En ik dacht dat uit mijn post wel bleek dat ik het spektakel geenszins positief waardeer ;)
Zou de Heere Jezus geweend hebben als Hij dit spektakel aanschouwd had?
Och... of gij heden bekendet... ook nog in deze uwe dag, maar nu is het verborgen voor uw ogen... Was dat niet het woord dat Jezus sprak tot het vrome en godsdienstige Jeruzalen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Jezus weende

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef:
Het is niet alleen ernstig. Het is zondig!
En in die zin staan we net zo ver als zij die zo'n spektakel organiseren of bezoeken!. En daar niet weten wat ze met Hem aan moeten! Het is zo gemakkelijk om naar de werekd buiten te wijzen... Maar hoe is het binnen de kerk gesteld? Diezelfde wereld zit ook in de kerk! En ik dacht dat uit mijn post wel bleek dat ik het spektakel geenszins positief waardeer ;)
Zou de Heere Jezus geweend hebben als Hij dit spektakel aanschouwd had?
Ja net zoals Hij geweend zou hebben om het ongeloof van hen die met een gedoopt voorhoofd in de kerk zitten buiten een waarzaligmakend geloof! Die denken met hun godsdienstigheid nog iets zijn. Terwijl ze Hem niet geloven! En niet verheugd kunnen zijn met en in Hem! Tevreden zijn met een onrustig hart. Maar Christus hen niet dierbaar is geworden!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jezus weende

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
Mara schreef:
Sheba schreef:
Het is niet alleen ernstig. Het is zondig!
En in die zin staan we net zo ver als zij die zo'n spektakel organiseren of bezoeken!. En daar niet weten wat ze met Hem aan moeten! Het is zo gemakkelijk om naar de werekd buiten te wijzen... Maar hoe is het binnen de kerk gesteld? Diezelfde wereld zit ook in de kerk! En ik dacht dat uit mijn post wel bleek dat ik het spektakel geenszins positief waardeer ;)
Zou de Heere Jezus geweend hebben als Hij dit spektakel aanschouwd had?
Ja net zoals Hij weende om het ongeloof van hen die met een gedoopt voorhoofd in de kerk zitten buiten een waarzaligmakend geloof!
En degenen die -als hoog bekeerde leraars- achter een pc zitten dan? Een volk dat Hem met de mond prijst maar hun hart verre van Hem houdt? Ik geloof dat we dan niet naar onze (al dan niet vrome) buurman of buurvrouw hoeven te kijken. Eerst een blik naar binnen slaan kan geen kwaad. Dan verschrik je toch zeker ook wel eens?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Jezus weende

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
Sheba schreef:
Mara schreef:
Sheba schreef:
Het is niet alleen ernstig. Het is zondig!
En in die zin staan we net zo ver als zij die zo'n spektakel organiseren of bezoeken!. En daar niet weten wat ze met Hem aan moeten! Het is zo gemakkelijk om naar de werekd buiten te wijzen... Maar hoe is het binnen de kerk gesteld? Diezelfde wereld zit ook in de kerk! En ik dacht dat uit mijn post wel bleek dat ik het spektakel geenszins positief waardeer ;)
Zou de Heere Jezus geweend hebben als Hij dit spektakel aanschouwd had?
Ja net zoals Hij weende om het ongeloof van hen die met een gedoopt voorhoofd in de kerk zitten buiten een waarzaligmakend geloof!
En degenen die -als hoog bekeerde leraars- achter een pc zitten dan? Een volk dat Hem met de mond prijst maar hun hart verre van Hem houdt? Ik geloof dat we dan niet naar onze (al dan niet vrome) buurman of buurvrouw hoeven te kijken. Eerst een blik naar binnen slaan kan geen kwaad. Dan verschrik je toch zeker ook wel eens?
Ja, daarom ook deze woorden...

Niet hoog bekeerd, maar als een arme zondaar... Niet minder maar meer zondaar dan wie dan ook! Dat Hem prijst om het wonder dat is geschiedt. En er tegelijkertijd geen woorden voor heeft. Maar zo vaak leeft als buiten Hem. Maar weet en jubelt en verheugt dat nochtans... En dan soms kan huppelen van zielenvreugd... En tegelijkertijd steeds weer, meer ziet de onpeilbare zwarte diepte persoonlijk. En de onbeschrijfelijke schoonheid en schittering van Christus. En dat wordt inderdaad niet begrepen door de wereld binnen en buiten de kerk!

Die deze dingen niet schreef met een betweterig hart. Maar uit liefde en bewogenheid! Omdat de werkelijkheid van zij hebben Zijn prediking gehoord maar niet geloofd bittere realiteit is. Dat maakt angstig, dat maakt bezorgd... Niet alleen buiten op het plein met de EO. Of in de seculiere wereld! Maar ook met hen in de kerk! Die zoveel voor God doen, maar altijd buiten blijven! Waar soms de werkelijke liefde tot de Vader ontbreekt en alles uit plichtsbesef wordt gedaan. En men boos en verongelijkt is als er een die afgedwaald was tot de Vader terugkeert met lege handen!
Grijpt jou dat nooit aan?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jezus weende

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
Ja, daarom ook deze woorden...

Niet hoog bekeerd, maar als een arme zondaar... Niet minder maar meer zondaar dan wie dan ook! Dat Hem prijst om het wonder dat is geschiedt. En er tegelijkertijd geen woorden voor heeft. Maar zo vaak leeft als buiten Hem. Maar weet en jubelt en verheugt dat nochtans... En dan soms kan huppelen van zielenvreugd... En tegelijkertijd steeds weer, meer ziet de onpeilbare zwarte diepte persoonlijk. En de onbeschrijfelijke schoonheid en schittering van Christus. En dat wordt inderdaad niet begrepen door de wereld binnen en buiten de kerk!

Die deze dingen niet schreef met een betweterig hart. Maar uit liefde en bewogenheid! Omdat de werkelijkheid van zij hebben Zijn prediking gehoord maar niet geloofd bittere realiteit is. Dat maakt angstig, dat maakt bezorgd... Niet alleen buiten op het plein met de EO. Of in de seculiere wereld! Maar ook met hen in de kerk! Die zoveel voor God doen, maar altijd buiten blijven! Waar soms de werkelijke liefde tot de Vader ontbreekt en alles uit plichtsbesef wordt gedaan. En men boos en verongelijkt is als er een die afgedwaald was tot de Vader terugkeert met lege handen!
Grijpt jou dat nooit aan?
Het kan alleen aangrijpen als er een levend besef is van onze zonden tegen een goeddoend God. Anders kunnen we het nog wel een beetje laten gaan. Dat is de mens,
u en ik, van nature, wij bekommeren ons vaak over veel zaken, maar hoe het erbij staat voor onze eigen ziel en die van mijn buurman, eerlijk gezegd, daar sta een ik in mijn onkunde, en ook ieder godsdienstig mens, niet zo bij stil. Misschien is het goed het venster naar de wereld eens te sluiten, de deuren te sluiten, en het Boek te openen.
Wat een vrome praat, ik walg wel eens van mezelf. En als dat maar eens oprecht mag zijn. Meer bezorgd over anderen vaak dan over onszelf. En anderzijds weer meer met onszelf ingenomen dan met onze buurman. Dat is, hoe pijnlijk ook te zeggen, wel vaak de werkelijkheid. Ik geloof, als ik het goed inschat, dat ik wellicht straks weer een vroom vermaan zal moeten incasseren, het zij zo, dat hebben we ook wel eens nodig. Wat? Neen, dat hebben we gedurig nodig.

Even off-topic: Ik zie trouwens, na wat zoeken in Digibron, hoe veel we intussen van de wereld hebben geaccepteerd. Zoek eens op Televisie, EO, enz. Dan schrik je hoe daar al vanaf de jaren 50, toen de tv nog niet in Nederland was doorgedrongen, al heel ernstig voor werd gewaarschuwd. Nu zitten we allen met een computer in huis, en er lijkt geen
terugweg meer. We hebben nu -ondanks alle filters en wat dies meer zij- de wereld toch maar in huis gekregen
.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie