Roeping van predikant

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Roeping van predikant

Bericht door Mara »

Op RW staat een korte vraag aan een predikant met een even zo kort antwoord.
tekst roeping

Een vraag aan de mensen die levensgeschiedenissen van predikanten lezen:

Nu vraag ik me af, roept de Heere iemand altijd door middel van een Bijbeltekst?
En moet hij die bij het curatorium kunnen weerleggen?
Hoe krijgt iemand dan een bevestiging, spreekt de Heere dan ook via anderen tot een geroepene?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Roeping van predikant

Bericht door ejvl »

Meestal is het wel een tekst in de beschrijvingen die ik lees, maar laten we God niet de weg voorschrijven hoe Hij predikanten moet roepen, daarom zeg ik ook niet dat het altijd door middel van een bijbeltekst zal zijn, maar de predikant zal altijd geroepen zijn, hoe dan ook, langs welke weg dan ook.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Roeping van predikant

Bericht door refo »

Op catechisatie leerden wij over het wondergeloof: dat er aan mij of door mij een wonder geschiedt.

Het lijkt wel of predikanten zelf niet zien dat wat zij beschrijven van hun leven en/of roeping aan deze definitie voldoet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Roeping van predikant

Bericht door Mara »

Op digibron las ik over ds. van de Weerd:

Ds. Van de Weerd, geboren op 9 mei 1942, was niet meer zo jong, toen de toenmalige Apeldoornse predikant J. H. Velema hem in april 1972 bevestigde in zijn eerste gemeente Damwoude. Dat heeft een oorzaak. ,,Ik had weliswaar van jongsaf een begeerte en bepaalde overtuiging om predikant te worden. Toch liep de opleiding anders. Het werd mulo en handelsdagschool".

,,In mijn leven heeft een echte geestelijke verandering plaatsgehad toen mijn moeder overleed. De roeping kwam terug en alle argumenten om geen theologie te gaan studeren, werden me uit handen geslagen". In Utrecht deed hij het examen klassieke talen en zijn propedeuse. Vervolgens studeerde hij in Apeldoorn verder.

En over ds. de Groot:
Het keerpunt volgde toen hij op een dag oog in oog kwam te staan met drie zeer vuurgevaarlijke criminelen die hem wilden doodschieten. „Ik werd benauwd van alle zijden, ik riep de Heere ootmoedig aan. Als door een wonder ben ik toen gered en daarbij moest ik door de knieën. Vervolgens ging ik naar het avond-vwo en haalde mijn diploma.”

Bij deze predikanten is dus een keerpunt, op latere leeftijd, kenmerkend voor hun roeping.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roeping van predikant

Bericht door -DIA- »

Ik heb hier ooit iets gezegd dat we bij de volwassenvereniging eens een curator als gastspreker hadden die alles zo rond
het curatorium en de alles wat daarmee samenhangt vertelde.
Hoe gaat het? Wat doet de kerkenraad? Wat doet het curatorium? Hoe doet het curatorium? enz.

Heel kort over de roeping: Iemand die gehoord wordt door het curatorium moet zeker a. zijn bekering, en b. zijn roeping kunnen verklaren. Dat zijn in ieder geval twee vaste en fundamentele punten die iedereen voorgelegd krijgt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Roeping van predikant

Bericht door Dipper »

De taak van een curatorium vind ik een lastige. Want leg het maar eens goed uit. En dan moeten zij over je oordelen, of de roeping echt genoeg is?

Het is zeker goed dat predikanten een zending en roeping hebben. Dat moet wel. Maar als ik lees dat het curatorium op hun vergadering weer geen student konden toelaten komen mij weleens vraagtekens boven.
Ik denk hierbij aan ds. Ippel van Werkendam. Hij werd niet door het landelijke curatorium toegelaten maar zijn kerkeraad heeft toen anders beslist en gesteund dat hij nu het predikantschap uitoefent in de eigen gemeente. Voor zo'n man en kerkenraad kan ik alleen maar volledige bewondering hebben.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Roeping van predikant

Bericht door ejvl »

Wat te denken van ds vd Poel.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Roeping van predikant

Bericht door Auto »

Dipper schreef:De taak van een curatorium vind ik een lastige. Want leg het maar eens goed uit. En dan moeten zij over je oordelen, of de roeping echt genoeg is?

Het is zeker goed dat predikanten een zending en roeping hebben. Dat moet wel. Maar als ik lees dat het curatorium op hun vergadering weer geen student konden toelaten komen mij weleens vraagtekens boven.
Ik denk hierbij aan ds. Ippel van Werkendam. Hij werd niet door het landelijke curatorium toegelaten maar zijn kerkeraad heeft toen anders beslist en gesteund dat hij nu het predikantschap uitoefent in de eigen gemeente. Voor zo'n man en kerkenraad kan ik alleen maar volledige bewondering hebben.
Voor deze man heb ik geen enkele bewondering. Als je tot een kerkverband behoort dan heb je je te voegen naar de DKO die het kerkverband hanteert. Ds Ippel heeft zich niet gehouden aan de DKO en heeft zijn eigen kerk gesticht. Dat is niet naar Schrift en Belijdenis.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Roeping van predikant

Bericht door Charles »

Inderdaad.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Roeping van predikant

Bericht door Dipper »

Auto schreef:
Dipper schreef:De taak van een curatorium vind ik een lastige. Want leg het maar eens goed uit. En dan moeten zij over je oordelen, of de roeping echt genoeg is?

Het is zeker goed dat predikanten een zending en roeping hebben. Dat moet wel. Maar als ik lees dat het curatorium op hun vergadering weer geen student konden toelaten komen mij weleens vraagtekens boven.
Ik denk hierbij aan ds. Ippel van Werkendam. Hij werd niet door het landelijke curatorium toegelaten maar zijn kerkeraad heeft toen anders beslist en gesteund dat hij nu het predikantschap uitoefent in de eigen gemeente. Voor zo'n man en kerkenraad kan ik alleen maar volledige bewondering hebben.
Voor deze man heb ik geen enkele bewondering. Als je tot een kerkverband behoort dan heb je je te voegen naar de DKO die het kerkverband hanteert. Ds Ippel heeft zich niet gehouden aan de DKO en heeft zijn eigen kerk gesticht. Dat is niet naar Schrift en Belijdenis.
Dus wat is belangrijker: een kerkorde (door mensen opgesteld), of Gods roeping volgen? Wat een misselijke reactie, u hebt schijnbaar niets van Gods regering in deze wereld begrepen!
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Roeping van predikant

Bericht door Charles »

Het is de vraag of het Gods roeping is of eigenwijzigheid.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Roeping van predikant

Bericht door Auto »

Dipper schreef:
Auto schreef:
Dipper schreef:De taak van een curatorium vind ik een lastige. Want leg het maar eens goed uit. En dan moeten zij over je oordelen, of de roeping echt genoeg is?

Het is zeker goed dat predikanten een zending en roeping hebben. Dat moet wel. Maar als ik lees dat het curatorium op hun vergadering weer geen student konden toelaten komen mij weleens vraagtekens boven.
Ik denk hierbij aan ds. Ippel van Werkendam. Hij werd niet door het landelijke curatorium toegelaten maar zijn kerkeraad heeft toen anders beslist en gesteund dat hij nu het predikantschap uitoefent in de eigen gemeente. Voor zo'n man en kerkenraad kan ik alleen maar volledige bewondering hebben.
Voor deze man heb ik geen enkele bewondering. Als je tot een kerkverband behoort dan heb je je te voegen naar de DKO die het kerkverband hanteert. Ds Ippel heeft zich niet gehouden aan de DKO en heeft zijn eigen kerk gesticht. Dat is niet naar Schrift en Belijdenis.
Dus wat is belangrijker: een kerkorde (door mensen opgesteld), of Gods roeping volgen? Wat een misselijke reactie, u hebt schijnbaar niets van Gods regering in deze wereld begrepen!
zozo, wat een taal. De DKO is tot stand gekomen op dezelfde synode als waar de SV tot stand is gekomen. Deze mensen hadden geestelijk inzicht gekregen wat we ten heden dage node missen in de kerken. En zolang er maar enkele getrouwen de roeping overnemen van deze man is het intriest dat hij zijn eigen weg is gegaan. En de vraag of het wel de weg en de roeping van de Heere is?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Roeping van predikant

Bericht door RefoCalvinist »

Mijn inziens kan een roeping tot predikant nooit buiten het Woord van God omgaan.
Dan wordt de last je opgelegd en dat zal strijd met zich mee brengen ja.
En het gewerkte verlangen zal steeds meer toenemen en je in de greep krijgen.
Maar het spreken van de Schrift is hierin het belangrijkst.

Nu is een curatorium niet de uitvinding om zoveel mogelijk mensen te "pesten".
Nee het is een middel waardoor het in een ordelijke weg gaat.
De curators doen het niet op gevoel, maar in diepe afhankelijkheid van de Heere.
En ja dan moet er wat verteld worden. En als de roep van de Heere echt is,
en het Zijn tijd is dat diegene toegelaten wordt tot de opleiding, dan zal de Heere erbij zijn.
Dan zal zo iemand het niet alleen hoeven doen, maar de Heere zal te spreken geven.

Nu is Ds. Ippel niet via de kerkelijke weg toegelaten.
Dan kan je verschillende dingen doen:
1. het in gebed voorleggen aan de Heere en vragen om licht of de ingeslagen weg wel de juiste is/was.
2. als je er zeker van bent dat je geroepen bent en je via de kerkelijke weg er niet toe kan komen. Wellicht moet de weg naar elders? Dus ook weer een gebedszaak om leiding van de Heere.
3. voor jezelf beginnen, wat de meest onheilige oplossing is. Dat getuigt mijn inziens van weinig vertrouwen op God. Daarnaast hoe hij in het ambt gekomen is, is ook een onmogelijk iets.

Dan gaat het er niet om of de DKO je eerst moet handhaven of dat je de Heere na moet volgen. Dat is duidelijk, maar alles moet wel ordelijk verlopen. Dat moet met alles in de dienst van God. En daar is de DKO een middel in.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Roeping van predikant

Bericht door Ditbenik »

Auto schreef:
Dipper schreef:
Auto schreef:
Dipper schreef:De taak van een curatorium vind ik een lastige. Want leg het maar eens goed uit. En dan moeten zij over je oordelen, of de roeping echt genoeg is?

Het is zeker goed dat predikanten een zending en roeping hebben. Dat moet wel. Maar als ik lees dat het curatorium op hun vergadering weer geen student konden toelaten komen mij weleens vraagtekens boven.
Ik denk hierbij aan ds. Ippel van Werkendam. Hij werd niet door het landelijke curatorium toegelaten maar zijn kerkeraad heeft toen anders beslist en gesteund dat hij nu het predikantschap uitoefent in de eigen gemeente. Voor zo'n man en kerkenraad kan ik alleen maar volledige bewondering hebben.
Voor deze man heb ik geen enkele bewondering. Als je tot een kerkverband behoort dan heb je je te voegen naar de DKO die het kerkverband hanteert. Ds Ippel heeft zich niet gehouden aan de DKO en heeft zijn eigen kerk gesticht. Dat is niet naar Schrift en Belijdenis.
Dus wat is belangrijker: een kerkorde (door mensen opgesteld), of Gods roeping volgen? Wat een misselijke reactie, u hebt schijnbaar niets van Gods regering in deze wereld begrepen!
zozo, wat een taal. De DKO is tot stand gekomen op dezelfde synode als waar de SV tot stand is gekomen. Deze mensen hadden geestelijk inzicht gekregen wat we ten heden dage node missen in de kerken. En zolang er maar enkele getrouwen de roeping overnemen van deze man is het intriest dat hij zijn eigen weg is gegaan. En de vraag of het wel de weg en de roeping van de Heere is?
Ik val onder een andere kerkorde en als buitenstaander verbaas ik me er vaak over dat mensen de DKO zo'n beetje als onfeilbaar en onveranderbaar beschouwen. Kan iemand mij eens uitleggen hoe dat dan zit? Waarom moet je zo strak vasthouden aan de DKO terwijl aan de andere kant sommige zaken uit die DKO zo lichtvaardig aan de kant geschoven worden?
Plaats reactie