Angst voor afwijking?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Dat de geloofsdoop weer meer waarde toegedacht krijgt tegenover de kinderdoop is veroorzaakt door de gereformeerde gezindte zelf. Daar heeft toch de mening postgevat dat degenen die daar bevoegd toe zijn wel kunnen zien wie het ware geloof heeft of niet. Er worden hier natuurlijk allerlei disclaimers uitgesproken, zoals dat we geen hartenkenners zijn en zo, maar dat wordt niet serieus gemeend. Hooguit dat er misschien toch uiteindelijk méér ware gelovigen zijn, maar zeker niet minder dan zichtbaar is.
Als je zover bent, ja, dan zou je kunnen overwegen om de geloofsdoop toe te passen. Dan doop je misschien te weinig mensen, maar in ieder geval niet te veel. De doop wordt dan een soort avondmaal. Je onderzoekt jezelf en komt tot een besluit. Neemt de kerkenraad dat besluit over dan wordt er gedoopt.
Toch is dit een heel ander argument dan dat van de gewone geloofsdopers. Het is ouderwets dopers. Een kerk van alleen ware gelovigen. Een doperdom waar de reformatoren nog meer strijd mee hadden dan met de Roomse kerk. Omdat het allemaal zo geestelijk lijkt, maar in feite te vleselijk, te menselijk is.

Het nadeel is dat het is gebaseerd op verkeerde uitgangspunten. De doop is niet door mensen ingesteld, maar door Christus. Die heeft geen onderzoek gepropageerd, maar prediking en de reactie daarop (geloof) is voldoende. De gedoopten waren de discpelen totaal onbekend en hun levenswandel tot dusver per definitie de doop onwaardig. Daarin kan dus geen belemmering aanwezig geweest zijn. Het gevaar was daarom heel groot dat je er teveel doopt. Niet zozeer door huichelaars, maar door teveel enthousiasme. Dat is dan ook wel gebleken.
Het doperdom ontkent dat. Het erkent dat er huichelaars kunnen zijn, daar is niets aan te doen, maar de rest is geestelijk dus gewoon onbreekbaar. Dat wijkt dus af van de bijbelse dooppraktijk.

De doop mag bediend aan wie Gods beloften zijn toegezegd. Erkennen we dat dat aan een volwassene zo is, dan geldt dat automatisch voor de kinderen. Dat klemt temeer als 50% (reformatietijd en zelfs in 1900 nog) 80% (bijbelse tijd) van de
kinderen niet tot hun verstand komen. Wat vind je dan van meer dan de helft van je gemeente? Wat betekent het dan als je zingt: neem goed en bloed ons af? Dat afnemen betekent dan in dat Satan in ieder geval de kinderen alvast in zijn rijk heeft binnengesleurd. Niet alle, maar in ieder geval de niet-verkorenen. Dus dat zingen van die regels was onzin.
We mogen de beloften van God dus toegezegd achten aan de gelovigen en zijn of haar nageslacht.

In een tijd dat zo goed als ieder kind de volwassenheid bereikt is dit uiteraard ook van minder belang. Zo lijkt het. We meten dan wel bij de uitgang (geloofsdoop) want bij de ingang (kinderdoop) gaat het blijkbaar mis. Maar niet de mens maakt de keuze wie gedoopt mag worden, maar Christus Zelf.
En ook niet alle kinderen worden volwassenen.
Het niet waardig zijn laat de eis van geloof en bekering voor de doop onverlet. Dat was ten tijde van Johannes de Doper en Christus zo, dat was ten tijde van de apostelen zo en dat is nog zo. Allerlei gefilosofeer over belofte en verbond maakt dat niet ongedaan, noch het opplakken van het etiket 'dopers'.
Het is inderdaad zo dat men later in de gereformeerde traditie daar meer oog voor heeft gekregen: de noodzaak van persoonlijk geloof. Daarom is de huiver van bevindelijk-gereformeerden voor het baptisme in feite heel tegenstrijdig, omdat men zelf als het ware een baptistische gemeentepraktijk hanteert: een kerngemeente van gelovigen, met daarom de adherenten (bij baptisten: niet-gedoopten, bij bevindelijk-gereformeerden: niet-avonmaalgangers).
Laten we het waardevolle van alle tradities verenigen in een Bijbelse praktijk!

Overigens past dit meer in de topic over de doop. Maar goed.

Edit> Dat de beloften golden voor de Joden en hun kinderen was op zich genoeg voor de doop: ze moesten het woord van Petrus aannemen, pas dan werden ze gedoopt! (Dit even los van de vraag of de kinderen daar wel of niet in meegenomen werden.)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef: Ik denk dat goed onderwijs twee aspecten bevat. Enerzijds welke visies en vragen er zijn en anderzijds wat ons antwoord op die vragen is.
Je ziet dat ook terug bij de belijdenisgeschriften zelf. In de Dordtse Leerregels valt dat sterk op, in de verwerping der dwalingen bij elk hoofdstuk. Maar je vindt het in de HC ook terug.

Zo kan je duidelijk uitleggen wat een remonstrant leert, maar toch net zo duidelijk aangeven, dat en waarom het een dwaalleer is.
Zolang je in je uitleg van wat een remonstrant leert maar een uitleg gebruikt waar de remonstranten mee in kunnen stemmen. (Dus niet: "de remonstrant leert dat je zelf moet en kunt geloven zonder dat daar het werk van God voor nodig is", of om een ander punt aan te halen: "degene die in alverzoening gelooft, gelooft dat je zonder het werk van de Heere Jezus zalig kunt worden").
:bobo
Wat ik wil zeggen is dat deze twee omschrijvingen van geloofsstandpunten niet door 17e eeuwse remonstranten of door veel van de hedendaagse alverzoeners gedaan zouden worden. Daarom zijn ze geen goede omschrijving voor van wat ze geloven en moeten wij ook andere woorden kiezen die meer recht doen aan hun geloof.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door DDD »

Volgens mij gaat deze discussie steeds niet over het onderwerp waarover het draadje volgens de eerste bijdrage zou moeten gaan. Er wordt steeds omheen gesproken.

Er wordt zelfs gezegd dat het nu eenmaal de kaders zijn van Refoforum en dat het daarom geen angst mag heten. Ik kan niet goed beoordelen wat dan de reden is van deze kaders. Bij mijn weten is dat om de reformatorische mensen te beschermen tegen welbespraakte evangelisten van de seculiere cultuur. Dat is ook een vorm van angst. Angst kan trouwens ten onrechte zijn, maar ook terecht. Maar het helpt niet angst te herdefiniëren naar kaders. Kaders zijn beperkingen die je jezelf of anderen oplegt om kwaad te voorkomen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door Fjodor »

DDD schreef:Volgens mij gaat deze discussie steeds niet over het onderwerp waarover het draadje volgens de eerste bijdrage zou moeten gaan. Er wordt steeds omheen gesproken.

Er wordt zelfs gezegd dat het nu eenmaal de kaders zijn van Refoforum en dat het daarom geen angst mag heten. Ik kan niet goed beoordelen wat dan de reden is van deze kaders. Bij mijn weten is dat om de reformatorische mensen te beschermen tegen welbespraakte evangelisten van de seculiere cultuur. Dat is ook een vorm van angst. Angst kan trouwens ten onrechte zijn, maar ook terecht. Maar het helpt niet angst te herdefiniëren naar kaders. Kaders zijn beperkingen die je jezelf of anderen oplegt om kwaad te voorkomen.
Volgens mij is het ook gewoon een kwestie van doelgroep. Op refoweb is veel meer geoorloofd. Refoforum heeft gewoon een andere politiek.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Dat is ook prima. Maar dat laat de discussie onverlet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
DDD schreef:Volgens mij gaat deze discussie steeds niet over het onderwerp waarover het draadje volgens de eerste bijdrage zou moeten gaan. Er wordt steeds omheen gesproken.

Er wordt zelfs gezegd dat het nu eenmaal de kaders zijn van Refoforum en dat het daarom geen angst mag heten. Ik kan niet goed beoordelen wat dan de reden is van deze kaders. Bij mijn weten is dat om de reformatorische mensen te beschermen tegen welbespraakte evangelisten van de seculiere cultuur. Dat is ook een vorm van angst. Angst kan trouwens ten onrechte zijn, maar ook terecht. Maar het helpt niet angst te herdefiniëren naar kaders. Kaders zijn beperkingen die je jezelf of anderen oplegt om kwaad te voorkomen.
Volgens mij is het ook gewoon een kwestie van doelgroep. Op refoweb is veel meer geoorloofd. Refoforum heeft gewoon een andere politiek.
Een kwestie van doelgroep, inderdaad. Niet zozeer van politiek (beleid eigenlijk), want dat is gewoon een kwestie van wel of niet handhaven.
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door DDD »

Ook dat is weer een kwestie van definitie. Want natuurlijk is dit wel een vorm van beleid. Het beleid bij Refoweb is kennelijk anders. Maar dit lijkt op een discussie over het modereerbeleid en dat mag dan weer niet. Dat is ook een vorm van beleid, natuurlijk.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door -DIA- »

Fjodor schreef:
DDD schreef:Volgens mij gaat deze discussie steeds niet over het onderwerp waarover het draadje volgens de eerste bijdrage zou moeten gaan. Er wordt steeds omheen gesproken.

Er wordt zelfs gezegd dat het nu eenmaal de kaders zijn van Refoforum en dat het daarom geen angst mag heten. Ik kan niet goed beoordelen wat dan de reden is van deze kaders. Bij mijn weten is dat om de reformatorische mensen te beschermen tegen welbespraakte evangelisten van de seculiere cultuur. Dat is ook een vorm van angst. Angst kan trouwens ten onrechte zijn, maar ook terecht. Maar het helpt niet angst te herdefiniëren naar kaders. Kaders zijn beperkingen die je jezelf of anderen oplegt om kwaad te voorkomen.
Volgens mij is het ook gewoon een kwestie van doelgroep. Op refoweb is veel meer geoorloofd. Refoforum heeft gewoon een andere politiek.
En toch... Als het er op aan komt moet je ook hier heel goed op je woorden letten. Een beetje te helder,
te duidelijk, en je wordt van alle kanten belaagd, en ligt onder vuur. Ik denk dat dat op Refoweb nog
heftiger zou kunnen zijn. Er worden nog openlijker dwalingen verkondigd. Er lijkt soms in niets meer op
de bevindelijke reformatorische leer. Ik acht Refoweb dan ook een levensgroot gevaar, met name voor
onze jeugd. Hopelijk mag dit nog gezegd worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Angst voor afwijking?

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
Fjodor schreef:
DDD schreef:Volgens mij gaat deze discussie steeds niet over het onderwerp waarover het draadje volgens de eerste bijdrage zou moeten gaan. Er wordt steeds omheen gesproken.

Er wordt zelfs gezegd dat het nu eenmaal de kaders zijn van Refoforum en dat het daarom geen angst mag heten. Ik kan niet goed beoordelen wat dan de reden is van deze kaders. Bij mijn weten is dat om de reformatorische mensen te beschermen tegen welbespraakte evangelisten van de seculiere cultuur. Dat is ook een vorm van angst. Angst kan trouwens ten onrechte zijn, maar ook terecht. Maar het helpt niet angst te herdefiniëren naar kaders. Kaders zijn beperkingen die je jezelf of anderen oplegt om kwaad te voorkomen.
Volgens mij is het ook gewoon een kwestie van doelgroep. Op refoweb is veel meer geoorloofd. Refoforum heeft gewoon een andere politiek.
En toch... Als het er op aan komt moet je ook hier heel goed op je woorden letten. Een beetje te helder,
te duidelijk, en je wordt van alle kanten belaagd, en ligt onder vuur. Ik denk dat dat op Refoweb nog
heftiger zou kunnen zijn. Er worden nog openlijker dwalingen verkondigd. Er lijkt soms in niets meer op
de bevindelijke reformatorische leer. Ik acht Refoweb dan ook een levensgroot gevaar, met name voor
onze jeugd. Hopelijk mag dit nog gezegd worden.
De discussie over Refoweb mag gevoerd worden op Refoweb.
Plaats reactie