Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Plaats reactie
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Bericht door Panny »

In Jakobus 1 staat het volgende over verzoekingen:
12 Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben.
13 Niemand, als hij verzocht wordt, zegge: Ik word van God verzocht; want God kan niet verzocht worden met het kwade, en Hij Zelf verzoekt niemand.
14 Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt.
15 Daarna de begeerlijkheid ontvangen hebbende baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde baart den dood.

Volgens de kanttekeningen gaat het hier over twee verschillende verzoekingen:
- In vers 12 gaat het over verdrukking (en ook in de voorgaande verzen).
- In vers 13 en verder gaat het over verzoeking tot zonde (veroorzaakt door onze eigen verkeerde begeertes en/of de duivel).

Als ik het goed begrijpt komt beproeving door verdrukking van God maar de verzoeking tot zonde nooit van God?
En over welke verzoeking gaat het in het "Onze Vader" (En leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze)?

Om welk soort verzoekingen gaat het in de volgende gedeeltes? Volgens mij gaat het om beide.
Kun je hieruit dus concluderen dat verzoekingen tot zonde niet van God komen maar Hij ze wel toestaat tot een zekere mate (en ook te hulp wilt komen in verzoekingen)?

1 Korinthiërs 10
13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

Hebreën 4
15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Bericht door refo »

Abraham werd door God verzocht tot het doen van een zonde: het offeren van zijn zoon.
Ik snap Jacobus op dit punt niet zo goed.
En blijkbaar meer mensen, want het boek is niet altijd door iedereen als horende bij de canon beschouwd.
Te veel werken en dit gedeelte wat slechts met grote moeite in goede banen gepraat wordt.
Les 1 van exegese: als een woord 2x of meer voorkomt in een pericoop betekent het hetzelfde, tenzij de tekst zels duidelijk maakt dat er verschil is. Verzoeken kan dus maar 1 betekenis hebben en niet 2.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Les 1 van exegese: als een woord 2x of meer voorkomt in een pericoop betekent het hetzelfde, tenzij de tekst zels duidelijk maakt dat er verschil is. Verzoeken kan dus maar 1 betekenis hebben en niet 2.
Voor dit soort regeltjes ben ik allergisch. Waaraan ontlenen ze hun gezag?
Verder maak je jezelf het wel gemakkelijk door Jacobus meteen maar buiten de canon te plaatsen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Bericht door Desiree »

Dat moet ik dan eigenlijk eerst nazoeken.

Misschien gaat het uiteindelijk niet om de vraag verleiding of verzoeking van God komt of van den duivel, maar hoe je er mee omgaat en wat God beloofd, als het je actief of passief overkomt?

De Heere Jezus heeft ook van alles meegemaakt, alleen Hij boven menselijk, maar ook gewoon honger, dorst, directe aanvallen van de duivel, mensen die boos worden.. eigenlijk van alles wat je in het leven kan overkomen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Abraham werd door God verzocht tot het doen van een zonde: het offeren van zijn zoon.
Ik snap Jacobus op dit punt niet zo goed.
En blijkbaar meer mensen, want het boek is niet altijd door iedereen als horende bij de canon beschouwd.
Te veel werken en dit gedeelte wat slechts met grote moeite in goede banen gepraat wordt.
Les 1 van exegese: als een woord 2x of meer voorkomt in een pericoop betekent het hetzelfde, tenzij de tekst zels duidelijk maakt dat er verschil is. Verzoeken kan dus maar 1 betekenis hebben en niet 2.
En je maakt God hiermee wel de auteur van de zonde...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Bericht door Luther »

In de vragenrubriek van Refoweb wordt een vraag gesteld die deels over dit onderwerp gaat.
Vragensteller op Refoweb schreef:Ik ben momenteel de dogmatiek van ds. G. H. Kersten aan het doorlezen. Daar zegt hij dat God de val niet alleen geweten heeft, maar ook besloten en gewild. Is dit alleen maar zodat Gods barmhartigheid (in het zenden van Zijn Zoon) en rechtvaardigheid (in het verwerpen van ongelovigen) des te meer naar boven komen? Nu begrijp ik dat hierover al eeuwen naar antwoorden gezocht is en over getwist is. En het is ook iets wat boven onze bevatting gaat, zeker boven ons verduisterd verstand. Maar nu is het voor mij erg moeilijk om dit voor waar aan te nemen en te beginnen bij de val in Adam zonder hier acht op te slaan. Nu vraag ik me af waarom het kan zijn dat God de val gewild heeft en hoe ik dit kan aannemen zonder God een dubbele agenda te verwijten. Deze vraagstuk belemmert mij namelijk enorm in het lezen en horen over geestelijke zaken. En waar ik ook over nadenk, het komt altijd hier weer uit. Ik begrijp dat u zult zeggen: bidt om verlichte ogen des verstands, maar is dat het enige of zijn er ook ‘redelijke’ antwoorden?
Ds. Harinck geeft wat mij betreft een wijs antwoord:
Ds. C. Harinck schreef:Wij zijn geneigd om bij zulke vragen als u stelt te rade te gaan bij de rede. We kunnen er echter slechts in zo ver over spreken als God in Zijn Woord heeft geopenbaard.
Allereerst weten we uit de Schrift dat God niet kan zondigen. Wij weten ook dat Zijn morele karakter niet toelaat onrechtvaardigheid te doen. “Hij is de Rotssteen, Wiens werk volkomen is. Want al Zijn wegen zijn gerichte. God is waarheid en is geen onrecht; rechtvaardig en recht is Hij” (Deut. 32:4). Zie ook bijvoorbeeld Gen. 18:25, Job 34:10 en Jakobus 1:13.

De Bijbel wil ons laten zien dat God nooit iets doet wat onrechtvaardig is. Dat is een heel belangrijk gegeven. Ik heb in mijn jonge leven een diepe crisis gekend in verband met deze zaken. Ik kwam nieuw in de kerk en ging over deze zaken nadenken, vooral ook over de predestinatie. Het zijn vragen die je Godsbeeld bepalen. Het ergste voor mij was dat ik God van onrecht verdacht. Tot ik bij herhaling las in Lev.19, 20: De Heere onze God is heilig. Ik geloof dat dit van fundamenteel belang is in vragen rondom val en predestinatie en ook in lijden. De gelovige weet overal geen antwoord op, maar weet dat God heilig is. Bij Hem is geen onrecht. Hier alleen vindt het hart rust.

Nu terug naar je vraag: Heeft God de val gewild? Als we denken aan de openbaring van Zijn wil is het antwoord: Nee. Hij heeft gewild dat Adam gehoorzaam zou zijn en zo een blijvend gerechtigheid zou verwerven. Dit moet overeind blijven. Daarom is een boude uitspraak: God heeft de val gewild of zalige val, veel te ongenuanceerd.
Maar Gods Woord zegt ook nog andere dingen. Hand.15:18 zegt: ”Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.” We moeten niet denken dat God de val is overkomen door een macht die sterker is dan Hij. Dan kom je terecht bij twee goden, een goede en een kwade God. God staat boven alle dingen ( Ef. 1:11). De val van de mens heeft Hem niet verrast. Wel gesmart en tot toorn verwekt. God is niet de God die Zich verblijdt in goddeloosheid. Ps. 5:4. God de schuld te geven van de val is dus Godslastering. Het is de schuld van de mens. God heeft geen genoegen gehad in het kwaad dat engelen in de hemel en de mens op aarde bedreven.

Nochtans heeft Hij er ruimte voor gelaten dat dit geschieden kon en het gebruikt voor Zijn bedoelingen. En wel voor Zijn eigen hoge doel, om Zich te verheerlijken en al Zijn deugden tentoon te stellen. Zijn liefde en genade, Christus en het werk van de Heilige Geest zouden zonder zondeval nooit zo aan het licht zijn getreden. Het is een weg die voor het grootste deel een mysterie blijft. Maar God heeft schone handen. Ik hoop vooral dat dit laatste tot je hart zal doordringen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verleiding en verzoeking: Wanneer komt het van God?

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:Verder maak je jezelf het wel gemakkelijk door Jacobus meteen maar buiten de canon te plaatsen.
Notabene met als motivatie dat @refo Jacobus niet snapt....
Wij zijn maar kleine mensen, hoor....
Plaats reactie