Wie was de dichter van Psalm 119 ?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door eilander »

Het hoort bij een gezonde exegese om na te denken over de persoon die het heeft geschreven, in welke tijd en omstandigheden dit was, enzovoorts. Dat het niet in de Bijbel staat, maakt daarom nog niet dat we er niet over na hoeven te denken.

Wel moeten we altijd beducht zijn voor wat Wulfert Floor in een preek zegt: "Hetgeen God in Zijn Woord geopenbaard heeft, dat laten ze staan en hebben er weinig of geen zorg over om er iets van te leren verstaan, en de zaken waar de Heere van zwijgt, die willen ze niet alleen weten, maar zij geven zich ook hovaardig uit, dát ze die weten" (preek over Matth. 2:1-12).

Toch.... als Daniël de schrijver was, komt een tekst als vers 161 wel duidelijker uit: "De vorsten hebben mij vervolgd zonder oorzaak, maar mijn hart heeft gevreesd voor Uw woord". Of vers 23: "Als zelfs de vorsten zittende tegen mij gesproken hebben, heeft Uw knecht Uw inzettingen betracht". (Wie waren die "vorsten" in het geval van David? Saul?)
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door PvS »

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat Psalm 119 door niemand anders dan David is geschreven.

Kohlbrugge over vs. 23: "Als zelfs de vorsten", - de grooten en voornamen, de gevorderden in de kennis van Uw Woord, die naar hunne meening vast staan in den weg Gods en Zijne kennisse, en tegen wie ik mij zoo weêrloos, zoo klein, zoo nietig, zoo onbekwaam en zoo ongeleerd gevoel: als zelfs die vorsten "zittende" op troonen, waarvan zij dachten, dat die nimmermeer zouden kunnen wankelen, terwijl ik om Uw getuigenis en om Uw Woord voor hunne troonen stond als een overtreder van Uw Woord en Uwe Wet: "tegen mij" - en zoo tegen zichzelven, daar zij alle reden zouden gehad hebben, om voor mij te spreken, wanneer het hun maar om waarheid en gerechtigheid ware te doen geweest. "Gesproken hebben", en wel zóó, alsof het van den hemel kwam, en alsof zij boven alle dwaling en zonde verheven waren. "Heeft Uw knecht" - dien zij voor des duivels knecht hielden; toch kon ik als Uw knecht mijnen Heere niet verloochenen. "Uwe inzettingen" - Uwe heilswaarheden, gelijk die onbewegelijk vast staan. "Betracht " - er van gesproken; en hij smaakt in zijne ziel en in hun gemoed de dierbaarheid er van, die vergelijkende met hunne ijdele vonden en menschelijke inzettingen, die elk oogenblik weder anders zijn.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door huisman »

PvS schreef:Ik ben er altijd vanuit gegaan dat Psalm 119 door niemand anders dan David is geschreven.

Kohlbrugge over vs. 23: "Als zelfs de vorsten", - de grooten en voornamen, de gevorderden in de kennis van Uw Woord, die naar hunne meening vast staan in den weg Gods en Zijne kennisse, en tegen wie ik mij zoo weêrloos, zoo klein, zoo nietig, zoo onbekwaam en zoo ongeleerd gevoel: als zelfs die vorsten "zittende" op troonen, waarvan zij dachten, dat die nimmermeer zouden kunnen wankelen, terwijl ik om Uw getuigenis en om Uw Woord voor hunne troonen stond als een overtreder van Uw Woord en Uwe Wet: "tegen mij" - en zoo tegen zichzelven, daar zij alle reden zouden gehad hebben, om voor mij te spreken, wanneer het hun maar om waarheid en gerechtigheid ware te doen geweest. "Gesproken hebben", en wel zóó, alsof het van den hemel kwam, en alsof zij boven alle dwaling en zonde verheven waren. "Heeft Uw knecht" - dien zij voor des duivels knecht hielden; toch kon ik als Uw knecht mijnen Heere niet verloochenen. "Uwe inzettingen" - Uwe heilswaarheden, gelijk die onbewegelijk vast staan. "Betracht " - er van gesproken; en hij smaakt in zijne ziel en in hun gemoed de dierbaarheid er van, die vergelijkende met hunne ijdele vonden en menschelijke inzettingen, die elk oogenblik weder anders zijn.
Dat David deze Psalm heeft geschreven is idd door velen aangenomen maar niet erg waarschijnlijk.
Zie een citaat uit een preek van ds Golverdingen over Ps 119
ds Golverdingen schreef:Gemeente, wie is de dichter van de 119e psalm? We weten het niet precies. De inhoud
leidt ons in ieder geval naar de periode na de ballingschap.
Elke heenwijzing naar de
afgodendienst, die bij de profeten zo dikwijls voorkomt, ontbreekt in deze psalm. We
weten dat na de ballingschap Israël niet meer teruggevallen is in de zonde van het
dienen van Baäl en Astarte. Als het over de dichter gaat, moeten we dan denken aan de
schriftgeleerde Ezra, die met vijftienhonderd mannen in 458 voor Christus terugkeerde
uit Babel naar Jeruzalem? Gaat het om iemand die in Babel leefde, in de omgeving van
de profeet Jeremia? Is het een godvrezende Jood uit de derde eeuw voor Christus?
Onze vragen worden niet beantwoord. God alleen weet wie de dichter van deze psalm is.
Eén ding staat wél vast: de dichter is een man, die de Heere persoonlijk door genade
heeft leren kennen. Hij weet zich innerlijk gedrongen door de Heilige Geest om de
heerlijkheid van de Heere en Zijn geboden te bezingen. Daarvoor gebruikt hij niet minder
dan zeven verschillende woorden, zeven synoniemen, die alle ongeveer dezelfde
betekenis hebben. Hij spreekt over Gods wetten, woorden, geboden, bevelen,
inzettingen, getuigenissen en rechten. Bij al die woorden gaat het niet alleen om de tien
heilzame geboden, maar om de vijf boeken van Mozes, om het hele Oude Testament.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door Marco »

eilander schreef:Het hoort bij een gezonde exegese om na te denken over de persoon die het heeft geschreven, in welke tijd en omstandigheden dit was, enzovoorts. Dat het niet in de Bijbel staat, maakt daarom nog niet dat we er niet over na hoeven te denken.
Dat klopt. Maar je moet er geen exegetische conclusies aan verbinden. Zeker aan de persoon van de vermoedelijke dichter niet, zo lang die niet onomstotelijk geïdentificeerd kan worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marco schreef:
eilander schreef:Het hoort bij een gezonde exegese om na te denken over de persoon die het heeft geschreven, in welke tijd en omstandigheden dit was, enzovoorts. Dat het niet in de Bijbel staat, maakt daarom nog niet dat we er niet over na hoeven te denken.
Dat klopt. Maar je moet er geen exegetische conclusies aan verbinden. Zeker aan de persoon van de vermoedelijke dichter niet, zo lang die niet onomstotelijk geïdentificeerd kan worden.
Vind ik ook. Als het echt belangrijk was, dan stond het wel duidelijk bij Psalm 119 of ergens anders in de Schrift.
De Bijbel is Gods Woord, en niet een zoekboek, of raadsel.
Soms kan het van toegevoegde waarde zijn wanneer een Bijbelgedeelte geschreven is, maar dan staat dat er ook wel bij.
Bijv. David die een Psalm schreef als hij.....
en dan krijgen woorden meer diepte, maar niet op grond van een door ons gedane aanname of vermoeden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie