Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door huisman »

De Schrift openbaart dat de dichter van Psalm 119 een vreemdeling en een pelgrim was maar noemt geen naam toch is het de moeite waard om te kijken of er goede gronden zijn om een auteur aan te wijzen.

Op mijn vakantie hoorde ik een preek over een tekst uit Psalm 119. De predikant ging ook kort in op het auteurschap van deze Psalm. Vaak wordt David als auteur genoemd maar deze predikant noemde ook Daniël als mogelijke auteur en als je dan deze Psalm leest met de gedachte dat Daniël deze Psalm heeft geschreven krijgt deze Psalm voor mij nog meer diepte.
Ik zag in sommige verklaringen dat ook Hizkia wordt genoemd als mogelijk auteur.

Wie heeft nog meer verklaringen wie de dichter zou kunnen zijn ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:De Schrift openbaart dat de dichter van Psalm 119 een vreemdeling en een pelgrim was maar noemt geen naam toch is het de moeite waard om te kijken of er goede gronden zijn om een auteur aan te wijzen.

Op mijn vakantie hoorde ik een preek over een tekst uit Psalm 119. De predikant ging ook kort in op het auteurschap van deze Psalm. Vaak wordt David als auteur genoemd maar deze predikant noemde ook Daniël als mogelijke auteur en als je dan deze Psalm leest met de gedachte dat Daniël deze Psalm heeft geschreven krijgt deze Psalm voor mij nog meer diepte.
Ik zag in sommige verklaringen dat ook Hizkia wordt genoemd als mogelijk auteur.

Wie heeft nog meer verklaringen wie de dichter zou kunnen zijn ?
Voor Hizkia als auteur voor hij koning werd, zouden de verzen 9-10, 23, 46 en 99-100 van de Psalm een aanwijzing moeten zijn.

Ezra wordt ook wel genoemd.

Dächsel zegt:
Zullen wij enen vervaardiger noemen, zo komt ons geen
naam meer voor de aandacht, dan die, van wie het heet, dat hij een waar schriftgeleerde was
in de wet van Mozes (Ezra 7: 6 ). Hoe het kwam, dat Ezra aanstonds bij zijn terugkeren uit de
Babylonische ballingschap en het openen zijner werkzaamheid in het heilige land zich zelven
zulk een schriftgeleerde betoonde, daarvan geeft onze Psalm in vs. 9 vv. en 99 vv. verklaring:
reeds in zijne jeugd, onder velerlei hoon en verdrukking in het vreemde land, heeft hij er zijn
hart op gezet, om de wet des Heren te zoeken en te doen; en die zo de kracht van Gods Woord
aan zijn eigen hart heeft ervaren, was ook wel geschikt, om in Israël geboden en rechten te
leren (Ezra 6: 10).


Maar als Gods woord er over zwijgt hebben we er geen zekerheid over.
Dan is van toepassing wat Calvijn dan wel eens nuchter opmerkte: Het heeft de Heilige Geest goed gedacht dat we dat niet zouden weten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door -DIA- »

Zo ken ik er nog een paar:
Wie was de schrijver van de Hebreeënbrief?
Wie heeft de boeken der Kronieken geschreven?
Wie schreef het boek Ruth?
Wie heeft het boek Richteren geschreven?
enz. enz. enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door Desiree »

Huh Dia? Wat is mis met deze vraag? Gewoon Bijbelstudie.

Sorry, Huisman, ik ben bezig met een ander Bijbelboek, met alle mogelijke vragen erbij. Daar blijf ik me nog 'even' op concentreren.

Succes!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Zo ken ik er nog een paar:
Wie was de schrijver van de Hebreeënbrief?
Wie heeft de boeken der Kronieken geschreven?
Wie schreef het boek Ruth?
Wie heeft het boek Richteren geschreven?
enz. enz. enz.

Onderzoekt de Schriften DIA. Je zou een voorbeeld moeten nemen aan de Nadere Reformatoren waar geleerdheid en vroomheid samengingen en die zo ook allerlei vragen aan de Schrift stelden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door eilander »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Zo ken ik er nog een paar:
Wie was de schrijver van de Hebreeënbrief?
Wie heeft de boeken der Kronieken geschreven?
Wie schreef het boek Ruth?
Wie heeft het boek Richteren geschreven?
enz. enz. enz.

Onderzoekt de Schriften DIA. Je zou een voorbeeld moeten nemen aan de Nadere Reformatoren waar geleerdheid en vroomheid samengingen en die zo ook allerlei vragen aan de Schrift stelden.
Het is toch prima? DIA reikt gewoon alvast de volgende vragen aan ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:Zo ken ik er nog een paar:
Wie was de schrijver van de Hebreeënbrief?
Wie heeft de boeken der Kronieken geschreven?
Wie schreef het boek Ruth?
Wie heeft het boek Richteren geschreven?
enz. enz. enz.

Onderzoekt de Schriften DIA. Je zou een voorbeeld moeten nemen aan de Nadere Reformatoren waar geleerdheid en vroomheid samengingen en die zo ook allerlei vragen aan de Schrift stelden.
Het is toch prima? DIA reikt gewoon alvast de volgende vragen aan ;)
Maar ik heb niet het idee dat hij antwoorden zoekt :hum

Ik zag in Dächsel een samenvatting van een paar opvattingen.
De dichter wordt ons niet genoemd. Velen houden David voor den vervaardiger: o.a. onze Staten-Overzetters. Calvijn doet er geen onderzoek na, maar spreekt eenvoudig in zijn verklaring telkens van den Profeet (Profeta) en een enkele maal noemt hij den naam van David. Anderen zijn van gevoelen, zoals Dächsel, Donner, e.a. dat het Ezra is geweest. Nog anderen, dat een gevangene in de dagen der Griekse Overheersing het lied in zijn gevangenschap heeft vervaardigd. Wie hij echter ook is geweest, hij was een man, geïnspireerd door den H.Geest en wiens oogmerk het was, om de heerlijkheid van Gods Woord te bezingen. Er is dan ook maar één vers (vs. 122 ) waarin het Woord Gods niet ter sprake wordt gebracht. Hij verwisselt de benaming Woord met wet, bevelen, rechten, geboden, reden, toezeggingen, inzettingen, ordinantiën en getuigenissen. Van dat Woord heeft hij op bijzondere wijze de kracht en waarheid ondervonden. Het is hem geweest tot troost en tot sterkte, tot blijdschap en tot onderwijzing. -

...en het blijft een prachtige Psalm.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door Zita »

Ik kan wel een beetje meevoelen met DIA in dit geval. Er staat niet in de psalm wie de dichter is. We kunnen dan allerlei aanwijzingen zoeken en gaan raden, maar dat lijkt me toch niet het doel van wat er geschreven staat in de psalm. We moeten het doen met wat er staat, en ons niet zozeer druk maken om wat er niet staat.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Zo ken ik er nog een paar:
Wie was de schrijver van de Hebreeënbrief?
Wie heeft de boeken der Kronieken geschreven?
Wie schreef het boek Ruth?
Wie heeft het boek Richteren geschreven?
enz. enz. enz.

Onderzoekt de Schriften DIA. Je zou een voorbeeld moeten nemen aan de Nadere Reformatoren waar geleerdheid en vroomheid samengingen en die zo ook allerlei vragen aan de Schrift stelden.
Ik bedoel dit: Het staat niet in de Schrift, maar zoals gezegd wordt er meestal van uitgegaan dat David de dichter was,
Evenzo wordt (werd?!) ervan uitgegaan dat de Hebreeënbrief door Paulus is geschreven.
En er wordt verondersteld dat Ezra de schrijver is van de Kronieken.
Dat zijn zaken die de Heilige Geest niet nodig vond te vermelden. Wij kunnen lering ontvangen uit deze boeken
waarvan voor ons de schrijver niet bekend is. Dan ben ik daarmee ook vergenoegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:Zo ken ik er nog een paar:
Wie was de schrijver van de Hebreeënbrief?
Wie heeft de boeken der Kronieken geschreven?
Wie schreef het boek Ruth?
Wie heeft het boek Richteren geschreven?
enz. enz. enz.

Onderzoekt de Schriften DIA. Je zou een voorbeeld moeten nemen aan de Nadere Reformatoren waar geleerdheid en vroomheid samengingen en die zo ook allerlei vragen aan de Schrift stelden.
Ik bedoel dit: Het staat niet in de Schrift, maar zoals gezegd wordt er meestal van uitgegaan dat David de dichter was,
Evenzo wordt (werd?!) ervan uitgegaan dat de Hebreeënbrief door Paulus is geschreven.
En er wordt verondersteld dat Ezra de schrijver is van de Kronieken.
Dat zijn zaken die de Heilige Geest niet nodig vond te vermelden. Wij kunnen lering ontvangen uit deze boeken
waarvan voor ons de schrijver niet bekend is. Dan ben ik daarmee ook vergenoegd.

Prima, ik verwachte ook zo'n reactie bij het openen van dit topic. Natuurlijk weet ik dat de Heilige Geest de auteur is van Psalm 119 maar wij geloven toch in een organische inspiratie ?

Misschien een leerzaam citaat.
We spreken over de inspiratie van de Heilige Schrift. We benadrukken hiermee de betrouwbaarheid en het goddelijk gezag van de Schrift. Er zijn om zo te zeggen twee lijnen. Volgens de kerkvader Augustinus is de Bijbel geheel het werk van de Heilige Geest en tegelijk ook geheel het werk van de bijbelschrijvers. Voor Calvijn is God de Auteur van wat in de Schrift geleerd wordt. Door de mond van mannen als Mozes, David, Paulus en Petrus sprak God zelf. De schrijvers van de Bijbel hebben niets zelf bedacht, maar zij zijn geleid en beheerst door de Heilige Geest. Wat Hij hun ingaf, hebben zij gehoorzaam en getrouw weergegeven. Zij waren organen van de Heilige Geest.

Nu kunnen we ons afvragen of de inspiratie beperkt blijft tot de hoofdinhoud, de heilsinhoud van de Schrift, of heeft de inspiratie betekenis voor alles wat er geschreven staat, voor de woorden en de zaken. Of gaat het zelfs zover dat de inspiratie ook zelfs de vorm en de stijl betreft, de punten en de komma’s? Calvijn wijst steeds bij alles wat hij over dit onderwerp schrijft op de eigen activiteit en vrijheid van de schrijvers. In de Bijbel spreekt God tot ons, maar Hij doet dat op een manier waarop het voor ons mensen bevattelijk is. Hij geeft ons zijn Woord door, door middel van mensen en in menselijke bewoordingen.

Dat laatste is een belangrijke gedachte. Gods Woord komt tot ons in menselijke woorden. Dank zij de inspiratie zijn de gedachten van de bijbelschrijvers Gods gedachten en hun woorden Gods woorden. We kunnen spreken van een verbale inspiratie. (Je kunt hier meer over lezen in Het Onfeilbare Woord, van drs. P. de Vries, De Groot Goudriaan, Kampen 1991, blz.72 en verder).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door Luther »

...bovendien maakt het de betekenis rijker. Stel nu eens dat Daniel de dichter was, en je laat op je inwerken wat een straffen hem boven het hoofd hingen als hij tot zijn God bad. Dan krijgt het gezang over de liefde tot Gods inzettingen een concrete invulling en betekenis.

Tegelijk is het zo dat het auteurschap van de Psalmen niet het meest belangrijke zijn; ook waar boven staat 'een psalm van David' is het nogal eens zeer objectief vaststelbaar dat dit door latere redacteuren in de tekst erbij is geplaatst. Dat wil niet zeggen dat het niet klopt; wel dat het in de eerste variant van de tekst doorgaans niet stond.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door huisman »

Luther schreef:...bovendien maakt het de betekenis rijker. Stel nu eens dat Daniel de dichter was, en je laat op je inwerken wat een straffen hem boven het hoofd hingen als hij tot zijn God bad. Dan krijgt het gezang over de liefde tot Gods inzettingen een concrete invulling en betekenis. Dit is nu precies wat ik ervoer @ huisman dank je Luther voor het verwoorden.

Tegelijk is het zo dat het auteurschap van de Psalmen niet het meest belangrijke zijn; ook waar boven staat 'een psalm van David' is het nogal eens zeer objectief vaststelbaar dat dit door latere redacteuren in de tekst erbij is geplaatst. Dat wil niet zeggen dat het niet klopt; wel dat het in de eerste variant van de tekst doorgaans niet stond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door PvS »

Een paar verklaarders nagezocht die zeggen dat David de schrijver is van de 119de Psalm.

Armand de Mestral.
Andrew A. Bonar.
Johannes Calvijn.
Matthew Henry.
John Mason Good.
Patrik.
Polus.

Meteen vraag ik mij af wat nuttigheid het ons geeft.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door Marco »

Wie de dichter was, is interessant, maar meer ook niet. Als je er een meerwaarde aan gaat verbinden ben je in ieder geval fout bezig. De Geest heeft het niet geopenbaard, en wij moeten niet wijzer zijn. Anders zijn we net zo bezig als de roomsen, die aan de traditie een waarde toekennen die af en toe botst met de Schrift.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Wie was de dichter van Psalm 119 ?

Bericht door FlyingEagle »

In de 'Praktische uitleg van de Psalmen' van J. H. Donner staat: de auteur van deze Psalm wordt niet genoemd, het kan David zijn maar met meer grond noemt men de schriftgeleerde Ezra van wie in Ezra 7:10 met zoveel nadruk getuigd wordt: want Ezra had zijn hart gericht om de wet des HEEREN te zoeken en te doen, en om in Israël te leren de inzettingen en rechten.
Laatst gewijzigd door FlyingEagle op 18 aug 2014, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie