De mens in de staat der rechtheid

Plaats reactie
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

De mens in de staat der rechtheid

Bericht door WimA »

Uit een ander topic dit citaat gehaald, het gaat mij om het door mij rood gemaakte gedeelte.
ds. Kempeneers schreef:...Nebukadnezar droomde over een grote en sterke boom die tot aan de hemel reikte. En die overal vandaan gezien werd. Zijn bladeren waren mooi en zijn vruchten waren veel. Iedereen at van die boom, de dieren zaten in zijn schaduw, de vogels bouwden er hun nesten in. Maar, zo lezen we in vers 13, toen kwam er 'een wachter, een heilige'. Hier wordt een engel mee bedoeld. En die engel gaf bevel om die boom om te hakken. Toen werd de boom niet meer gezien, hij gaf geen vruchten meer en er nestelden geen vogels meer in. Maar de stomp met de wortels mocht blijven staan. en dat houdt in dat die boom in de toekomst wellicht nog zal kunnen gaan uitlopen. En dat er uit die stomp een nieuwe boom gaat groeien. En nu gaat het in die droom niet om een echte boom, nee het gaat om een mens. Dat zien we duidelijk in vers 16. Zijn hart worde veranderd, dat het geens mensen hart meer zij, en hem worde eens beesten hart gegeven, en laat zeven tijden over hem voorbijgaan.Nebukadnezar is als een boom die tot aan de hemel raakt. Hij heerst over de hele wereld. iedereen buigt voor hem. En dat maakt hem hoogmoedig. Straks zal hij die trotse woorden spreken: Is dit niet het grote Babel dat ik gebouwd heb? Hij is als die boom die met zijn takken naar de hemel grijpt. Maar God zal die hoogmoed gaan straffen door hem te laten denken dat hij een dier is. En dan zal hij zich gaan gedragen als een dier.

En in deze hoogmoedige koning wordt het beeld van de mens getekend, die in het paradijs zijn handen naar de hemeltroon uitstak. Zoals een boom met zijn takken naar de hemel grijpt. Zo deed de mens een greep naar de macht. Gij zult als God zijn, zo zei de slang. Maar het tegendeel werd werkelijkheid. De mens is zich nog erger dan een beest gaan gedragen. In Romeinen 3 wordt het portret getekend van de mens die het hart van een beest heeft. 12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe. 13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.

Jongelui, dat is geen aangename boodschap. Daar wordt je niet door bemoedigd. Om die reden wilden de waarzeggers in Babel de droom niet uitleggen. Ze waren bang dat Nebukadnezar kwaad op hen zou worden. Om dezelfde reden zwijgen veel predikanten over de verdorvenheid van de mens. Zij willen hun hoorders met een goed gevoel naar huis laten gaan. Daarom doen ze alsof alle hoorders deel uitmaken van één grote familie, en ze spreken ze aan met 'broeders en zusters in de Heere Jezus Christus'. Maar hoe kan een dominee zijn gemeenteleden rustig en tevreden de kerk zien uitgaan, terwijl de luisteraars van Jezus weleens boos wegliepen en zeiden: 'Deze rede is hard, wie kan dezelve horen?' Wie de mensen alleen toeroept: 'Vrede, en geen gevaar!' wordt in het Oude testament ontmaskerd als een valse profeet! Trouwe dienaren van het Woord zullen de volle raad Gods willen verkondigen. Ook dat donkere aspect van de verdorvenheid van de mens. In de hoop dat jij je beeld erin herkent en dat je zal vragen: Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.
Het hier getekende beeld van de mens is het beeld van de mens na de val, niet het beeld van de mens voor de val. Het is dus niet het beeld van de mens die zijn handen uitstak naar de macht. Het is het beeld geworden van de mens na het uitsteken van de hand naar de macht.

Hoe moet ik dit zien?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De mens in de staat der rechtheid

Bericht door Luther »

WimA schreef:Het hier getekende beeld van de mens is het beeld van de mens na de val, niet het beeld van de mens voor de val. Het is dus niet het beeld van de mens die zijn handen uitstak naar de macht. Het is het beeld geworden van de mens na het uitsteken van de hand naar de macht.

Hoe moet ik dit zien?
De vraag is, wat bedoel je met 'na de val'. Het punt van de zondeval was niet zozeer het eten van de verboden vrucht, maar al de eerste gedachte om de grijpen naar de vrucht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: De mens in de staat der rechtheid

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:Het hier getekende beeld van de mens is het beeld van de mens na de val, niet het beeld van de mens voor de val. Het is dus niet het beeld van de mens die zijn handen uitstak naar de macht. Het is het beeld geworden van de mens na het uitsteken van de hand naar de macht.

Hoe moet ik dit zien?
De vraag is, wat bedoel je met 'na de val'. Het punt van de zondeval was niet zozeer het eten van de verboden vrucht, maar al de eerste gedachte om de grijpen naar de vrucht.
Akkoord, voor de vraagstelling is het niet zo relevant waar men precies in de tijd het punt van de zondeval plaatst.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De mens in de staat der rechtheid

Bericht door refo »

Luther schreef:
WimA schreef:Het hier getekende beeld van de mens is het beeld van de mens na de val, niet het beeld van de mens voor de val. Het is dus niet het beeld van de mens die zijn handen uitstak naar de macht. Het is het beeld geworden van de mens na het uitsteken van de hand naar de macht.

Hoe moet ik dit zien?
De vraag is, wat bedoel je met 'na de val'. Het punt van de zondeval was niet zozeer het eten van de verboden vrucht, maar al de eerste gedachte om de grijpen naar de vrucht.
Dat is nog maar de vraag.
In de bijbel staat dat het ging om het eten.
Het hele punt van de staat der rechtheid (geen echt bijbels begrip) is al veel bron voor filosoferen geweest.
Wat was die staat? Een soort tussenvorm van zondig en nog niet zondig? Hoe lang had dat moeten duren?
Als het een proefgebod was (ook niet een bijbels begrip) zou die proef toch eens moeten eindigen.
Waarom sloot God de hof voor Adam? Omdat hij anders van de boom des levens kon eten en aldus zijn daad ongedaan maken. Hoe nu? Was Adam zelf in staat weer het leven te verkrijgen?
Waarom zien we die boom in die hof, bewaakt door een cherub, nu niet meer?
Plaats reactie