Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:RD 1981: (dus na scheuring 1980)
Gebruikmakend van dit aanloopje komt eindredacteur Mallan bij de problemen, die verleden jaar deze gemeenten beroerden. Hij is het bepaald niet eens met hen die nu stellen: had „Uit ons uitgegaan" maar nooit geschreven. Immers die toen ook in dit boek geschreven hebben zijn nu ook uit het kerkverband gegaan.
Van spijt/ het een ellendig boek vinden heb ik nog niets kunnen vinden. ROnd welke tijd zou dat geweest zijn?
Stond het niet in het Kerkelijk Jaarboek(je)?
Het lijkt wel of we er behagen in scheppen om ds. Mallan postuum nog door het stof te willen doen kruipen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door DDD »

@DIA:

Daar gaat het niet om. Maar het is wel gepast als over grote zonden gesproken wordt, dan ook de schuldbelijdenis te vermelden, vind je niet?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ad Anker »

Ds. Mallan heeft inderdaad in het kerkelijk jaarboek geschreven dat het arrogant is geweest dat boek te laten verschijnen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

En nu... wordt het ineens stil?
Heeft voorgaande poster soms meer gezag dan deze?
Prima hoor lieve mensen, ge moogt denken dat ik uit mijn nek klets.
Maar erg voorkomend en vriendelijk is dat vanzelf niet.

Althans, zo komt het bij mij dan over...
Mocht dat verkeerd overkomen dan biedt ik mijn welgemeende excuses aan.

PS Nu moeten we er wel voor waken om het excuus uit te hollen, want
dan vertrouwd niemand iemand meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ad Anker »

Al wordt mij niet helemaal duidelijk of men het eens was met deze uitspraak. In de Wachter van oktober 1982 wordt gesteld dat men geen letter terugneemt van wat in het boek geschreven staat. Te lezen op digibron.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:Al wordt mij niet helemaal duidelijk of men het eens was met deze uitspraak. In de Wachter van oktober 1982 wordt gesteld dat men geen letter terugneemt van wat in het boek geschreven staat. Te lezen op digibron.
Dan stond ds. Mallan/men dus nog wel achter de inhoud, maar vond hij/men misschien de toon niet juist?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:Al wordt mij niet helemaal duidelijk of men het eens was met deze uitspraak. In de Wachter van oktober 1982 wordt gesteld dat men geen letter terugneemt van wat in het boek geschreven staat. Te lezen op digibron.
Dan stond ds. Mallan/men dus nog wel achter de inhoud, maar vond hij/men misschien de toon niet juist?
Misschien kun je zijn dochter mailen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:Al wordt mij niet helemaal duidelijk of men het eens was met deze uitspraak. In de Wachter van oktober 1982 wordt gesteld dat men geen letter terugneemt van wat in het boek geschreven staat. Te lezen op digibron.
Dan stond ds. Mallan/men dus nog wel achter de inhoud, maar vond hij/men misschien de toon niet juist?
Misschien kun je zijn dochter mailen?
Welke dochter?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:Al wordt mij niet helemaal duidelijk of men het eens was met deze uitspraak. In de Wachter van oktober 1982 wordt gesteld dat men geen letter terugneemt van wat in het boek geschreven staat. Te lezen op digibron.
Dan stond ds. Mallan/men dus nog wel achter de inhoud, maar vond hij/men misschien de toon niet juist?
Misschien kun je zijn dochter mailen?
Welke dochter?
Moeten we hier alle familiebetrekkingen dan bij betrekken.
Ik hoop dat u er mee instemt dat ik dat niet doe. :bobo
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Ad Anker schreef:Al wordt mij niet helemaal duidelijk of men het eens was met deze uitspraak. In de Wachter van oktober 1982 wordt gesteld dat men geen letter terugneemt van wat in het boek geschreven staat. Te lezen op digibron.
Dan stond ds. Mallan/men dus nog wel achter de inhoud, maar vond hij/men misschien de toon niet juist?
Misschien kun je zijn dochter mailen?
Die heeft vast geen e-mail.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:En nu... wordt het ineens stil?
Heeft voorgaande poster soms meer gezag dan deze?
Prima hoor lieve mensen, ge moogt denken dat ik uit mijn nek klets.
Maar erg voorkomend en vriendelijk is dat vanzelf niet.

Althans, zo komt het bij mij dan over...
Mocht dat verkeerd overkomen dan biedt ik mijn welgemeende excuses aan.

PS Nu moeten we er wel voor waken om het excuus uit te hollen, want
dan vertrouwd niemand iemand meer.
Je moet niet alles op jezelf betrekken.

In de mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan, is niet voor niets een bijbelse uitdrukking. Al zou ik niet graag alles overnemen wat hier door twee of drie mensen geschreven wordt, maar dat verder terzijde.

Verder reageer je ook niet op mijn opmerking, terwijl die toch in mijn beleving ook wel ter zake deed.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door albion »

Ik las eens wat oude berichten door en kwam onderstaand quote tegen:
Florijn, afkomstig uit de kerk van Ds. Steenblok, stelt objectief vast: "Er zijn maar weinig theologen in de
twintigste eeuw te noemen die in hun theologiseren de predestinatie zo sterk hebben benadrukt als Dr. Steenblok.
Vanuit dit leerstuk trok hij strikt logisch redenerend zijn conclusies die zeker consequent waren, maar waarvan de
Ik ben hem altijd tegengekomen in de OGGiN in Leersum bij ds. Dumarchie van Voorthuysen. Misschien toen hij in Gouda woonde, dat hij kerkte bij ds. Steenblok?? Maar volgens mij zijn deze ds. twee tegenpolen, hoewel ds. Dumarchie tegen ds. Malan in een toespraak zei: "Wij wonen niet in hetzelfde huis, maar wel in de zelfde straat 'De Rechte'....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door J.C. Philpot »

albion schreef:Ik las eens wat oude berichten door en kwam onderstaand quote tegen:
Florijn, afkomstig uit de kerk van Ds. Steenblok, stelt objectief vast: "Er zijn maar weinig theologen in de
twintigste eeuw te noemen die in hun theologiseren de predestinatie zo sterk hebben benadrukt als Dr. Steenblok.
Vanuit dit leerstuk trok hij strikt logisch redenerend zijn conclusies die zeker consequent waren, maar waarvan de
Ik ben hem altijd tegengekomen in de OGGiN in Leersum bij ds. Dumarchie van Voorthuysen. Misschien toen hij in Gouda woonde, dat hij kerkte bij ds. Steenblok??
Het klopt dat hij in Leersum kerkte:
https://www.rd.nl/kerk-religie/florijn- ... e-1.100504

Ik weet niet of hij nog leeft. Maar hij lijkt me een bijzonder en eerlijk man. Sommige dingen die hij zegt in dat artikel lees ik hoofdschuddend, maar toch heb ik een sympathie voor hem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door refo »

albion schreef:Ik las eens wat oude berichten door en kwam onderstaand quote tegen:
Florijn, afkomstig uit de kerk van Ds. Steenblok, stelt objectief vast: "Er zijn maar weinig theologen in de
twintigste eeuw te noemen die in hun theologiseren de predestinatie zo sterk hebben benadrukt als Dr. Steenblok.
Vanuit dit leerstuk trok hij strikt logisch redenerend zijn conclusies die zeker consequent waren, maar waarvan de
Ik ben hem altijd tegengekomen in de OGGiN in Leersum bij ds. Dumarchie van Voorthuysen. Misschien toen hij in Gouda woonde, dat hij kerkte bij ds. Steenblok?? Maar volgens mij zijn deze ds. twee tegenpolen, hoewel ds. Dumarchie tegen ds. Malan in een toespraak zei: "Wij wonen niet in hetzelfde huis, maar wel in de zelfde straat 'De Rechte'....
Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: Het gezin van B. Florijn sr woonde in Gouda en kerkte toen in de Spoorstraat.
Wat mij opviel is dat hij zegt geen 7000 mensen te zien die niet voor Baal buigen. Geen wonder, als je nooit meer in de kerk komt.
Plaats reactie