Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door GJdeBruijn »

Posthoorn schreef: Het boek Ruth kan dan hooguit als illustratie dienen.
Inderdaad 'kan'. Maar op basis waarvan weten we dat het ook ze zin en mening van de Schrift is op dit punt? Een analogie moet niet opkomen uit de bevinding maar uit de Schrif om vervolgens (dus daarna!) verklaard te worden.
Als een Bijbelgedeelte illustratie wordt, wat is dan de hoofdgedachte waar de illustratie bijhoort? Toch niet dat het zo ervaren wordt? Dat zou een circelredenatie zijn.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door GJdeBruijn »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Dat zijn andere analogien. Het gaat dan over wat mensen ervaren als Gods leiding in hun dagelijks leven. Dus is theologisch onder Gods voorzienigheid te duiden. Het kader is hier de omstandigheden waaronder een gelovige verkeert en dat duidt als Gods besturing. Een duidelijk voorbeeld is de Confessiones van Augustinus, die staan vol met dit soort toepassingen. Mijns inziens geeft de Schrift zelf aanleiding voor deze vorm van analogie.

Waar het in deze discussie om gaat is een analogie ten aanzien van de persoonlijke, subjectieve ervaringen onder het toepassende werk van Gods Geest in de persoonlijke bekering, los van de omstandigheden. Dus een heel andere soort analogie dan bovengenoemd.

Waar het nu om gaat is een analogie naar de persoonlijke toepassing van het heil waarin selectieve stukjes geschiedenis als beeld van de te ervaren stand binnen het uitwerken van de heilsorde worden gelezen. Vanuit die analogie worden vervolgens bevindingen verklaard die als kenmerk, als toetssteen dienen om te zien of iemand inderdaad onderwerp is van de werking van Gods Geest die heilsordelijk werkt.
Mijn vraag die ik in de vorm van een stelling inbreng is dat de analogie van historische gebeurtenissen als representeremde de persoonlijke bekering een nieuwe vorm van analogie is die om Bijbelse onderbouwing vraagt.
Ik heb niet de indruk dat dit hele verhaal iets toevoegt aan wat ik al geschreven heb. :huhu
Mijns inziens schreef jij over een ander soort analogie dan waar we het nu over hebben. Dat is wat ik betoog. Het gaat om een analogie waarin een geschiedenis beeld is van wat een mens inwendig beleeft als Gods Geest werkt. Die analogie aan de hand van historische lijnen kennen de oude schrijvers niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:Mijns inziens schreef jij over een ander soort analogie dan waar we het nu over hebben. Dat is wat ik betoog. Het gaat om een analogie waarin een geschiedenis beeld is van wat een mens inwendig beleeft als Gods Geest werkt. Die analogie aan de hand van historische lijnen kennen de oude schrijvers niet.
Ik zie daar niet zo'n groot onderscheid tussen, analogie is analogie.
Met een integraal beroep op 'de' oude schrijvers zou ik maar voorzichtig zijn.
Verder heb ik gezegd wat ik zeggen wilde. Voor nu laat ik het erbij.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door GJdeBruijn »

Posthoorn schreef:Ik zie daar niet zo'n groot onderscheid tussen, analogie is analogie.
Met een integraal beroep op 'de' oude schrijvers zou ik maar voorzichtig zijn.
Analogie in het kader van verklaring van de Schrift is mijns inziens alleen geoorloofd als de Schrift zelf de betreffende analogie als 'verstaanssleutel' invoert.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:Ik geloof dat veel zaken in de Bijbel, ook historische feiten, als heilshistorische zaken worden beleefd.
In de brieven van Paulus lezen we duidelijk: Ik ben met Christus gekruisigd. Dat was gebeurt, heilshistorisch.
Dat was een feit voor hem als gelovige. Een werkelijkheid door genade.
Dat heeft hij niet beleefd in de zin van dat hij eerst doorleefde dat hij met Christus aan het kruis ging en toen het graf in ect.
nee dat lezen we nergens.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Elia
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2014, 19:42

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Elia »

Wellicht goed om te bezien hoe men de gemeente des Heeren moet zien? En hoe een predikant dat ziet. Paulus brieven, zijn inleiding geven toch wel een heldere aanwijzing op dit punt....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door refo »

kriet.

Maar Jes 55:1 en Joh 3:16 gaan zoals uitgelegd in de BMU (wat een naam) weer fungeren als splijtzwam. De één zal de uitleg te ruim vinden en de ander te krap.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Luther »

refo schreef:kriet.

Maar Jes 55:1 en Joh 3:16 gaan zoals uitgelegd in de BMU (wat een naam) weer fungeren als splijtzwam. De één zal de uitleg te ruim vinden en de ander te krap.
Ik vind dat men juist evenwichtig doet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Floppy »

Dat vind ik ook. Dat maakt dat de uitleg tegelijkertijd ook nogal "steriel" aanvoelt. De bijbelverzen zelf hebben dat bepaald niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Luther »

Floppy schreef:Dat vind ik ook. Dat maakt dat de uitleg tegelijkertijd ook nogal "steriel" aanvoelt. De bijbelverzen zelf hebben dat bepaald niet.
Ik vind Joh. 3: 16 en Jes. 55: 1 ook erg evenwichtig, moet ik zeggen. :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Snuf »

''Eens vertelde ds. E. du Marchie van Voorthuysen: "Ik heb eens een man gekend en die zocht steeds maar naar dwalingen bij Luther. En als hij er dan weer één bij Luthers avondmaalsviering gevonden had, dan had hij daar zo''n plezier van en dan praatte hij daar veel over. Hij leek dan wel wat op zo''n klein keffertje, dat tegen een leeuw blafte, zo ergens bij zijn achterpoten. Een leeuw, die dan op zijn best even omkeek naar dat gekef bij zijn achterpoten, alsof hij zeggen wilde: ''"Ga toch naar huis, hondje''"''.

Bron: Digibron
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Luther »

Snuf schreef:''Eens vertelde ds. E. du Marchie van Voorthuysen: "Ik heb eens een man gekend en die zocht steeds maar naar dwalingen bij Luther. En als hij er dan weer één bij Luthers avondmaalsviering gevonden had, dan had hij daar zo''n plezier van en dan praatte hij daar veel over. Hij leek dan wel wat op zo''n klein keffertje, dat tegen een leeuw blafte, zo ergens bij zijn achterpoten. Een leeuw, die dan op zijn best even omkeek naar dat gekef bij zijn achterpoten, alsof hij zeggen wilde: ''"Ga toch naar huis, hondje''"''.

Bron: Digibron
En zijn naam was Snuf?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door Snuf »

Luther schreef:
Snuf schreef:''Eens vertelde ds. E. du Marchie van Voorthuysen: "Ik heb eens een man gekend en die zocht steeds maar naar dwalingen bij Luther. En als hij er dan weer één bij Luthers avondmaalsviering gevonden had, dan had hij daar zo''n plezier van en dan praatte hij daar veel over. Hij leek dan wel wat op zo''n klein keffertje, dat tegen een leeuw blafte, zo ergens bij zijn achterpoten. Een leeuw, die dan op zijn best even omkeek naar dat gekef bij zijn achterpoten, alsof hij zeggen wilde: ''"Ga toch naar huis, hondje''"''.

Bron: Digibron
En zijn naam was Snuf?
Snufje, want 't was een hondje!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door huisman »

Luther schreef:
refo schreef:kriet.

Maar Jes 55:1 en Joh 3:16 gaan zoals uitgelegd in de BMU (wat een naam) weer fungeren als splijtzwam. De één zal de uitleg te ruim vinden en de ander te krap.
Ik vind dat men juist evenwichtig doet.
Daar schreef ik in een ander topic al over: Ik heb voor mijzelf wat Bijbelteksten doorgenomen in de Bijbel met uitleg die in onze gezindte soms anders worden verklaard maar daar heeft deze Bijbel met uitleg verstandige keuzes gemaakt
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dr. Steenblok oproep tot geloof en bekering

Bericht door -DIA- »

Ik zat vanavond zo eens wat te lezen op het forum.
Het lijkt me wel duidelijk dat men echt verlegen is met dr. Steenblok.
Een steen des aanstoots, zoals al opgemerkt is.
Nu geldt dit (lees het forum er maar goed op na!) niet alleen dr. Steenblok,
maar allen die van hetzelfde gevoelen zijn, namelijk de bevindelijke predikers.

Het verwonderd me al zolang als ik dit forum ken, dat juist de rechte leer het
ontgelden moet. En vreemd dat dwalingen ter linkerzijde makkelijker blijven staan,
en er daar weinig geknipt en gesnoeid wordt. Juist hier loopt de scheidslijn en
dat geeft wrijving, naar mijn bescheiden gevoelen.

Waarom eigenlijk geen kritiek op de Dordtse Leerregels of de Heidelberger, waar
die toch echt in dezelfde lijn staan. Merk ook: aan de linkerkant wordt soms ook al
openlijk of meer bedekt kritiek geleverd op onze belijdenisgeschriften. Die zijn
misschien net iets te duidelijk of te confronterend?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie