Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door Floppy »

Wie kan raden waar onderstaand citaat vandaan komt? Het is een stukje uit een langer artikel dat gaat over de wedergeboorte.
WIE bewerkt de nieuwe geboorte? Sommige predikanten die er bij hun toehoorders op aandringen wedergeboren christenen te worden, citeren Jezus’ woorden: „Gijlieden moet wedergeboren worden” (Johannes 3:7). Zulke predikanten gebruiken die woorden als een gebod. Ze zeggen als het ware: „Word wedergeboren!” Op die manier prediken ze dat het aan elke gelovige is Jezus te gehoorzamen en de nodige stappen te doen om de nieuwe geboorte te ondergaan. Volgens die redenatie is de nieuwe geboorte een kwestie van persoonlijke keuze. Maar strookt die zienswijze met wat Jezus tegen Nikodemus zei?
Lezen we Jezus’ woorden aandachtig, dan blijkt dat Jezus niet leerde dat het aan de mens is te kiezen of hij al dan niet de nieuwe geboorte zal ondergaan. Waarom niet? De Griekse uitdrukking die volgt op „indien iemand niet” en die vertaald is met „wedergeboren wordt”, kan ook worden weergegeven met „van boven verwekt zou worden”. Volgens die alternatieve weergave komt de nieuwe geboorte „van boven”, dat wil zeggen „vanuit de hemel” of „van de Vader” (Johannes 19:11; vtn.; Jakobus 1:17). Ze wordt door God
teweeggebracht (1 Johannes 3:9).
Als we de uitdrukking „van boven” in gedachte houden, is het niet moeilijk te begrijpen waarom iemand niet zijn eigen nieuwe geboorte kan bewerken. Denk maar aan uw letterlijke geboorte. Was het aan u de keuze te maken die tot uw geboorte heeft geleid? Natuurlijk niet! U bent geboren omdat u door uw vader verwekt bent. In dezelfde zin kunnen we de nieuwe geboorte alleen ervaren als God, onze hemelse Vader, onze nieuwe geboorte bewerkt (Johannes 1:13). De apostel Petrus verklaart dan ook terecht: „Gezegend zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, want overeenkomstig zijn grote barmhartigheid heeft hij ons
(...) een nieuwe geboorte gegeven” (1 Petrus 1:3).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door refo »

Uit een Wachttoren van jw.org
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door Floppy »

dat was snel :super
Inderdaad juist. Ik kreeg het stuk overigens van een getuige.
Hoe herkende je het?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door eilander »

Floppy schreef:dat was snel :super
Inderdaad juist. Ik kreeg het stuk overigens van een getuige.
Hoe herkende je het?
@refo herkende dit niet (denk ik), maar google wel.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door Floppy »

mij trof het ogenschijnlijk gereformeerde in dit stukje. Het eenzijdige Godswerk.
Tegelijkertijd gaan ze er een totaal andere kant mee op.....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door refo »

Ik heb het niet zo goed gelezen, maar de zin slaat volgens mij op een citaat waar men het juist niet mee eens is.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door sirdanilot »

Tsja. Als er Jehova's Getuigen langskomen vraag ik meestal wel voor zo'n boekje, omdat ik het toch wel interessant vind. En als ik dat boekje zo in de gauwigheid lees denk ik niet meteen 'wat een vreselijke ketterij'. Dat is nu juist het gevaarlijke aan het werk van de Boze. Er zitten zeker ware dingen tussen, maar uiteindelijk is een fundamentele dwaling.
(verder vindi k ook die boekjes altijd erg mooi, met die mooie typische plaatjes ;) )

Wat doen jullie als er JG's langskomen? Trappen jullie ze de deur uit of is er ruimte voor een vriendelijk woord?

In Leiden heb ik het overigens maar één keer meegemaakt. Vroeger in Zeeland kwamen ze echter heel vaak, ook omdat ze wisten dat een familielid een bepaalde taal sprak en toen kwamen ze dus steeds met iemand die die taal ook sprak, alsof je er dan extra op zit te wachten.... :bobo Er is dan ook een vrij grote Koningkrijkszaal in ons stadje.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wie raadt waar dit stuk vandaan komt?

Bericht door Floppy »

Ze lezen dingen uit de Bijbel op een volkomen andere manier, met een andere bril.

Het aardige aan dit stukje over de wedergeboorte, is dat de Jehovah's Getuigen er een heel groot belang bij hebben om te benadrukken dat God het is Die de mens wederbaart. Daarom benadrukken ze dat ook zo sterk, en klinkt het haast alsof je een GG of GGiN predikant hoort. Uiteindelijk heeft vrijwel alles van hun theologie te maken met de getallen 1917 en 144000.

Als er mensen geinteresseerd zijn, ik heb thuis een plank met JW spullen; oa 'Redeneren adh van de Schrift' en 'Inzicht in de Schrift', het zijn prachtige boeken inderdaad, maar het is net als een prachtige taart die bedorven is. Ik ben het wat gaan verzamelen toen we een tijdlang in gesprek waren met een JG echtpaar.
Plaats reactie