eilander schreef:Posthoorn schreef:eilander schreef:Nieuw in plaats van oud verbond, dat staat letterlijk in de Bijbel.
Dat de doop het teken van het nieuwe verbond is, daarin kan ik ook wel meegaan. Dat lijkt toch wel te volgen uit de geschiedenissen uit Handelingen bijvoorbeeld.
Maar dan! Is de besnijdenis voor een Jood daarmee afgedaan? Ik zou dat niet durven zeggen, maar als iemand mij dat overtuigend kan aantonen, vind ik dat prima. Want ik zit er niet zo geharnast in, moet ik zeggen.
Kijk, nu komen we ergens.
Als het oude verbond nu is vervangen door het nieuwe (wat de Bijbel zelf letterlijk zegt), zou dan voor de Joden een soort oude verbondsbedeling zijn blijven bestaan, met de besnijdenis als verbondsteken?
Ik lees wel over een nieuw verbond met Israël, niet alleen in het hoofdstuk dat ik al aanhaalde, maar ook in Jeremia 31 (vanaf vers 31) bijvoorbeeld.
Gods trouw over Israël is ook te lezen in Jer. 31: 35 en 36: als de zon geen licht meer geeft, dan zal ook Israël ophouden Mijn volk te zijn!
Maar nergens lees ik over het ophouden van de besnijdenis. Jij wel?
Jouw gedachte is: oude verbond = besnijdenis, dus nieuw verbond = doop. Tot zover akkoord, maar niet als je dan nog zegt: nieuw verbond = doop = dus besnijdenis afgedaan. Dan zou dat toch duidelijk geschreven moeten zijn? En waarom zou Paulus dan Timotheus nog besneden hebben, juist terwijl hij hierop heel scherp was (zie Galaten 2)?
Ja, inderdaad! Sterk Eilander.
Als het oude verbond helemaal afgedaan zou zijn, dan kunnen we niet meer over Israël spreken. Met Abraham kunnen we het oude verbond en Israël haast wel gelijk zetten (nu goed, Jakob dan). Dus je zou kunnen zeggen dat het serieus nemen van het afgedaan zijn van het oude verbond leidt tot de vervangingstheologie (er is geen aparte plaats voor Israël meer). Maar omdat de bijbel dat niet toestaat wordt het inderdaad ingewikkeld.
Misschien is dit een idee:
Onder het OT hadden we Israël het volk, het verbond
waardoor dat volk tot stand gekomen is, en het teken van dat verbond (besnijdenis).
Het oude verbond is
in zijn essentie vervuld en vervangen door het nieuwe (hierdoor kunnen we zeggen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen).
Ondanks dat het verbond vervangen is (Hebreeën) heeft het oude volk niet afgedaan als Gods oogappel te bestaan (Romeinen).
Omdat het volk nog bestaat als aparte grootheid voor Gods aangezicht lijkt het lijkt het mij niet vreemd als daar nog een besnijdenis bij blijft bestaan. Dit volk heeft overigens misschien ook nog wel verbondsbeloften tegoed. Dus dan zou het helemaal logisch zijn als de besnijdenis in gebruik blijft.