Zaligverklaringen, uit: WKslogan Jumbo

-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Maar dat wordt door ons toch ook gedaan? Ik twijfel niet of Paulus is in de hemel. Of predikanten zeggen ook wel eens (in behoudende kring) bij een sterfgeval dat hij of zij zeker in de hemel is?
Maar kan een MENS een mens in de hemel zetten op grond van een voorbeeldig leven gepaard met enkele wonderen die
betreffende goede mens heeft gedaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door Cremar »

-DIA- schreef:Maar kan een MENS een mens in de hemel zetten op grond van een voorbeeldig leven gepaard met enkele wonderen die
betreffende goede mens heeft gedaan?
DDD schreef:Volgens mij is het precies zoals ejvl zegt. De verklaring is een vaststelling van een feit, niet een uitspraak die een nieuwe situatie schept.
Dia, jij zegt nu dat een mens en ander in de hemel zet. Maar dat gebeurt helemaal niet met zaligverklaring. Zie post van DDD.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door -DIA- »

Cremar schreef:
-DIA- schreef:Maar kan een MENS een mens in de hemel zetten op grond van een voorbeeldig leven gepaard met enkele wonderen die
betreffende goede mens heeft gedaan?
DDD schreef:Volgens mij is het precies zoals ejvl zegt. De verklaring is een vaststelling van een feit, niet een uitspraak die een nieuwe situatie schept.
Dia, jij zegt nu dat een mens en ander in de hemel zet. Maar dat gebeurt helemaal niet met zaligverklaring. Zie post van DDD.
Mar dan nog maakt een MENS een besluit dat hem niet toekomt. En ook een duidelijk besluit dat duidelijk strijdt met Gods Woord.
Moeten we dan elk woord, alsof het een kleuterklasje is, wegen, uitvergroten en uitleggen? Ik dacht toch dat het duidelijk was wat ik bedoelde?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Mar dan nog maakt een MENS een besluit dat hem niet toekomt. En ook een duidelijk besluit dat duidelijk strijdt met Gods Woord.
Moeten we dan elk woord, alsof het een kleuterklasje is, wegen, uitvergroten en uitleggen? Ik dacht toch dat het duidelijk was wat ik bedoelde?
DIA, de mens maakt geen enkel besluit.
Het is hetzelfde dat als jij zegt dat predikant X en predikant X zeker in de hemel zijn.
Heb jij dan het besluit genomen dat jou niet toekomt?

Los van het feit dat ik het zeker niet met deze werkwijze van de RK eens ben in verband met voorbede middels deze personen, maar alleen een zaligverklaring doen wij volgens mij ook volop aan mee, en volgens mij mag dat ook.
Wij zeggen ook van een heel rijtje bijbel-heiligen dat deze in de hemel zijn toch?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Mar dan nog maakt een MENS een besluit dat hem niet toekomt. En ook een duidelijk besluit dat duidelijk strijdt met Gods Woord.
Moeten we dan elk woord, alsof het een kleuterklasje is, wegen, uitvergroten en uitleggen? Ik dacht toch dat het duidelijk was wat ik bedoelde?
DIA, de mens maakt geen enkel besluit.
Het is hetzelfde dat als jij zegt dat predikant X en predikant X zeker in de hemel zijn.
Heb jij dan het besluit genomen dat jou niet toekomt?

Los van het feit dat ik het zeker niet met deze werkwijze van de RK eens ben in verband met voorbede middels deze personen, maar alleen een zaligverklaring doen wij volgens mij ook volop aan mee, en volgens mij mag dat ook.
Wij zeggen ook van een heel rijtje bijbel-heiligen dat deze in de hemel zijn toch?
Mijn lieve jongen, luister nou eens, het gaat slechts om aan te tonen dat we niet Rooms moeten worden, want wat samenstemming heeft Christus met Belial,
of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Mijn lieve jongen, luister nou eens, het gaat slechts om aan te tonen dat we niet Rooms moeten worden, want wat samenstemming heeft Christus met Belial,
of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
Ik denk dat we op een andere frequentie zitten DIA.
Ik zal de vraag proberen duidelijk te stellen.
Wat voor verschil zit er tussen de rooms katholieke zaligverklaring en het geval dat jij zegt dat predikant X en predikant X en Paulus en nog meer vast en zeker in de hemel zijn?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Mijn lieve jongen, luister nou eens, het gaat slechts om aan te tonen dat we niet Rooms moeten worden, want wat samenstemming heeft Christus met Belial,
of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
Ik denk dat we op een andere frequentie zitten DIA.
Ik zal de vraag proberen duidelijk te stellen.
Wat voor verschil zit er tussen de rooms katholieke zaligverklaring en het geval dat jij zegt dat predikant X en predikant X en Paulus en nog meer vast en zeker in de hemel zijn?
We hebben niet te oordelen en kunnen dat ook niet. Er zijn vanzelf wel gevallen waar God Zelf getuigenis geeft, en dan kunnen en mogen we dat zeggen.
Ja, in die gevallen zelfs zeker weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5735
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door ejvl »

Dan zijn we het toch eens :)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Mijn lieve jongen, luister nou eens, het gaat slechts om aan te tonen dat we niet Rooms moeten worden, want wat samenstemming heeft Christus met Belial,
of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
Ik denk dat we op een andere frequentie zitten DIA.
Ik zal de vraag proberen duidelijk te stellen.
Wat voor verschil zit er tussen de rooms katholieke zaligverklaring en het geval dat jij zegt dat predikant X en predikant X en Paulus en nog meer vast en zeker in de hemel zijn?
Bij rk is het de stap voor de heilig verklaring. Wordt er ambtelijk gezegd dat hij zalig is verklaard. Zeker zalig is.

Wij kunnen iemand niet zalig verklaren. God is de rechter. We kunnen alleen goede hoop hebben dat.... We geven het uit handen.
En als waar christen weten we dat wat God doet, recht is.

En dat is denk ik een verschil met de Rk opvatting. Die geven het niet uit handen. Die gaan op de stoel van God zitten. En verklaren iemand op grond van een bepaalde levenswandel, een wonder zalig! Alsof wij zondaars in staat zijn het hart van iemand te beoordelen!
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Dan zijn we het toch eens :)
Soms zijn kwartjes wat traag, ja ik weet het... ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door eilander »

DDD schreef:
-DIA- schreef: Waar vindt dat zijn wortels in de H. Schrift? Zo het naar dat Woord niet is... dat weten we toch wel?
Ik geloof niet dat, een op zich hoe voorbeeldig leven ook, hoe prijzenswaardig op zich ook, de mens
één stap dichter bij de zaligheid brengt. Echt niet.
Misschien moet je dan de Galatenbrief en de Jakobusbrief eerst eens goed bestuderen. Zonder goede werken zal niemand de Heere zien.
Wat je zegt is waar, maar ik hoop toch dat dit niet in reactie is op wat DIA zegt. Daar ben je het toch wel mee eens, hoop ik? Anders moet je eerst de Romeinenbrief eens goed bestuderen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door Floppy »

Ik zit dit topic voor het eerst te lezen; heeft niemand door dat na anderhalve reactie op het onderwerp in de topictitel het inmiddels over iets totaal anders gaat?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:Ik zit dit topic voor het eerst te lezen; heeft niemand door dat na anderhalve reactie op het onderwerp in de topictitel het inmiddels over iets totaal anders gaat?
Dat gebeurt niet zelden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door Mannetje »

Floppy schreef:Ik zit dit topic voor het eerst te lezen; heeft niemand door dat na anderhalve reactie op het onderwerp in de topictitel het inmiddels over iets totaal anders gaat?
Doe er iets aan en ga weer ontopic...
-
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: WKslogan Jumbo valt slecht in christelijk kring

Bericht door freek »

eilander schreef:
ejvl schreef:Dan moet ik me erin verdiepen, ik meende altijd dat het niets anders was als verklaren dat iemand zalig is en dus in de hemel is, wat ook op Wikipedia staat, wat houd het nog meer in dan?
Je moet even inzoomen op het woordje "verklaren". Dat betekent niet zo maar dat we er onze mening over geven, maar dat we ambtelijk meedelen: het is zo. Dat kan en mag een mens nooit doen.
Toch is het in bevindelijk-gereformeerde kring niet ongebruikelijk dat ambtsdragers een overledene zalig verklaren op basis van een ondersteunend wonder (meestal een Bijbeltekst waar men betrekking op kreeg).
Plaats reactie