Uitspraken of gezegden in de kerk

Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door Marc_44 »

-DIA- schreef:Gisteren in de preek:
Internet is niet zo nieuw. De duivel toonde Jezus al alle koninkrijken der aarde om een knieval voor hem te maken.
Dat is een ferme uitspraak over het internet. Hoe werd dit uitgewerkt? Werd het internet enkel als list van de duivel gezien?
Online
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door DDD »

Dit is nou typisch een pastoraal onverantwoorde opmerking in een preek.

Hoe krijgt de geachte predikant het verzonnen. Ten eerste slaat het uitlegkundig nergens op, en ten tweede zadelt het serieuze kerkleden op met een probleem, omdat internet rechtstreeks wordt gerelateerd aan de verzoeking van de Heere Jezus. En tenslotte geeft het ook aanleiding om de rest van het verhaal niet meer serieus te nemen, want het algeheel mijden van internet is nauwelijks realistisch (voor de meeste mensen).

Alleen mensen in de non-profitsector zoals (hoog)leraren etc kunnen zich dat veroorloven, en misschien mensen die ongeschoold werk doen, dat kan ik niet zo goed beoordelen.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door Zita »

DDD schreef:Dit is nou typisch een pastoraal onverantwoorde opmerking in een preek.

Hoe krijgt de geachte predikant het verzonnen. Ten eerste slaat het uitlegkundig nergens op, en ten tweede zadelt het serieuze kerkleden op met een probleem, omdat internet rechtstreeks wordt gerelateerd aan de verzoeking van de Heere Jezus. En tenslotte geeft het ook aanleiding om de rest van het verhaal niet meer serieus te nemen, want het algeheel mijden van internet is nauwelijks realistisch (voor de meeste mensen).

Alleen mensen in de non-profitsector zoals (hoog)leraren etc kunnen zich dat veroorloven, en misschien mensen die ongeschoold werk doen, dat kan ik niet zo goed beoordelen.
Deze leraar kan nog geen cijfer invoeren zonder internet.
Ik ken alleen bejaarden zonder internet.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door -DIA- »

Ik merk al uit welke hoek de wind waait wat de opmerkingen betreft over internet.
Het zijn opmerkingen die men op een goudschaaltje weegt, en dan beproefd naar vernuft in inzicht.
Maar het was slechts een opmerking tussendoor.
Ik geloof daarom dat men een opmerking als: "Tegenwoordig heeft Delila (of Rachab de hoer)
vele filialen, en wellicht in uw woonkamer, via internet komt u bij haar
", dezelfde kritiek zal
ontvangen. Toch zijn het wel zaken die je goed moet overdenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door ejvl »

DIA, in een ander topic vroeg je je af of er een hetze tegen jou was.
Zulk soort uitspraken helpen hier niet echt tegen. Het is prima als je zo'n uitspraak plaatst, maar onderbouw hem dan ook, of zeg erbij wat de predikant er nog verder van zei. Internet is gevaarlijk omdat...... het is vergelijkbaar met de verzoeking van Jezus omdat..... en wij kunnen er ...... van leren. Het gevaar zit in ........

Dat zal jou echt helpen in je "aanvals" gevoel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Gisteren in de preek:
Internet is niet zo nieuw. De duivel toonde Jezus al alle koninkrijken der aarde om een knieval voor hem te maken.
Dus jij zit nu een knieval voor de duivel te maken? :huhu
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door freek »

-DIA- schreef:Ik merk al uit welke hoek de wind waait wat de opmerkingen betreft over internet.
Het zijn opmerkingen die men op een goudschaaltje weegt, en dan beproefd naar vernuft in inzicht.
Maar het was slechts een opmerking tussendoor.
Ik geloof daarom dat men een opmerking als: "Tegenwoordig heeft Delila (of Rachab de hoer)
vele filialen, en wellicht in uw woonkamer, via internet komt u bij haar
", dezelfde kritiek zal
ontvangen. Toch zijn het wel zaken die je goed moet overdenken.
Die opmerkingen tussendoor zijn vaak het venijnigst. Daar kun je niet tegen ingaan, want dan krijg je het verwijt dat je de hoofdgedachte niet wil zien. Maar intussen worden in subtiele bijzinnetjes wel heel grote woorden gebruikt. Die passen niet eens op een goudschaaltje.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Luther schreef:Maar beste DIA, het citaat dat je geeft, is werkelijk onbegrijpelijk (taalkundig!!) voor vele jongeren, maar ook ouderen. Daarnaast zegt de betreffende spreker erg weinig in heel veel zinnen. En dat is inderdaad samen te vatten een gewone, ron de, Hollandse woorden.
Ik geloof u wel, maar ik versta veel jongeren niet meer. Begrijpt u? Er ligt niet enkel een generatiekloof,
maar vaak dieper, een geestelijke kloof. Een jongere die zou willen, en er daadwerkelijk zijn of haar
levensbelang in zag, zou zeker net zo makkelijk deze taal machtig kunnen worden dan dat een oude
van dagen de computertermen zich meester zou kunnen maken. Er zijn ouderen die dit daadwerkelijk
leren omdat daar hun interesse ligt. Ligt die er dan voor jongeren niet, dan betekent dat twee zaken:
Of men is niet geïnteresseerd (wat begrijpelijk is), of wat erger is, wij ouderen geven geen reuk of smaak
meer, dat jongeren er nog jaloers op worden.
Beste Dia, als u spreekt over een geestelijke kloof met jongeren die er geen levensbelang in zien, suggereert u daarmee tot Gods volk te behoren. Vertel daar eens iets over. Als ik het op dit punt mis heb, is er geen sprake van een geestelijke kloof, maar van een culturele kloof.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:DIA, in een ander topic vroeg je je af of er een hetze tegen jou was.
Zulk soort uitspraken helpen hier niet echt tegen. Het is prima als je zo'n uitspraak plaatst, maar onderbouw hem dan ook, of zeg erbij wat de predikant er nog verder van zei. Internet is gevaarlijk omdat...... het is vergelijkbaar met de verzoeking van Jezus omdat..... en wij kunnen er ...... van leren. Het gevaar zit in ........

Dat zal jou echt helpen in je "aanvals" gevoel.
Als je weet hoe ds. vD preekt weet je dat het geen ongefundeerde uitspraken zijn. Ds. geeft inderdaad
vergelijkingen met zaken die door de eeuwen heen al zo zijn. Om het geheel in het verband te plaatsen zou ik de hele preek moeten naluisteren, en die heb ik dus niet. Maar gelooft u dat ds. vD er iets negatiefs nee bedoelt? Nee toch? Het zijn enkel waarschuwingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door ejvl »

Ik ken ds v Dieren niet, anderen hier wellicht ook niet.
Kun je je dan niet voorstellen als je zo'n uitspraak doet dat er over gevallen wordt? Dat vereist toch wel wat uitleg? Of nadere uitwerking? Die uitspraak op zich ben ik het zeker niet mee eens, anderen misschien ook niet, maar als je het uitlegd of nader verklaard misschien wel.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Gisteren in de preek:
Internet is niet zo nieuw. De duivel toonde Jezus al alle koninkrijken der aarde om een knieval voor hem te maken.
Dus jij zit nu een knieval voor de duivel te maken? :huhu
Als ik naar Rachab de hoer Delila zou gaan zeker wel. Verder is internet ook gevaarlijk als een
ons van tijd berovend medium, en dat bovendien nog vaak in staat stelt om televisie in onze
woonkamers te brengen. Maar er zijn ook andere kanten. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat
een goede preek via internet beluisteren een knieval is voor de duivel. Verder zijn er meer geoorloofde
zaken aan te wijzen, maar het gaat, zoals de meesten wel zullen begrijpen om de hoofdzaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door WimA »

ejvl schreef:DIA, in een ander topic vroeg je je af of er een hetze tegen jou was.
Zulk soort uitspraken helpen hier niet echt tegen. Het is prima als je zo'n uitspraak plaatst, maar onderbouw hem dan ook, of zeg erbij wat de predikant er nog verder van zei. Internet is gevaarlijk omdat...... het is vergelijkbaar met de verzoeking van Jezus omdat..... en wij kunnen er ...... van leren. Het gevaar zit in ........

Dat zal jou echt helpen in je "aanvals" gevoel.
@Dia heeft natuurlijk gewoon gelijk.
We kunnen twisten over welke woorden er worden gebruikt, (internet, media, enz. enz.) maar het gaat natuurlijk om wat er bedoeld wordt.

Een mooi voorbeeld staat in het topic over nationale rouw. m.i. is het feit dat wij ons makkelijker identificeren met de MH17 slachtoffers dan met geaborteerde kinderen veroorzaakt door de media. (waarvan internet het belangrijkste medium is) zo'n verleiding.
En eentje die we "normaal" vinden en waarover maar niet gesproken mag worden. Dat "relativeert zo".
Laatst gewijzigd door WimA op 04 aug 2014, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11418
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Gisteren in de preek:
Internet is niet zo nieuw. De duivel toonde Jezus al alle koninkrijken der aarde om een knieval voor hem te maken.
Dus jij zit nu een knieval voor de duivel te maken? :huhu
Als ik naar Rachab de hoer Delila zou gaan zeker wel. Verder is internet ook gevaarlijk als een
ons van tijd berovend medium, en dat bovendien nog vaak in staat stelt om televisie in onze
woonkamers te brengen. Maar er zijn ook andere kanten. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat
een goede preek via internet beluisteren een knieval is voor de duivel. Verder zijn er meer geoorloofde
zaken aan te wijzen, maar het gaat, zoals de meesten wel zullen begrijpen om de hoofdzaken.
Dat zal zeker waar zijn, maar hoe jij het hiervoor weergeeft heeft de ds. deze nuancering niet gemaakt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Ik ken ds v Dieren niet, anderen hier wellicht ook niet.
Kun je je dan niet voorstellen als je zo'n uitspraak doet dat er over gevallen wordt? Dat vereist toch wel wat uitleg? Of nadere uitwerking? Die uitspraak op zich ben ik het zeker niet mee eens, anderen misschien ook niet, maar als je het uitlegd of nader verklaard misschien wel.
Dat wordt wel meer en meer een gevaarlijk punt in deze ontkerstende wereld, waar men de Schrift
en Belijdenis nauwelijks meer kent. Om dan aan de haal te gaan met een enkel citaat kan zelfs
gevaarlijk worden, en tekent de tijd waarin we samen leven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Uitspraken of gezegden in de kerk

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Maar er zijn ook andere kanten. Je kunt natuurlijk niet zeggen dat
een goede preek via internet beluisteren een knieval is voor de duivel.
Nou, wat zeur je dan? :baille
Plaats reactie