Een Jezus die komt en gaat
Een Jezus die komt en gaat
Soms zeggen mensen dat God zich verborgen houdt. Dat je een 'komende en gaande Jezus' hebt. Is dit wel bijbels? Nu leg je 'zijn verdwijning' als actieve daad bij God. Hij houdt zich verborgen voor mij, Hij verlaat mij maar ik wil wel! Eigenlijk leg je dan de schuld bij God. Naar mijns inziens komt dit door de mens zelf. Zelf vertrouw je niet meer op Hem en daardoor heb je niet meer de zekerheid die je eerst had. Daarom zou je dit beter op je zelf kunnen betrekken; meneer X gaat weg van Jezus en niet Jezus van meneer X. Al geloof ik dat God zich wel verborgen kán houden, maar dit doet Hij niet actief. Want het ligt aan onze eigen zonde/ongeloof. Daardoor lijkt het dat God ons verlaten heeft. Maar ten diepste hebben wij God verlaten!
Vandaag las ik onderstaande tekst. Misschien kun je deze wel (gedeeltelijk) toepassen op bovenstaande? Of is deze uit de lucht gegrepen en raakt ze kant noch wal?
Jakobus 1:13 Laat niemand zeggen, als hij verzocht wordt: Ik word door God verzocht. God immers kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand. 14 Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt.
Vandaag las ik onderstaande tekst. Misschien kun je deze wel (gedeeltelijk) toepassen op bovenstaande? Of is deze uit de lucht gegrepen en raakt ze kant noch wal?
Jakobus 1:13 Laat niemand zeggen, als hij verzocht wordt: Ik word door God verzocht. God immers kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand. 14 Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt.
Re: Een Jezus die komt aan gaat
Inderdaad.
Jezus gaat nooit maar is er altijd.
Als wij Hem niet ervaren is dat onze eigen schuld, inderdaad door ongeloof.
Ik vind de uitdrukking daarom ook verkeerd.
Of er moet bedoeld worden dat Jezus wel eens weg kan gaan om iemand te beproeven, maar ik vraag me af hoever dit bijbels te verdedigen is.
Jezus gaat nooit maar is er altijd.
Als wij Hem niet ervaren is dat onze eigen schuld, inderdaad door ongeloof.
Ik vind de uitdrukking daarom ook verkeerd.
Of er moet bedoeld worden dat Jezus wel eens weg kan gaan om iemand te beproeven, maar ik vraag me af hoever dit bijbels te verdedigen is.
Re: Een Jezus die komt aan gaat
ejvl schreef: Of er moet bedoeld worden dat Jezus wel eens weg kan gaan om iemand te beproeven, maar ik vraag me af hoever dit bijbels te verdedigen is.
Bedoel je hiermee dat God Zijn aangezicht verbergt of dat Christus daadwerkelijk 'weg' is? Dat eerste is een Bijbels gegeven lijkt mij. De Heere kan Zijn aangezicht verbergen zodat de gelovige zijn/haar afhankelijkheid ervaart en des te meer verlangt naar de Heere. Dat tweede zie ik niet terug in de Schrift.
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
- Locatie: Leiden
Re: Een Jezus die komt en gaat
als Christus daadwerkelijk weg is, dan is er sprake van ongeloof, van verlorenheid, van zonde
Re: Een Jezus die komt en gaat
Toch is het een vaak terugkerend thema in de Psalmen. David formuleerde het toch ook net zo (profetisch, maar het was toch ook zijn eigen uitroep): "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Een beetje vreemd om zo'n uitspraak als "niet Bijbels" te bestempelen....sirdanilot schreef:als Christus daadwerkelijk weg is, dan is er sprake van ongeloof, van verlorenheid, van zonde
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Een Jezus die komt en gaat
Ik kan iedereen aanraden het boek van "De Geestelijke mens" van ds. Florentius Costerus eens te lezen.Cremar schreef:Soms zeggen mensen dat God zich verborgen houdt. Dat je een 'komende en gaande Jezus' hebt. Is dit wel bijbels? Nu leg je 'zijn verdwijning' als actieve daad bij God. Hij houdt zich verborgen voor mij, Hij verlaat mij maar ik wil wel! Eigenlijk leg je dan de schuld bij God. Naar mijns inziens komt dit door de mens zelf. Zelf vertrouw je niet meer op Hem en daardoor heb je niet meer de zekerheid die je eerst had. Daarom zou je dit beter op je zelf kunnen betrekken; meneer X gaat weg van Jezus en niet Jezus van meneer X. Al geloof ik dat God zich wel verborgen kán houden, maar dit doet Hij niet actief. Want het ligt aan onze eigen zonde/ongeloof. Daardoor lijkt het dat God ons verlaten heeft. Maar ten diepste hebben wij God verlaten!
Vandaag las ik onderstaande tekst. Misschien kun je deze wel (gedeeltelijk) toepassen op bovenstaande? Of is deze uit de lucht gegrepen en raakt ze kant noch wal?
Jakobus 1:13 Laat niemand zeggen, als hij verzocht wordt: Ik word door God verzocht. God immers kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand. 14 Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt.
Daarin geeft hij aan dat er inderdaad een verberging van Christus kan zijn, en dat de Heere daar een bedoeling mee heeft in het geestelijk leven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
- Locatie: Leiden
Re: Een Jezus die komt en gaat
In tijden van vervolging, of in tijden dat het leven moeilijk is, dan kan je soms een geestelijke leegte ervaren. Alsof je 'tegen een plafond praat', hoor je wel eens. God die stil is, we zien het zowel in het OT als het NT. Het kan door aanhoudende zonde komen, maar inderdaad ook als beproeving om je vertrouwen te stellen op de ALLERHOOGSTE. Maar ik denk niet dat dat betekent dat Jezus daadwerkelijk WEG is. Als Hij WEG is, dan is er sprake van ongeloof, van dood, denk ik. Maar goed ik ben ook geen theoloog hoor.eilander schreef:Toch is het een vaak terugkerend thema in de Psalmen. David formuleerde het toch ook net zo (profetisch, maar het was toch ook zijn eigen uitroep): "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Een beetje vreemd om zo'n uitspraak als "niet Bijbels" te bestempelen....sirdanilot schreef:als Christus daadwerkelijk weg is, dan is er sprake van ongeloof, van verlorenheid, van zonde
Heeft het gevoel van een verborgen God invloed op of je aan het Avondmaal gaat of niet, denken jullie? Ik denk zelf wel eens, hoe kun je aan het avondmaal gaan als je denkt dat HIJ weg is? Ik heb het ook vaak gedacht hoor ik denk dat dit voorkomt in ieders Christen leven
Re: Een Jezus die komt en gaat
Gelukkig is de waarheid niet beperkt tot theologen alleen. Je slaat de spijker op zijn kop volgens mij.sirdanilot schreef:In tijden van vervolging, of in tijden dat het leven moeilijk is, dan kan je soms een geestelijke leegte ervaren. Alsof je 'tegen een plafond praat', hoor je wel eens. God die stil is, we zien het zowel in het OT als het NT. Het kan door aanhoudende zonde komen, maar inderdaad ook als beproeving om je vertrouwen te stellen op de ALLERHOOGSTE. Maar ik denk niet dat dat betekent dat Jezus daadwerkelijk WEG is. Als Hij WEG is, dan is er sprake van ongeloof, van dood, denk ik. Maar goed ik ben ook geen theoloog hoor.eilander schreef:Toch is het een vaak terugkerend thema in de Psalmen. David formuleerde het toch ook net zo (profetisch, maar het was toch ook zijn eigen uitroep): "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Een beetje vreemd om zo'n uitspraak als "niet Bijbels" te bestempelen....sirdanilot schreef:als Christus daadwerkelijk weg is, dan is er sprake van ongeloof, van verlorenheid, van zonde
Re: Een Jezus die komt en gaat
Zie: avondmaalsformulier.
Re: Een Jezus die komt en gaat
Het is inderdaad zo dat de Heere, in Zijn wijsheid, Zijn gevoelige aanwezigheid kan terugtrekken, om een zondaar meer aan Hem te verbinden. Maar ... Ik geloof dat het veel en veel vaker zo gaat dat Gods kinderen door een slordige of zondige levenswandel verder van de Herder af raken. We kunnen de Heilige Geest bedroeven. Het is een ouderwetse uitdrukking, maar hij is wel waar: 'We kunnen het zelf wel donker maken, maar niet licht.'SecorDabar schreef:Ik kan iedereen aanraden het boek van "De Geestelijke mens" van ds. Florentius Costerus eens te lezen.Cremar schreef:Soms zeggen mensen dat God zich verborgen houdt. Dat je een 'komende en gaande Jezus' hebt. Is dit wel bijbels? Nu leg je 'zijn verdwijning' als actieve daad bij God. Hij houdt zich verborgen voor mij, Hij verlaat mij maar ik wil wel! Eigenlijk leg je dan de schuld bij God. Naar mijns inziens komt dit door de mens zelf. Zelf vertrouw je niet meer op Hem en daardoor heb je niet meer de zekerheid die je eerst had. Daarom zou je dit beter op je zelf kunnen betrekken; meneer X gaat weg van Jezus en niet Jezus van meneer X. Al geloof ik dat God zich wel verborgen kán houden, maar dit doet Hij niet actief. Want het ligt aan onze eigen zonde/ongeloof. Daardoor lijkt het dat God ons verlaten heeft. Maar ten diepste hebben wij God verlaten!
Vandaag las ik onderstaande tekst. Misschien kun je deze wel (gedeeltelijk) toepassen op bovenstaande? Of is deze uit de lucht gegrepen en raakt ze kant noch wal?
Jakobus 1:13 Laat niemand zeggen, als hij verzocht wordt: Ik word door God verzocht. God immers kan niet verzocht worden met het kwade en Hijzelf verzoekt niemand. 14 Maar ieder mens wordt verzocht, als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt.
Daarin geeft hij aan dat er inderdaad een verberging van Christus kan zijn, en dat de Heere daar een bedoeling mee heeft in het geestelijk leven.
Re: Een Jezus die komt en gaat
Misschien dat je dan aan het Avondmaal gaat met de verzuchting: "Mijn ziel dorst naar God, naar de levende God!"Heeft het gevoel van een verborgen God invloed op of je aan het Avondmaal gaat of niet, denken jullie? Ik denk zelf wel eens, hoe kun je aan het avondmaal gaan als je denkt dat HIJ weg is? Ik heb het ook vaak gedacht hoor ik denk dat dit voorkomt in ieders Christen leven
Aangaan is heel wat, maar achterblijven ook! Zeker als je eerder Zijn gunst heb mogen ervaren, ook aan het Heilig Avondmaal. Dan is aangaan niet vanzelfsprekend, zeker niet als het donker is en stil, maar achterblijven kan ook niet.
En wat een wonder is het dan, als Hij Zich opnieuw, het zij helder, het zij misschien door de sluiers, toch weer eens wil openbaren.
-
Re: Een Jezus die komt en gaat
Het formulier schrijft over de zaligheid buiten je zelf zoeken. Wij zoeken de zaligheid vaak in ons zelf. Dan kun je ook niet aan het avondmaal, wanneer je denkt dat Hij weg is. Hij is echter nooit weg. Wie in Hem geborgen is, is altijd in Hem geborgen. Ook als je het gevoel mist. Maar geloven is ook niet voelen, maar kennen en weten. En het avondmaal is juist bedoeld om het geloof te versterken. Een aansporing te meer om aan te gaan wanneer je het gevoel hebt, dat Christus van je is geweken. (en uiteraard is Hij dat niet want Hij zegt Zelf dat hij met de Zijnen is alle dagen tot aan de voleinding van de wereld.)sirdanilot schreef:In tijden van vervolging, of in tijden dat het leven moeilijk is, dan kan je soms een geestelijke leegte ervaren. Alsof je 'tegen een plafond praat', hoor je wel eens. God die stil is, we zien het zowel in het OT als het NT. Het kan door aanhoudende zonde komen, maar inderdaad ook als beproeving om je vertrouwen te stellen op de ALLERHOOGSTE. Maar ik denk niet dat dat betekent dat Jezus daadwerkelijk WEG is. Als Hij WEG is, dan is er sprake van ongeloof, van dood, denk ik. Maar goed ik ben ook geen theoloog hoor.eilander schreef:Toch is het een vaak terugkerend thema in de Psalmen. David formuleerde het toch ook net zo (profetisch, maar het was toch ook zijn eigen uitroep): "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Een beetje vreemd om zo'n uitspraak als "niet Bijbels" te bestempelen....sirdanilot schreef:als Christus daadwerkelijk weg is, dan is er sprake van ongeloof, van verlorenheid, van zonde
Heeft het gevoel van een verborgen God invloed op of je aan het Avondmaal gaat of niet, denken jullie? Ik denk zelf wel eens, hoe kun je aan het avondmaal gaan als je denkt dat HIJ weg is? Ik heb het ook vaak gedacht hoor ik denk dat dit voorkomt in ieders Christen leven
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Een Jezus die komt en gaat
Geloof is niet alleen kennen en weten, maar ook vertrouwen. Zie zondag 7 van de catechismus.Ditbenik schreef:Het formulier schrijft over de zaligheid buiten je zelf zoeken. Wij zoeken de zaligheid vaak in ons zelf. Dan kun je ook niet aan het avondmaal, wanneer je denkt dat Hij weg is. Hij is echter nooit weg. Wie in Hem geborgen is, is altijd in Hem geborgen. Ook als je het gevoel mist. Maar geloven is ook niet voelen, maar kennen en weten. En het avondmaal is juist bedoeld om het geloof te versterken. Een aansporing te meer om aan te gaan wanneer je het gevoel hebt, dat Christus van je is geweken. (en uiteraard is Hij dat niet want Hij zegt Zelf dat hij met de Zijnen is alle dagen tot aan de voleinding van de wereld.)sirdanilot schreef:In tijden van vervolging, of in tijden dat het leven moeilijk is, dan kan je soms een geestelijke leegte ervaren. Alsof je 'tegen een plafond praat', hoor je wel eens. God die stil is, we zien het zowel in het OT als het NT. Het kan door aanhoudende zonde komen, maar inderdaad ook als beproeving om je vertrouwen te stellen op de ALLERHOOGSTE. Maar ik denk niet dat dat betekent dat Jezus daadwerkelijk WEG is. Als Hij WEG is, dan is er sprake van ongeloof, van dood, denk ik. Maar goed ik ben ook geen theoloog hoor.eilander schreef:Toch is het een vaak terugkerend thema in de Psalmen. David formuleerde het toch ook net zo (profetisch, maar het was toch ook zijn eigen uitroep): "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" Een beetje vreemd om zo'n uitspraak als "niet Bijbels" te bestempelen....sirdanilot schreef:als Christus daadwerkelijk weg is, dan is er sprake van ongeloof, van verlorenheid, van zonde
Heeft het gevoel van een verborgen God invloed op of je aan het Avondmaal gaat of niet, denken jullie? Ik denk zelf wel eens, hoe kun je aan het avondmaal gaan als je denkt dat HIJ weg is? Ik heb het ook vaak gedacht hoor ik denk dat dit voorkomt in ieders Christen leven
Zelfverzekerdheid kenmerkt zich door verstandelijke beschouwende kennis en weten door bevatting.
Het vertrouwen wordt door de Heilige Geest gewekt tot verzekerdheid van het geloof.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Een Jezus die komt en gaat
SecorDabar schreef:Het formulier schrijft over de zaligheid buiten je zelf zoeken. Wij zoeken de zaligheid vaak in ons zelf. Dan kun je ook niet aan het avondmaal, wanneer je denkt dat Hij weg is. Hij is echter nooit weg. Wie in Hem geborgen is, is altijd in Hem geborgen. Ook als je het gevoel mist. Maar geloven is ook niet voelen, maar kennen en weten. En het avondmaal is juist bedoeld om het geloof te versterken. Een aansporing te meer om aan te gaan wanneer je het gevoel hebt, dat Christus van je is geweken. (en uiteraard is Hij dat niet want Hij zegt Zelf dat hij met de Zijnen is alle dagen tot aan de voleinding van de wereld.)Ditbenik schreef: Heeft het gevoel van een verborgen God invloed op of je aan het Avondmaal gaat of niet, denken jullie? Ik denk zelf wel eens, hoe kun je aan het avondmaal gaan als je denkt dat HIJ weg is? Ik heb het ook vaak gedacht hoor ik denk dat dit voorkomt in ieders Christen leven
Het ging nu ook niet over zelfverzekerdheid maar over missen. Dat heeft alles te maken met gevoel, en gevoel komt in zondag 7 van de HC niet voor. En ja, natuurlijk is er altijd nog veel meer over te zeggen. Er zijn immers boeken vol over geschreven. Ik probeerde alleen te reageren op het genoemde punt. Sommige mensen zijn zo zelfverzekerd dat ze het altijd beter weten.Geloof is niet alleen kennen en weten, maar ook vertrouwen. Zie zondag 7 van de catechismus.
Zelfverzekerdheid kenmerkt zich door verstandelijke beschouwende kennis en weten door bevatting.
Het vertrouwen wordt door de Heilige Geest gewekt tot verzekerdheid van het geloof.
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Een Jezus die komt en gaat
Ja, dat is waar, zelfverzekerde mensen weten het altijd beter.Ditbenik schreef:SecorDabar schreef:Het formulier schrijft over de zaligheid buiten je zelf zoeken. Wij zoeken de zaligheid vaak in ons zelf. Dan kun je ook niet aan het avondmaal, wanneer je denkt dat Hij weg is. Hij is echter nooit weg. Wie in Hem geborgen is, is altijd in Hem geborgen. Ook als je het gevoel mist. Maar geloven is ook niet voelen, maar kennen en weten. En het avondmaal is juist bedoeld om het geloof te versterken. Een aansporing te meer om aan te gaan wanneer je het gevoel hebt, dat Christus van je is geweken. (en uiteraard is Hij dat niet want Hij zegt Zelf dat hij met de Zijnen is alle dagen tot aan de voleinding van de wereld.)Ditbenik schreef: Heeft het gevoel van een verborgen God invloed op of je aan het Avondmaal gaat of niet, denken jullie? Ik denk zelf wel eens, hoe kun je aan het avondmaal gaan als je denkt dat HIJ weg is? Ik heb het ook vaak gedacht hoor ik denk dat dit voorkomt in ieders Christen levenHet ging nu ook niet over zelfverzekerdheid maar over missen. Dat heeft alles te maken met gevoel, en gevoel komt in zondag 7 van de HC niet voor. En ja, natuurlijk is er altijd nog veel meer over te zeggen. Er zijn immers boeken vol over geschreven. Ik probeerde alleen te reageren op het genoemde punt. Sommige mensen zijn zo zelfverzekerd dat ze het altijd beter weten.Geloof is niet alleen kennen en weten, maar ook vertrouwen. Zie zondag 7 van de catechismus.
Zelfverzekerdheid kenmerkt zich door verstandelijke beschouwende kennis en weten door bevatting.
Het vertrouwen wordt door de Heilige Geest gewekt tot verzekerdheid van het geloof.
Missende mensen worden minder dan nieten en nullen, maar de Heere wil dat gemis vervullen:
Psalm 81:12 (berijmd)....Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij 't smeekt, mild en overvloedig.
Psalm 81:11 doe uwen mond wijd open, en Ik zal hem vervullen.
De Heilige Geest de Trooster wil gemis vervullen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)