Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door sirdanilot »

Een zeer veelvoorkomend verschijnsel in ons land. Coffeeshops, waar geen koffie wordt verkocht maar allerlei soorten wiet/hasj/cannabis. Gemakkelijk af te halen, net zo makkelijk als een flesje wijn in de supermarkt op vertoon van het ID bewijs. Over de gevolgen is men het nog niet eens; het zou psychoses veroorzaken en/of verergeren, maar het zou ook allerlei heilzame medicinale werkingen hebben.

Nu is hasj echter ook al bekend uit de Oudheid.
isgeschiedenis.nl schreef:In het Midden-Oosten daarentegen werd hennep op grote schaal verbouwd en gebruikt. De Arabieren gebruikten de plant voor het maken van kleding, zeil en touwen, maar ook als middel ter ontspanning. Dit laatste gebruik nam een grote vlucht nadat de Islamitische profeet Mohammed in de 9e eeuw het gebruik van alcohol verbood. Met de uitbreiding van de Islam richting Noord-Afrika en Turkije nam ook de consumptie van ‘hasjiesj’, de hars van de cannabis plant, sterk toe. Desalniettemin bestond er ook verzet tegen de verspreiding van het middel. In 1378 gaf de Arabische Emir Soudom Sheikhouni opdracht om alle hennep planten in zijn rijk te laten vernietigen en verbood hij de consumptie van de plant. Bij iedereen die toch betrapt werd op het gebruik van hasjiesj, werden alle tanden uitgetrokken.
Nu vroeg ik mij af waarom er in de Bijbel niets over deze plant staat. De plant was namelijk waarschijnlijk bekend in het oude Israël (bron); hij wordt namelijk ook gebruikt voor touw en allerlei medicinale doeleinden. Het wordt niet aangeduid als specifieke zonde. Op grond waarvan is het dan een zonde om gebruik te maken van cannabis?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door Gian »

Moeten dingen zoals deze primair als goed/fout beoordeeld worden?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Dalia
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17:25

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door Dalia »

Cannabis ( hennep) werd gebruikt in de Bijbelse tijd. Denk aan: papier, touw, zeilen, visnet, olie, wierook, eten, en in ceremonie, ontspanning en geneeskunde. De hennepplant (wetenschappelijke naam: cannabis, jargon: marihuana) is een van de vele nuttige kruiden "zaadzaaiende naar zijn aard" gemaakt en gezegend door God op de derde dag van de schepping.

Toch blijven er vragen over. Hier kan je er meer over lezen als je dat wilt.
http://www.bijbelaantekeningen.nl/blog/ ... -cannabis/
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door sirdanilot »

Gian schreef:Moeten dingen zoals deze primair als goed/fout beoordeeld worden?
Of dat moet is de vraag, maar in de praktijk wordt dat wel gedaan. Het gebruik van cannabis wordt door de meeste christelijke groeperingen als zonde gezien. Ik denk dat dat hier op dit forum niet anders is; veruit de meerderheid zal cannabisgebruik als zonde zien.

De vraag is echter: waarom?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door refo »

Het zou geen zonde zijn als de overheid niet op het idee gekomen was om het te verbieden.
Anders zou het allang als alternatief in de sigarenwinkels verkocht worden.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door sirdanilot »

Toch opvallend om zoveel relatief vrije geluiden hierover te horen op dit forum.

Ik vraag me dan af wat iemand als DIA hiervan vindt?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door Posthoorn »

sirdanilot schreef:Toch opvallend om zoveel relatief vrije geluiden hierover te horen op dit forum.

Ik vraag me dan af wat iemand als DIA hiervan vindt?
Ik denk dat high worden of stoned net zoiets is als dronkenschap. En dat verbiedt de Bijbel toch heel duidelijk.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:Toch opvallend om zoveel relatief vrije geluiden hierover te horen op dit forum.

Ik vraag me dan af wat iemand als DIA hiervan vindt?
Tja... Forumbinding noemen we zoiets geloof ik.
Wat denk ik ervan?
Of dat er wat toe doet is punt 2.

Tabak is ook schadelijk
Een overdaad aan alcohol ook.
Beider gebruik kan tot zonde worden.

Ik geloof niet dat velen van ons voorgeslacht, ook van Gods volk,
die 'rookten als een ketter' dit ook daadwerkelijk als zonde zagen.
Maar moedwillig afbreuk doen aan ons lichaam is zonde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door DDD »

Ik vind cannabisgebruik niet perse zondig, maar het heeft in mijn beleving wel nauwe banden met een zondige cultuur, waarin de zelfverwerkelijking van de mens centraal staat. Er zijn ook (nog) geen refocoffeeshops, met verantwoorde muziek enzo....Maar sinds Refoveilingen weet je het maar nooit, alles is denkbaar.

Maar voor zover ik weet is alcohol veel ongezonder, dat zou ik eerder als een zonde beschouwen. Hoewel je dat ook met mate kunt gebruiken, in ieder geval kunnen sommige mensen dat.
Dalia
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17:25

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door Dalia »

sirdanilot schreef:
Gian schreef:Moeten dingen zoals deze primair als goed/fout beoordeeld worden?
Of dat moet is de vraag, maar in de praktijk wordt dat wel gedaan. Het gebruik van cannabis wordt door de meeste christelijke groeperingen als zonde gezien. Ik denk dat dat hier op dit forum niet anders is; veruit de meerderheid zal cannabisgebruik als zonde zien.

De vraag is echter: waarom?
Omdat God vind dat we goed voor ons lichaam moeten zorgen. Gevolgen van cannabisgebruik zijn niet echt een zegen voor je lichaam een geestelijke gezondheid.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door albion »

Ik ben er ook nog niet uit.

Sigaretten roken lijkt me nog schadelijker, zeker als je met 1 pakje per dag niet toekomt. Alcoholverslaving vind ik verschrikkelijk.
Maar medicijnen slikken is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Je kunt de ene kwaal bestrijden maar vervolgens sta je weer open voor bijwerkingen.

Wat ik zie gebeuren is, dat er iemand een joint aansteekt, en vervolgens aan het chatten is met de mobiel, de joint vergeet en later weer eens aansteekt.
Komt er nog een paar op bezoek, dan nemen ze allemaal om de beurt een paar trekjes ervan. Soms wordt het weer weggelegd want dan hebben de heren
een discussie of moeten ze wat laten zien op de mobiel. In ieder geval gaat het roken van een joint heel wat langzamer dan het roken van een sigaret. Ik heb
weleens iemand gesproken die voorlichting gaf op school en gevraagd om informatie. Zij zei tegen mij dat het afhangt wanneer en waar je het rookt. Als je
goed in je vel steekt en je bent met een paar vrienden gezellig aan het chatten dan is het niet zo erg. Maar als je agressief bent kun je beter geen joint roken
omdat dat alles versterkt.

Ritalin en concerta zijn ook medicijnen die vooral de ADHD'ers rustig houden en dat doet een joint ook. Ik weet ook niet wat het
is om iemand 'high' te zien. Als ik in discussie ga dan wordt er gezegd: u eet toch champignons? Dat is ook een natuurproduct. Tabak? Komt van de tabaksplant.
Wijn? Komt van de druiven. Bier? Gerst, hop wordt daarvoor gebruikt. Wiet is gewoon een plantje, dus wat is er op tegen dat we dat gebruiken?

Wat veel erger is en dat wordt niet gebruikt maar wel veel toegepast, is laster. Daar is geen kruid tegen op gewassen en daar kan je ook de herkomst niet van
traceren.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dalia
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17:25

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door Dalia »

albion schreef:Ik ben er ook nog niet uit.

Sigaretten roken lijkt me nog schadelijker, zeker als je met 1 pakje per dag niet toekomt. Alcoholverslaving vind ik verschrikkelijk.
Maar medicijnen slikken is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Je kunt de ene kwaal bestrijden maar vervolgens sta je weer open voor bijwerkingen.

Wat ik zie gebeuren is, dat er iemand een joint aansteekt, en vervolgens aan het chatten is met de mobiel, de joint vergeet en later weer eens aansteekt.
Komt er nog een paar op bezoek, dan nemen ze allemaal om de beurt een paar trekjes ervan. Soms wordt het weer weggelegd want dan hebben de heren
een discussie of moeten ze wat laten zien op de mobiel. In ieder geval gaat het roken van een joint heel wat langzamer dan het roken van een sigaret. Ik heb
weleens iemand gesproken die voorlichting gaf op school en gevraagd om informatie. Zij zei tegen mij dat het afhangt wanneer en waar je het rookt. Als je
goed in je vel steekt en je bent met een paar vrienden gezellig aan het chatten dan is het niet zo erg. Maar als je agressief bent kun je beter geen joint roken
omdat dat alles versterkt.

Ritalin en concerta zijn ook medicijnen die vooral de ADHD'ers rustig houden en dat doet een joint ook. Ik weet ook niet wat het
is om iemand 'high' te zien. Als ik in discussie ga dan wordt er gezegd: u eet toch champignons? Dat is ook een natuurproduct. Tabak? Komt van de tabaksplant.
Wijn? Komt van de druiven. Bier? Gerst, hop wordt daarvoor gebruikt. Wiet is gewoon een plantje, dus wat is er op tegen dat we dat gebruiken?

Wat veel erger is en dat wordt niet gebruikt maar wel veel toegepast, is laster. Daar is geen kruid tegen op gewassen en daar kan je ook de herkomst niet van
traceren.
Ik heb wel wat ervaring met cannabis. Het is niet zo onschuldig als het lijkt. Het kan heel wat verwoesten. Ik ben er van overtuigd dat veel jongeren er niet aan denken wanneer en waar ze het gebruiken. Het is niet fijn om iemand high te zien. En weet je, de eerste dag voelt iemand zich wel lekker en rustig. Maar de volgende dag is het vaak al anders. Boosheid, opwinding over de kleinste dingetjes, lompheid, agressie. Als je ooit iemand gezien hebt, die er ietsje teveel in deed (wat heel gauw gebeurd) dan zeg je niet meer dat dit een onschuldig genotmiddel is. Het kan je gek maken van angst.

Het wordt anders als je het nodig hebt voor je ziekte. Ter info
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... nabis.html
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door eilander »

albion schreef: Ritalin en concerta zijn ook medicijnen die vooral de ADHD'ers rustig houden en dat doet een joint ook. Ik weet ook niet wat het
is om iemand 'high' te zien. Als ik in discussie ga dan wordt er gezegd: u eet toch champignons? Dat is ook een natuurproduct. Tabak? Komt van de tabaksplant.
Wijn? Komt van de druiven. Bier? Gerst, hop wordt daarvoor gebruikt. Wiet is gewoon een plantje, dus wat is er op tegen dat we dat gebruiken?
Dat lijkt me toch geen heel moeilijke discussie.... Noach dronk ook een natuurproduct, maar werd er zo dronken van dat hij rare dingen ging doen. Ik denk dat het toch niet zo'n heel moeilijk criterium is: als onze gedachten beneveld worden, gaan we te ver. Dat kan bij alcohol, maar ook bij cannabis. Bij alchohol werkt dat alleen bij teveel drinken, hoe dat bij cannabis zit, weet ik niet.

Ook de Heere Jezus wilde aan het kruis geen verdovend middel om niet beneveld te worden.
Dalia
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 apr 2014, 17:25

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door Dalia »

eilander schreef:
albion schreef: Ritalin en concerta zijn ook medicijnen die vooral de ADHD'ers rustig houden en dat doet een joint ook. Ik weet ook niet wat het
is om iemand 'high' te zien. Als ik in discussie ga dan wordt er gezegd: u eet toch champignons? Dat is ook een natuurproduct. Tabak? Komt van de tabaksplant.
Wijn? Komt van de druiven. Bier? Gerst, hop wordt daarvoor gebruikt. Wiet is gewoon een plantje, dus wat is er op tegen dat we dat gebruiken?
Dat lijkt me toch geen heel moeilijke discussie.... Noach dronk ook een natuurproduct, maar werd er zo dronken van dat hij rare dingen ging doen. Ik denk dat het toch niet zo'n heel moeilijk criterium is: als onze gedachten beneveld worden, gaan we te ver. Dat kan bij alcohol, maar ook bij cannabis. Bij alchohol werkt dat alleen bij teveel drinken, hoe dat bij cannabis zit, weet ik niet.

Ook de Heere Jezus wilde aan het kruis geen verdovend middel om niet beneveld te worden.
Ik zou hierbij een aantekening maken: ADHD medicijnen zijn medicijnen voor degene die ze gebruikt. Geen genotmiddel. Er zijn jongeren die ritalin kopen (onderling). In hogere doseringen lijken de effecten op speed/amfetamine. Dat is niet te vergelijken met medicijngebruik.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Cannabis - Zonde? Waarom niks in de Bijbel?

Bericht door albion »

eilander schreef:
albion schreef: Ritalin en concerta zijn ook medicijnen die vooral de ADHD'ers rustig houden en dat doet een joint ook. Ik weet ook niet wat het
is om iemand 'high' te zien. Als ik in discussie ga dan wordt er gezegd: u eet toch champignons? Dat is ook een natuurproduct. Tabak? Komt van de tabaksplant.
Wijn? Komt van de druiven. Bier? Gerst, hop wordt daarvoor gebruikt. Wiet is gewoon een plantje, dus wat is er op tegen dat we dat gebruiken?
Dat lijkt me toch geen heel moeilijke discussie.... Noach dronk ook een natuurproduct, maar werd er zo dronken van dat hij rare dingen ging doen. Ik denk dat het toch niet zo'n heel moeilijk criterium is: als onze gedachten beneveld worden, gaan we te ver. Dat kan bij alcohol, maar ook bij cannabis. Bij alchohol werkt dat alleen bij teveel drinken, hoe dat bij cannabis zit, weet ik niet.

Ook de Heere Jezus wilde aan het kruis geen verdovend middel om niet beneveld te worden.
Ik lees in Johannes 20:30: Toen Jezus dan den edik genomen had zeide Hij: 'Het is volbracht.'...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie