Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door Panny »

"Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen -ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeïsme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige andere soort sekte in de wereld."
...
"Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen."
...
"Tegenwoordig zijn er grote aantallen Calvinistische predikanten, die bang zijn om een vrije uitnodiging aan zondaren te doen. Zij verdraaien Christus' uitnodiging als volgt: "Als u een waardige zondaar bent, mag u komen," alsof domme zondaren niet mogen komen! Zij beschrijven dan wat dat gevoel van nood is en geven er zo'n hoge omschrijving van, dat hun hoorders zeggen: "Wel, zo heb ik me nog nooit gevoeld," en zij zijn bang om te komen vanwege hun gebrek aan kwalificatie. Let wel, de broeders spreken de waarheid tot op zekere hoogte. Zij beschrijven wat een zondaar voelt voordat hij komt, maar zij maken een fout door dat, wat een zondaar voelt, te stellen als dat dat zou zijn wat een zondaar behoort te voelen. Wat de zondaar voelt en dat wat de zondaar doet, totdat hij door genade vernieuwd is, zijn juist precies het omgekeerde van wat hij zou moeten doen en voelen. Wij hebben het altijd verkeerd als wij de ervaring van een christen beoordelen door wat een andere christen voelde. Nee meneer, mijn ervaring behoort gemeten te worden aan het Woord van God; en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen en niet aan wat een andere zondaar gevoeld heeft. Onszelf vergelijken met anderen is niet wijs. Ik geloof dat er honderden en honderden en duizenden zijn, die in twijfel en donkerte blijven en neerzinken in hopeloosheid, omdat er een beschrijving werd gegeven en een voorbereiding om naar Christus te gaan gevraagd werd, waaraan zij niet kunnen voldoen. Een beschrijving, die onjuist is, omdat het een beschrijving is van wat mensen voelden nadat zij Christus gevonden hebben en niet van wat mensen moeten voelen voordat zij tot Hem mogen gaan."
...
"En ik verklaar plechtig dat dit gepreek over gevoelens van, wat zij noemen, verstandige zondaren, niets meer is dan eigengerechtigheid in de knapste en kunstigste vorm, want het is de zondaar vertellen dat hij iets moet zijn voordat hij tot Christus kan komen. Terwijl het Evangelie gepreekt wordt niet aan verstandige zondaren of aan zondaren met enig ander kwalificerend bijvoeglijk naamwoord, maar aan zondaren als zondaren, aan zondaren gewoon zoals zij zijn. Het is niet voor zondaren als berouw-hebbende zondaren, maar voor zondaren als zondaren, hun staat moge zijn wat zij is en hun gevoelens wat zij zijn. O zondaren, de deur van genade staat wijd open voor u vanmorgen; laat satan u niet terugduwen door te zeggen: "U bent niet geschikte.” U bent geschikt! Dat wil zeggen, u hebt alle geschiktheid, die Christus wil en dat is helemaal niets. Kom tot Hem, gewoon zoals u bent."

Zomaar wat citaten uit deze preek van Spurgeon: http://www.heartcry.nl/index.php?docID=20
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:"Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen -ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeïsme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige andere soort sekte in de wereld."
...
"Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen."
...
"Tegenwoordig zijn er grote aantallen Calvinistische predikanten, die bang zijn om een vrije uitnodiging aan zondaren te doen. Zij verdraaien Christus' uitnodiging als volgt: "Als u een waardige zondaar bent, mag u komen," alsof domme zondaren niet mogen komen! Zij beschrijven dan wat dat gevoel van nood is en geven er zo'n hoge omschrijving van, dat hun hoorders zeggen: "Wel, zo heb ik me nog nooit gevoeld," en zij zijn bang om te komen vanwege hun gebrek aan kwalificatie. Let wel, de broeders spreken de waarheid tot op zekere hoogte. Zij beschrijven wat een zondaar voelt voordat hij komt, maar zij maken een fout door dat, wat een zondaar voelt, te stellen als dat dat zou zijn wat een zondaar behoort te voelen. Wat de zondaar voelt en dat wat de zondaar doet, totdat hij door genade vernieuwd is, zijn juist precies het omgekeerde van wat hij zou moeten doen en voelen. Wij hebben het altijd verkeerd als wij de ervaring van een christen beoordelen door wat een andere christen voelde. Nee meneer, mijn ervaring behoort gemeten te worden aan het Woord van God; en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen en niet aan wat een andere zondaar gevoeld heeft. Onszelf vergelijken met anderen is niet wijs. Ik geloof dat er honderden en honderden en duizenden zijn, die in twijfel en donkerte blijven en neerzinken in hopeloosheid, omdat er een beschrijving werd gegeven en een voorbereiding om naar Christus te gaan gevraagd werd, waaraan zij niet kunnen voldoen. Een beschrijving, die onjuist is, omdat het een beschrijving is van wat mensen voelden nadat zij Christus gevonden hebben en niet van wat mensen moeten voelen voordat zij tot Hem mogen gaan."
...
"En ik verklaar plechtig dat dit gepreek over gevoelens van, wat zij noemen, verstandige zondaren, niets meer is dan eigengerechtigheid in de knapste en kunstigste vorm, want het is de zondaar vertellen dat hij iets moet zijn voordat hij tot Christus kan komen. Terwijl het Evangelie gepreekt wordt niet aan verstandige zondaren of aan zondaren met enig ander kwalificerend bijvoeglijk naamwoord, maar aan zondaren als zondaren, aan zondaren gewoon zoals zij zijn. Het is niet voor zondaren als berouw-hebbende zondaren, maar voor zondaren als zondaren, hun staat moge zijn wat zij is en hun gevoelens wat zij zijn. O zondaren, de deur van genade staat wijd open voor u vanmorgen; laat satan u niet terugduwen door te zeggen: "U bent niet geschikte.” U bent geschikt! Dat wil zeggen, u hebt alle geschiktheid, die Christus wil en dat is helemaal niets. Kom tot Hem, gewoon zoals u bent."

Zomaar wat citaten uit deze preek van Spurgeon: http://www.heartcry.nl/index.php?docID=20
Hij was wel zielenkundige, hij kende de arglistige schuilhoekjes van het mensenhart die vaak onder een
dikke laag vroomheid verborgen liggen.
Maar laten we er meteen bijzeggen, gezien de bron, dat deze uitspraken eveneens door arglistigste mensenharten
goed kunnen worden verdraaid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door eilander »

@DIA, je moet zo'n tekst lezen als antwoord op de vraag die erbij staat. Niet als antwoord op ALLE vragen die er gesteld kunnen worden over de zaligheid. Als je niet oppast, ontkracht je de hele boodschap weer.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door Isala »

Panny schreef:en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen
wat beveelt Christus ons te gevoelen?
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
Panny schreef:en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen
wat beveelt Christus ons te gevoelen?
Het gevoelen dat in Christus Jezus was, neem ik aan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door SecorDabar »

Panny schreef:"Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen -ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeïsme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige andere soort sekte in de wereld."
...
"Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen."
...
"Tegenwoordig zijn er grote aantallen Calvinistische predikanten, die bang zijn om een vrije uitnodiging aan zondaren te doen. Zij verdraaien Christus' uitnodiging als volgt: "Als u een waardige zondaar bent, mag u komen," alsof domme zondaren niet mogen komen! Zij beschrijven dan wat dat gevoel van nood is en geven er zo'n hoge omschrijving van, dat hun hoorders zeggen: "Wel, zo heb ik me nog nooit gevoeld," en zij zijn bang om te komen vanwege hun gebrek aan kwalificatie. Let wel, de broeders spreken de waarheid tot op zekere hoogte. Zij beschrijven wat een zondaar voelt voordat hij komt, maar zij maken een fout door dat, wat een zondaar voelt, te stellen als dat dat zou zijn wat een zondaar behoort te voelen. Wat de zondaar voelt en dat wat de zondaar doet, totdat hij door genade vernieuwd is, zijn juist precies het omgekeerde van wat hij zou moeten doen en voelen. Wij hebben het altijd verkeerd als wij de ervaring van een christen beoordelen door wat een andere christen voelde. Nee meneer, mijn ervaring behoort gemeten te worden aan het Woord van God; en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen en niet aan wat een andere zondaar gevoeld heeft. Onszelf vergelijken met anderen is niet wijs. Ik geloof dat er honderden en honderden en duizenden zijn, die in twijfel en donkerte blijven en neerzinken in hopeloosheid, omdat er een beschrijving werd gegeven en een voorbereiding om naar Christus te gaan gevraagd werd, waaraan zij niet kunnen voldoen. Een beschrijving, die onjuist is, omdat het een beschrijving is van wat mensen voelden nadat zij Christus gevonden hebben en niet van wat mensen moeten voelen voordat zij tot Hem mogen gaan."
...
"En ik verklaar plechtig dat dit gepreek over gevoelens van, wat zij noemen, verstandige zondaren, niets meer is dan eigengerechtigheid in de knapste en kunstigste vorm, want het is de zondaar vertellen dat hij iets moet zijn voordat hij tot Christus kan komen. Terwijl het Evangelie gepreekt wordt niet aan verstandige zondaren of aan zondaren met enig ander kwalificerend bijvoeglijk naamwoord, maar aan zondaren als zondaren, aan zondaren gewoon zoals zij zijn. Het is niet voor zondaren als berouw-hebbende zondaren, maar voor zondaren als zondaren, hun staat moge zijn wat zij is en hun gevoelens wat zij zijn. O zondaren, de deur van genade staat wijd open voor u vanmorgen; laat satan u niet terugduwen door te zeggen: "U bent niet geschikte.” U bent geschikt! Dat wil zeggen, u hebt alle geschiktheid, die Christus wil en dat is helemaal niets. Kom tot Hem, gewoon zoals u bent."

Zomaar wat citaten uit deze preek van Spurgeon: http://www.heartcry.nl/index.php?docID=20
Tja, ik weet niet wie Heartcry met "ze" bedoelen, vind het maar weinig concreet er iets over te zeggen, welke predikantyen hier bedoeld worden.
Het zijn geen voorwaarden, maar wel eigenschappen van het geloof, waaraan we ons kunnen toetsen of we het ware geloof hebben.
Ik denk aan eigenschappen zoals de Heere Jezus deze noemt in de zaligsprekingen in Mattheus 5.

Heb ik genoeg berouw?

Lees eens artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis:

Artikel 15. Van de erfzonde.
Wij geloven dat door de ongehoorzaamheid van Adam de erfzonde uitgebreid is geworden over het ganse menselijk geslacht; welke is een verdorvenheid der gehele natuur en een erfelijk gebrek, waarmede de kleine kinderen zelfs besmet zijn in hunner moeders lichaam, en die in den mens allerlei zonden voortbrengt, zijnde in hem als een wortel daarvan; en zij is daarom zo lelijk en gruwelijk voor God, dat zij genoegzaam is om het menselijk geslacht te verdoemen. Zij is ook zelfs door den Doop niet ganselijk tenietgedaan, noch geheel uitgeroeid, aangezien de zonde daaruit altijd als opwellend water uitspringt, gelijk uit een onzalige fontein; hoewel zij nochtans den kinderen Gods tot verdoemenis niet toegerekend, maar door Zijn genade en barmhartigheid vergeven wordt; niet om in de zonde gerust te slapen, maar opdat het gevoel van deze verdorvenheid de gelovigen dikwijls zou doen zuchten, verlangende om van het lichaam dezes doods verlost te worden. En hierin verwerpen wij de dwaling der pelagianen, die zeggen dat deze zonde niet anders is dan uit navolging.

We gaan niet verloren, nee, we zijn al verloren.
Ons berouw is nooit genoeg.
Niet alleen de dadelijke zonde, maar de erfzonde maakt al dat ons berouw nooit in de weegschaal van Gods gerechtigheid kan gelegd worden.
Van onze zijde is het ALLES te kort.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 23 apr 2014, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door rekcor »

Een waar gelovige verliest geen tijd met te analyseren of hij/zij een waar geloof heeft. Die is veel te druk bezig met evangeliseren!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door eilander »

rekcor schreef:Een waar gelovige verliest geen tijd met te analyseren of hij/zij een waar geloof heeft. Die is veel te druk bezig met evangeliseren!
Zo. Wat doe je dan met de tekst: Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven (2 Kor.13:5)?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door Panny »

SecorDabar schreef: Tja, ik weet niet wie Heartcry met "ze" bedoelen, vind het maar weinig concreet er iets over te zeggen, welke predikantyen hier bedoeld worden.
Het is Spurgeon die dit schrijft.
Hij heeft het over de gevaren van hypercalvinimse.
Het zijn geen voorwaarden, maar wel eigenschappen van het geloof, waaraan we ons kunnen toetsen of we het ware geloof hebben.
Ik denk aan eigenschappen zoals de Heere Jezus deze noemt in de zaligsprekingen in Mattheus 5.
En dat is dus precies wat Spurgeon ook zegt.
Je moet niet denken dat je iets in jezelf kan vinden voordat je naar Christus mag vluchten voor vergeving en genezing.
We moeten dus mensen niet tegenhouden omdat ze bepaalde kenmerken missen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
SecorDabar schreef: Tja, ik weet niet wie Heartcry met "ze" bedoelen, vind het maar weinig concreet er iets over te zeggen, welke predikantyen hier bedoeld worden.
Het is Spurgeon die dit schrijft.
Hij heeft het over de gevaren van hypercalvinimse.
Het zijn geen voorwaarden, maar wel eigenschappen van het geloof, waaraan we ons kunnen toetsen of we het ware geloof hebben.
Ik denk aan eigenschappen zoals de Heere Jezus deze noemt in de zaligsprekingen in Mattheus 5.
En dat is dus precies wat Spurgeon ook zegt.
Je moet niet denken dat je iets in jezelf kan vinden voordat je naar Christus mag vluchten voor vergeving en genezing.
We moeten dus mensen niet tegenhouden omdat ze bepaalde kenmerken missen.
En zo is de cirkel weer rond...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:En zo is de cirkel weer rond...
En nu?
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door MoesTuin »

Marco schreef:
-DIA- schreef:En zo is de cirkel weer rond...
En nu?
Misschien een nieuwe ronde? (ik volg het even niet meer.....)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door Isala »

MoesTuin schreef:Misschien een nieuwe ronde?
Voor mij is dit onderwerp een heel moeilijk onderwerp. Want hoevaak ik al niet vastgelopen ben op dit punt van te weinig berouw! Een mens kan er van in wanhoop raken.
Daarom is de vraag die ik stelde voor mij zo belangrijk:
Isala schreef:wat beveelt Christus ons te gevoelen?
Hora est!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door rekcor »

eilander schreef:
rekcor schreef:Een waar gelovige verliest geen tijd met te analyseren of hij/zij een waar geloof heeft. Die is veel te druk bezig met evangeliseren!
Zo. Wat doe je dan met de tekst: Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven (2 Kor.13:5)?
Natuurlijk is het goed om af en toe stil te staan bij deze vraag. Ik krijg soms echter de indruk dat we bijna voortdurend met deze vraag (moeten) zijn. Tenminste, eigenlijk iedere meditatie die ik in een blad als de SB lees, gaat over deze vraag.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Heb ik genoeg berouw? - Spurgeon

Bericht door Terri »

Waar kan ik concreet teksten vinden waarin Christus ons beveelt
wat of hoe ons te voelen?
Ligt dit aan mij, of komt deze vraag me wat vreemd en on-Bijbels over?
Of wordt er iets anders bedoeld en verwart de woord-keus me misschien?
Wel moet ik denken aan; 'komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijt' bedoel je zo'n tekst?
Waarschijnlijk snap ik de vraag niet goed.........
Plaats reactie