Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

Posthoorn schreef:
Fjodor schreef:
Posthoorn schreef:Het is gelijktijdig. Verlichte ogen ontvangen = tot geloof komen, 2 Kor. 4:6.

Zie ook Inst. III, xxiv, 17: Daar dus aan beiden [vromen en goddelozen P.] Gods barmhartigheid door het evangelie aangeboden wordt, is het het geloof, dat is Gods verlichting, dat onderscheid maakt tussen vromen en goddelozen: zodat de eersten de werkdadigheid van het Evangelie gevoelen, de anderen echter daaruit geen vrucht verkrijgen.
Oké, prima! Dan zijn we het er dus over eens dat we de hele weg die vooraf gaat in ieder geval niet als de werkelijke verlichting hoeven te zien.
Inderdaad.
En dan ben jij het hier ook niet mee eens?:
Hendrik de 3de schreef:Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:En dan ben jij het hier ook niet mee eens?:
Hendrik de 3de schreef:Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Daar ben ik het wél mee eens.

Inst. III, iii, 20:
… evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, Die Zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1; Matth. 11:5; Luc. 4:18) …

Zie ook de tweede preek van Calvijn over de rechtvaardiging, waarin hij, duidelijker dan in de Institutie, aangeeft dat de zondaar wordt ‘voorbereid’ om genade te ontvangen (onderstreping van mij P.).
Voordat wij iets wezenlijk van God kunnen ontvangen, moeten wij leeg zijn en als het ware van armoede verhongeren. Daarom wordt met nadruk gezegd dat God de armen en verdrukten verzadigt. Het is waar dat Zijn goedheid uitgespreid is over degenen die haar waard zijn, maar wanneer het gaat over het verzamelen van Zijn kerk, moet Hij haar door dit middel gereedmaken. (…) Zo leidt de verootmoediging ons dus tot onze Heere Jezus Christus, opdat wij deelgenoten worden gemaakt van de gerechtigheid die Hij ons heeft aangebracht.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door ejvl »

Inderdaad, alleen het is nog steeds de dood als het niet verder komt, dus is het nog voor de zaak.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Ditbenik »

Hendrik de 3de schreef:
Fjodor schreef:Het gaat mij erom dat je toestemt dat geloven een werk is. Dit werk is dan het instrument dat zalig maakt op grond van het werk van Christus.

En daar stem ik dus niet mee in! Want het is gewoon een foute gedachtegang. Het werkzame geloof is het instrument dat zalig maakt op grond van Christus. Daar klopt toch niks van? Het geloof of het werk van het geloof of het werk dat voortvloeit uit het geloof (hoe je het ook wil noemen) zalig niet. Het werk van Christus is enkel de grond van de zaligheid. En dat wordt niet door het geloof verkregen of door het geloof benadrukt. Christus werk is volmaakt genoeg. Daar heeft ons geloof niks mee van doen. Het is het middel waardoor we in de Christus mogen delen, maar het is geen middel waardoor we zalig worden. Alleen door een toegepaste Christus wordt men zalig.
Fjodor schreef:Mm, ik heb nog steeds het idee dat dit expliciet gaat over het voorafgaande werk.. Over het zich druk maken om Gods oproep.
Nee jij stelde dat ik zou zeggen: eerst moet er een wonder plaatsvinden voordat Christus aangenomen kan worden.
Dat zeg ik hier niet. Het wonder is dat Christus aangenomen wordt. Dat we dus uit louter genade de zaligheid mogen ontvangen dat we niet verdiend hebben. Dat is het wonder, dat is genade.
Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Fjodor schreef:Hier houdt het voor mij echt op. Gerechtigheid en geen offers staat er zo vaak in het OT. Ik snap best wat je bedoelt. Het hele Luther - Kohlbrugge verhaal. En dat zijn ook heel mooie lijnen. Maar op het moment dat je zegt dat de oproep tot bekering niet bedoeld is om mensen te activeren dan houdt het echt op. Als er één reactie op die oproep in de bijbel is die gewaardeerd wordt dan is het wel een geactiveerde reactie. Alle geredeneer ten spijt.
Dit is geen geredeneer Fjodor, dit is de beleving van Gods Kerk. Dit is de weg ter zaligheid.
En dan wordt de gerechtigheid van God gehandhaafd, de eis van God! Want door recht wordt genade geleerd. Sion wordt door recht verlost.
Dan blijft Gods recht staan, maar dan zal een mens daar onder moeten bukken. Dat is geen geredeneer, nogmaals dat is wat ons de Bijbel leert.


De oproep tot bekering roept ons niet op tot activisme, en daar bedoel ik mee en dat is al zo vaak in dit topic door mij gezegd, dat de mens niet gaan werken! Dat de mens niet de zaligheid moeten verdienen met werken of met geloven. Nee het is Gods gave. Door U, door U alleen!
De oproep roept dan niet op tot activisme, maar wel tot ootmoed en vernedering. Dan brengt dat, als die oproep tenminste naar binnen slaat in de ziel, ons aan de Troon van de Genade, om daar te smeken en te zuchten gelijk de tollenaar: wees mij zondaar genadig!
Ik snap niet waarom mensen met deze lijn moeite hebben, dat is toch wat de Bijbel ons leert? Wat ons al eeuwen is voorgehouden?
Fjodor schreef:Je herinterpreteert de gehele schrift hè, op jouw manier. De oproep tot bekering is niet bedoeld om je te bekeren maar om om bekering te gaan smeken. Goddelozen en tollenaren zijn geen mensen die ontkennen dat God bestaat of die mensen hun geld aftroggelen, nee geldt voor iedereen voor zover ze zich daar bewust van zijn.

Ik pas, zo kun je de bijbel echt alles laten zeggen.
Nee jij legt dingen in de Bijbel die er niet staan. Dat de mens zich er van bewust is dat er een kloof is tussen God en de mens? Dat de mens nog niet zo kwaad is al sommige hier wel beweren, maar dat hij nog zelfs persoonlijk weet dat hij zondig is en dat hij eigenlijk verdiend heeft om de eeuwige dood te sterven. Nee zo goed is de mens nog zelfs, dat ze weten dat Christus een Zaligmaker is en dat ook voor hun wilt zijn, maar dat ze alleen nog een besluit mogen nemen (en dan zeggen we het nog op een vrome reformatorische manier dat God het dan (nog net) gewerkt heeft) of we op Zijn aanbieding wel of niet ingaan. Het moet toch niet gekker worden hoor Fjodor, dan beweer jij dat ik de Bijbel alles laat zeggen?

Nee de Bijbel zegt ons dat we van nature God-loochenaars zijn, dat we vijanden van God en van Goddelijke zaken zijn. Dat we Hem bespotten en zelfs Hem laten kruisigen. Dat we tot de hemel toe verhoogd zijn geweest, maar dat we geen heerlijkheid en geen beminnelijkheid aan Hem zagen, nee we zagen in Hem niks. We moeten Hem niet en we haten Hem van nature. Nee het is niet zo best met de mens gesteld. En de mens weet van nature helemaal niet dat er een Zaligmaker nodig is en al helemaal niet hebben ze de keus of ze wel of niet voor Hem kiezen. Dat noemen we remonstrants. Laten we Schriftuurlijk blijven! De mens is doemwaardig en helwaardig en geneigd tot alle kwaad en kan geen één goed voortbrengen. Ja er is geen enkel mens dat hier beneden God zoekt, tot niet één toe!
Over 'Genade door recht' schrijft ds Pieters vandaag een verhelderend stuk. Maar volgens mij zegt hij wel wat anders dan in het stuk hierboven over het recht van God wordt beweerd:
" Genade door recht of voor recht?
Sommigen zeggen, dat het is ‘genade door recht’, anderen zeggen, dat het is ‘genade voor recht’. “Wat is nu waar?”, vraagt iemand.

De uitdrukking ‘genade door recht’ wil zeggen, dat God geen genade verleent, dan alleen op een strikt eerlijke, rechtvaardige manier. De uitdrukking ‘genade voor of in plaats van recht’ duidt aan: wanneer God met ons zou handelen zoals het wat ons betreft recht/verdiend was, was het verloren, maar God verleent ons in plaats van recht/verdienste genade.

‘Genade door recht’ heeft betrekking op het werk van Christus, Zijn verdiensten. God verleent aan doemwaardige zondaren genade, maar er is wel duur voor betaald. Het is geen genade die onrechtvaardig zou zijn.

Denk aan het volgende voorbeeld: een rechter vindt een verdachte erg sympathiek en daarom veroordeelt hij hem niet, maar spreekt hij hem vrij, hoewel de verdachte schuldig en strafwaardig is. U voelt, dat de genade/goedheid van die rechter onrechtvaardig is. Dat die rechter de verdachte sympathiek vindt, is niet verkeerd, maar hij moet wel eerlijk blijven, recht spreken. Hij mag in de rechtszaal geen genade voor of in de plaats van recht laten gelden.

Maar stel u voor, dat een rechter een schuldige veroordeelt tot een boete van € 10.000. Die veroordeelde heeft echter niets om te betalen. En nu komt de rechter van zijn zetel af en zegt: “Als rechter heb ik je veroordeeld om die boete te betalen, maar uit eigen zak zal ik jou nu die € 10.000 geven, zodat je ze kunt betalen.”

Kijk, dan is er recht geschied, en tegelijkertijd is er genade gegeven. Er is genade geschonken aan die veroordeelde, zonder dat hij het heeft verdiend, het is dus genade in plaats van recht (genade voor recht). Maar tegelijk is er recht geschied, want de straf is voltrokken.

Nu kan dit niet bij doodstraf. Maar stel u voor, dat dit ook zou kunnen. Dan kon het volgende gebeuren: een misdadiger heeft de doodstraf verdiend. De rechter is strikt eerlijk en veroordeelt hem tot de doodstraf. Iemand neemt de plaats van de ter dood veroordeelde in. Zo geschiedt er enerzijds recht en wordt er anderzijds toch genade aan de misdadiger bewezen. Ik haast mij erbij te zeggen, dat het onder de mensen niet kan, maar bij God is het wel goed.

Wat is er nu gebeurd? God veroordeelt in Zijn heilig Woord u, als schuldige, volstrekt terecht tot de straf van de eeuwige dood. Hij bewijst in Zijn wet u geen genade in plaats van recht, maar spreekt recht. Nu komt in het evangelie de Plaatsvervanger, Sions Borg. Hij neemt de plaats in van u, de helwaardige zondaar, en laat Zich aan het vloekhout der schande op Golgotha nagelen, om zo voor u kwijtschelding te verdienen, en ontslag van rechtsvervolging te bewerk¬stelligen. Voor u, de schuldige en veroordeelde. Nu ontvangt u genade door recht (want Christus heeft betaald en volkomen aan Gods rechtvaardige eisen voldaan!) en u ontvangt ook genade in plaats van recht (genade voor recht), omdat u niet hebt verdiend, dat God Zijn Zoon gaf en dat Die in uw plaats de straf droeg.

Wat God betreft is er voldaan aan het recht en wordt genade bewezen op grond van recht. Maar u, misdadiger, hebt er geen recht op dat er voor u een Borg zou zijn. Dus dat deze Borg uw plaats inneemt en uw straf draagt, is puur genade, waarop u geen recht hebt. Zo kun je zeggen, aan u wordt niet gedaan, wat recht was, namelijk straf, maar u krijgt in plaats van recht, genade.

Deze twee zegswijzen spreken elkaar dus niet tegen, maar vullen elkaar aan en bezien dezelfde zaak vanuit een verschillende gezichtshoek. Zou God met ons doen, wat wij hebben verdiend, wat van ons uit recht is, dan waren wij al in de hel. Dat Hij schuldvergeving schenkt, is dus niet, waarop wij recht hebben, maar het is puur onverdiende genade: genade voor recht. Toch is het niet onrechtvaardig van onze Hemelse Rechter om ons deze genade te bewijzen, want Hij heeft Zelf voor een Plaatsbekleder gezorgd, Die de straf droeg en aan het recht volkomen voldeed, zodat het genadebewijs rust op rechtsgronden! Dan is het dus toch genade aan de schuldige door het recht van de Borg.

O, dat Christus ons zo dierbaar wordt! Dat we zo, met de tollenaar uit Lukas 18, de toevlucht tot Hem nemen. Die tollenaar had geen rechten, maar pleitte op het verzoenend offerbloed. Daarom roept Paulus ons toe: laten we met vrijmoedigheid toegaan tot de Troon der genade, om barmhartigheid en genade te krijgen, te vinden.
W. Pieters"
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

Posthoorn schreef:
Fjodor schreef:En dan ben jij het hier ook niet mee eens?:
Hendrik de 3de schreef:Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Daar ben ik het wél mee eens.

Inst. III, iii, 20:
… evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, Die Zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1; Matth. 11:5; Luc. 4:18) …

Zie ook de tweede preek van Calvijn over de rechtvaardiging, waarin hij, duidelijker dan in de Institutie, aangeeft dat de zondaar wordt ‘voorbereid’ om genade te ontvangen (onderstreping van mij P.).
Voordat wij iets wezenlijk van God kunnen ontvangen, moeten wij leeg zijn en als het ware van armoede verhongeren. Daarom wordt met nadruk gezegd dat God de armen en verdrukten verzadigt. Het is waar dat Zijn goedheid uitgespreid is over degenen die haar waard zijn, maar wanneer het gaat over het verzamelen van Zijn kerk, moet Hij haar door dit middel gereedmaken. (…) Zo leidt de verootmoediging ons dus tot onze Heere Jezus Christus, opdat wij deelgenoten worden gemaakt van de gerechtigheid die Hij ons heeft aangebracht.
Nu vind ik wel dat je een lastig onderscheid maakt tussen verlicht zijn en van God geleerd zijn. Dat is blijkbaar wat anders. Zo wordt het ingewikkeld..

In het eerste citaat is de boetvaardigheid er al, dus ook het geloof. Of in ieder geval, ik denk niet dat je hier zo'n grote knip in moet lezen tussen geen geloof - wel geloof. Ook met het tweede citaat vraag ik mij dit af. Ik denk niet dat Calvijn hier een 'van God geleerd' zijn bedoelt zoals dat in deze discussie gebruikt wordt. Want intussen wil ik ook niet zeggen dat er niets aan het geloof vooraf hoeft te gaan hè. Het gaat mij er enkel om dat er niet een bepaalde gewichtige staat (of miss beter stand?) aan gehangen wordt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:Nu vind ik wel dat je een lastig onderscheid maakt tussen verlicht zijn en van God geleerd zijn. Dat is blijkbaar wat anders. Zo wordt het ingewikkeld..

In het eerste citaat is de boetvaardigheid er al, dus ook het geloof. Of in ieder geval, ik denk niet dat je hier zo'n grote knip in moet lezen tussen geen geloof - wel geloof. Ook met het tweede citaat vraag ik mij dit af. Ik denk niet dat Calvijn hier een 'van God geleerd' zijn bedoelt zoals dat in deze discussie gebruikt wordt. Want intussen wil ik ook niet zeggen dat er niets aan het geloof vooraf hoeft te gaan hè. Het gaat mij er enkel om dat er niet een bepaalde gewichtige staat (of miss beter stand?) aan gehangen wordt.
Als het voorbereidend is, als het van God is, waarom mag er dan geen bepaalde naam aan worden gegeven? Ik denk dat je het zo moet zien: de vernedering is als het ware de basis waar het geloof op gebouwd wordt. Pas als ons 'huis' tot de fundamenten is gesloopt, kan Gods bouwwerk verrijzen.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Hendrik de 3de »

Fjodor schreef:Mijn punt is:

1. De natuurlijke mens is geschikt om het vertrouwen op God te stellen.
1a. Met geschikt bedoel ik hier niet in staat: de natuurlijke mens is niet in staat om het vertrouwen op God te stellen.
1b. Met geschikt bedoel ik wel dat er geen essentiële verandering in de mens hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven.
1ba. Met geen essentiële verandering bedoel ik dat er geen bijzonder werk van de Heilige Geest verricht hoeft te worden voordat het geloof gegeven wordt.

Waar loop ik nu fout?
Je gaat fout op punt 1, 1b & 1ba!

Alleen punt 1a is Bijbels ... namelijk dat de mens na de val in Adam niet in staat is om het vertrouwen op God te stellen.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Hendrik de 3de »

Ditbenik schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Fjodor schreef:Het gaat mij erom dat je toestemt dat geloven een werk is. Dit werk is dan het instrument dat zalig maakt op grond van het werk van Christus.

En daar stem ik dus niet mee in! Want het is gewoon een foute gedachtegang. Het werkzame geloof is het instrument dat zalig maakt op grond van Christus. Daar klopt toch niks van? Het geloof of het werk van het geloof of het werk dat voortvloeit uit het geloof (hoe je het ook wil noemen) zalig niet. Het werk van Christus is enkel de grond van de zaligheid. En dat wordt niet door het geloof verkregen of door het geloof benadrukt. Christus werk is volmaakt genoeg. Daar heeft ons geloof niks mee van doen. Het is het middel waardoor we in de Christus mogen delen, maar het is geen middel waardoor we zalig worden. Alleen door een toegepaste Christus wordt men zalig.
Fjodor schreef:Mm, ik heb nog steeds het idee dat dit expliciet gaat over het voorafgaande werk.. Over het zich druk maken om Gods oproep.
Nee jij stelde dat ik zou zeggen: eerst moet er een wonder plaatsvinden voordat Christus aangenomen kan worden.
Dat zeg ik hier niet. Het wonder is dat Christus aangenomen wordt. Dat we dus uit louter genade de zaligheid mogen ontvangen dat we niet verdiend hebben. Dat is het wonder, dat is genade.
Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Fjodor schreef:Hier houdt het voor mij echt op. Gerechtigheid en geen offers staat er zo vaak in het OT. Ik snap best wat je bedoelt. Het hele Luther - Kohlbrugge verhaal. En dat zijn ook heel mooie lijnen. Maar op het moment dat je zegt dat de oproep tot bekering niet bedoeld is om mensen te activeren dan houdt het echt op. Als er één reactie op die oproep in de bijbel is die gewaardeerd wordt dan is het wel een geactiveerde reactie. Alle geredeneer ten spijt.
Dit is geen geredeneer Fjodor, dit is de beleving van Gods Kerk. Dit is de weg ter zaligheid.
En dan wordt de gerechtigheid van God gehandhaafd, de eis van God! Want door recht wordt genade geleerd. Sion wordt door recht verlost.
Dan blijft Gods recht staan, maar dan zal een mens daar onder moeten bukken. Dat is geen geredeneer, nogmaals dat is wat ons de Bijbel leert.


De oproep tot bekering roept ons niet op tot activisme, en daar bedoel ik mee en dat is al zo vaak in dit topic door mij gezegd, dat de mens niet gaan werken! Dat de mens niet de zaligheid moeten verdienen met werken of met geloven. Nee het is Gods gave. Door U, door U alleen!
De oproep roept dan niet op tot activisme, maar wel tot ootmoed en vernedering. Dan brengt dat, als die oproep tenminste naar binnen slaat in de ziel, ons aan de Troon van de Genade, om daar te smeken en te zuchten gelijk de tollenaar: wees mij zondaar genadig!
Ik snap niet waarom mensen met deze lijn moeite hebben, dat is toch wat de Bijbel ons leert? Wat ons al eeuwen is voorgehouden?
Fjodor schreef:Je herinterpreteert de gehele schrift hè, op jouw manier. De oproep tot bekering is niet bedoeld om je te bekeren maar om om bekering te gaan smeken. Goddelozen en tollenaren zijn geen mensen die ontkennen dat God bestaat of die mensen hun geld aftroggelen, nee geldt voor iedereen voor zover ze zich daar bewust van zijn.

Ik pas, zo kun je de bijbel echt alles laten zeggen.
Nee jij legt dingen in de Bijbel die er niet staan. Dat de mens zich er van bewust is dat er een kloof is tussen God en de mens? Dat de mens nog niet zo kwaad is al sommige hier wel beweren, maar dat hij nog zelfs persoonlijk weet dat hij zondig is en dat hij eigenlijk verdiend heeft om de eeuwige dood te sterven. Nee zo goed is de mens nog zelfs, dat ze weten dat Christus een Zaligmaker is en dat ook voor hun wilt zijn, maar dat ze alleen nog een besluit mogen nemen (en dan zeggen we het nog op een vrome reformatorische manier dat God het dan (nog net) gewerkt heeft) of we op Zijn aanbieding wel of niet ingaan. Het moet toch niet gekker worden hoor Fjodor, dan beweer jij dat ik de Bijbel alles laat zeggen?

Nee de Bijbel zegt ons dat we van nature God-loochenaars zijn, dat we vijanden van God en van Goddelijke zaken zijn. Dat we Hem bespotten en zelfs Hem laten kruisigen. Dat we tot de hemel toe verhoogd zijn geweest, maar dat we geen heerlijkheid en geen beminnelijkheid aan Hem zagen, nee we zagen in Hem niks. We moeten Hem niet en we haten Hem van nature. Nee het is niet zo best met de mens gesteld. En de mens weet van nature helemaal niet dat er een Zaligmaker nodig is en al helemaal niet hebben ze de keus of ze wel of niet voor Hem kiezen. Dat noemen we remonstrants. Laten we Schriftuurlijk blijven! De mens is doemwaardig en helwaardig en geneigd tot alle kwaad en kan geen één goed voortbrengen. Ja er is geen enkel mens dat hier beneden God zoekt, tot niet één toe!
Over 'Genade door recht' schrijft ds Pieters vandaag een verhelderend stuk. Maar volgens mij zegt hij wel wat anders dan in het stuk hierboven over het recht van God wordt beweerd:
" Genade door recht of voor recht?
Sommigen zeggen, dat het is ‘genade door recht’, anderen zeggen, dat het is ‘genade voor recht’. “Wat is nu waar?”, vraagt iemand.

De uitdrukking ‘genade door recht’ wil zeggen, dat God geen genade verleent, dan alleen op een strikt eerlijke, rechtvaardige manier. De uitdrukking ‘genade voor of in plaats van recht’ duidt aan: wanneer God met ons zou handelen zoals het wat ons betreft recht/verdiend was, was het verloren, maar God verleent ons in plaats van recht/verdienste genade.

‘Genade door recht’ heeft betrekking op het werk van Christus, Zijn verdiensten. God verleent aan doemwaardige zondaren genade, maar er is wel duur voor betaald. Het is geen genade die onrechtvaardig zou zijn.

Denk aan het volgende voorbeeld: een rechter vindt een verdachte erg sympathiek en daarom veroordeelt hij hem niet, maar spreekt hij hem vrij, hoewel de verdachte schuldig en strafwaardig is. U voelt, dat de genade/goedheid van die rechter onrechtvaardig is. Dat die rechter de verdachte sympathiek vindt, is niet verkeerd, maar hij moet wel eerlijk blijven, recht spreken. Hij mag in de rechtszaal geen genade voor of in de plaats van recht laten gelden.

Maar stel u voor, dat een rechter een schuldige veroordeelt tot een boete van € 10.000. Die veroordeelde heeft echter niets om te betalen. En nu komt de rechter van zijn zetel af en zegt: “Als rechter heb ik je veroordeeld om die boete te betalen, maar uit eigen zak zal ik jou nu die € 10.000 geven, zodat je ze kunt betalen.”

Kijk, dan is er recht geschied, en tegelijkertijd is er genade gegeven. Er is genade geschonken aan die veroordeelde, zonder dat hij het heeft verdiend, het is dus genade in plaats van recht (genade voor recht). Maar tegelijk is er recht geschied, want de straf is voltrokken.

Nu kan dit niet bij doodstraf. Maar stel u voor, dat dit ook zou kunnen. Dan kon het volgende gebeuren: een misdadiger heeft de doodstraf verdiend. De rechter is strikt eerlijk en veroordeelt hem tot de doodstraf. Iemand neemt de plaats van de ter dood veroordeelde in. Zo geschiedt er enerzijds recht en wordt er anderzijds toch genade aan de misdadiger bewezen. Ik haast mij erbij te zeggen, dat het onder de mensen niet kan, maar bij God is het wel goed.

Wat is er nu gebeurd? God veroordeelt in Zijn heilig Woord u, als schuldige, volstrekt terecht tot de straf van de eeuwige dood. Hij bewijst in Zijn wet u geen genade in plaats van recht, maar spreekt recht. Nu komt in het evangelie de Plaatsvervanger, Sions Borg. Hij neemt de plaats in van u, de helwaardige zondaar, en laat Zich aan het vloekhout der schande op Golgotha nagelen, om zo voor u kwijtschelding te verdienen, en ontslag van rechtsvervolging te bewerk¬stelligen. Voor u, de schuldige en veroordeelde. Nu ontvangt u genade door recht (want Christus heeft betaald en volkomen aan Gods rechtvaardige eisen voldaan!) en u ontvangt ook genade in plaats van recht (genade voor recht), omdat u niet hebt verdiend, dat God Zijn Zoon gaf en dat Die in uw plaats de straf droeg.

Wat God betreft is er voldaan aan het recht en wordt genade bewezen op grond van recht. Maar u, misdadiger, hebt er geen recht op dat er voor u een Borg zou zijn. Dus dat deze Borg uw plaats inneemt en uw straf draagt, is puur genade, waarop u geen recht hebt. Zo kun je zeggen, aan u wordt niet gedaan, wat recht was, namelijk straf, maar u krijgt in plaats van recht, genade.

Deze twee zegswijzen spreken elkaar dus niet tegen, maar vullen elkaar aan en bezien dezelfde zaak vanuit een verschillende gezichtshoek. Zou God met ons doen, wat wij hebben verdiend, wat van ons uit recht is, dan waren wij al in de hel. Dat Hij schuldvergeving schenkt, is dus niet, waarop wij recht hebben, maar het is puur onverdiende genade: genade voor recht. Toch is het niet onrechtvaardig van onze Hemelse Rechter om ons deze genade te bewijzen, want Hij heeft Zelf voor een Plaatsbekleder gezorgd, Die de straf droeg en aan het recht volkomen voldeed, zodat het genadebewijs rust op rechtsgronden! Dan is het dus toch genade aan de schuldige door het recht van de Borg.

O, dat Christus ons zo dierbaar wordt! Dat we zo, met de tollenaar uit Lukas 18, de toevlucht tot Hem nemen. Die tollenaar had geen rechten, maar pleitte op het verzoenend offerbloed. Daarom roept Paulus ons toe: laten we met vrijmoedigheid toegaan tot de Troon der genade, om barmhartigheid en genade te krijgen, te vinden.
W. Pieters"
Nee hoor is totaal niks anders ... Genade door recht. Aan Gods recht is voldaan op Golgotha en door dat Werk van Christus is de zaligheid weggelegd voor al de Zijnen. Hij heeft Zich Borg gesteld voor de Kerk. Maar dat lieve recht van God dat moet gekend zijn voordat het wel kan zijn voor de nimmer eindigende eeuwigheid. Zonder recht geen genade! (Tenminste in de goede zin van het woord). Daar bedoel ik mee: Mozes niet geleerd is Christus niet begeerd of Adam niet geleerd is Christus niet begeerd. Dat is genade door recht. Dat er aan Gods recht voldaan is en dat wij die gebillijkt hebben.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door ejvl »

Kun je dat bijbels onderbouwen Hendrik dat wij dat recht moeten liefhebben en billijken?
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:Kun je dat bijbels onderbouwen Hendrik dat wij dat recht moeten liefhebben en billijken?
Beste ejvl,

Misschien moeten we hierbij denken aan de Heidelbergse Catechismus, Zondag 4, vraag 11 en Zondag 5, vraag
Vr.11. Is dan God ook niet barmhartig?
Antw. God is wel barmhartig, maar Hij is ook rechtvaardig; daarom zo eist Zijn gerechtigheid dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.


Vr.12. Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?
Antw. God wil aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede; daarom moeten wij aan haar, óf door onszelven, óf door een ander, volkomenlijk betalen.

Voordat de Heidelberger overgaat tot de verlossing in het Borgwerk van Christus, stelt deze dat aan Gods gerechtigheid genoeg geschiede. Gods recht brengt mij dat ik God ook in Zijn recht laat, en daar niets van af doe.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door ejvl »

Dat is mij duidelijk SecorDabar,
Het gaat mij om het gedeelte om Gods "lieve" recht te billijken en moeten liefhebben.

Het eens zijn met het recht dat God recht heeft om ons te verdoemen is wel wat anders als het "liefhebben" van het recht, wat wordt daar mee bedoeld?
En dat dat recht gekend moet zijn voor de genade.
De HC is geen chronologisch gebeuren van de genade, stellen dat we eerst Gods recht moeten liefhebben, billijken, voordat er genade kan zijn lijkt mij nogal gevaarlijk, er wordt een muur opgeworpen, een voorwaarde.

Dat de zondaar het krijgt te beleven dat God geen onrecht doet om ons voorbij te gaan is mijns inziens wel wat anders dan zo'n muur op te werpen van zonder Mozes/Adam geen Christus en dergelijke.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door -DIA- »

Het meest duidelijke werk van God in een mens is wel dat hij Zijn Recht lief krijgt, en toevalt. Ook al betekent dat mijn eigen doemvonnis. Dat is vanzelf nog geen omhelzen van het Recht.

Als een van de deugden van God (ook dat Recht) geschonden moet worden om mijn zaligheid is mijn zaligheid geen zaligheid meer, en heb ik God van Zijn eer beroofd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door ejvl »

Dan ook aan jou de vraag DIA, kun je dit bijbels onderbouwen?
Toevallen wel, maar liefhebben? En omhelzen?
Waar kan ik dat in de bijbel vinden?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:Dan ook aan jou de vraag DIA, kun je dit bijbels onderbouwen?
Toevallen wel, maar liefhebben? En omhelzen?
Waar kan ik dat in de bijbel vinden?
-DIA- laat zijn huiswerk graag aan anderen over. ;) Maar wat te denken van:

Lev. 26: 40 Dan zullen zij hun ongerechtigheid belijden, en de ongerechtigheid hunner vaderen met hun overtredingen, waarmede zij tegen Mij overtreden hebben, en ook dat zij met Mij in tegenheid gewandeld hebben.
41 Dat Ik ook met hen in tegenheid gewandeld, en hen in het land hunner vijanden gebracht zal hebben. Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt, en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben;
42 Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob, en ook aan Mijn verbond met Izak, en ook aan Mijn verbond met Abraham zal Ik gedenken, en aan het land zal Ik gedenken;
43 Als het land om hunnentwil zal verlaten zijn geweest, en aan zijn sabbatten een welgevallen gehad hebben, wanneer het om hunnentwil verwoest was, en zij aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen zullen gehad hebben; daarom, en omdat zij Mijn rechten hadden verworpen, en hun ziel van Mijn inzettingen gewalgd had.


Hier zien we duidelijk de bekering van Israël beschreven. En ik denk dat we veilig mogen zeggen dat dit een blauwdruk is voor de bekering in het algemeen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:Dan ook aan jou de vraag DIA, kun je dit bijbels onderbouwen?
Toevallen wel, maar liefhebben? En omhelzen?
Waar kan ik dat in de bijbel vinden?
Ik denk dat Isaac, toen hij door Abraham op het altaar werd gebonden, en toen het zwaard van Abraham op hem kwam,
daarin geen onrecht zou doen wat zijn vader met hem deed.
Het mes zou hem wonden, en hij protesteerde niet.
In dat ogenblik daarna schonk de Heere verlossing door het lam als offer.

Verder denk ik dat de profeet Jona, geheel vrijwillig in de zee werd geworpen.
Jona had nog geen gezicht op de walvis, nee Jona moest de zee in, voordat de Heere een walvis beschikte.
Dan kunnen we daarin zien dat dit de wateren van Gods recht waren voor Jona.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie