Fjodor schreef:Het gaat mij erom dat je toestemt dat geloven een werk is. Dit werk is dan het instrument dat zalig maakt op grond van het werk van Christus.
En daar stem ik dus niet mee in! Want het is gewoon een foute gedachtegang. Het werkzame geloof is het instrument dat zalig maakt op grond van Christus. Daar klopt toch niks van? Het geloof of het werk van het geloof of het werk dat voortvloeit uit het geloof (hoe je het ook wil noemen) zalig niet. Het werk van Christus is enkel de grond van de zaligheid. En dat wordt niet door het geloof verkregen of door het geloof benadrukt. Christus werk is volmaakt genoeg. Daar heeft ons geloof niks mee van doen. Het is het middel waardoor we in de Christus mogen delen, maar het is geen middel waardoor we zalig worden. Alleen door een toegepaste Christus wordt men zalig.
Fjodor schreef:Mm, ik heb nog steeds het idee dat dit expliciet gaat over het voorafgaande werk.. Over het zich druk maken om Gods oproep.
Nee jij stelde dat ik zou zeggen: eerst moet er een wonder plaatsvinden voordat Christus aangenomen kan worden.
Dat zeg ik hier niet. Het wonder is dat Christus aangenomen wordt. Dat we dus uit louter genade de zaligheid mogen ontvangen dat we niet verdiend hebben. Dat is het wonder, dat is genade.
Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Fjodor schreef:Hier houdt het voor mij echt op. Gerechtigheid en geen offers staat er zo vaak in het OT. Ik snap best wat je bedoelt. Het hele Luther - Kohlbrugge verhaal. En dat zijn ook heel mooie lijnen. Maar op het moment dat je zegt dat de oproep tot bekering niet bedoeld is om mensen te activeren dan houdt het echt op. Als er één reactie op die oproep in de bijbel is die gewaardeerd wordt dan is het wel een geactiveerde reactie. Alle geredeneer ten spijt.
Dit is geen geredeneer Fjodor, dit is de beleving van Gods Kerk. Dit is de weg ter zaligheid.
En dan wordt de gerechtigheid van God gehandhaafd, de eis van God! Want door recht wordt genade geleerd. Sion wordt door recht verlost.
Dan blijft Gods recht staan, maar dan zal een mens daar onder moeten bukken. Dat is geen geredeneer, nogmaals dat is wat ons de Bijbel leert.
De oproep tot bekering roept ons niet op tot activisme, en daar bedoel ik mee en dat is al zo vaak in dit topic door mij gezegd, dat de mens niet gaan werken! Dat de mens niet de zaligheid moeten verdienen met werken of met geloven. Nee het is Gods gave. Door U, door U alleen!
De oproep roept dan niet op tot activisme, maar wel tot ootmoed en vernedering. Dan brengt dat, als die oproep tenminste naar binnen slaat in de ziel, ons aan de Troon van de Genade, om daar te smeken en te zuchten gelijk de tollenaar: wees mij zondaar genadig!
Ik snap niet waarom mensen met deze lijn moeite hebben, dat is toch wat de Bijbel ons leert? Wat ons al eeuwen is voorgehouden?
Fjodor schreef:Je herinterpreteert de gehele schrift hè, op jouw manier. De oproep tot bekering is niet bedoeld om je te bekeren maar om om bekering te gaan smeken. Goddelozen en tollenaren zijn geen mensen die ontkennen dat God bestaat of die mensen hun geld aftroggelen, nee geldt voor iedereen voor zover ze zich daar bewust van zijn.
Ik pas, zo kun je de bijbel echt alles laten zeggen.
Nee jij legt dingen in de Bijbel die er niet staan. Dat de mens zich er van bewust is dat er een kloof is tussen God en de mens? Dat de mens nog niet zo kwaad is al sommige hier wel beweren, maar dat hij nog zelfs persoonlijk weet dat hij zondig is en dat hij eigenlijk verdiend heeft om de eeuwige dood te sterven. Nee zo goed is de mens nog zelfs, dat ze weten dat Christus een Zaligmaker is en dat ook voor hun wilt zijn, maar dat ze alleen nog een besluit mogen nemen (en dan zeggen we het nog op een vrome reformatorische manier dat God het dan (nog net) gewerkt heeft) of we op Zijn aanbieding wel of niet ingaan. Het moet toch niet gekker worden hoor Fjodor, dan beweer jij dat ik de Bijbel alles laat zeggen?
Nee de Bijbel zegt ons dat we van nature God-loochenaars zijn, dat we vijanden van God en van Goddelijke zaken zijn. Dat we Hem bespotten en zelfs Hem laten kruisigen. Dat we tot de hemel toe verhoogd zijn geweest, maar dat we geen heerlijkheid en geen beminnelijkheid aan Hem zagen, nee we zagen in Hem niks. We moeten Hem niet en we haten Hem van nature. Nee het is niet zo best met de mens gesteld. En de mens weet van nature helemaal niet dat er een Zaligmaker nodig is en al helemaal niet hebben ze de keus of ze wel of niet voor Hem kiezen. Dat noemen we remonstrants. Laten we Schriftuurlijk blijven! De mens is doemwaardig en helwaardig en geneigd tot alle kwaad en kan geen één goed voortbrengen. Ja er is geen enkel mens dat hier beneden God zoekt, tot niet één toe!