Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

Hendrik de 3de schreef:
Fjodor schreef:De situatie is anders. Mensen weten wel van nature dat heel veel niet klopt, dat ze van God verwijderd zijn door de zonde. Het draait om de vraag (het wilsbesluit zou ik zeggen) om het geloof op God te stellen. Daar is geen wonder voor nodig om dat bekend te maken. Dat zijn algemene overtuigingen. En enkel dáárom kan in de bijbel zo gemakkelijk zo direct naar Christus verwezen worden of tot het bekeren opgeroepen worden. Het voorafgaande is algemeen. Dat punt is dus essentieel aan deze discussie.
Dan zeg jij eigenlijk: iedereen weet dat hij niet deugd, dat is algemeen bekend en dus niet meer belangrijk.
Maar het is een wilsbesluit van de mens om te zeggen ik ga wel of niet geloven, want daar is geen wonder voor nodig, maar dat is ook een algemene overtuiging.
Het is een wilsbesluit van de mens dat door God gewerkt wordt. Zonder ons in ons. Dat is dus een wonder.

Geloven mijn opponenten eigenlijk wel dat het evangelie een struikelblok en een aanstoot is?
Of moeten we dat ook herinterpreteren? Het evangelie is in werkelijkheid wel een struikelblok, maar in onze natuurlijke staat zien we het evangelie niet zoals het is. Daarom nemen we het maar gemakkelijk aan terwijl we het eigenlijk niet aannemen zoals het werkelijk is. Het eigenlijke evangelie is dan wel een struikelblok maar niet zoals het op ons in onze natuurlijke staat overkomt....
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door ejvl »

Als je geen voedsel hebt, en ne krijgt een brood aangeboden, heb je dan zelf voor dat brood gezorgd of volledig gekregen, maar wel aangepakt? Het geloof is de hand die God schenkt om Hem aan te nemen.

Om bij dat brood te blijven, eerst maar even wachten tot er genoeg honger is? Eerst maar even redeneren bij de gevaren als je je verslikt? Of eerst uitvoerig ontleden wat er allemaal in zit? Wat doen we ermee? Het is een gift! Genadegift!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door MoesTuin »

ejvl schreef:Als je geen voedsel hebt, en ne krijgt een brood aangeboden, heb je dan zelf voor dat brood gezorgd of volledig gekregen, maar wel aangepakt? Het geloof is de hand die God schenkt om Hem aan te nemen.

Om bij dat brood te blijven, eerst maar even wachten tot er genoeg honger is? Eerst maar even redeneren bij de gevaren als je je verslikt? Of eerst uitvoerig ontleden wat er allemaal in zit? Wat doen we ermee? Het is een gift! Genadegift!
als de Heere in je leven komt.
Als Hij door de liefelijke en tere werking van Zijn Geest ons hart week maakt.
Dan gaan we hongeren naar God.
We krijgen een afkeer aan onszelf en aan het leven in de zonde.
Dan wordt er in ons binnenste een vraag geboren naar verzoening met God.
Dan zijn we graag in ons bidvertrek.
Dan onderzoeken wij het Woord
van God, de Bijbel.
om net als een Bij die de honing uit een bloem zuigt, Gods liefde in ons te voelen stromen.
Wij hunkeren dan naar Christus.
Dat kan werkelijk, ik hoop dat men dit al ervaren heeft, of mag gaan ervaren.... het is een wonder, het is Genade.
Ik zag het gisteren nog op de tuin, de Bijen waren druk bezig, hard aan het werk, bloem voor bloem, ze gaan zitten op de bloesem en zuigen het nectar eruit......
Als je dat beeld voor ogen hebt.....
En nog eens bovenstaande leest, hoe diep, hoe intens, hoe Liefelijk Hoe Goed en Genadig is de Heere God.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Hendrik de 3de »

Fjodor schreef:Het gaat mij erom dat je toestemt dat geloven een werk is. Dit werk is dan het instrument dat zalig maakt op grond van het werk van Christus.

En daar stem ik dus niet mee in! Want het is gewoon een foute gedachtegang. Het werkzame geloof is het instrument dat zalig maakt op grond van Christus. Daar klopt toch niks van? Het geloof of het werk van het geloof of het werk dat voortvloeit uit het geloof (hoe je het ook wil noemen) zalig niet. Het werk van Christus is enkel de grond van de zaligheid. En dat wordt niet door het geloof verkregen of door het geloof benadrukt. Christus werk is volmaakt genoeg. Daar heeft ons geloof niks mee van doen. Het is het middel waardoor we in de Christus mogen delen, maar het is geen middel waardoor we zalig worden. Alleen door een toegepaste Christus wordt men zalig.
Fjodor schreef:Mm, ik heb nog steeds het idee dat dit expliciet gaat over het voorafgaande werk.. Over het zich druk maken om Gods oproep.
Nee jij stelde dat ik zou zeggen: eerst moet er een wonder plaatsvinden voordat Christus aangenomen kan worden.
Dat zeg ik hier niet. Het wonder is dat Christus aangenomen wordt. Dat we dus uit louter genade de zaligheid mogen ontvangen dat we niet verdiend hebben. Dat is het wonder, dat is genade.
Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Fjodor schreef:Hier houdt het voor mij echt op. Gerechtigheid en geen offers staat er zo vaak in het OT. Ik snap best wat je bedoelt. Het hele Luther - Kohlbrugge verhaal. En dat zijn ook heel mooie lijnen. Maar op het moment dat je zegt dat de oproep tot bekering niet bedoeld is om mensen te activeren dan houdt het echt op. Als er één reactie op die oproep in de bijbel is die gewaardeerd wordt dan is het wel een geactiveerde reactie. Alle geredeneer ten spijt.
Dit is geen geredeneer Fjodor, dit is de beleving van Gods Kerk. Dit is de weg ter zaligheid.
En dan wordt de gerechtigheid van God gehandhaafd, de eis van God! Want door recht wordt genade geleerd. Sion wordt door recht verlost.
Dan blijft Gods recht staan, maar dan zal een mens daar onder moeten bukken. Dat is geen geredeneer, nogmaals dat is wat ons de Bijbel leert.

De oproep tot bekering roept ons niet op tot activisme, en daar bedoel ik mee en dat is al zo vaak in dit topic door mij gezegd, dat de mens niet gaan werken! Dat de mens niet de zaligheid moeten verdienen met werken of met geloven. Nee het is Gods gave. Door U, door U alleen!
De oproep roept dan niet op tot activisme, maar wel tot ootmoed en vernedering. Dan brengt dat, als die oproep tenminste naar binnen slaat in de ziel, ons aan de Troon van de Genade, om daar te smeken en te zuchten gelijk de tollenaar: wees mij zondaar genadig!
Ik snap niet waarom mensen met deze lijn moeite hebben, dat is toch wat de Bijbel ons leert? Wat ons al eeuwen is voorgehouden?
Fjodor schreef:Je herinterpreteert de gehele schrift hè, op jouw manier. De oproep tot bekering is niet bedoeld om je te bekeren maar om om bekering te gaan smeken. Goddelozen en tollenaren zijn geen mensen die ontkennen dat God bestaat of die mensen hun geld aftroggelen, nee geldt voor iedereen voor zover ze zich daar bewust van zijn.

Ik pas, zo kun je de bijbel echt alles laten zeggen.
Nee jij legt dingen in de Bijbel die er niet staan. Dat de mens zich er van bewust is dat er een kloof is tussen God en de mens? Dat de mens nog niet zo kwaad is al sommige hier wel beweren, maar dat hij nog zelfs persoonlijk weet dat hij zondig is en dat hij eigenlijk verdiend heeft om de eeuwige dood te sterven. Nee zo goed is de mens nog zelfs, dat ze weten dat Christus een Zaligmaker is en dat ook voor hun wilt zijn, maar dat ze alleen nog een besluit mogen nemen (en dan zeggen we het nog op een vrome reformatorische manier dat God het dan (nog net) gewerkt heeft) of we op Zijn aanbieding wel of niet ingaan. Het moet toch niet gekker worden hoor Fjodor, dan beweer jij dat ik de Bijbel alles laat zeggen?

Nee de Bijbel zegt ons dat we van nature God-loochenaars zijn, dat we vijanden van God en van Goddelijke zaken zijn. Dat we Hem bespotten en zelfs Hem laten kruisigen. Dat we tot de hemel toe verhoogd zijn geweest, maar dat we geen heerlijkheid en geen beminnelijkheid aan Hem zagen, nee we zagen in Hem niks. We moeten Hem niet en we haten Hem van nature. Nee het is niet zo best met de mens gesteld. En de mens weet van nature helemaal niet dat er een Zaligmaker nodig is en al helemaal niet hebben ze de keus of ze wel of niet voor Hem kiezen. Dat noemen we remonstrants. Laten we Schriftuurlijk blijven! De mens is doemwaardig en helwaardig en geneigd tot alle kwaad en kan geen één goed voortbrengen. Ja er is geen enkel mens dat hier beneden God zoekt, tot niet één toe!
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

Mijn punt is:

1. De natuurlijke mens is geschikt om het vertrouwen op God te stellen.
1a. Met geschikt bedoel ik hier niet in staat: de natuurlijke mens is niet in staat om het vertrouwen op God te stellen.
1b. Met geschikt bedoel ik wel dat er geen essentiële verandering in de mens hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven.
1ba. Met geen essentiële verandering bedoel ik dat er geen bijzonder werk van de Heilige Geest verricht hoeft te worden voordat het geloof gegeven wordt.

Waar loop ik nu fout?
Hendrik de 3e schreef:En daar stem ik dus niet mee in! Want het is gewoon een foute gedachtegang. Het werkzame geloof is het instrument dat zalig maakt op grond van Christus. Daar klopt toch niks van? Het geloof of het werk van het geloof of het werk dat voortvloeit uit het geloof (hoe je het ook wil noemen) zalig niet. Het werk van Christus is enkel de grond van de zaligheid. En dat wordt niet door het geloof verkregen of door het geloof benadrukt. Christus werk is volmaakt genoeg. Daar heeft ons geloof niks mee van doen. Het is het middel waardoor we in de Christus mogen delen, maar het is geen middel waardoor we zalig worden. Alleen door een toegepaste Christus wordt men zalig.
Door middel van het werk van het geloof worden we één met Christus en worden we zalig. We zeggen bijna hetzelfde, alleen jij wil niet zeggen dat we door het geloof zalig worden. Wil je dan ook niet zeggen dat we door het geloof gerechtvaardigd worden?
Hendrik de 3e schreef:Maar voordat er een wonder aan de ziel plaats zal vinden, zal een mens toch echt aan zichzelf ontdekt moeten worden of beter gezegd van God geleerd worden. Dat is wat ik hier zeg, ja daar is het voorafgaande werk bij betrokken, maar het was het antwoord op je vraag.
Ik be nhet er dus mee eens dat er voorafgaand werk nodig is. Zolang het maar niet beschreven wordt als (bijna) evenveel effect hebbend op ons als dat de wedergeboorte heeft.
Hendrik de 3e schreef:De oproep tot bekering roept ons niet op tot activisme, en daar bedoel ik mee en dat is al zo vaak in dit topic door mij gezegd, dat de mens niet gaan werken! Dat de mens niet de zaligheid moeten verdienen met werken of met geloven. Nee het is Gods gave. Door U, door U alleen!
De oproep roept dan niet op tot activisme, maar wel tot ootmoed en vernedering. Dan brengt dat, als die oproep tenminste naar binnen slaat in de ziel, ons aan de Troon van de Genade, om daar te smeken en te zuchten gelijk de tollenaar: wees mij zondaar genadig!
Ik snap niet waarom mensen met deze lijn moeite hebben, dat is toch wat de Bijbel ons leert? Wat ons al eeuwen is voorgehouden?
Niet alles draait om het bereiken van de zaligheid Hendrik.
Hendrik de 3de schreef:]Nee jij legt dingen in de Bijbel die er niet staan. Dat de mens zich er van bewust is dat er een kloof is tussen God en de mens? Dat de mens nog niet zo kwaad is al sommige hier wel beweren, maar dat hij nog zelfs persoonlijk weet dat hij zondig is en dat hij eigenlijk verdiend heeft om de eeuwige dood te sterven. Nee zo goed is de mens nog zelfs, dat ze weten dat Christus een Zaligmaker is en dat ook voor hun wilt zijn, maar dat ze alleen nog een besluit mogen nemen (en dan zeggen we het nog op een vrome reformatorische manier dat God het dan (nog net) gewerkt heeft) of we op Zijn aanbieding wel of niet ingaan. Het moet toch niet gekker worden hoor Fjodor, dan beweer jij dat ik de Bijbel alles laat zeggen?
Wordt mij nu verweten dat ik de natuurlijke mens teveel vermogens toezeg??
Volgens mij zie ik jou en vele anderen hier die ongeveer dezelfde mening zijn toegedaan zo vaak spreken over allerlei zaken die behoorlijk geestelijk zijn maar die toch vrucht van eigen akker zijn. Tot ál die dingen is de mens volgens jullie zelf in staat. En nu zou ik teveel vermogens in de mens leggen omdat ik zeg dat de mens van nature weet dat hij niet in een rechte situatie leeft?
Hendrik de 3de schreef:Nee de Bijbel zegt ons dat we van nature God-loochenaars zijn, dat we vijanden van God en van Goddelijke zaken zijn. Dat we Hem bespotten en zelfs Hem laten kruisigen. Dat we tot de hemel toe verhoogd zijn geweest, maar dat we geen heerlijkheid en geen beminnelijkheid aan Hem zagen, nee we zagen in Hem niks. We moeten Hem niet en we haten Hem van nature. Nee het is niet zo best met de mens gesteld. En de mens weet van nature helemaal niet dat er een Zaligmaker nodig is en al helemaal niet hebben ze de keus of ze wel of niet voor Hem kiezen. Dat noemen we remonstrants. Laten we Schriftuurlijk blijven! De mens is doemwaardig en helwaardig en geneigd tot alle kwaad en kan geen één goed voortbrengen. Ja er is geen enkel mens dat hier beneden God zoekt, tot niet één toe!
Kom nou niet met dat remonstrants verhaal. Ik zeg niet dat de mens uit zichzelf uit vrije wil in staat is om voor God te kiezen. En ik probeer ook niet vroom te praten.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door helma »

Gister las ik een preek van Spurgeon hierover
http://downloadpreken.nl/artikelen/uitgelicht

en dan de lezing 'onze onmacht'
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door StAndrews »

Hendrik de 3de schreef:En daar stem ik dus niet mee in! Want het is gewoon een foute gedachtegang. Het werkzame geloof is het instrument dat zalig maakt op grond van Christus. Daar klopt toch niks van? Het geloof of het werk van het geloof of het werk dat voortvloeit uit het geloof (hoe je het ook wil noemen) zalig niet. Het werk van Christus is enkel de grond van de zaligheid. En dat wordt niet door het geloof verkregen of door het geloof benadrukt. Christus werk is volmaakt genoeg. Daar heeft ons geloof niks mee van doen. Het is het middel waardoor we in de Christus mogen delen, maar het is geen middel waardoor we zalig worden. Alleen door een toegepaste Christus wordt men zalig.
Klopt dat wel? God is de hoogste Rechter die zondaar vrijspreekt, maar dit doet hij altijd door het geloof. Het geloof mag wel degelijk 'zaligmakend' worden genoemd, want door het geloof verenigt de Heilige Geest Gods kinderen met Christus, waardoor al Zijn verworven de hunne worden. Door het geloof wordt de volmaakte offerande van Christus aan de ziel toegerekend en door die ziel aangenomen. Het geloof is geen verdienste of toevoeging aan het werk van Christus, maar louter een instrument, een noodzakelijk middel waardoor de Kerk in Christus wordt ingeplant. Zonder het ware geloof zal er niemand zalig worden, want zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen; Hebr. 11:6. Daarom is er geen enkel probleem om te spreken over het zaligmakende geloof, wat alle oudvaders dan ook gedaan hebben. Uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof; Ef. 2:8.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:Mijn punt is:
1. De natuurlijke mens is geschikt om het vertrouwen op God te stellen.
1a. Met geschikt bedoel ik hier niet in staat: de natuurlijke mens is niet in staat om het vertrouwen op God te stellen.
1b. Met geschikt bedoel ik wel dat er geen essentiële verandering in de mens hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven.
1ba. Met geen essentiële verandering bedoel ik dat er geen bijzonder werk van de Heilige Geest verricht hoeft te worden voordat het geloof gegeven wordt.

Waar loop ik nu fout?
Fysiek gezien zijn we inderdaad toegerust om te kunnen geloven, als je het zo bedoelt. Wat wij nodig hebben, is verlichting van ons verstand. Onder theologen is er verschil geweest of onze wil dan vanzelf volgt (Amyraldus), of dat de wil apart vernieuwd moet worden om het verlichte verstand te kunnen volgen (gereformeerde orthodoxie). Ik vraag me af of je dat helemaal uit moet pluizen.
Maar die verlichting, daar gaat het om. Calvijn benadrukt dat ook heel sterk. Zonder de verlichting door de Heilige Geest blijven wij blind en verhard. Maar als de Geest komt en ons de ogen opent, dan stroomt het licht van het Evangelie naar binnen en zo komen wij dan tot geloof.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Marco »

Posthoorn schreef:
Fjodor schreef:Mijn punt is:
1. De natuurlijke mens is geschikt om het vertrouwen op God te stellen.
1a. Met geschikt bedoel ik hier niet in staat: de natuurlijke mens is niet in staat om het vertrouwen op God te stellen.
1b. Met geschikt bedoel ik wel dat er geen essentiële verandering in de mens hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven.
1ba. Met geen essentiële verandering bedoel ik dat er geen bijzonder werk van de Heilige Geest verricht hoeft te worden voordat het geloof gegeven wordt.

Waar loop ik nu fout?
Fysiek gezien zijn we inderdaad toegerust om te kunnen geloven, als je het zo bedoelt. Wat wij nodig hebben, is verlichting van ons verstand. Onder theologen is er verschil geweest of onze wil dan vanzelf volgt (Amyraldus), of dat de wil apart vernieuwd moet worden om het verlichte verstand te kunnen volgen (gereformeerde orthodoxie). Ik vraag me af of je dat helemaal uit moet pluizen.
Maar die verlichting, daar gaat het om. Calvijn benadrukt dat ook heel sterk. Zonder de verlichting door de Heilige Geest blijven wij blind en verhard. Maar als de Geest komt en ons de ogen opent, dan stroomt het licht van het Evangelie naar binnen en zo komen wij dan tot geloof.
En verder moeten we niet meer willen uitpluizen dan de Bijbel ons leert.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

Posthoorn schreef:
Fjodor schreef:Mijn punt is:
1. De natuurlijke mens is geschikt om het vertrouwen op God te stellen.
1a. Met geschikt bedoel ik hier niet in staat: de natuurlijke mens is niet in staat om het vertrouwen op God te stellen.
1b. Met geschikt bedoel ik wel dat er geen essentiële verandering in de mens hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven.
1ba. Met geen essentiële verandering bedoel ik dat er geen bijzonder werk van de Heilige Geest verricht hoeft te worden voordat het geloof gegeven wordt.

Waar loop ik nu fout?
Fysiek gezien zijn we inderdaad toegerust om te kunnen geloven, als je het zo bedoelt. Wat wij nodig hebben, is verlichting van ons verstand. Onder theologen is er verschil geweest of onze wil dan vanzelf volgt (Amyraldus), of dat de wil apart vernieuwd moet worden om het verlichte verstand te kunnen volgen (gereformeerde orthodoxie). Ik vraag me af of je dat helemaal uit moet pluizen.
Maar die verlichting, daar gaat het om. Calvijn benadrukt dat ook heel sterk. Zonder de verlichting door de Heilige Geest blijven wij blind en verhard. Maar als de Geest komt en ons de ogen opent, dan stroomt het licht van het Evangelie naar binnen en zo komen wij dan tot geloof.
Nee, ik bedoel niet fysiek.ik bedoel ook mentaal. Ik bedoel dat er geen essentiële verandering hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven. Het gaan geloven is de eerste essentiële verandering.

Ik denk ook niet dat die verlichting zo nadrukkelijk voorafgaand aan het geloof gezien moet worden. (En persoonlijk zou ik het moment van het ontvangen van het geloof ook niet echt interpreteren als een verlichting van het verstand maar eerder als een ombuiging van de wil. Maar dit is echt een ander punt en hoef ik niet zo graag te verdedigen. Het gaat hier meer over dat wat aan dit moment vooraf gaat). Maar als je over de grote lijnen wil spreken dan zou ik gewoon de DL aanhouden.

Laten we die er eens bij pakken.

3/4:
4 en 5 -> kijk eens tot wat voor kennis het natuurlijk licht en de onderwijzing van de wet toe in staat is. Daar staat niets over een verlichting door de Heilige Geest.
6 -> De Geest komt pas aan bod na de wet, bij het evangelie.
11 -> dit gaat verder bij elf. Waar alle essentiële verandering in de mens wordt beschreven na of met het geloof, niet als voorafgaand.

Ik geloof trouwens ook niet dat Calvijn de verlichting als voorafgaand beschouwt.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

helma schreef:Gister las ik een preek van Spurgeon hierover
http://downloadpreken.nl/artikelen/uitgelicht

en dan de lezing 'onze onmacht'
Ja, ik ben het met Spurgeon eens dat het grootste punt de onwil is. Dat heeft wat mij betreft meer gewicht dan het verduisterde verstand.

Wat betreft deze discussie mbt het voorafgaand is voor mij pagina 9 van belang. Met het eerste gedeelte van de tweede alinea die begint met 'Rakph Erskine' ben ik het eens. Het laatste gedeelte moet hij volgens mij niet zo zeggen. Daar beschrijft hij een bekering voor de bekering.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Panny »

helma schreef:Gister las ik een preek van Spurgeon hierover
http://downloadpreken.nl/artikelen/uitgelicht

en dan de lezing 'onze onmacht'
Bedankt voor het delen! Leerzaam onderwerp.
Ga ik morgenavond eens lezen!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:Nee, ik bedoel niet fysiek.ik bedoel ook mentaal. Ik bedoel dat er geen essentiële verandering hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven. Het gaan geloven is de eerste essentiële verandering.

Ik denk ook niet dat die verlichting zo nadrukkelijk voorafgaand aan het geloof gezien moet worden. (En persoonlijk zou ik het moment van het ontvangen van het geloof ook niet echt interpreteren als een verlichting van het verstand maar eerder als een ombuiging van de wil. Maar dit is echt een ander punt en hoef ik niet zo graag te verdedigen. Het gaat hier meer over dat wat aan dit moment vooraf gaat). Maar als je over de grote lijnen wil spreken dan zou ik gewoon de DL aanhouden.

Laten we die er eens bij pakken.

3/4:
4 en 5 -> kijk eens tot wat voor kennis het natuurlijk licht en de onderwijzing van de wet toe in staat is. Daar staat niets over een verlichting door de Heilige Geest.
6 -> De Geest komt pas aan bod na de wet, bij het evangelie.
11 -> dit gaat verder bij elf. Waar alle essentiële verandering in de mens wordt beschreven na of met het geloof, niet als voorafgaand.

Ik geloof trouwens ook niet dat Calvijn de verlichting als voorafgaand beschouwt.
Het is gelijktijdig. Verlichte ogen ontvangen = tot geloof komen, 2 Kor. 4:6.

Zie ook Inst. III, xxiv, 17: Daar dus aan beiden [vromen en goddelozen P.] Gods barmhartigheid door het evangelie aangeboden wordt, is het het geloof, dat is Gods verlichting, dat onderscheid maakt tussen vromen en goddelozen: zodat de eersten de werkdadigheid van het Evangelie gevoelen, de anderen echter daaruit geen vrucht verkrijgen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Fjodor »

Posthoorn schreef:
Fjodor schreef:Nee, ik bedoel niet fysiek.ik bedoel ook mentaal. Ik bedoel dat er geen essentiële verandering hoeft plaats te vinden om te kunnen gaan geloven. Het gaan geloven is de eerste essentiële verandering.

Ik denk ook niet dat die verlichting zo nadrukkelijk voorafgaand aan het geloof gezien moet worden. (En persoonlijk zou ik het moment van het ontvangen van het geloof ook niet echt interpreteren als een verlichting van het verstand maar eerder als een ombuiging van de wil. Maar dit is echt een ander punt en hoef ik niet zo graag te verdedigen. Het gaat hier meer over dat wat aan dit moment vooraf gaat). Maar als je over de grote lijnen wil spreken dan zou ik gewoon de DL aanhouden.

Laten we die er eens bij pakken.

3/4:
4 en 5 -> kijk eens tot wat voor kennis het natuurlijk licht en de onderwijzing van de wet toe in staat is. Daar staat niets over een verlichting door de Heilige Geest.
6 -> De Geest komt pas aan bod na de wet, bij het evangelie.
11 -> dit gaat verder bij elf. Waar alle essentiële verandering in de mens wordt beschreven na of met het geloof, niet als voorafgaand.

Ik geloof trouwens ook niet dat Calvijn de verlichting als voorafgaand beschouwt.
Het is gelijktijdig. Verlichte ogen ontvangen = tot geloof komen, 2 Kor. 4:6.

Zie ook Inst. III, xxiv, 17: Daar dus aan beiden [vromen en goddelozen P.] Gods barmhartigheid door het evangelie aangeboden wordt, is het het geloof, dat is Gods verlichting, dat onderscheid maakt tussen vromen en goddelozen: zodat de eersten de werkdadigheid van het Evangelie gevoelen, de anderen echter daaruit geen vrucht verkrijgen.
Oké, prima! Dan zijn we het er dus over eens dat we de hele weg die vooraf gaat in ieder geval niet als de werkelijke verlichting hoeven te zien.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!

Bericht door Posthoorn »

Fjodor schreef:
Posthoorn schreef:Het is gelijktijdig. Verlichte ogen ontvangen = tot geloof komen, 2 Kor. 4:6.

Zie ook Inst. III, xxiv, 17: Daar dus aan beiden [vromen en goddelozen P.] Gods barmhartigheid door het evangelie aangeboden wordt, is het het geloof, dat is Gods verlichting, dat onderscheid maakt tussen vromen en goddelozen: zodat de eersten de werkdadigheid van het Evangelie gevoelen, de anderen echter daaruit geen vrucht verkrijgen.
Oké, prima! Dan zijn we het er dus over eens dat we de hele weg die vooraf gaat in ieder geval niet als de werkelijke verlichting hoeven te zien.
Inderdaad.
Plaats reactie