Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef:In sommige kerken is het bij een overlijden echt belangrijk of de dominee of ouderling er "licht" over krijgt of iemand behouden is. Vaak gebeurt dit dan door een invallende tekst. Soms is het zelfs zo dat de bewuste persoon er zelf nooit van getuigd heeft. Ik begin me steeds meer af te vragen of de Heere dat wel aan ons bekend maakt. Eigenlijk geloof ik dat niet meer. In de Bijbel komt dit toch ook niet voor?
De Heere werkt in alles aan op Zijn eer. Zou Hij een werk werken waarin Hij niet gekend wordt?
Het kan zijn dat het niet voor iedereen meteen duidelijk is. Maar doorgaans zal in de mond van
twee of drie getuigen allle woord bestaan. Zo zijn mij gevallen bekend van mensen die zijn
overleden, meerdere gevallen zelfs, die zelf op deze aarde voor zichzelf niet in de ruimte zijn
gebracht. Maar toch werd er dan door God Zelf getuigenis aan gegeven in het hart van Zijn
volk. Overigens is het in feite niet van belang of een dominee ons in de hemel plekt. Daar heeft
hij de macht niet toe. Ik weet wel dat daar nogal overmatige aandacht aan wordt gegeven.
Maar we hoeven gelukkig niet van een mensenwoord of mensengedachte afhankelijk te zijn.

De Heere maakt Zijn volk wel degelijk geheimenissen openbaar. Is het niet de God van Elia Die
nog Dezelfde is? En "zou Ik voor Abraham verbergen..." Zo worden zaken wel eens in de
harten van Gods volk verklaard. Maar -let op!- altijd bij meerdere personen. Voor zover ik deze
zaken gehoord is het altijd in de mond van twee of drie getuigen.
Toch vraag ik me af of God in onze tijd nog spreekt tegen mensen zoals bij Abraham. Dit grond ik op Hebr. 1:1.
God voortijds veelmaals en op velerlei wijze tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon.
Niet zoals in dit geval toen de canon van de Bijbel nog niet compleet was. Maar de Heere spreekt wel
gewist tot elk die voor Hem leeft. Hij spreekt wel nooit buiten Zijn Woord om.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door sirdanilot »

-DIA- schreef:
Floppy schreef:Maar, ik neem aan DIA, dat ds. van Boven het niet over dit onderwerp gesproken heeft?
Dat maakt niet uit, hij heeft wel dezelfde verachte leer.
Als het hierover zou zijn gegaan kunnen we weten hoe hij erover zou spreken.
Vertel het eens dan?
Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Linkje? Ik zou het graag beluisteren.
Enerzijds jammer dat men via internet deze prediking niet kan horen, anderzijds moet
men ook beducht zijn voor parels te werpen voor de zwijnen en voor spot die het
wellicht zou kunnen oproepen.
Dus wij zijn zwijnen? :bobo Het evangelie is toch voor iedereen, ook voor 'zwijnen'? Of steek je nu je lamp onder de korenmaat door dit verborgen te houden?

Ik zou ze ook graag via PB ontvangen overigens. Maar ik zie geen reden om een preek, waar het Evangelie in gebracht wordt, verborgen te houden voor de wereld. Lijkt mij zelfs uitermate on-Bijbels om dat te doen.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Maar hij neemt in de Naam van Zijn grote Zender wel alle gronden in de mens weg.
Dat is precies wat Ds van Boven moet doen!
Ik heb de preek niet gehoord, maar ik neem ook aan dat hij het evangelie van Jezus Christus en Dien gekruisigd heeft verkondigd. Het is noodzakelijk dat de mens van zijn voetstuk valt, maar er is ook, door genade, redding door Zijn verzoenend bloed. Als beide gepreekt worden, zal ik niet zo gauw een dominee van de kansel sleuren.

Vraagje: komt het in de Bijbel ook voor dat mensen door God bevestigd worden dat de overledene in de hemel is?
Hora est!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door MoesTuin »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Maar hij neemt in de Naam van Zijn grote Zender wel alle gronden in de mens weg.
Dat is precies wat Ds van Boven moet doen!
Ik heb de preek niet gehoord, maar ik neem ook aan dat hij het evangelie van Jezus Christus en Dien gekruisigd heeft verkondigd. Het is noodzakelijk dat de mens van zijn voetstuk valt, maar er is ook, door genade, redding door Zijn verzoenend bloed. Als beide gepreekt worden, zal ik niet zo gauw een dominee van de kansel sleuren.



Vraagje: komt het in de Bijbel ook voor dat mensen door God bevestigd worden dat de overledene in de hemel is?
Eens met Isala
Daarbij opmerkend, niemand heeft hier opgemerkt dat ds v Boven van de kansel gesleurd moet worden dus dat doet er niet veel toe die opmerking.
er wordt juist interesse getoond in de prediking.

Ik lees met interesse mee nav de vraag van Isala.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door Desiree »

Hendrien schreef:In sommige kerken is het bij een overlijden echt belangrijk of de dominee of ouderling er "licht" over krijgt of iemand behouden is. Vaak gebeurt dit dan door een invallende tekst. Soms is het zelfs zo dat de bewuste persoon er zelf nooit van getuigd heeft. Ik begin me steeds meer af te vragen of de Heere dat wel aan ons bekend maakt. Eigenlijk geloof ik dat niet meer. In de Bijbel komt dit toch ook niet voor?
Ik zou het zelf niet van een dominee of ouderling verwachten. Maar dat moet je leren, denk ik. Je zou het zelf aan de Heere kunnen vragen, zou de Heere liever niet jouw stem horen, als je een vraag hebt?

Ik geloof er zeker wél in dat de Heere Zijn kinderen of die Zijn kinderen nog zullen worden, troost. En hoe de Heere dat doet, dan kan heel verschillend zijn. Dat er nu ook nog wonderen gebeuren die in de tijd van de Bijbel gebeurden, geloof ik zeker te weten. (Het kindje van David en Bathseba bijv.) Maar ik zou voorzichtig zijn in het openbaar maken van dit soort dingen. Het ligt zo vaak zo heel teer. Het gaat toch om het overlijden van een innig geliefde. Dus ga je (behalve als je een openbaar beroep hebt) het veelal voor jezelf houden.

Maar inderdaad het is fijner als je in het dagelijkse leven van iemand al mag merken dat hij of zij jouw bekijkt 'met de ogen van de Heere Jezus'. En daarom ben ik weleens verdrietig als het werk van de Heere te klein wordt geacht in sommige kringen. Zo jammer. Dan krijg je van die nare situaties na het overlijden van iemand en waarom is dat nu nodig.

Ik zou maar heel eerbiedig aan de Heere alles vertellen wat je dwarszit. De Heere weet wel raad met ons. Hij is zo geweldig getrouw dat ik je aanraad om Hem alles te vragen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door WimA »

Dit valt toch echt in de categorie "dwaze" of "domme" vragen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door Desiree »

Niet zo'n heel tactisch antwoord WimA. Wellicht wil je uitleggen waarom je het vindt?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Maar hij neemt in de Naam van Zijn grote Zender wel alle gronden in de mens weg.
Dat is precies wat Ds van Boven moet doen!
Ik heb de preek niet gehoord, maar ik neem ook aan dat hij het evangelie van Jezus Christus en Dien gekruisigd heeft verkondigd. Het is noodzakelijk dat de mens van zijn voetstuk valt, maar er is ook, door genade, redding door Zijn verzoenend bloed. Als beide gepreekt worden, zal ik niet zo gauw een dominee van de kansel sleuren.

Vraagje: komt het in de Bijbel ook voor dat mensen door God bevestigd worden dat de overledene in de hemel is?
Toen het kind van David stierf zei hij: Hij zal tot mij niet wederkeren maar ik zal tot hem wederkeren.
Ook van het kind van Jerobeam werd door de profeet Ahia getuigd dat er wat goeds in het kind lag voor de Heere. Het zijn enkele voorbeelden, heb nu de tijd niet, en de letterlijke Bijbeltekst ook niet bij de hand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:
-DIA- schreef:
Floppy schreef:Maar, ik neem aan DIA, dat ds. van Boven het niet over dit onderwerp gesproken heeft?
Dat maakt niet uit, hij heeft wel dezelfde verachte leer.
Als het hierover zou zijn gegaan kunnen we weten hoe hij erover zou spreken.
Vertel het eens dan?
Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Linkje? Ik zou het graag beluisteren.
Enerzijds jammer dat men via internet deze prediking niet kan horen, anderzijds moet
men ook beducht zijn voor parels te werpen voor de zwijnen en voor spot die het
wellicht zou kunnen oproepen.
Dus wij zijn zwijnen? :bobo Het evangelie is toch voor iedereen, ook voor 'zwijnen'? Of steek je nu je lamp onder de korenmaat door dit verborgen te houden?

Ik zou ze ook graag via PB ontvangen overigens. Maar ik zie geen reden om een preek, waar het Evangelie in gebracht wordt, verborgen te houden voor de wereld. Lijkt mij zelfs uitermate on-Bijbels om dat te doen.
Enkele zaken vallen me wel op. Dat u zegt: "Zijn wij dan ook zwijnen" tekent naar ik geloof wel iets.
Als het recht ligt zullen we ons toch allen wel als zwijnen hebben leren kennen. Het deed me denken aan
de vraag die de Farizeeën en Schriftgeleerden aan Jezus vroegen: "Zijn wij dan ook blind?" Ze hadden niet
door dat ze hiermee juist te kennen gaven dat ze hun blindheid niet kenden.
Voor zover ik weet staan er geen preken van ds. van Boven op internet. Het is vrij normaal, en ook wel bekend dacht ik, dat deze predikanten het wereldwijde web mijden.
In ieder geval lijkt het me niet van erg veel zelfkennis getuigen als u denkt dat u beter bent als zwijnen.
Nu lees ik het ook zo: "Geeft het heilige de honden niet", Dat is een aangrijpend woord. Maar het is wel Gods woord. Hier wordt bedoeld, naar ik meen, hetzelfde als wat bedoeld wordt parels voor de zwijnen werpen.
Ik weet een beetje hoe hier op dit forum doorgaans wordt gereageerd, wat de ligging van de meerderheid is, die de kleine minderheid maar met moeite verdraagt, vandaar dat ik tot de uitspraak kwam. Ik bedoel niemands kwaad, maar zou wel willen verhoeden dat er mee gespot wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door -DIA- »

MoesTuin schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Maar hij neemt in de Naam van Zijn grote Zender wel alle gronden in de mens weg.
Dat is precies wat Ds van Boven moet doen!
Ik heb de preek niet gehoord, maar ik neem ook aan dat hij het evangelie van Jezus Christus en Dien gekruisigd heeft verkondigd. Het is noodzakelijk dat de mens van zijn voetstuk valt, maar er is ook, door genade, redding door Zijn verzoenend bloed. Als beide gepreekt worden, zal ik niet zo gauw een dominee van de kansel sleuren.



Vraagje: komt het in de Bijbel ook voor dat mensen door God bevestigd worden dat de overledene in de hemel is?
Eens met Isala
Daarbij opmerkend, niemand heeft hier opgemerkt dat ds v Boven van de kansel gesleurd moet worden dus dat doet er niet veel toe die opmerking.
er wordt juist interesse getoond in de prediking.

Ik lees met interesse mee nav de vraag van Isala.
Ik doelde op de scherpe separerende prediking, daarvan weet ik uit ervaring dat er niet zo veel
liefhebbers van zijn. Sterker nog, van nature zal niemand deze prediking begeren.
Het stoot de mens immers van al zijn vromigheden af en als onze ogen er voor open mogen
gaan zien we de diepte van onze verlorenheid. De natuurlijke godsdienstige mens wil niet
van zijn godsdienst afvallen, maar handhaven. Dat dit zijn ongeluk is ziet hij niet.
Deze leer verwekt bij de natuurlijke mens altijd weerstand. Want het gaat dwars tegen de
mens is, maar wel naar Gods Woord.
Ik heb wel eens gehoord, en ken ze ook nog van nabij, mensen die God te sterk werd, en door
de ontdekkende prediking zo werden geraakt dat ze wel met een pistool de predikers van de
kansel hadden willen schieten. Misschien is dit te persoonlijk gezegd, daar mensen uit onze
woonplaats wellicht weten wie, maar dit is, dacht ik toch geen uitzondering?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik heb wel eens gehoord, en ken ze ook nog van nabij, mensen die God te sterk werd, en door
de ontdekkende prediking zo werden geraakt dat ze wel met een pistool de predikers van de
kansel hadden willen schieten. Misschien is dit te persoonlijk gezegd, daar mensen uit onze
woonplaats wellicht weten wie, maar dit is, dacht ik toch geen uitzondering?
Waarom toch altijd dat sensationele, dat spectaculaire gezocht?
Mensen worden ook op heel andere manieren tot God getrokken, rustig, geleidelijk. Lees er de Redelijke Godsdienst maar op na.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door MoesTuin »

-DIA- schreef:
MoesTuin schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Maar hij neemt in de Naam van Zijn grote Zender wel alle gronden in de mens weg.
Dat is precies wat Ds van Boven moet doen!
Ik heb de preek niet gehoord, maar ik neem ook aan dat hij het evangelie van Jezus Christus en Dien gekruisigd heeft verkondigd. Het is noodzakelijk dat de mens van zijn voetstuk valt, maar er is ook, door genade, redding door Zijn verzoenend bloed. Als beide gepreekt worden, zal ik niet zo gauw een dominee van de kansel sleuren.



Vraagje: komt het in de Bijbel ook voor dat mensen door God bevestigd worden dat de overledene in de hemel is?
Eens met Isala
Daarbij opmerkend, niemand heeft hier opgemerkt dat ds v Boven van de kansel gesleurd moet worden dus dat doet er niet veel toe die opmerking.
er wordt juist interesse getoond in de prediking.

Ik lees met interesse mee nav de vraag van Isala.

Ik heb wel eens gehoord, en ken ze ook nog van nabij, mensen die God te sterk werd, en door
de ontdekkende prediking zo werden geraakt dat ze wel met een pistool de predikers van de
kansel hadden willen schieten. Misschien is dit te persoonlijk gezegd, daar mensen uit onze
woonplaats wellicht weten wie, maar dit is, dacht ik toch geen uitzondering?
Toch wel een vrij bizarre uitspraak in dit topic met als titel (lees het nog maar eens)
Hopenlijk zijn dat geen mensen uit eigen kerkelijke kring.
Heftig!
Maar ten diepste hoop ik dat het een van horen en opgeklopt mond op mond verhaal is.

Ontopic maar weer....

Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?
Ik werd er door een forumlid op attent gemaakt, dat de psalm die ik plaatste elders gisteren, in deze topic niet zou misstaan

Psalm 43 vers 4

Dan ga ik op tot Gods altaren,
Tot God, mijn God, de bron van vreugd;
Dan zal ik, juichend, stem en snaren
Ten roem van Zijne goedheid paren,
Die, na kortstondig ongeneugt
Mij eindeloos verheugt.


Dat is echt geloofstaal. Het geloof ziet God… in het verleden. Het grijpt naar God… in het heden. En daarmee komt er uitzicht naar de toekomst. Hij zal ingrijpen. Hij zal redden. Christus bleef immers niet aan het kruis! Hij stond op. En met Hem gaat er een nieuwe wereld open. Er is wel een voorwaarde, dat je met alles wat in je is gelooft in de Heere Jezus, Niemand komt tot de Vader, dan door Mij zegt de Heere Jezus. De Levende zegt ook tegen ons: "Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen - anders zou Ik het u gezegd hebben - want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben" (Johannes 14)

Wat een troost, wat een hoopvolle toekomst voor een ieder die dit gelooft, mag hier op vertrouwen in waar geloof.
Het oordeel is aan de Heere God
Mensen kijken veelal alleen naar de buitenkant, er wordt veel gekletst onderling en beoordeelt, veroordeelt, ook in Christelijke kring
De Heere God ziet heel persoonlijk het hart aan.

Johannes 11 vanaf vers 20 is het antwoord te lezen op de vraag van Hendrien, de topic vraag (de opwekking van Lazarus)

20 Toen nu Marta hoorde, dat Jezus kwam, ging zij Hem tegemoet, doch Maria bleef in huis zitten.
21 Marta dan zeide tot Jezus: Here, indien Gij hier geweest waart, zou mijn broeder niet gestorven zijn.
22 Ook nu weet ik, dat God U geven zal al wat Gij van God begeert.
23 Jezus zeide tot haar: Uw broeder zal opstaan.
24 Marta zeide tot Hem: Ik weet, dat hij zal opstaan bij de opstanding ten jongsten dage.
25 Jezus zeide tot haar: Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven,
26 en een ieder, die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven; gelooft gij dat?
27 Zij zeide tot Hem: Ja, Here, ik heb geloofd, dat Gij zijt de Christus, de Zoon van God, die in de wereld komen zou.
28 En na deze woorden ging zij heen en riep haar zuster Maria in stilte en zeide: Daar is de Meester en Hij roept u.


Verderop in dit gedeelte lezen we over Maria en over de Heere Jezus
Het is een ontroerend gedeelte

33 Toen Jezus haar dan zag wenen en ook de Joden, die met haar medegekomen waren, zag wenen, werd Hij verbolgen in de geest en diep ontroerd,
34 en Hij zeide: Waar hebt gij hem gelegd? Zij zeiden tot Hem: Here, kom en zie.
35 Jezus weende.
36 De Joden dan zeiden: Zie, hoe lief Hij hem had!
37 Maar sommigen van hen zeiden: Had Hij, die de ogen van de blinde heeft geopend, niet kunnen maken, dat ook deze niet stierf?


vers 37 schrik je toch weer van reakties van de mensen.... Wat een tegenstand heeft de Heere Jezus ook gehad hier op aarde.

vers 33 en 35. Jezus weende, diep ontroerd. Mensen wat een Liefdevolle Vader in de Hemel hebben we toch! een Groot Rechtvaardig en oneindig Genadige God!

Psalm 105 vers 3 en 5

3 Hij is een God van liefde en genade,
barmhartigheid en goedheid zijn de daden
van Hem die niet voor altijd met ons twist,
die ons niet doet naar alles wat wij deden,
ons niet naar onze ongerechtigheden
vergeldt, maar onze schuld heeft uitgewist.

4 Zo hoog en wijd de hemel staat gerezen
boven de aarde, is voor wie Hem vrezen
zijn liefde en zijn goedertierenheid.
Zo ver verwijderd 't westen is van 't oosten,
zo ver doet Hij van hen die Hij wil troosten
de zonden weg, ja Hij heeft ons bevrijd.

5 Zoals een vader liefdevol zijn armen
slaat om zijn kind, omringt ons met erbarmen
God onze Vader, want wij zijn van Hem.
Hij die ons zelf uit aarde heeft genomen,
Hij weet, dat wij, uit stof aan 't licht gekomen,
slechts leven op de adem van zijn stem.


Ja zelfs de Moordenaar aan het kruis
letterlijk dicht bij de Heere Jezus, in de laatste uren van zijn leven

Lukas 23

39 Eén der gehangen misdadigers lasterde Hem: Zijt Gij niet de Christus? Red Uzelf en ons!
40 Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt?
41 En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42 En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt.
43 En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn.


Een Hoopvolle Toekomst.....
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Ik merk goed hoe de ligging van de meerderheid van dit forum ligt.

Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Ik denk dat het wel meevalt hoor.
In een ander topic was ik het van harte met je eens, over randverschillen en bijzaken.
Voor jou misschien een verassing, maar ik hoor ds van Boven graag, en als er preken op het WWW van hem zouden staan zou naar mijn verwachting iedereen van dit forum graag naar hem luisteren, de kern zal iedereen het mee eens zijn.
Het is een eenvoudige rustige man, die boeiend kan prediken, ernstig, maar ook vol liefde.
Al ben ik het niet in alles met hem eens, zoals zijn standpunten over de HSV en meerdere accentverschillen, maar dat maakt niets uit lijkt mij.
Zoals jijzelf in een ander topic zei:
DIA schreef:Was er dan een onoverkomelijk verschil tussen beide predikers?
Stonden ze dan niet met beide voeten op hetzelfde Fundament?
Dat is de kern. Geen bijkomstigheden, dat geeft ruimte voor draaiingen.
Recht aan, recht toe. De Weg, die God houd met Zijn volk, die is in wezen
voor allen dezelfde.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
sirdanilot schreef:
-DIA- schreef:
Floppy schreef:Maar, ik neem aan DIA, dat ds. van Boven het niet over dit onderwerp gesproken heeft?
Dat maakt niet uit, hij heeft wel dezelfde verachte leer.
Als het hierover zou zijn gegaan kunnen we weten hoe hij erover zou spreken.
Vertel het eens dan?
Als men de hier de preek die wij gisteravond in Rijssen hoorden, van ds. van Boven
hoorde, dan zouden velen hem wel van de kansel willen afsleuren.
Maar het scheelt... dat hij de letters ds. voor zijn naam heeft, en daar lijkt men
nog een weinig voor te staan....
Linkje? Ik zou het graag beluisteren.
Enerzijds jammer dat men via internet deze prediking niet kan horen, anderzijds moet
men ook beducht zijn voor parels te werpen voor de zwijnen en voor spot die het
wellicht zou kunnen oproepen.
Dus wij zijn zwijnen? :bobo Het evangelie is toch voor iedereen, ook voor 'zwijnen'? Of steek je nu je lamp onder de korenmaat door dit verborgen te houden?

Ik zou ze ook graag via PB ontvangen overigens. Maar ik zie geen reden om een preek, waar het Evangelie in gebracht wordt, verborgen te houden voor de wereld. Lijkt mij zelfs uitermate on-Bijbels om dat te doen.
Enkele zaken vallen me wel op. Dat u zegt: "Zijn wij dan ook zwijnen" tekent naar ik geloof wel iets.
Als het recht ligt zullen we ons toch allen wel als zwijnen hebben leren kennen. Het deed me denken aan
de vraag die de Farizeeën en Schriftgeleerden aan Jezus vroegen: "Zijn wij dan ook blind?" Ze hadden niet
door dat ze hiermee juist te kennen gaven dat ze hun blindheid niet kenden.
Voor zover ik weet staan er geen preken van ds. van Boven op internet. Het is vrij normaal, en ook wel bekend dacht ik, dat deze predikanten het wereldwijde web mijden.
In ieder geval lijkt het me niet van erg veel zelfkennis getuigen als u denkt dat u beter bent als zwijnen.
Nu lees ik het ook zo: "Geeft het heilige de honden niet", Dat is een aangrijpend woord. Maar het is wel Gods woord. Hier wordt bedoeld, naar ik meen, hetzelfde als wat bedoeld wordt parels voor de zwijnen werpen.
Ik weet een beetje hoe hier op dit forum doorgaans wordt gereageerd, wat de ligging van de meerderheid is, die de kleine minderheid maar met moeite verdraagt, vandaar dat ik tot de uitspraak kwam. Ik bedoel niemands kwaad, maar zou wel willen verhoeden dat er mee gespot wordt.
Dia, je stelt dat je geen parels voor de zwijnen mag werpen en daarom de preek van ds Van Boven niet voor ons beschikbaar moet zijn. Je vult aan met de opmerking dat je het heilige niet aan de honden moet geven. Uit die twee opmerkingen trek ik de conclusie dat jij niet tot die twee categorieën behoort. Dat kan alleen maar betekenen dat je in Christus geheiligd bent. Volgens mij bereik je meer door daar eens wat over te vertellen dat steeds iedereen te veroordelen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Maakt God echt bekend of een overledene in de hemel is?

Bericht door SecorDabar »

Er kan veel gesproken en geschreven worden over het krijgen van waarheden. En het is terecht als men erop wijst dat men met het krijgen van waarheden voorzichtig moet zijn. Men weet over het algemeen ook nog wel heel goed dat er voorkomende waarheden zijn en waarheden die door de Heere Zelf in ons hart gebracht worden. Het is terecht als men op dit onderscheid wijst. Maar hoe zullen we nu weten dat de Heere Zelf ons een belofte heeft geschonken ? Dat kunnen we weten omdat de Heere in de belofte die Hij schenkt altijd Zelf meekomt. Dan , ontmoeten we de Belover Zelf dus in de belofte.

Nu zijn er natuurlijk ook onderwijzende waarheden. Zulke onderwijzende waarheden worden ons onder de aandacht gebracht als wij in bepaalde omstandigheden verkeren waarin wij de weg niet weten. Het kan natuurlijk ook zijn dat de Heere ons een waarheid geeft in betrekking tot een ander, ook wel wat de eeuwige staat van zijn of haar ziel betreft, als de dood een einde aan het leven heeft gemaakt. Ik moet wel voorzichtigheidshalve in dit verband opmerken, dat het vlees er ook wel gauw tussen kan kruipen, zeker als het een kind van ons betreft. Ook zijn we veelal met medelijden vervuld, als een jong kind sterft of als iemand door een vreselijk ongeluk ineens door de dood uit leven wordt weggerukt.

In oppervlakkig godsdienstige kringen heeft altijd veel waarheden tot zijn beschikking, die men zomaar uit de Bijbel heeft te lichten. Dus dan wil men nog niet eens spreken over een waarheid waarbij men door de Heere is bepaald geworden. De laatste tijd moet ik nog weleens denken als ik zo al de overlijdensberichten lees, dat de krant op deze wijze ook een goed middel is geworden om de Bijbelkennis te bevorderen. Men kan door als die verschillende teksten die men steeds onder het oog krijgt, zomaar speelsgewijze als het ware heel wat Bijbelkennis opdoen.

Maar afgezien daarvan, doen de gevallen zich gedurig voor dat er personen zijn die bij het overlijden van iemand, in het bijzonder wél als het een kind betreft, bij de een of andere tekst bepaald zijn, die hun dan geloof heeft gegeven dat de overledene in de eeuwige gelukzaligheid is opgenomen. Daartegenover doen de gevallen zich ook voor, waarin het duidelijk blijkt dat men nog niet zoveel naastenliefde heeft, vooral niet als het iemand geldt van wie men niet zoveel vriendschap heeft ondervonden. De wet eist dat we onze naasten lief zullen moeten hebben als onszelf. Onder die naasten vallen ook de vijanden, zoals de Heere Jezus ons in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan heeft doen weten. Voor een vijand krijgt men echter niet zo gauw een tekst dat die persoon goed weg is, zoals wij dat dan uitdrukken. Het is zelfs wel zo, dat men dan een tekst bij zich krijgt waaruit men voor zichzelf tot de wetenschap schijnt te zijn gekomen dat die persoon niet goed aangeland is.

Verder moeten we er altijd bang voor zijn, om in te willen dringen in hetgeen voor ons verborgen is. Het kon weleens zijn dat de Heere een antwoord gaf, zoals wij wel hebben vernomen van mensen die zo graag wilden weten waar een overleden bloedverwant(e) was aangeland, waar men niet op gerekend had en waardoor de ziel in bange beroering werd gebracht. Wat denkt u van een antwoord als: „Zijnde in de pijn" ? Ik heb wel gehoord dat men zo''n antwoord kreeg. Zelf heb ik dat niet meegemaakt en ik wil het in goed vertrouwen aannemen dat men zulk een antwoord heeft gekregen. Maar als ik dit door sommige kinderen Gods heb horen meedelen, dan heeft me dat wel voorzichtig doen zijn. Het zal altijd maar nodig zijn om aan de zijde Gods te mogen vallen. Dan valt ook de vleselijke liefde er tussenuit. De Heere doet geen onrecht en heeft de plaats bestemd voor elk mens waar hij eeuwig zal zijn. En bij de dood wordt de mens zijn eeuwige bestemming door de Heere Zelf aangewezen.

Wel kan de Heere ons werkzaamheden geven omtrent de eeuwige staat van een overledene, omdat Hij ons wil openbaren wat in het leven aangaande het werk Zijner genade, nog zo verborgen is gebleven, daar de overledene misschien een zeer bekrompen mens geweest, met veel twijfelingen en vrees vervuld omtrent de staat der ziel voor de eeuwigheid. Ik heb al heel wat mensen begraven, waaronder er toch ook wel zijn geweest van wie ik een goede gedachte mocht krijgen, als ik de begrafenis had te leiden. Het is me dan wel gebeurd dat ik een tekst bij me kreeg om over te spreken en dat de Heere die waarheid rijkelijk voor me ontsloot. Dus het is mogelijk, dat de Heere na het overlijden van iemand nog getuigenis geeft aan Zijn eigen werk dat in het hart verheerlijkt mocht zijn. Er gaan echt niet alleen verzekerde christenen naar de hemel. U weet wel dat ik wars ben van al die hoogdraverij die men soms juist het meeste kan vinden bij mensen die zeer gewichtig doen zonder zelf een kruimeltje genade te bezitten. De Heere beware me ervoor om één van de ware kleinen te ergeren. We weten wel wat die liefderijke Persoon des Middelaars heeft gezegd van degenen die dat doen. Ik hoop voor het oordeel bewaard te mogen blijven dat Hij over deze personen uitgesproken heeft. De Heere beware er ons voor om de dag der kleine dingen te verachten.

Anderzijds moeten we natuurlijk altijd voorzichtig zijn met allerlei subjectieve gevoelens. Ons medelijden met iemand kan ons ook weer tot een haastig en toch verkeerd oordeel brengen over iemands eeuwige staat, al is dit oordeel dan ook een oordeel ten goede. Maar we kunnen wel beter het goede van iemand willen geloven dan het kwade. Het laatste getuigt meest ook slechts van een bepaalde hardvochtigheid, ook wel gepaard gaande met liefde tot onszelf, omdat we meer met onszelf op hebben dan met de overledene, wat ook wel weer het gevolg ervan kan zijn dat de overledene ons misschien weleens wat gezegd heeft wat ons niet aanstond.



Uit: De Wachter Sions, 2 april 1987, Ds. F. Mallan
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie