2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Panny »

Op internet kun je hier best veel over lezen. Ik vraag me af of het serieus genomen moet worden of niet.

Want wat is er aan de hand:

In 2014/2015 hebben we 4 keer een totale maansverduistering, steeds een half jaar achter elkaar (Het gaat om het Joodse jaar 5775, wat ook een Sabbatsjaar is)
Een totale maansverduistering gebeurd natuurlijk wel vaker, en zelfs ook wel 4 totale maansverduisteringen achter elkaar.
Maar speciaal is dat elk van deze 4 totale maansverduisteringen vallen op Joodse feestdagen:

15 april 2014: Pascha – Pasen
8 oktober 2014: Sukkoth – Loofhuttenfeest
4 april 2015:Pascha – Pasen
28 september 2015: Sukkoth – Loofhuttenfeest

(En trouwens ook in dezelfde tijd zijn er 2 zonsverduisteringen die ook allebei vallen op een Joodse feestdag:
20 maart 2015: 1 Nisan, dit is de eerste dag van het Joodse "religieuze" jaar.
13 september 2015: 1 Tishri, Rosh Hashana, de eerste dag van het Joodse "kalender" jaar.)

Wat zou er dan zo bijzonder aan zijn?
De voorgaande 2 keer dat dit patroon gebeurde (4 achter elkaar een totale maansverduistering en ook allemaal op deze Joodse feestdagen) waren allebei erg belangrijke jaren voor de Joden en vervulling van profetieën (terugkeer van de Joden naar Israël en Jeruzalem):
1947-1948: Oprichting staat Israël, hierop volgde de onafhankelijkheidsoorlog.
1967-1968: Tijdens de Zesdaagse Oorlog (1967) veroverde Israël Oost-Jeruzalem de oude stad: Jeruzalem was weer helemaal in handen van de Joden!

(in het jaar 32/33 na Christus was er ook sprake van dit patroon, volgens verschillende verklaarders is Christus in het jaar 33 na Christus gekruisigd, op 3 april)

Sommige mensen verwachten dus in 2014/2015 weer belangrijke gebeurtenissen voor het land Israël.
Denk bijvoorbeeld de tempelberg waar nu nog een moskee staat, een oorlog met Iran... etc.
En sommige gaan hier nog veel verder mee.

In de Bijbel lees je op verschillende plaatsen over de maan die veranderd in bloed veranderd (of de zon of de maan zal verduistert worden).
Dit lees je dan in verband van profetieën of belangrijke gebeurtenissen. Vooral ook in verband met gebeurtenissen in de "eindtijd" (zoek maar eens op bijvoorbeeld statenvertaling.net)
En opvallend is dat bij een totale maansverduistering de maan rood kleurt:
Afbeelding

Dus zal dit iets te zeggen kunnen hebben?
Ik weet niet wat ik hiermee moet.
Aan de ene kant zie je in de Bijbel dat de hemellichamen vaker gebruikt worden als tekenen (of waarschuwing) zijn voor belangrijke gebeurtenissen.
Voor de Joden is de maan ook erg belangrijk: De Joodse maanden beginnen met nieuwe maan en veel feestdagen worden aan de hand van de maan bepaald.
Ook moeten we letten op de tekenen.

Hoe denken jullie hierover?
Laatst gewijzigd door Panny op 05 nov 2013, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Curatorium »

'Toeval bestaat niet'
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door refo »

Alleen de vierde is in Israel zichtbaar. Dus ik weet niet of je er zoveel waarde aan moet hechten.
Als de feesten beginnen bij volle maan is het niet zo 'toevallig' dat een eclips op zo'n feest valt. Dat kan namelijk alleen bij volle maan.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Panny »

Ik weet niet of het een voorwaarde zou moeten zijn dat ze allemaal in Israël zichtbaar moeten zijn.

Zou dan inderdaad "toevallig" zijn dat precies hetzelfde ook het geval was in 1947/1948 en 1967/1968.

In ieder geval ben ik altijd erg voorzichtig met gegoochel van getallen enzo...
Gebruikersavatar
Loïs
Berichten: 36
Lid geworden op: 05 nov 2013, 20:04

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Loïs »

Ik hoop dat we met recht kunnen zeggen dat het een bijzondere tijd wordt.. maar dan in de zin dat het de tijd mag zijn van de bekering van het Joodse volk.

Verder denk ik dat we inderdaad heel voorzichtig moeten zijn met onze uitspraken en het goochelen van getallen, feit is wel dat deze tekenen bijzonder zijn.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Julian Brasser »

De kans is inderdaad groot dat we aan de vooravond staan van bijzondere jaren:

Op 23 september 2017 is er een heel bijzonder teken te zien aan de hemel. Het is bijzonder want het staat in Openbaring 12 vers 1 en 2:
" 1 En er werd een groot teken gezien in den hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren;
2 En zij was zwanger, en riep, barensnood hebbende, en zijnde in pijn om te baren. " Klik op onderstaande links voor de plaatjes:
https://drive.google.com/file/d/0BzuTxP ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BzuTxP ... sp=sharing
Als je het boek Openbaring leest als een chronologisch boek, dan is dit het midden van de 70ste jaarweek, die uiteraard 7 jaar duurt, want het is een jaarweek. Als je niet bekend bent met de 70ste jaarweek van daniel, zoek dan op google: "70ste jaarweek van daniël", dan krijg je er meer informatie over. Het komt er in het kort op neer dat de zevenstigste jaarweek van Daniël zeven jaren van Gods toorn inhouden, die beschreven staan in het boek openbaring. Voor het begin van die zeventigste jaarweek moeten we drie en een half jaar terug, en dan komen we uit op 23 maart 2014.

Degenen die een lijdzaam en/of volhardend geloof hebben in Jezus Christus, zullen vóór die datum worden opgenomen:
Openbaring 3:10: "10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid (Grieks: standvastigheid/geduldigheid/lijdzaamheid) bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen."
Lukas 17:29-30: " 29 Maar op den dag, op welken Lot van Sódom uitging, regende het vuur en sulfer van den hemel, en verdierf ze allen.
30 Even alzo zal het zijn in den dag, op welken de Zoon des mensen geopenbaard zal worden. "
1 Thessalonicenzen 4:16-17: " 16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen. "
1 Thessalonicenzen 5:9: "9 Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid, door onzen Heere Jezus Christus; "
Openbaring 4:1: "1 Na dezen zag ik, en ziet, een deur was geopend in den hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, als van een bazuin, met mij sprekende, zeide: Kom hier op, en Ik zal u tonen, hetgeen na dezen geschieden moet. "

Vele mensen hadden verwacht dat dat ging gebeuren op Rosh hashana (joods feest, feest van de Trompetten) 2013, omdat dat het volgende herfstfeest is dat moet worden vervuld:
Jezus Christus riep uit ” Het is volbracht” op het ogenblik dat de Hoge priester in het heilige der Heilige uitriep: “Het is volbracht”.
Hij stond op op het ogenblik dat de hogepriester op het Eerstelingen feest de eerstelinge garve voor God bewoog (bij zonsopgang van de eerste dag na de sabbat).
Hij stortte Zijn Heilige Geest uit op het ogenblik dat het “Pinksterfeest” begon.
Het zou voor ons even waardevol zijn geweest wanneer Hij op een ander ogenblik van het jaar zou gestorven zijn; maar Hij verkoos in alles de schrift te vervullen.
Zo dachten veel mensen dat ook de opname beginnen zal met Rosh Hashannah of de dag van de bazuinen 2013.

Echter, die verwachting kwam niet uit. Volgens mij zien ze één klein ding over het hoofd, en dat is dat er in de Bijbel wordt gesproken over dat Jezus Christus zijn komst uitstelt:
" 45 Wie is dan de getrouwe en voorzichtige dienstknecht, denwelken zijn heer over zijn dienstboden gesteld heeft, om hunlieder hun voedsel te geven ter rechter tijd?
46 Zalig is die dienstknecht, welken zijn heer, komende, zal vinden alzo doende.
47 Voorwaar, Ik zeg u, dat hij hem zal zetten over al zijn goederen.
48 Maar zo die kwade dienstknecht in zijn hart zou zeggen: Mijn heer vertoeft te komen;
49 En zou beginnen zijn mededienstknechten te slaan, en te eten en te drinken met de dronkaards;
50 Zo zal de heer van dezen dienstknecht komen ten dage, in welken hij hem niet verwacht, en ter ure, die hij niet weet;
51 En zal hem afscheiden, en zijn deel zetten met de geveinsden; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
1 Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
2 En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen.
3 Die dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich.
4 Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen.
5 Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig, en vielen in slaap. "
(Mattheüs 24 vers 45 t/m 25 vers 5)
Jezus Christus stelt zijn komst dus uit!

Waarom zou Jezus spreken over maagden die olielampen meenemen?
Ik denk zelf omdat Hij komt ergens tijdens het acht dagen durende feest van de lichtjes, Chanoeka!
Er wordt dan gevierd dat het enigste kruikje kosjere olie dat voorradig was om de menora te branden tijdens de reiniging van de Tempel, niet leeg raakte voordat nieuwe zuivere olie was toebereid, maar dat hij genoeg olie schonk om de menora gedurende acht dagen - de tijd die nodig was om nieuwe olie te krijgen - brandend te houden.

En: alsof het nog niet bijzonder genoeg is, tijdens het feest (27 november - 5 december 2013) is de komeet ISON te zien. Dat kan engels zijn voor "IK ZOON". De boodschap zou dus kunnen zijn tijdens chanoeka: "Ik, De Zoon, kom eraan!".

Volgens de rabbijnse jaartelling begint op 1 april 2014 voor God de zevende dag, gezien het feit dat duizend jaar, één dag voor God is. Zie torahcalendar.com

Nog een opmerkelijk iets wat erop zou kunnen wijzen dat de opname plaatsvindt tijdens Chanoeka, het feest van de vernieuwing des tempels:
Toen Jezus tijdens Chanoeka wandelde in de tempel, leek Hij het ook te hebben over de opname:
“22 En het was het feest der vernieuwing des tempels te Jeruzalem; en het was winter.
23 En Jezus wandelde in den tempel, in het voorhof van Sálomo.
24 De Joden dan omringden Hem, en zeiden tot Hem: Hoe lang houdt Gij onze ziel op? Indien Gij de Christus zijt, zeg het ons vrijuit.
25 Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd, en gij gelooft het niet. De werken, die Ik doe in den Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij.
26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn schapen, gelijk Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken (Grieks: harpazo).
29 Mijn Vader, die ze Mij gegeven heeft, is meerder dan allen; en niemand kan ze rukken (Grieks: harpazo) uit de hand Mijns Vaders. (Johannes 10:22-29)”

In 1 Thessalonicenzen 4:16-17, dé verwijstekst naar de opname, staat hetzelfde griekse woord, harpazo:
“16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods nederdalen van den hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;
17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen (grieks: harpazo) worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.”
We zien hier dus twee dingen gebeuren die Chanoeka en de opname aan elkaar linken:
- Jezus lijkt tijdens Chanoeka (het feest van de vernieuwing van de tempel) in de tempel opname-gerelateerde dingen te zeggen.
- Hij neemt hierbij het woord: ‘harpazo’ (= opnemen) in de mond, die ook in dé verwijstekst van de opname wordt gebruikt: 1 Thessalonicenzen 4:16-17

Waarom gaan de dwaze maagden naar de kopers en verkopers (Mattheüs 25:10)? Misschien omdat het tijdens Chanoeka (in de VS) dé kopers-en-verkopers-dag van het jaar is! Zie: http://www.timeanddate.com/holidays/us/black-friday
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Mara »

Panny schreef:Ik weet niet of het een voorwaarde zou moeten zijn dat ze allemaal in Israël zichtbaar moeten zijn.

Zou dan inderdaad "toevallig" zijn dat precies hetzelfde ook het geval was in 1947/1948 en 1967/1968.

In ieder geval ben ik altijd erg voorzichtig met gegoochel van getallen enzo...
Dat kun je ook maar beter zijn. Want van die dag en die ure weet niemand.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Jongere »

Julian Brasser schreef:En: alsof het nog niet bijzonder genoeg is, tijdens het feest (27 november - 5 december 2013) is de komeet ISON te zien. Dat kan engels zijn voor "IK ZOON". De boodschap zou dus kunnen zijn tijdens chanoeka: "Ik, De Zoon, kom eraan!".
Tsja.

Dit soort gepuzzel staat mij bijzonder tegen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door freek »

Jongere schreef:
Julian Brasser schreef:En: alsof het nog niet bijzonder genoeg is, tijdens het feest (27 november - 5 december 2013) is de komeet ISON te zien. Dat kan engels zijn voor "IK ZOON". De boodschap zou dus kunnen zijn tijdens chanoeka: "Ik, De Zoon, kom eraan!".
Tsja.

Dit soort gepuzzel staat mij bijzonder tegen.
Nou, zeg dat :bobo
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door freek »

Julian Brasser schreef:Volgens de rabbijnse jaartelling begint op 1 april 2014 voor God de zevende dag, gezien het feit dat duizend jaar, één dag voor God is. Zie torahcalendar.com
Alleen zo'n opmerking al toont aan dat de eindtijdtheorieën er weinig van begrepen hebben. Als gesteld wordt dat voor God duizend jaren zijn als één dag en vice versa, wil God daarmee duidelijk maken dat Gods tijdrekening volstrekt anders is dan de onze. Dat je er dus níet mee kunt rekenen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Mister »

Het aangehaalde voorbeeld zou ons in deze al tot nadenken moeten stemmen, in meerdere opzichten.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Julian Brasser »

Door onderstaande gebeurtenis heb ik een vermoeden dat de duivel ook weet dat we in de jaren leven dat de joodse feesten zullen worden vervuld, en dat hij daarom de viering van de joodse feesten een maand eerder laat gebeuren:

In het voorjaar van 2012 begonnen de joden hun Bijbelse jaar een maand eerder. Elk jaar verwacht God dat de Hebreeuwse mensen wachten tot de gerst rijp genoeg was om het nieuwe Bijbelse jaar te starten, zodat ze de eerstelingen van de gersteoogst naar God kunnen brengen op het Feest van de Eerstelingen gedurende de eerste maand van het Bijbelse jaar. Als de gerst niet nog niet rijp genoeg was, moesten ze één maand méér wachten, een dertiende maand toevoegende aan hun jaar. Maar vandaag volgen de Joodse mensen dit niet op en ze hebben een kalender die niet afhankelijk is van wanneer de gersteoogst rijp is.

God heeft Zijn eigen kalender, en Zijn kalender begint een maand later dan wanneer de Hebreeuwse kalender begint. De gerst was niet rijp in het land van Israël in eind maart 2012, dus het correcte begin van dit jaar op Gods kalender was eind April.

Denk dus niet als de viering van Chanoeka (29 november t/m 6 december) voorbij is: zie je wel, er vindt geen opname plaats. Als het binnenkort plaatsvindt, dan vindt het plaats een maand later, ergens tussen 26 december 2013 en 4 januari 2014.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door Mister »

Julian Brasser schreef:Door onderstaande gebeurtenis heb ik een vermoeden dat de duivel ook weet dat we in de jaren leven dat de joodse feesten zullen worden vervuld, en dat hij daarom de viering van de joodse feesten een maand eerder laat gebeuren:

In het voorjaar van 2012 begonnen de joden hun Bijbelse jaar een maand eerder. Elk jaar verwacht God dat de Hebreeuwse mensen wachten tot de gerst rijp genoeg was om het nieuwe Bijbelse jaar te starten, zodat ze de eerstelingen van de gersteoogst naar God kunnen brengen op het Feest van de Eerstelingen gedurende de eerste maand van het Bijbelse jaar. Als de gerst niet nog niet rijp genoeg was, moesten ze één maand méér wachten, een dertiende maand toevoegende aan hun jaar. Maar vandaag volgen de Joodse mensen dit niet op en ze hebben een kalender die niet afhankelijk is van wanneer de gersteoogst rijp is.

God heeft Zijn eigen kalender, en Zijn kalender begint een maand later dan wanneer de Hebreeuwse kalender begint. De gerst was niet rijp in het land van Israël in eind maart 2012, dus het correcte begin van dit jaar op Gods kalender was eind April.

Denk dus niet als de viering van Chanoeka (29 november t/m 6 december) voorbij is: zie je wel, er vindt geen opname plaats. Als het binnenkort plaatsvindt, dan vindt het plaats een maand later, ergens tussen 26 december 2013 en 4 januari 2014.
God heeft Zijn eigen kalender en Zijn kalender kennen wij niet.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:
Julian Brasser schreef:Door onderstaande gebeurtenis heb ik een vermoeden dat de duivel ook weet dat we in de jaren leven dat de joodse feesten zullen worden vervuld, en dat hij daarom de viering van de joodse feesten een maand eerder laat gebeuren:

In het voorjaar van 2012 begonnen de joden hun Bijbelse jaar een maand eerder. Elk jaar verwacht God dat de Hebreeuwse mensen wachten tot de gerst rijp genoeg was om het nieuwe Bijbelse jaar te starten, zodat ze de eerstelingen van de gersteoogst naar God kunnen brengen op het Feest van de Eerstelingen gedurende de eerste maand van het Bijbelse jaar. Als de gerst niet nog niet rijp genoeg was, moesten ze één maand méér wachten, een dertiende maand toevoegende aan hun jaar. Maar vandaag volgen de Joodse mensen dit niet op en ze hebben een kalender die niet afhankelijk is van wanneer de gersteoogst rijp is.

God heeft Zijn eigen kalender, en Zijn kalender begint een maand later dan wanneer de Hebreeuwse kalender begint. De gerst was niet rijp in het land van Israël in eind maart 2012, dus het correcte begin van dit jaar op Gods kalender was eind April.

Denk dus niet als de viering van Chanoeka (29 november t/m 6 december) voorbij is: zie je wel, er vindt geen opname plaats. Als het binnenkort plaatsvindt, dan vindt het plaats een maand later, ergens tussen 26 december 2013 en 4 januari 2014.
God heeft Zijn eigen kalender en Zijn kalender kennen wij niet.
Zo is dat! Desondanks zou het heerlijk zijn als het al zo dichtbij zou zijn!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 2014/2015, een bijzonder jaar (voor de Joden)?

Bericht door refo »

Julian Brasser schreef:Door onderstaande gebeurtenis heb ik een vermoeden dat de duivel ook weet dat we in de jaren leven dat de joodse feesten zullen worden vervuld, en dat hij daarom de viering van de joodse feesten een maand eerder laat gebeuren:

In het voorjaar van 2012 begonnen de joden hun Bijbelse jaar een maand eerder. Elk jaar verwacht God dat de Hebreeuwse mensen wachten tot de gerst rijp genoeg was om het nieuwe Bijbelse jaar te starten, zodat ze de eerstelingen van de gersteoogst naar God kunnen brengen op het Feest van de Eerstelingen gedurende de eerste maand van het Bijbelse jaar. Als de gerst niet nog niet rijp genoeg was, moesten ze één maand méér wachten, een dertiende maand toevoegende aan hun jaar. Maar vandaag volgen de Joodse mensen dit niet op en ze hebben een kalender die niet afhankelijk is van wanneer de gersteoogst rijp is.

God heeft Zijn eigen kalender, en Zijn kalender begint een maand later dan wanneer de Hebreeuwse kalender begint. De gerst was niet rijp in het land van Israël in eind maart 2012, dus het correcte begin van dit jaar op Gods kalender was eind April.

Denk dus niet als de viering van Chanoeka (29 november t/m 6 december) voorbij is: zie je wel, er vindt geen opname plaats. Als het binnenkort plaatsvindt, dan vindt het plaats een maand later, ergens tussen 26 december 2013 en 4 januari 2014.
En in 2013? Als de gerst dan wel voor 1 april rijp is hadden ze dan een jaar van 11 maanden. Toch?
Plaats reactie