De Apocriefe bijbelboeken

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Tot doden bidden lijkt mij duidelijk dat dit verkeerd is.
Contact met gestorvenen is echter niet algemeen verworpen. Contact in de zin van gemeenschap. Zie bv Mientje Vrijdag.
Deze laster mag ZEKER niet onweersproken worden!
Zoek het maar na, dit is iet totaal anders.
Wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis, het leven met dood?

Hier had toch een moderator moeten ingrijpen? Dit puur laster
en maakt van de werken des Geestes werken van satan!

Er iets tegenin brengen (zo leert de ervaring) heeft geen zin.
Wij gaan toch onze eigen gang.
Laat dit dan nog één keer tot een getuigenis zijn.
Ik snap niet dat je dit als laster ziet, want in dit topic http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 91#p663491 heb je het nog verdedigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door emigrant »

De GBS zou de apocriefen ook moeten uitgeven. Hoort bij de Ravensteijn editie die ze daar zo hoog achten.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Isala »

Afgelopen donderdag stond er een meditatie in het RD waar Luther een tekst uit Jezus Sirach aanhaalde:

http://www.refdag.nl/kerkplein/meditati ... d_1_947558
Hora est!
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Salomo »

Johann Gottfried Walther schreef:In de synode van 1618-19 was er discussie om ze wel of niet op te nemen, in de Statenvertaling, de boeken zijn wel opgenomen met een waarschuwing.
Opvallend is dat de Roomsen de apocriefe boeken als canoniek zien, en onder andere de leer van het vagevuur, en het bidden voor doden ook.

Er staan vreemde zaken in de Apocriefe bijbelboeken, maar ook wel mooie dingen zoals
Het gebed van Manasse:

1 Here, almachtige God, gij God onzer vaderen van Abraham, Izaäk, en Jakob, en van hun zaad.
2 Die de hemel en de aarde gemaakt hebt met al hun sieraad.
3 Die de zee verzegeld hebt met uw gebiedend woord, en de afgrond besloten en verzegeld hebt door uw schrikkelijke en heerlijke naam.
4 Voor welke alle dingen schrikken, en sidderen voor uw machtig aangezicht.
5 Want de majesteit uwer heerlijkheid is onverdragelijk, en het dreigen van uw toorn tegen de zonde is onduldbaar.
6 Maar de barmhartigheid uwer beloften is onmetelijk, en ondoorgrondelijk; want gij, Here, zijt de Allerhoogste, gij zijt lankmoedig, van grote goedheid, en zeer genadig, en het berouwt u over de kinderen der mensen.
7 Gij, Here, die naar de grootte uwer goedheid hebt beloofd, dat het u berouwen zal, en dat gij vergeven zult degenen die tegen u hebben gezondigd, en door de menigte van uw ontfermingen, naar uw besluit, geeft gij de zondaren boetvaardigheid tot zaligheid.
8 Gij, Here, die een God zijt der rechtvaardigen, hebt de boetvaardigheid niet opgelegd aan de rechtvaardige Abraham, Izaäk en Jakob, welke tegen u niet hebben gezondigd; maar gij hebt mij boetvaardigheid opgelegd, die een zondaar ben.
9 Want mijn zonden zijn niet meer dan het zand aan de zee; mijn ongerechtigheden, Here, zijn zeer vele; mijn ongerechtigheden zijn zeer vele; en ik ben niet waardig dat ik de hoge hemel met mijn ogen aanzie, vanwege de menigte mijner overtredingen.
10 Ik ben gekromd in zware ijzeren banden, en ik kan mijn hoofd niet opheffen, en heb geen rust, omdat ik uw toorn verwekt, en kwaad voor uw ogen gedaan heb; dewijl ik uw wil niet heb gedaan, en uw geboden niet heb gehouden, maar heb gruwelen opgericht, en vele ergernissen begaan.
11 Nu buig ik dan de knieën mijns harten, en bid u om genade; ik heb gezondigd, Here, ik heb gezondigd, en beken mijn misdaden.
12 Daarom bid en smeek ik u, vergeef het mij, Here, vergeef het mij, en verderf mij niet in mijn zonden, en toorn niet eeuwig over mij, en behoud het kwade niet tegen mij, en verdoem mij niet in de onderste delen der aarde, want gij zijt God, een God der boetvaardigen.
13 Maar bewijs mij al uw goedheid, en behoud mij onwaardige, naar uw grote barmhartigheid.
14 En ik zal u loven al de dagen mijns levens, want u looft ook al de kracht der hemelen, en u komt toe de heerlijkheid in alle eeuwigheid.
Bekend is ook dat Bunyan erg vertroost is geweest door een tekst uit de Apocriefe boeken. Niet dat het daarom canonieke bijbelboeken zouden zijn, zeker niet, maar niet alles wat erin staat is rijp voor de vuilbak.
Wat ik alleen niet snap is het 8e vers van het gebed. Abraham, Izaäk en Jakob hebben toch gewoon gezondigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door samanthi »

Salomon schreef wat ik alleen niet snap is het 8e vers van het gebed. Abraham, Izaäk en Jakob hebben toch gewoon gezondigd.
Ik denk dat je dat ik het geheel moet zien, ze hebben niet gezondigd zoals ik, net als:
Johannes 9

3 Jezus antwoordde: Noch deze heeft gezondigd, noch zijn ouders, maar dit is geschied, opdat de werken Gods in hem zouden geopenbaard worden.

Deze ouders en de blindgeborene deden evenzo ook zonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De Apocriefe bijbelboeken

Bericht door Bertiel »

Ik heb recent al de apocriefen gelezen en snap wel waarom ze apocrief zijn.
Ik ben blij dat ik ze gelezen heb, maar denk niet dat ik er nog heel veel in zal nazoeken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie