Wedergeboorte

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door Arja »

Mara schreef:Deze vraag:
"Vind de wedergeboorte in de Christenreis van Bunyan plaats in stad Verderf of bij de "enge"" poort?
Moet ik zoeken naar hoe groot mijn zonden en ellenden zijn of moet ik naar dat "poortje" zoeken?

werd gesteld aan ds Labee, in de S.B. van 18 juni.

Is het zo dat de Christenreis vaker wordt gelezen in GG kringen dan door CGKers?
Ik kom dit soort vragen bij ons niet (meer) tegen.
Er is een generatie in opkomst die de Sola Scriptura zo letterlijk neemt, dat naast de Bijbel geen enkel geschrift meer gelezen wordt.
@Mara ik hoor die vragen ook niet om me heen. Maar ik denk wel dat er mensen zijn die vragen hebben over het geloof en onzeker zijn of ze wel echt geloven. Het wordt misschien wat anders verwoord (in mijn kerkelijke omgeving). Gisteren vroeg iemand me: wat is dan echt geloof?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wedergeboorte

Bericht door -DIA- »

Het is zo eenvoudig. Maar we kunnen er niets over zeggen als we de wedergeboorte niet kennen.
Er is wel gezegd: Het gaat vanzelf of het gaat helemaal niet. Je kunt ook niet aan een ongeboren kind vragen hoe het geboren zal worden. Daar weet het helemaal niets van. Het is een werk van God dat Hij zonder mij in mij werkt. Als we hierover niets weten kunnen we er ook niets over zeggen, en niet begrijpen.
Wij zelf hebben het oude volk nog gehoord, en als die iets mochten zeggen dan hoefde je echt niet te vragen wat dat was. Wat God Geest geeft Zelf getuigenis aan Zijn werk. Vaak kunnen we onder diepe indrukken aanhoren als we over de wegen Gods met Zijn volk hoorden. En daar komt ook iets bij: Als het echt is, en je voelt je eigen gemis, is het jaloersmakend. Niet gekunsteld of hoogdravende taal. Gods Geest werkt zo eenvoudig. Alles wat hoog en verheven is, dat is niet uit de God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Wedergeboorte

Bericht door Geeske_1991 »

-DIA- schreef:Het is zo eenvoudig. Maar we kunnen er niets over zeggen als we de wedergeboorte niet kennen.
Er is wel gezegd: Het gaat vanzelf of het gaat helemaal niet. Je kunt ook niet aan een ongeboren kind vragen hoe het geboren zal worden. Daar weet het helemaal niets van. Het is een werk van God dat Hij zonder mij in mij werkt. Als we hierover niets weten kunnen we er ook niets over zeggen, en niet begrijpen.
Wij zelf hebben het oude volk nog gehoord, en als die iets mochten zeggen dan hoefde je echt niet te vragen wat dat was. Wat God Geest geeft Zelf getuigenis aan Zijn werk. Vaak kunnen we onder diepe indrukken aanhoren als we over de wegen Gods met Zijn volk hoorden. En daar komt ook iets bij: Als het echt is, en je voelt je eigen gemis, is het jaloersmakend. Niet gekunsteld of hoogdravende taal. Gods Geest werkt zo eenvoudig. Alles wat hoog en verheven is, dat is niet uit de God.
Amen
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: RE: Re: Wedergeboorte

Bericht door Arja »

Geeske_1991 schreef:
-DIA- schreef:Het is zo eenvoudig. Maar we kunnen er niets over zeggen als we de wedergeboorte niet kennen.
Er is wel gezegd: Het gaat vanzelf of het gaat helemaal niet. Je kunt ook niet aan een ongeboren kind vragen hoe het geboren zal worden. Daar weet het helemaal niets van. Het is een werk van God dat Hij zonder mij in mij werkt. Als we hierover niets weten kunnen we er ook niets over zeggen, en niet begrijpen.
Wij zelf hebben het oude volk nog gehoord, en als die iets mochten zeggen dan hoefde je echt niet te vragen wat dat was. Wat God Geest geeft Zelf getuigenis aan Zijn werk. Vaak kunnen we onder diepe indrukken aanhoren als we over de wegen Gods met Zijn volk hoorden. En daar komt ook iets bij: Als het echt is, en je voelt je eigen gemis, is het jaloersmakend. Niet gekunsteld of hoogdravende taal. Gods Geest werkt zo eenvoudig. Alles wat hoog en verheven is, dat is niet uit de God.
Amen
Ik ben er het gedeeltelijk mee eens. Wat betreft het oude volk (ik ben er niet onbekend mee), ook het oude volk was het regelmatig niet met elkaar eens. Zij waren imperfect. Daarom deze aanvulling @Dia:

... zodra het gaat over de dogma’s van ons allerheiligst geloof, moeten we dat verbinden aan een “Zo zegt de Heere”. Het gaat niet om wat ik denk. Het gaan niet om wat een groter man dan ik denk. Het gaat niet om de mening van verlichte mensen, al zouden ze het allemaal met elkaar eens zijn. Het gaat erom wat de Heere heeft gesproken in Zijn Woord. Ons geloof rust niet op de wijsheid van mensen, maar in de kracht van God. Wat onderwezen wordt in de Heilige Schrift, staat voor ons vast. Elke andere bewering moet daarvoor buigen. (bron C.H. Spurgeon)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Wedergeboorte

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
Geeske_1991 schreef:
-DIA- schreef:Het is zo eenvoudig. Maar we kunnen er niets over zeggen als we de wedergeboorte niet kennen.
Er is wel gezegd: Het gaat vanzelf of het gaat helemaal niet. Je kunt ook niet aan een ongeboren kind vragen hoe het geboren zal worden. Daar weet het helemaal niets van. Het is een werk van God dat Hij zonder mij in mij werkt. Als we hierover niets weten kunnen we er ook niets over zeggen, en niet begrijpen.
Wij zelf hebben het oude volk nog gehoord, en als die iets mochten zeggen dan hoefde je echt niet te vragen wat dat was. Wat God Geest geeft Zelf getuigenis aan Zijn werk. Vaak kunnen we onder diepe indrukken aanhoren als we over de wegen Gods met Zijn volk hoorden. En daar komt ook iets bij: Als het echt is, en je voelt je eigen gemis, is het jaloersmakend. Niet gekunsteld of hoogdravende taal. Gods Geest werkt zo eenvoudig. Alles wat hoog en verheven is, dat is niet uit de God.
Amen
Ik ben er het gedeeltelijk mee eens. Wat betreft het oude volk (ik ben er niet onbekend mee), ook het oude volk was het regelmatig niet met elkaar eens. Zij waren imperfect. Daarom deze aanvulling @Dia:

... zodra het gaat over de dogma’s van ons allerheiligst geloof, moeten we dat verbinden aan een “Zo zegt de Heere”. Het gaat niet om wat ik denk. Het gaan niet om wat een groter man dan ik denk. Het gaat niet om de mening van verlichte mensen, al zouden ze het allemaal met elkaar eens zijn. Het gaat erom wat de Heere heeft gesproken in Zijn Woord. Ons geloof rust niet op de wijsheid van mensen, maar in de kracht van God. Wat onderwezen wordt in de Heilige Schrift, staat voor ons vast. Elke andere bewering moet daarvoor buigen. (bron C.H. Spurgeon)
Dat is het hem juist. Hier kan geen mens wat mee, als u het van me wilt aannemen. En geen mens kan ook iets aannemen, tenzij het hem uit de Hemel geschonken wordt. Wat zullen we er dan verder nog van zeggen? De nieuwe godsdienst wil alles verstandelijk beredeneren en verklaren, maar een Godswonder is niet te begrijpen noch te verklaren. Daar blijft alleen het wonder over van vrijvallende genade.,
Spurgeon spreekt uit het wezen der zaak. Hij kan ook verder niet verklaren hoe het leven in zijn ziel is gewerkt. Wel houdt hij ons de verantwoordelijkheid van de mens voor ogen. We dienen Spurgeon wel goed te verstaan. Hij legt het nauw aan, tracht een mens in de klem te zetten, maar kan geen vermogen in de mens leggen, alleen wijzen op de ernst en verantwoordelijkheid van de mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door Arja »

@Dia, ik noem het citaat van Spurgeon alleen maar om aan te duiden dat wij ons zelf heel goed onderzoeken om te weten te komen of wij werkelijk wedergeboren zijn. Er zijn namelijk veel mensen die denken dat zij het zijn, maar zij zijn het niet. Als je de naam van een christen draagt, wil het nog niet zeggen dat je ook de natuur van een christen hebt. ( alweer citaat van C.H. Spurgeon)

https://charlesspurgeon.nl/de-wedergebo ... ige-geest/
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wedergeboorte

Bericht door samanthi »

Zondag 23?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wedergeboorte

Bericht door refo »

Het is vrij simpel: wie wedergeboren is, gaat hongerigen voedsel verstrekken, naakten kleden en gevangenen bezoeken. Met jezelf of met een boekje in een hoekje zitten, is uitgesloten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wedergeboorte

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Het is vrij simpel: wie wedergeboren is, gaat hongerigen voedsel verstrekken, naakten kleden en gevangenen bezoeken. Met jezelf of met een boekje in een hoekje zitten, is uitgesloten.
Maar niet om er wat mee te worden, want werkheiligheid op zich is geen grond. De eerste grond waaruit de werken spruiten is een bovennatuurlijke ingestorte liefde tot een God die we niet kennen. De droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood. En we weten wel dat hier een Godswonder nodig is, of dat we het niet weten of iets daarvoor houden, zoals daar in onze belijdenis ook over gesproken wordt: "Maar 't is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgene en onuitsprekelijke werking, dewelke naar het getuigenis der Schrift (die van de Auteur dezer werking is ingegeven) in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al degenen, in wier harten God op deze wonderbare wijze werkt, zeker onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden, en dadelijk geloven."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door Arja »

refo schreef:Het is vrij simpel: wie wedergeboren is, gaat hongerigen voedsel verstrekken, naakten kleden en gevangenen bezoeken. Met jezelf of met een boekje in een hoekje zitten, is uitgesloten.
Inderdaad, iemand die uit God geboren is heeft de broeders lief. Zelfs de "minste" broeder van Jezus. Want dat het om broeders (en zusters) gaat is wel duidelijk in Mattheus 25. En wie is Zijn broeder? Zijn zuster? Zijn moeder? Dat staat in Mattheus 12

Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders? En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wedergeboorte

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
refo schreef:Het is vrij simpel: wie wedergeboren is, gaat hongerigen voedsel verstrekken, naakten kleden en gevangenen bezoeken. Met jezelf of met een boekje in een hoekje zitten, is uitgesloten.
Inderdaad, iemand die uit God geboren is heeft de broeders lief. Zelfs de "minste" broeder van Jezus. Want dat het om broeders (en zusters) gaat is wel duidelijk in Mattheus 25. En wie is Zijn broeder? Zijn zuster? Zijn moeder? Dat staat in Mattheus 12

Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders? En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
Let er wel op dat hier tot een levend gemaakte Kerk wordt gesproken. We mogen nooit beloften veralgemeniseren. Elke belofte en elke bedreiging heeft een adres. Buiten de Christus kunnen er geen heilsbeloften en heilsweldaden zijn. Ik luister soms naar preken van modernere predikanten die het zo veralgemeniseren. Dan wordt de noodzaak tot waarachtige wedergeboorte zo vaak verzwegen. En een persoonlijke toepassing ontbreekt heel vaak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wedergeboorte

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
refo schreef:Het is vrij simpel: wie wedergeboren is, gaat hongerigen voedsel verstrekken, naakten kleden en gevangenen bezoeken. Met jezelf of met een boekje in een hoekje zitten, is uitgesloten.
Inderdaad, iemand die uit God geboren is heeft de broeders lief. Zelfs de "minste" broeder van Jezus. Want dat het om broeders (en zusters) gaat is wel duidelijk in Mattheus 25. En wie is Zijn broeder? Zijn zuster? Zijn moeder? Dat staat in Mattheus 12

Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders? En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
Let er wel op dat hier tot een levend gemaakte Kerk wordt gesproken. We mogen nooit beloften veralgemeniseren. Elke belofte en elke bedreiging heeft een adres. Buiten de Christus kunnen er geen heilsbeloften en heilsweldaden zijn. Ik luister soms naar preken van modernere predikanten die het zo veralgemeniseren. Dan wordt de noodzaak tot waarachtige wedergeboorte zo vaak verzwegen. En een persoonlijke toepassing ontbreekt heel vaak.
Precies. De takken van een wijnstok dragen geen vruchten voordat ze met de wijnstok zijn verenigd. Voordat we in [Christus] zijn, zijn we droog en nutteloos hout, zegt Calvijn. Maar nadat we door wedergeboorte en geloof met Hem zijn verenigd, worden we levende, vruchtbare takken en mogen we de goede werken doen, die God voorbereid heeft. Zie tekst hieronder:

Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wedergeboorte

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
refo schreef:Het is vrij simpel: wie wedergeboren is, gaat hongerigen voedsel verstrekken, naakten kleden en gevangenen bezoeken. Met jezelf of met een boekje in een hoekje zitten, is uitgesloten.
Inderdaad, iemand die uit God geboren is heeft de broeders lief. Zelfs de "minste" broeder van Jezus. Want dat het om broeders (en zusters) gaat is wel duidelijk in Mattheus 25. En wie is Zijn broeder? Zijn zuster? Zijn moeder? Dat staat in Mattheus 12

Maar Hij, antwoordende, zeide tot dengene die Hem dat zeide: Wie is Mijn moeder, en wie zijn Mijn broeders? En Zijn hand uitstrekkende over Zijn discipelen, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. Want zo wie den wil Mijns Vaders doet, Die in de hemelen is, dezelve is Mijn broeder, en zuster, en moeder.

Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want God is liefde.
Let er wel op dat hier tot een levend gemaakte Kerk wordt gesproken. We mogen nooit beloften veralgemeniseren. Elke belofte en elke bedreiging heeft een adres. Buiten de Christus kunnen er geen heilsbeloften en heilsweldaden zijn. Ik luister soms naar preken van modernere predikanten die het zo veralgemeniseren. Dan wordt de noodzaak tot waarachtige wedergeboorte zo vaak verzwegen. En een persoonlijke toepassing ontbreekt heel vaak.
Je beaamt het dus wel allemaal, maar je doet het voorkomen alsof je het tegenspreekt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wedergeboorte

Bericht door Bezorgd »

Over dit onderwerp is al heel wat gesproken op het forum:


„Puriteinen hielden geloof en wedergeboorte dicht bij elkaar”
H. Koopman (61) promoveert woensdag op dit gevoelige thema.

https://www.rd.nl/artikel/1025603-purit ... bij-elkaar
Bert Koopman schreef:Waarom is deze kwestie zo belangrijk?

„Veel predikanten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte leren een levendmaking of wedergeboorte los van de kennis van Christus. Je bent al bekeerd, maar je kent Christus nog niet. Ik vind dat bezwaarlijk en verwarrend. Dan worden kerkgangers gerustgesteld en ingezegend op grond van enkele kenmerken, zoals verontrusting over hun staat of enige kennis van hun ellende. Maar met alle respect, zo’n visie op het geloof leert Gods Woord ons niet. Daarin lees ik: Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.”


(...)

"In deze benadering wordt het bekeringsproces soms steeds gedetailleerder beschreven en in steeds meer stapjes verdeeld. Door chronologisch ruimte te creëren tussen roeping, wedergeboorte, bekering en geloof, maken latere theologen het onnodig ingewikkeld.”
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef: 27 jun 2023, 20:45 Over dit onderwerp is al heel wat gesproken op het forum:


„Puriteinen hielden geloof en wedergeboorte dicht bij elkaar”
H. Koopman (61) promoveert woensdag op dit gevoelige thema.

https://www.rd.nl/artikel/1025603-purit ... bij-elkaar
Bert Koopman schreef:Waarom is deze kwestie zo belangrijk?

„Veel predikanten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte leren een levendmaking of wedergeboorte los van de kennis van Christus. Je bent al bekeerd, maar je kent Christus nog niet. Ik vind dat bezwaarlijk en verwarrend. Dan worden kerkgangers gerustgesteld en ingezegend op grond van enkele kenmerken, zoals verontrusting over hun staat of enige kennis van hun ellende. Maar met alle respect, zo’n visie op het geloof leert Gods Woord ons niet. Daarin lees ik: Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.”


(...)

"In deze benadering wordt het bekeringsproces soms steeds gedetailleerder beschreven en in steeds meer stapjes verdeeld. Door chronologisch ruimte te creëren tussen roeping, wedergeboorte, bekering en geloof, maken latere theologen het onnodig ingewikkeld.”
Laatst nog gesproken met een begeleider van deze promovendus. Zeer interessante dissertatie. Ben al boekenbonnetjes aan het sparen. Die van ds Brons over de prediking van Hellenbroek gaat in één koop mee.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie