Actief en passief (in redding)

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door Ararat »

Koolmees schreef:Dat ben ik met u eens. Nu hoorde ik een predikant tegen de gemeente zeggen: niemand die hier aanwezig is hoeft verloren te gaan. Op dat moment wijst hij de gemeente op de verantwoordelijkheid om de toevlucht te nemen tot Jezus. De vraag is mag hij dat doen of begeef je je dan op glad ijs omdat je niet weet wie uitverkoren is en wie niet.
Ook daarover zijn veel verschillende gedachten. Het forum staat er vol mee. Ik denk dat de predikant de verantwoordelijkheid legt waar die hoort.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door -DIA- »

Koolmees schreef: Dat ben ik met u eens. Nu hoorde ik een predikant tegen de gemeente zeggen: niemand die hier aanwezig is hoeft verloren te gaan. Op dat moment wijst hij de gemeente op de verantwoordelijkheid om de toevlucht te nemen tot Jezus. De vraag is mag hij dat doen of begeef je je dan op glad ijs omdat je niet weet wie uitverkoren is en wie niet.
Ik denk dat dit gezegd kan worden. Maar wel dat de praktijk anders is. Niemand vraagt van nature naar God. Maar de verdienste van Christus is zo ruim dat het voor de gehele genoegzaam zou zijn. We weten dat God niet de gehele wereld heeft uitverkoren, maar op zich zou het voldoende zijn voor de hele wereld.
Nu zeggen mensen: Maar als ik niet uitverkoren ben... enz... Dan moeten we een vraag stellen: Hebt u in Gods Raad ingezien? Nee, dat weten wij niet. Maar God bindt de mens, wie hij ook is, aan de middelen. Onder de prediking, zo werd wel gezegd, daar ben je in de werkplaats van de Heilige Geest. Daar behoren we te zijn, en daar wil God werken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door Ararat »

Mooie reactie @DIA!
Net als Lydia 'naar de rivier' en God opent het hart.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Koolmees
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2021, 09:23

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door Koolmees »

Ararat schreef:Mooie reactie @DIA!
Net als Lydia 'naar de rivier' en God opent het hart.
Ik vind het ook een mooie reactie zowel van jou als van @DIA!.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
Koolmees schreef: Dat ben ik met u eens. Nu hoorde ik een predikant tegen de gemeente zeggen: niemand die hier aanwezig is hoeft verloren te gaan. Op dat moment wijst hij de gemeente op de verantwoordelijkheid om de toevlucht te nemen tot Jezus. De vraag is mag hij dat doen of begeef je je dan op glad ijs omdat je niet weet wie uitverkoren is en wie niet.
Ik denk dat dit gezegd kan worden. Maar wel dat de praktijk anders is. Niemand vraagt van nature naar God. Maar de verdienste van Christus is zo ruim dat het voor de gehele genoegzaam zou zijn. We weten dat God niet de gehele wereld heeft uitverkoren, maar op zich zou het voldoende zijn voor de hele wereld.
Nu zeggen mensen: Maar als ik niet uitverkoren ben... enz... Dan moeten we een vraag stellen: Hebt u in Gods Raad ingezien? Nee, dat weten wij niet. Maar God bindt de mens, wie hij ook is, aan de middelen. Onder de prediking, zo werd wel gezegd, daar ben je in de werkplaats van de Heilige Geest. Daar behoren we te zijn, en daar wil God werken.
Uitverkiezing of niet, je moet gered worden, en dat is wat de ware christen op het hart ligt.

Ben ik wel uitverkoren? is een vraag die puur ontwikkelt door mystieke prediking waar de christen mee verward word. Het is totaal niet geestelijk.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
Koolmees schreef: Dat ben ik met u eens. Nu hoorde ik een predikant tegen de gemeente zeggen: niemand die hier aanwezig is hoeft verloren te gaan. Op dat moment wijst hij de gemeente op de verantwoordelijkheid om de toevlucht te nemen tot Jezus. De vraag is mag hij dat doen of begeef je je dan op glad ijs omdat je niet weet wie uitverkoren is en wie niet.
Ik denk dat dit gezegd kan worden. Maar wel dat de praktijk anders is. Niemand vraagt van nature naar God. Maar de verdienste van Christus is zo ruim dat het voor de gehele genoegzaam zou zijn. We weten dat God niet de gehele wereld heeft uitverkoren, maar op zich zou het voldoende zijn voor de hele wereld.
Nu zeggen mensen: Maar als ik niet uitverkoren ben... enz... Dan moeten we een vraag stellen: Hebt u in Gods Raad ingezien? Nee, dat weten wij niet. Maar God bindt de mens, wie hij ook is, aan de middelen. Onder de prediking, zo werd wel gezegd, daar ben je in de werkplaats van de Heilige Geest. Daar behoren we te zijn, en daar wil God werken.
Uitverkiezing of niet, je moet gered worden, en dat is wat de ware christen op het hart ligt.

Ben ik wel uitverkoren? is een vraag die puur ontwikkelt door mystieke prediking waar de christen mee verward word. Het is totaal niet geestelijk.
Ik zei ook dat we die vraag niet moeten stellen, maar een andere vraag. Maar hier verder op ingaan zal moeilijk zijn, gezien het geheel anders theologisch denken dat velen nu doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
Koolmees schreef: Dat ben ik met u eens. Nu hoorde ik een predikant tegen de gemeente zeggen: niemand die hier aanwezig is hoeft verloren te gaan. Op dat moment wijst hij de gemeente op de verantwoordelijkheid om de toevlucht te nemen tot Jezus. De vraag is mag hij dat doen of begeef je je dan op glad ijs omdat je niet weet wie uitverkoren is en wie niet.
Ik denk dat dit gezegd kan worden. Maar wel dat de praktijk anders is. Niemand vraagt van nature naar God. Maar de verdienste van Christus is zo ruim dat het voor de gehele genoegzaam zou zijn. We weten dat God niet de gehele wereld heeft uitverkoren, maar op zich zou het voldoende zijn voor de hele wereld.
Nu zeggen mensen: Maar als ik niet uitverkoren ben... enz... Dan moeten we een vraag stellen: Hebt u in Gods Raad ingezien? Nee, dat weten wij niet. Maar God bindt de mens, wie hij ook is, aan de middelen. Onder de prediking, zo werd wel gezegd, daar ben je in de werkplaats van de Heilige Geest. Daar behoren we te zijn, en daar wil God werken.
Uitverkiezing of niet, je moet gered worden, en dat is wat de ware christen op het hart ligt.

Ben ik wel uitverkoren? is een vraag die puur ontwikkelt door mystieke prediking waar de christen mee verward word. Het is totaal niet geestelijk.
Ik zei ook dat we die vraag niet moeten stellen, maar een andere vraag. Maar hier verder op ingaan zal moeilijk zijn, gezien het geheel anders theologisch denken dat velen nu doen.
Je geeft eerst aan dat dat inderdaad zo is, maar daarna zeg je eigenlijk dat het niet mogelijk is om erover te hebben. Wat bedoel je precies?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:
HersteldHervormd schreef:
Uitverkiezing of niet, je moet gered worden, en dat is wat de ware christen op het hart ligt.

Ben ik wel uitverkoren? is een vraag die puur ontwikkelt door mystieke prediking waar de christen mee verward word. Het is totaal niet geestelijk.
Ik zei ook dat we die vraag niet moeten stellen, maar een andere vraag. Maar hier verder op ingaan zal moeilijk zijn, gezien het geheel anders theologisch denken dat velen nu doen.
Je geeft eerst aan dat dat inderdaad zo is, maar daarna zeg je eigenlijk dat het niet mogelijk is om erover te hebben. Wat bedoel je precies?
Omdat ik wel voel dat u dit anders ziet. Dat geeft alleen maar meer verwarring. Ik zou aanraden om bv. eens een heel eenvoudig boek van bv. ds. Lamain te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door Susanna »

Koolmees schreef:Na lang meelezen, plaats ik nu mijn eerste post. Grote twijfels hebben mij lang tegengehouden, omdat ik bepaald niet goed ben in de Nederlandse taal. Ik hoop dat jullie me hier niet te hard op willen vallen.
Ik geloof dat de wedergeboorte passief is. De wedergeboorte is het werk van God en God alleen; de zondaar is passief, geestelijk levenloos. En geloof is een effectieve gave, eentje die de Geest moet inplanten zodat de zondaar op Jezus gaat vertrouwen. Dat werkt Hij in ons.
Ik vraag me af: In hoeverre speelt de eigen verantwoordelijkheid van een mens een rol?
Geen rol in de wedergeboorte. Alles alleen door Hem alleen.

Dit is wat ik las: "Een mens buiten God haat God - de Heilige Geest zorgt ervoor dat hij God liefheeft. Een mens is tegen Christus, hij haat Zijn evangelie, begrijpt het niet en wil het niet aannemen - de Heilige Geest komt, brengt licht in zijn verduisterde verstand, neemt de keten weg van zijn gebonden wil, geeft vrijheid aan zijn geweten, geeft leven aan zijn dode ziel, zodat de stem van het geweten wordt gehoord en de mens een nieuw schepsel wordt in Christus Jezus." (C.H Spurgeon)

John Murray
1. De omhelzing van Christus in het geloof is het eerste bewijs van wedergeboorte en alleen zo mogen we weten dat we wedergeboren zijn.
2. We worden niet wedergeboren door bekering of geloof: we hebben berouw en geloven omdat we wedergeboren zijn.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Klavart schreef:
Ditbenik schreef:
Klavart schreef:
Forummer schreef:Er staat nergens in Gods Woord: laat je bekeren. Er staat altijd: bekeert u en gelooft.
Dat staat er niet altijd, zie Jeremia 31:18b en Klaagliederen 5:21.
Dat is een ander onderwerp. Forummer heeft het over de oproep vanuit het evangelie tot ongelovigen. Jij haalt teksten aan waarin het gaat om de oproep tot het volk Israël, het volk van God, terug te keren tot God.
Dat is geen ander onderwerp. De oproep vanuit het evangelie (waarover Forummer het heeft) is ook in de eerste plaats gericht tot het volk Israël, het volk van God. Daarnaast is deze oproep ook gericht tot de ongelovigen (heidenen), net zoals de teksten die ik noemde dat ook zijn.
Op verzoek van @Herman ga ik hier in dit draadje nog even nader op in. Want @Klavart heeft, mijns inziens, gewoon gelijk.

Volgens @Ditbenik zouden de teksten uit Jeremia 31: 18b en Klaagliederen 5: 21 alleen voor het volk Israël gelden. Maar ook onder het volk Israël waren niet allen die in het verbond begrepen waren daadwerkelijk zalig. Hoe verhoudt zich dat tot de teksten die @Forummer aanhaalt? En die teksten die @Forummer aanhaalt werden toch ook tot de Farizeeën gesproken? Dat waren toch ook mensen die Gods Woord verstandelijk wel geloofden, al wilden ze er dan geestelijk niets van verstaan?

Ik zou graag wat argumenten horen van @Ditbenik waarom hij dat vindt.

Als ik de kanttekeningen bij de teksten uit Jeremia en Klaagliederen lees, dan is dat absoluut een noodzakelijke bevinding, die we persoonlijk moeten doorleven en eigenen. Zie kanttekening 44 bij Klaagliederen 5: 21: De zin is: Geef dat wij recht berouw en leedwezen mogen hebben en betonen over onze lelijke en menigvuldige zonden, met dewelke wij U vertoornd hebben. Als ik daar nooit over hoor en de andere kant alleen maar belicht wordt, heb ik daar grote moeite mee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Actief en passief (in redding)

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Als ik de kanttekeningen bij de teksten uit Jeremia en Klaagliederen lees, dan is dat absoluut een noodzakelijke bevinding, die we persoonlijk moeten doorleven en eigenen. Zie kanttekening 44 bij Klaagliederen 5: 21: De zin is: Geef dat wij recht berouw en leedwezen mogen hebben en betonen over onze lelijke en menigvuldige zonden, met dewelke wij U vertoornd hebben. Als ik daar nooit over hoor en de andere kant alleen maar belicht wordt, heb ik daar grote moeite mee.
Maar zeker beleeft elk kind van God dat. Maar als het goed is legt hij/zij die lelijke en menigvuldige zonden in de binnenkamer voor God neer, en gaan we dat niet breed uitmeten op een forum. Dat sticht niet. Dus het is vrij logisch dat je (op een forum) vooral de andere kant hoort, daarmee krijgt God namelijk de eer die Hem toekomt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie