Klavart schreef:Ditbenik schreef:Klavart schreef:Forummer schreef:Er staat nergens in Gods Woord: laat je bekeren. Er staat altijd: bekeert u en gelooft.
Dat staat er niet altijd, zie Jeremia 31:18b en Klaagliederen 5:21.
Dat is een ander onderwerp. Forummer heeft het over de oproep vanuit het evangelie tot ongelovigen. Jij haalt teksten aan waarin het gaat om de oproep tot het volk Israël, het volk van God, terug te keren tot God.
Dat is geen ander onderwerp. De oproep vanuit het evangelie (waarover Forummer het heeft) is ook in de eerste plaats gericht tot het volk Israël, het volk van God. Daarnaast is deze oproep ook gericht tot de ongelovigen (heidenen), net zoals de teksten die ik noemde dat ook zijn.
Op verzoek van @Herman ga ik hier in dit draadje nog even nader op in. Want @Klavart heeft, mijns inziens, gewoon gelijk.
Volgens @Ditbenik zouden de teksten uit Jeremia 31: 18b en Klaagliederen 5: 21 alleen voor het volk Israël gelden. Maar ook onder het volk Israël waren niet allen die in het verbond begrepen waren daadwerkelijk zalig. Hoe verhoudt zich dat tot de teksten die @Forummer aanhaalt? En die teksten die @Forummer aanhaalt werden toch ook tot de Farizeeën gesproken? Dat waren toch ook mensen die Gods Woord verstandelijk wel geloofden, al wilden ze er dan geestelijk niets van verstaan?
Ik zou graag wat argumenten horen van @Ditbenik waarom hij dat vindt.
Als ik de kanttekeningen bij de teksten uit Jeremia en Klaagliederen lees, dan is dat absoluut een noodzakelijke bevinding, die we persoonlijk moeten doorleven en eigenen. Zie kanttekening 44 bij Klaagliederen 5: 21:
De zin is: Geef dat wij recht berouw en leedwezen mogen hebben en betonen over onze lelijke en menigvuldige zonden, met dewelke wij U vertoornd hebben. Als ik daar nooit over hoor en de andere kant alleen maar belicht wordt, heb ik daar grote moeite mee.