Ambtenaar schreef:Gian schreef:
Ik vind je reactie overdreven. Men is met de bronvermeldingen slordig geweest, dat is later verbeterd. Over 'vol met fouten' lees ik niets. Natuurlijk, inhoudelijke kritiek is er, en dat is goed. Je typering deel ik geenzins. Welk boek van Paul zou beter zijn?
De titel van het boek is: Oorspronkelijk. Zie hier:
https://www.debanier.nl/oorspronkelijkIk zou ook een boek van Gijsbert van den Brink willen aanbevelen. Dat gaat over relatie tussen geloof en wetenschap. Het heet: Onderzoek alle dingen. Zie hier:
https://www.hertog.nl/artikel/978904353 ... %20dingen/
Ik heb het boek van Paul gelezen, nog bedankt voor de tip. Veel interessante hoofdstukken. Ik mis wel een paar besprekingen, met name de mogelijkheid van een eventuele periode tussen Gen 1vs1 en de daarop volgende verzen. Zo mis ik ook een beschouwing over het verschil tussen micro en macro-evolutie. Het wordt indirect wel besproken, maar had wat meer mogen zijn.
Waar ik een beetje van schrok is de beschrijving van de Eugenetica, en de oorsprong daarvan in het Darwinisme. Daar had ik nog nooit zo bij stilgestaan. Feit is dus hoeveel ellende de evolutietheorie al veroorzaakt heeft. Het is een logische achtergrond van de schokkende dingen die Erik Boomsma in deze video laat zien;
https://cafeweltschmerz.nl/videos/het-masterplan-eugenics-erik-boomsma/, en de huidige gang van zaken rondom de vaccinatie's/implantaten en de idealen rondom de transhumanistische agenda. Deze dingen liggen gewoon in het verlengde van het neo-darwinisme.
Wat me ook van het hart moet, sommigen lijken wel bang voor wetenschappelijke feiten, ofwel het boek van de natuur. Een beetje bescheidenheid naar buiten zou mi op z'n plaats zijn. Waarom niet wat begrip tonen voor diegene die een eerlijke consensus zoeken tussen het Woord van God en de gegevens uit de natuur? Daarbij vind ik dat de bijbel veel meer ruimte laat voor eventuele ideën dan menigeen vermoed. Niet dat we daar zo nodig de oplossingen 'moeten' vinden, een vraagteken is wmb wat vaker wel op zn plek wanneer er geen pasklare antwoorden zijn. Ik heb diverse ideeën waar ik geen zekerheid over heb, die op de meeste vragen een antwoord geven, maar waar je verder niet al te stellig over kan zijn. Belangrijk zal het ook niet zijn. Misschien moeten we vooral leren erkennen dat we niet alles weten.
Wat betreft het boek van Hobrink, ik ben het kwijt, dus heb niet kunnen vergelijken. Voor wat ik er nog van weet vult het elkaar mooi aan. Het is wat toegankelijker en misschien nog wel meer van nut voor ongelovigen, of beter onwetenden. Neem bijvoorbeeld de wetten omtrent voedsel en reinheid. Zaken waarvan men aanvankelijk het nut niet kon verklaren, maar achteraf door de wetenschap duidelijk zijn geworden.
Ik zie niet echt reden om te zeggen dat het boek van Paul beter is. Het past mi prima naast elkaar.
Het boek van vd Brink wil ik ook lezen, moet ik nog even achteraan.
merel schreef:Klopt, Peter Scheele heeft inderdaad een boek over degeneratie van genen geschreven. Dat boek heb ik jaren terug gelezen. Ik heb later begrepen dat geen enkele wetenschapper die degeneratie kan onderbouwen of verklaren.
Devolutie is juist het antwoord op evolutie.
Uitverkiezing is in de Schrift nooit met uitsluiting van anderen maar ten dienste van anderen. God koos Abraham uit, niet omdat de rest van mensheid Hem niet interesseerde maar juist opdat via hem alle geslachten van de aardbodem gezegend zouden worden