Het godenbeeld van Micha.

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1549
Lid geworden op: 01 Apr 2015, 18:05

Het godenbeeld van Micha.

Berichtdoor Van Ewijk » 13 Sep 2021, 13:41

In het boek richteren (rechters) lezen wij vanaf hoofdstuk 17 en 18 het verhaal van Micha.
Kort samengevat vallen hier natuurlijk een paar dingen op in verband met afgoderij.
Duidelijk is te lezen dat Micha een "gesneden" en een gegoten beeld laat maken.

Verder lezen we dat.
- Het duidelijk de instemming heeft van zijn moeder "Ter ere van de Heere"
- Het heeft de goedkeuring van een Levitische priester
- Het heeft de goedkeuring van de bende Danieten die de beelden zelfs mee nemen uit zijn huis.

Dit schept bij mij toch de grote vraagtekens op .
Het was in die tijd toch al immers duidelijk dat zowel Mozes als Jozua het maken van dergelijke beelden van en strengste verboden hadden gesteld uit naam van de Heere?

Toch zien we dat niet alleen de hoofdpersoon zowel als zijn moeder, maar notabene zelfs een priester, een rechtsgeleerde dus, die de wet moet kennen.
plus een hele bende des volks, de Danieten, deze beelden gewoon accepteren en zelfs mee nemen zonder ook maar de bezwaren van een enkeling.

Werpt bij mij de vraag op hoe er met het gebod op afgoderij in deze periode tussen de tijd van Mozes, Jozua en de tijd van de koningen werd omgegaan.
In de boeken Koningen 1 en 2 komt welliswaar ook afgoderij voor maar word sinds de tijd van Samuel ook door binnenlandse individuen en groepen duidelijk afgekeurd.
Waarom is deze afkeuring in de tijd van Micha zo duidelijk afwezig?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 13 Sep 2021, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 7332
Lid geworden op: 09 Jan 2002, 11:15
Locatie: Stockholm

Re: Het godenbeeld van Micha.

Berichtdoor parsifal » 13 Sep 2021, 13:46

Een kleine opmerking: Pas toen ik ging beseffen hoe lang de periode van het boek Richteren is. Hoeveel generaties zitten er tussen het begin van het boek en Simson? Wanneer speelt dit verhaal?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

-DIA-
Berichten: 28116
Lid geworden op: 03 Okt 2008, 00:10

Re: Het godenbeeld van Micha.

Berichtdoor -DIA- » 13 Sep 2021, 15:46

Het was een tijd, zo lezen we, dat een ieder deed wat goed was in eigen oog. Dan kwam de Heere weer met bezoekingen of kastijdingen (straffen). Er werd een richter verwekt, deze riep op tot terugkeer, of tot verslaan van de vijand. Het gaat niet alleen om de beeldendienst. God eist immers volkomen onderwerping aan Zijn wet.
De straffen op beeldendienst zijn er wel, ook als sommige mensen dat wellicht onrechtvaardig vinden. We zouden ook kunnen noemen: Vinden we het ook niet onevenredig grote straf, dat Eva de vrucht aan haar man gaf?
In de tijde van David stak zijn hand uit toen de wagen waarop de Ark stond wankelde omdat de ossen struikelden.
Toen ontstak de toorn des Heeren tegen Uzza, en God sloeg hem aldaar om deze onbedachtzaamheid, en hij stierf aldaar bij de ark Gods
Tegenwoordig zouden we denken: Maar Uzza deed het toch om de Ark te behoeden? Dan achten we de straf onevenredig groot.

Citaat uit "The Banner of Truth":
De Heere is goedertieren en groot van barmhartigheden, maar onze Catechismus onderwijst ons terecht: Hij is ook rechtvaardig. God gaat niet van Zijn gerechtigheid af. Ook onze goede voornemens en edele drijfveren, voorzover dat deze aanwezig zouden zijn, doen God niet afstaan van de noodzakelijkheid van de bevrediging van Zijn gerechtigheid. En dat is een voorname les, die ons hier geleerd wordt. Uzza raakte de heilige ark aan, buiten de priesterdienst om en hij was een kind des doods. Zo zal een ieder, die de troon Gods nadert een kind des doods zijn, wanneer men tot die troon nadert buiten de dienst van dat priesterschap om, dat de weg tot de troon der genade ontsloot en voor een schuldig volk een volkomene verlossing geopenbaard heeft. Deze strafoefening was nodig in het midden van het volk, opdat juist deze openbaring van Gods gerechtigheid hen zal drijven naar de Priesterdienst, die God in Israël ingesteld had. Juist ook door deze gebeurtenis krijgt de dienst van Aarons zonen weer groote waarde en betekenis in Israël, zoals wij lezen kunnen in 1 Kron. 15.
© -DIA-


Terug naar “Theologie - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten