Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Ik rook zelf al jaren niet meer en ben daar blij om.

Anderzijds moeten we wel nuchter zijn. De politiek en de media hebben roken volledig gedemoniseerd, maar roken (mits met mate, maar dat geldt voor alles) heeft ook positieve kanten, met name wat Jvdg al suggereert: verlagen van stress, concentreren van gedachten, enz.
Absoluut. En daarbij is stress altijd nog doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Af en toe een sigaret kan mi geen kwaad. Het verraderlijke is dat het bijna niet te doen is om af en toe er eentje te roken. En de vraag is: wat is nog "verantwoord"? 3 of 5 of 10?? (al weet ik bijna zeker dat 10 al te veel is)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:Ondanks mijn hartkwalen rook ik nog steeds.
Ik verafschuw het, maar ik ben ernstig verslaafd.
Daarbij komt dat mijn (2) cardiologen en de bedrijfsarts, hebben vastgesteld dat matig roken mij niet schaadt.
En ook dat mijn hartfalen niet is veroorzaakt door het roken, maar door bovenmatige zakelijke stress.

En met de wetenschap dat stress een grotere impact op hartfalen heeft dan het roken zelf, probeer ik desondanks zelf die verderfelijke verslaving te doorbreken.

Ik weet welke reacties ik op deze posting kan verwachten, maar ik heb het toch aangedurfd dit te melden.
Ik vind het wel knap dat artsen precies kunnen vertellen waardoor een hartkwaal is ontstaan. Dat er een relatie is tussen stress en hartkwalen, is bekend, maar dat per se jóúw hartkwaal door stress is veroorzaakt... hoe weet je dat?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ondanks mijn hartkwalen rook ik nog steeds.
Ik verafschuw het, maar ik ben ernstig verslaafd.
Daarbij komt dat mijn (2) cardiologen en de bedrijfsarts, hebben vastgesteld dat matig roken mij niet schaadt.
En ook dat mijn hartfalen niet is veroorzaakt door het roken, maar door bovenmatige zakelijke stress.

En met de wetenschap dat stress een grotere impact op hartfalen heeft dan het roken zelf, probeer ik desondanks zelf die verderfelijke verslaving te doorbreken.

Ik weet welke reacties ik op deze posting kan verwachten, maar ik heb het toch aangedurfd dit te melden.
Ik vind het wel knap dat artsen precies kunnen vertellen waardoor een hartkwaal is ontstaan. Dat er een relatie is tussen stress en hartkwalen, is bekend, maar dat per se jóúw hartkwaal door stress is veroorzaakt... hoe weet je dat?
Volgens mij staat dat er: vastgesteld door 2 cardiologen en bedrijfsarts.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ondanks mijn hartkwalen rook ik nog steeds.
Ik verafschuw het, maar ik ben ernstig verslaafd.
Daarbij komt dat mijn (2) cardiologen en de bedrijfsarts, hebben vastgesteld dat matig roken mij niet schaadt.
En ook dat mijn hartfalen niet is veroorzaakt door het roken, maar door bovenmatige zakelijke stress.

En met de wetenschap dat stress een grotere impact op hartfalen heeft dan het roken zelf, probeer ik desondanks zelf die verderfelijke verslaving te doorbreken.

Ik weet welke reacties ik op deze posting kan verwachten, maar ik heb het toch aangedurfd dit te melden.
Ik vind het wel knap dat artsen precies kunnen vertellen waardoor een hartkwaal is ontstaan. Dat er een relatie is tussen stress en hartkwalen, is bekend, maar dat per se jóúw hartkwaal door stress is veroorzaakt... hoe weet je dat?
Volgens mij staat dat er: vastgesteld door 2 cardiologen en bedrijfsarts.
En hoe weten die dat? Dat kun je nl. nooit achteraf vaststellen. Bovendien zijn er bij dit soort aandoeningen altijd meerdere factoren die meespelen.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ondanks mijn hartkwalen rook ik nog steeds.
Ik verafschuw het, maar ik ben ernstig verslaafd.
Daarbij komt dat mijn (2) cardiologen en de bedrijfsarts, hebben vastgesteld dat matig roken mij niet schaadt.
En ook dat mijn hartfalen niet is veroorzaakt door het roken, maar door bovenmatige zakelijke stress.

En met de wetenschap dat stress een grotere impact op hartfalen heeft dan het roken zelf, probeer ik desondanks zelf die verderfelijke verslaving te doorbreken.

Ik weet welke reacties ik op deze posting kan verwachten, maar ik heb het toch aangedurfd dit te melden.
Ik vind het wel knap dat artsen precies kunnen vertellen waardoor een hartkwaal is ontstaan. Dat er een relatie is tussen stress en hartkwalen, is bekend, maar dat per se jóúw hartkwaal door stress is veroorzaakt... hoe weet je dat?
Volgens mij staat dat er: vastgesteld door 2 cardiologen en bedrijfsarts.
En hoe weten die dat? Dat kun je nl. nooit achteraf vaststellen. Bovendien zijn er bij dit soort aandoeningen altijd meerdere factoren die meespelen.
Bent u arts?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:Ondanks mijn hartkwalen rook ik nog steeds.
Ik verafschuw het, maar ik ben ernstig verslaafd.
Daarbij komt dat mijn (2) cardiologen en de bedrijfsarts, hebben vastgesteld dat matig roken mij niet schaadt.
En ook dat mijn hartfalen niet is veroorzaakt door het roken, maar door bovenmatige zakelijke stress.

En met de wetenschap dat stress een grotere impact op hartfalen heeft dan het roken zelf, probeer ik desondanks zelf die verderfelijke verslaving te doorbreken.

Ik weet welke reacties ik op deze posting kan verwachten, maar ik heb het toch aangedurfd dit te melden.
Ik vind het wel knap dat artsen precies kunnen vertellen waardoor een hartkwaal is ontstaan. Dat er een relatie is tussen stress en hartkwalen, is bekend, maar dat per se jóúw hartkwaal door stress is veroorzaakt... hoe weet je dat?
Volgens mij staat dat er: vastgesteld door 2 cardiologen en bedrijfsarts.
En hoe weten die dat? Dat kun je nl. nooit achteraf vaststellen. Bovendien zijn er bij dit soort aandoeningen altijd meerdere factoren die meespelen.
Blijkbaar hebben die er voor gestudeerd. Jij ook?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Wilhelm »

Met alle respect, maar ik vind het ook een vaag verhaal. Zelf heb ik ook jaren gerookt, dus ik weet de moeite die het kan geven om te stoppen, maar ga het nu niet goed praten. Ik ben me er ook altijd van bewust geweest dat het gewoon dodelijke troep is. Erken dat gewoon en ga niet draaien. Zelf ken ik die mensen ook wel , rokend beweren dat het allemaal wel meevalt en dat echt niet alles op het roken af te schuiven is. Klinkt allemaal leuk , maar sprookjes zijn voor kinderen, en zeker als je een waarschuwing hebt gehad lijkt het me toch het beste om niet meer te roken. Gewoon geen volgende meer opsteken, niet meer en niet minder. Tis mij al twee keer gelukt. ( Enik weet hoe lekker en ontspannend het is !)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mara »

Ik ben ook nimmer een arts tegengekomen die zei dat het geen kwaad kan.
Voor hartkwalen heb je risicofactoren nodig.
Hoge bloeddruk, stress, erfelijkheid, te hoog cholesterol, diabetes, overgewicht.
Ik ben zelf h.b. patient, maar doordat ik geen andere factoren heb die een hartkwaal MOGELIJK veroorzaken, heb ik net zo veel kans als een ander
Let wel: stress is een killer ! Een stille gemene sluipmoordenaar.
Vooral de inwendige stress, dus die je van binnen beleeft en uiterlijk niet of nauwelijks zichtbaar is.
Het zgn type A of B
Een tijdelijke hoge bloeddruk kan geen kwaad, is een natuurlijke reactie van je lichaam (vlucht of vecht)
Maar als je een langdurige h.b. hebt, begint de aderverkalking.
Dan maakt het ws niet zo heel veel uit of je nu rookt of niet.
Het is altijd EN + EN.
Maar denk aan het geld dat je overhoudt ;) Wel echt apart leggen dan.
En hoe schoon alles dan blijft, de kamer, je kleding, je auto.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:En hoe weten die dat? Dat kun je nl. nooit achteraf vaststellen. Bovendien zijn er bij dit soort aandoeningen altijd meerdere factoren die meespelen.
Blijkbaar hebben die er voor gestudeerd. Jij ook?
Ik heb genoeg gestudeerd om te weten dat zoiets niet vast te stellen is. Men heeft in dit geval kennelijk factoren kunnen uitsluiten, maar aantonen dat iets (uitsluitend?) door stress is veroorzaakt, lijkt me erg knap. Maar misschien dat er artsen zijn die over een medische glazen bol beschikken...

PS Ik zeg dit overigens niet om het roken van jvdg te veroordelen, dat staat daar even los van.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:Met alle respect, maar ik vind het ook een vaag verhaal. Zelf heb ik ook jaren gerookt, dus ik weet de moeite die het kan geven om te stoppen, maar ga het nu niet goed praten. Ik ben me er ook altijd van bewust geweest dat het gewoon dodelijke troep is. Erken dat gewoon en ga niet draaien. Zelf ken ik die mensen ook wel , rokend beweren dat het allemaal wel meevalt en dat echt niet alles op het roken af te schuiven is. Klinkt allemaal leuk , maar sprookjes zijn voor kinderen, en zeker als je een waarschuwing hebt gehad lijkt het me toch het beste om niet meer te roken. Gewoon geen volgende meer opsteken, niet meer en niet minder. Tis mij al twee keer gelukt. ( Enik weet hoe lekker en ontspannend het is !)
Hier stem ik mee in. Zelf ook 8 jaren gerookt. Toen ineens gestopt. Nu kan ik best nog een keer er van genieten. Feit is gewoon dat als je stopt met roken je jezelf overwint, je conditie echt verbetert en je geld in je zak houdt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:Met alle respect, maar ik vind het ook een vaag verhaal. Zelf heb ik ook jaren gerookt, dus ik weet de moeite die het kan geven om te stoppen, maar ga het nu niet goed praten. Ik ben me er ook altijd van bewust geweest dat het gewoon dodelijke troep is. Erken dat gewoon en ga niet draaien. Zelf ken ik die mensen ook wel , rokend beweren dat het allemaal wel meevalt en dat echt niet alles op het roken af te schuiven is. Klinkt allemaal leuk , maar sprookjes zijn voor kinderen, en zeker als je een waarschuwing hebt gehad lijkt het me toch het beste om niet meer te roken. Gewoon geen volgende meer opsteken, niet meer en niet minder. Tis mij al twee keer gelukt. ( Enik weet hoe lekker en ontspannend het is !)
Hier stem ik mee in. Zelf ook 8 jaren gerookt. Toen ineens gestopt. Nu kan ik best nog een keer er van genieten. Feit is gewoon dat als je stopt met roken je jezelf overwint, je conditie echt verbetert en je geld in je zak houdt.
Klopt. Ik ben ook gestopt, inmiddels een jaar of vier. Steek er af en toe wel eentje op, vind ik ook erg lekker maar kan er makkelijk vanaf blijven. Roken is absoluut buitengewoon ongezond.
Waar ik soms wat kriegel van wordt zijn die verhalen van mensen met longziektes. Hoe erg het allemaal niet is. We zijn er in deze topic ook op getrakteerd. Ik heb zelf jaren in de oncologie gewerkt en heb heel veel gruwelijks gezien. Ik heb toen geen moment gedacht te moeten stoppen met roken. Heel bijzonder vond ik wel dat een jongeman (34) op onze afdeling werd opgenomen met terminale longkanker die nog nooit een sigaret had opgestoken en ook geen meeroker was geweest.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door BJD »

Voor mij is roken idd zonde tegen het 6 e gebod. Ook wel iets van het eerste gebod. (afhankelijk, niet zonder kunnen, vertrouwen op zetten)

In mijn werk heb ik veel met junken te maken.. vertonen precies hetzelfde gedrag als iemand die verslaafd is aan nicotine. (ik kan het weten, zelf zeker tien jaar gerookt, maar er iniddels een jaar of 6 af) Ze zijn er de hele dag mee bezig. Heb ik nog genoeg? Kom ik er de avond mee door? Heb ik genoeg dit weekend. Liegen over de ernst van je verslaving. Ik denk zelf.. in staat om ze te jatten.

Dat je na longkanker, hartfalen en andere rookgerelateerde ziekte door blijft roken is voor mij onbegrijpelijk. Wat wordt er veel weggebagatalisseerd met dat roken..

Onze Ds waarschuwt vanaf de preekstoel (mi terecht) dat roken zonde is. Gek genoeg verandert daar niemand z'n gedrag door.. Wat me opvalt dat het wel lijkt dat de meest 'rechtse' mensen de verstokste rokers zijn.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door vlinder »

JolandaOudshoorn schreef: Absoluut. En daarbij is stress altijd nog doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Af en toe een sigaret kan mi geen kwaad. Het verraderlijke is dat het bijna niet te doen is om af en toe er eentje te roken. En de vraag is: wat is nog "verantwoord"? 3 of 5 of 10?? (al weet ik bijna zeker dat 10 al te veel is)
Het vetgedrukte is absoluut niet waar. Mag ik een bron van je?
(long)kanker is in Nederland nummer één en hart- en vaatziekten nummer 2. Longkanker kan namelijk niet door stress ontstaan. Graag verneem ik de bron.

@Iemand: Hartfalen kunnen niet meer overgaan, je bent chronisch hartpatiënt. Het kan stabiliseren en met de juiste dosering medicatie is er goed mee te leven, maar er komt een tijd dat het weer een stap achteruit gaat.

@ BJD, Wilhelm, Ander en Mister: met jullie allemaal eens.
Toch is het onbegrijpelijk dat mensen zo star zijn. Ik snap het dat Wilhelm aangeeft niet te houden van die verhalen als longkanker e.d. En er worden inderdaad mensen ziek en krijgen longkanker terwijl ze nooit hebben gerookt, maar het is bewezen dat het slecht voor je is.

Zeggen dat matig roken niet slecht voor je is dat betwijfel ik. Matige automutilatie is dat goed? Matig zijn met gootsteenontstopper drinken? Dat doet toch ook niemand?
Geef dan toe: Ja, inderdaad, die sigaret is de baas over mij.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mister »

vlinder schreef: Zeggen dat matig roken niet slecht voor je is dat betwijfel ik. Matige automutilatie is dat goed? Matig zijn met gootsteenontstopper drinken? Dat doet toch ook niemand?
Geef dan toe: Ja, inderdaad, die sigaret is de baas over mij.
Hmm, zo had ik het nog nooit bekeken. Maar roken vermindert (tijdelijk) stress. Gootsteenontstopper drinken heeft volgens mij geen enkel positief effect, toch?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Absoluut. En daarbij is stress altijd nog doodsoorzaak nummer 1 in Nederland. Af en toe een sigaret kan mi geen kwaad. Het verraderlijke is dat het bijna niet te doen is om af en toe er eentje te roken. En de vraag is: wat is nog "verantwoord"? 3 of 5 of 10?? (al weet ik bijna zeker dat 10 al te veel is)
Het vetgedrukte is absoluut niet waar. Mag ik een bron van je?
(long)kanker is in Nederland nummer één en hart- en vaatziekten nummer 2. Longkanker kan namelijk niet door stress ontstaan. Graag verneem ik de bron.

@Iemand: Hartfalen kunnen niet meer overgaan, je bent chronisch hartpatiënt. Het kan stabiliseren en met de juiste dosering medicatie is er goed mee te leven, maar er komt een tijd dat het weer een stap achteruit gaat.

@ BJD, Wilhelm, Ander en Mister: met jullie allemaal eens.
Toch is het onbegrijpelijk dat mensen zo star zijn. Ik snap het dat Wilhelm aangeeft niet te houden van die verhalen als longkanker e.d. En er worden inderdaad mensen ziek en krijgen longkanker terwijl ze nooit hebben gerookt, maar het is bewezen dat het slecht voor je is.

Zeggen dat matig roken niet slecht voor je is dat betwijfel ik. Matige automutilatie is dat goed? Matig zijn met gootsteenontstopper drinken? Dat doet toch ook niemand?
Geef dan toe: Ja, inderdaad, die sigaret is de baas over mij.
Je hebt gelijk. Kanker (zonder long) is nr 1. En misschien binnenkort overgewicht.
Je laatste redenatie vind ik flauw. Dan mag je ook geen patat, snoep oid eten. Soms lijkt de keuze om (weer) te gaan roken, meer een vrije keuze dan om niet te roken.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie