Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Marnix »

Hm, maar iets niet verbieden omdat het anders wel illegaal gebeurt vind ik ook niet erg een sterk argument...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mara »

Ga maar eens een dag meelopen met de longarts, betere waarschuwing is er niet.
Mijn man is er door in een rolstoel gekomen (tijdelijk gelukkig) hij kon niet stoppen.
Kreeg halfzijdige verlammingsverschijnselen, spraakstoornis, op de MRI was gelukkig niets bijzonders te zien.
Hij moest radicaal stoppen, zo niet, zou hij echt in een rolstoel komen, als hij het al zou overleven.
Hij had destijds ook een hoge bloeddruk erbij en stress.
Dus bloeddruk werd bestreden met medicijnen en de stress door te gaan sporten.
Hij heeft geen sigaret meer aangeraakt en hij rookte toch minimaal 2 pakjes per dag.
2 jaar later werd onze oudste geboren, met een longziekte, er mocht bij ons in huis helemaal niet meer gerookt worden.
Wij waren onze tijd al ver vooruit met het buiten roken :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
coupe soleil
Berichten: 323
Lid geworden op: 15 feb 2010, 22:51

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door coupe soleil »

In huis roken is vies. Wij doen het dan ook altijd buiten (of als het nat is in de schuur).
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Ga maar eens een dag meelopen met de longarts, betere waarschuwing is er niet.
Jawel hoor. Bij de longarts is er nog niet zoveel te zien aan de mensen.
Ga eens meelopen op de oncologieafdeling en dan de palliatieve unit. Niemand die daarna nog aan roken begint.
O ja, schrik niet als je ziet dat elke ademteug een strijd kost omdat de longblaasjes allemaal kapotgegaan zijn door bijvoorbeeld roken.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mara »

Ik bedoelde meelopen met de longarts over de afdeling !
Heb zelf een vader verloren aan longkanker (hij rookte al 30 jaar niet meer, l.a. was dus verbaasd dat hij het type kreeg wat daar bij voorkomt)
Heb onlangs nog een buurvrouw verloren aan longkanker, zij rookte wel.
Ben zelf longpatient (astma) rook niet, heb in mijn jonge jaren heel matig gerookt, hooguit 5 sig. per dag)
Toen onze oudste zoon geboren werd en er een longziekte werd gediagnostiseerd, was het roken in huis ten strengste verboden.
Er kwam dus een bordje bij de voordeur.
Nu roken nog maar zeer weinig mensen in onze omgeving, dus het bordje hoeft niet meer.
Als er nu een monteur komt bijv, mag hij van het bedrijf waar hij werkt, niet meer bij mensen thuis roken, vanwege de tabakswet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mara »

Maar daaraan gekoppeld gaat het niet alleen over het roken !
Overmatig drankgebruik, of TEveel eten, zodat je ver boven de 100 kilo gaat weten en dus gezondheidsrisico loopt, is ook zonde.
Alles wat je lichaam schade toebrengt is fout.
Dus ik denk ook jezelf in gevaar brengen door extreme sporten of jezelf in gevaarlijke situaties brengen om daar een kick uit te halen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Maar daaraan gekoppeld gaat het niet alleen over het roken !
Overmatig drankgebruik, of TEveel eten, zodat je ver boven de 100 kilo gaat wegen en dus gezondheidsrisico loopt, is ook zonde.
Alles wat je lichaam schade toebrengt is fout.
Dus ik denk ook jezelf in gevaar brengen door extreme sporten of jezelf in gevaarlijke situaties brengen om daar een kick uit te halen.
Hou je teveel mensen mee buiten schot. Als je 1.68 ben en boven de 75 kilo weegt gaat het ook al de verkeerde kant op als je er niets aan doet.
Maar je punt is duidelijk. Matigheid in alles is het beste voor iedereen.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mara »

Ja ik wil niemand voor het hoofd stoten door te stellen dat 10 kilo overgewicht perse slecht is.
Het ligt idd aan je lengte, aan je algehele bouw en je manier van leven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
flowers
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2010, 21:47

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door flowers »

Ik heb pas geleden iemand zien sterven aan een longfalen. Ik heb er nachtmerries aan overgehouden, zo afschuwelijk was dat om te zien. En ik ben inmiddels wel wat gewend in mn 25-jarige loopbaan als ziekenverzorgster.
Hoe zou het zijn als jou dat overkwam? En als het dan je eigen schuld zou zijn omdat je rookte als een ketter? En hoe is het voor je man/vrouw/kinderen om jou op deze manier te zien sterven, en je te moeten missen?
Stoppen met roken is ontzettend moeilijk, maar als je het echt wilt, niet onmogelijk.
Ik rookte tot 7 jaar terug een pakje sigaretten per dag. Gelukkig toen gestopt en volgehouden, daar ben ik regelmatig nog steeds dankbaar voor.
Er zijn mensen die roken er twee of drie per dag, meer niet. Maar dan noem ik het ook geen levensbedreigende verslaving meer.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door jvdg »

Ondanks mijn hartkwalen rook ik nog steeds.
Ik verafschuw het, maar ik ben ernstig verslaafd.
Daarbij komt dat mijn (2) cardiologen en de bedrijfsarts, hebben vastgesteld dat matig roken mij niet schaadt.
En ook dat mijn hartfalen niet is veroorzaakt door het roken, maar door bovenmatige zakelijke stress.

En met de wetenschap dat stress een grotere impact op hartfalen heeft dan het roken zelf, probeer ik desondanks zelf die verderfelijke verslaving te doorbreken.

Ik weet welke reacties ik op deze posting kan verwachten, maar ik heb het toch aangedurfd dit te melden.
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Margriet »

Lieve jvdg

Ik begrijp je probleem volkomen!! Hier speelt het zelfde!! Nee ik rook niet! Mijn geliefde wel! Er spelen gezondheidsproblemen en zo meer!! Hij had hartproblemen, maar de Heer heeft ze weggenomen, toch kan hij niet stoppen. Ik denk dat jij dat beter begrijpt dan ik (niet roker) Ja wij worstelen hier mee en jij (of moet ik zeggen jullie) ook denk ik !! Jiji bent in mijn gebeden!

God Bless
Margriet
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Tiberius »

Ik rook zelf al jaren niet meer en ben daar blij om.

Anderzijds moeten we wel nuchter zijn. De politiek en de media hebben roken volledig gedemoniseerd, maar roken (mits met mate, maar dat geldt voor alles) heeft ook positieve kanten, met name wat Jvdg al suggereert: verlagen van stress, concentreren van gedachten, enz.

Ik vind het altijd een heel vreemde regel, dat er in coffeeshops geen tabak meer gerookt mag worden. :jongle
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Joannah »

Tiberius schreef:Ik rook zelf al jaren niet meer en ben daar blij om.

Anderzijds moeten we wel nuchter zijn. De politiek en de media hebben roken volledig gedemoniseerd, maar roken (mits met mate, maar dat geldt voor alles) heeft ook positieve kanten, met name wat Jvdg al suggereert: verlagen van stress, concentreren van gedachten, enz.

Ik vind het altijd een heel vreemde regel, dat er in coffeeshops geen tabak meer gerookt mag worden. :jongle
Serveren ze eigenlijk wel coffee?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mara »

jvdg schreef:Ondanks mijn hartkwalen rook ik nog steeds.
Ik verafschuw het, maar ik ben ernstig verslaafd.
Daarbij komt dat mijn (2) cardiologen en de bedrijfsarts, hebben vastgesteld dat matig roken mij niet schaadt.
En ook dat mijn hartfalen niet is veroorzaakt door het roken, maar door bovenmatige zakelijke stress.

En met de wetenschap dat stress een grotere impact op hartfalen heeft dan het roken zelf, probeer ik desondanks zelf die verderfelijke verslaving te doorbreken.

Ik weet welke reacties ik op deze posting kan verwachten, maar ik heb het toch aangedurfd dit te melden.
Jammer joh !
Mijn man was ook zo "eigenwijs". (zo noem ik het maar even :) ) totdat hij halfzijdig verlamd in een zknhsbed wakker werd.
Het is een behoorlijke strijd geweest, maar zijn angst om het weer te krijgen was zo groot, dat hij het wel kon laten.
Later ging hij uitrekenen wat het ons bespaarde, al merk je dat nooit direct in je portemonnee (raar is dat toch) toch over de lange termijn wel.
Maar hartfalen gaat toch niet over ? Alleen stabiliseren ? Heb je soms ook hoge bloeddruk ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mara »

flowers schreef:Ik heb pas geleden iemand zien sterven aan een longfalen. Ik heb er nachtmerries aan overgehouden, zo afschuwelijk was dat om te zien. En ik ben inmiddels wel wat gewend in mn 25-jarige loopbaan als ziekenverzorgster.
Hoe zou het zijn als jou dat overkwam? En als het dan je eigen schuld zou zijn omdat je rookte als een ketter? En hoe is het voor je man/vrouw/kinderen om jou op deze manier te zien sterven, en je te moeten missen?
Stoppen met roken is ontzettend moeilijk, maar als je het echt wilt, niet onmogelijk.
Ik rookte tot 7 jaar terug een pakje sigaretten per dag. Gelukkig toen gestopt en volgehouden, daar ben ik regelmatig nog steeds dankbaar voor.
Er zijn mensen die roken er twee of drie per dag, meer niet. Maar dan noem ik het ook geen levensbedreigende verslaving meer.
Het is verschrikkelijk om aan te zien idd. Mijn vader leed aan longkanker (ondanks dat hij al heel lang niet meer rookte) maar er zijn helaas ook longziektes die niets met roken van doen hebben.
Maar de geleerden zijn het er wel allemaal over eens, dat als je aanleg hebt voor een longziekte, je het wel verergert door te roken.
Als je in huis rookt, moet je maar eens kijken achter een schilderij, mooi wit (als je tenminste witte muren hebt :) ) ernaast grauw/bruinig.
DAT spul zit dus ook in je longen.
In andere landen staan er confronterende foto's op een pakje sigaretten, volgens mij vergaat de lust je dan wel.
Of je moet echt een die-hard zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie