Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door MaCx »

Ik rook al een langere tijd en ben goed verslaafd.

Nu vroeg ik me eens af.
is roken uiteindelijk zonde tegen het 6e gebod? of te vergezocht?

ik weet dat in andere werelddelen christenen echt niet roken om vergelijkbare redenen.

hoe zien jullie dit?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door memento »

Of het zonde is, zul je zelf voor Gods aangezicht moeten bepalen. Persoonlijk zie ik het als zonde. Het 6e gebod gaat over de bescherming van het leven. Daar valt m.i. ook onder dat je dingen laat, waarvan je weet dat ze slecht zijn voor je lichaam.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door JolandaOudshoorn »

MaCx schreef:Ik rook al een langere tijd en ben goed verslaafd.

Nu vroeg ik me eens af.
is roken uiteindelijk zonde tegen het 6e gebod? of te vergezocht?

ik weet dat in andere werelddelen christenen echt niet roken om vergelijkbare redenen.

hoe zien jullie dit?
Tja, de duitse christenen snappen niet dat nederlandse christenen roken, maar als nederlandse christenen zouden zien hoeveel duitse christenen drinken zou hun sigaret van verbazing uit hun mond vallen (aldus een predikant werkzaam in duitsland)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door MaCx »

dat denk ik eerlijk gezegd ook. daarvoor hoeven jullie niet direct bewijzen uit de Bijbel te halen want dat is duidelijk.


Ik heb wel vaker geprobeerd te stoppen met zonder resultaat.

is er in de Bijbel een voorbeeld over een bepaalde verslaving?
ik ben benieuwd hoe de Bijbel en uiteindelijk God daar tegen over staat.
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door MaCx »

stoppen met een verslaving is nooit makkelijk en het is schadelijk voor het lichaam en dat is zonde tegen het lichaam.

wie zijn zonde laat die zal barmhartigheid krijgen. maar ja, als je er weer invalt :(
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Jongere »

Dan moet je proberen het weer te laten. Van geen één verslaving kom je zomaar af.

Als je er werkelijk van overtuigd bent dat het zonde is, denk dan aan Hebr. 12:4:
Gij hebt nog tot den bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde.
Scheep dan niet jezelf af met argumenten als 'het lukt niet', maar ga een blijvende strijd aan. Desnoods door jezelf hard aan te pakken. Nogmaals: als je er van overtuigd bent dat het zonde is. Want zonde maakt scheiding tussen ons en God. Het is dan beter om één oog uit te werpen. Dat betekent dat het inderdaad pijn doet, net als 'tot den bloede tegenstaan'.

Wie zijn zonden bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.
Wie er dan weer invalt mag weten: indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige. en Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Maar wie er in blijft wandelen, moet weten dat Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11396
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mister »

Steek er zeker ook maar geen op als je de kerk verlaat in Roemenië bijvoorbeeld... :huhu
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Gian »

Google ads wil je iig op weg helpen om te stoppen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Fjodor »

MaCx schreef:dat denk ik eerlijk gezegd ook. daarvoor hoeven jullie niet direct bewijzen uit de Bijbel te halen want dat is duidelijk.


Ik heb wel vaker geprobeerd te stoppen met zonder resultaat.

is er in de Bijbel een voorbeeld over een bepaalde verslaving?
ik ben benieuwd hoe de Bijbel en uiteindelijk God daar tegen over staat.
Ik heb ook veel gerookt.
Maar ben uiteindelijk ook voor Gods aangezicht tot de overtuiging gekomen dat ik als christen niet met een goed geweten kan roken. Dat is al een aantal jaar geleden. Nog steeds rook ik te vaak. Maar ik ga het wel steeds minder waarderen, er is steeds minder voldoening uit te halen, vaak als ik toch rook gooi ik em na drie trekken weg.
Ik interpreteer het gewoon in verband met de vlees en geest teksten. Het is de Heilige Geest die steeds meer door moet werken en het verlangen steeds meer moet doen afsterven.
Bij sommigen gaat dat echter in één keer, bij mij niet, helaas.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door lanfy »

Ik denk dat dat ieder zijn eigen persoonlijke overtuiging moet zijn en dat je mensen niet moet dwingen om te stoppen met een "verslaving" uitgaande van het geloof! En wanneer is iets een verslaving? Wat is een ergere verslaving, als je drie keer per week een glas wijn drinkt, of als je drie keer per week een sigaret rookt, en je in beide plezier hebt! Roken wordt in de Bijbel niet beschreven, maar drinken des te meer! Alleen al door de dronkenschap van Noach wordt een heel volk vervloekt! En het standpunt: uw lichaam is een tempel van de Heilige Geest begint toch pas in het Nieuwe Testament?
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11396
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mister »

lanfy schreef:Ik denk dat dat ieder zijn eigen persoonlijke overtuiging moet zijn en dat je mensen niet moet dwingen om te stoppen met een "verslaving" uitgaande van het geloof! En wanneer is iets een verslaving? Wat is een ergere verslaving, als je drie keer per week een glas wijn drinkt, of als je drie keer per week een sigaret rookt, en je in beide plezier hebt! Roken wordt in de Bijbel niet beschreven, maar drinken des te meer! Alleen al door de dronkenschap van Noach wordt een heel volk vervloekt! En het standpunt: uw lichaam is een tempel van de Heilige Geest begint toch pas in het Nieuwe Testament?
Roken wordt in de Bijbel niet letterlijk genoemd nee. Wel is de Bijbel heel helder in het feit dat we goed voor ons lichaam dienen te zorgen. Dat doen we niet door te roken. Ergo: stop ermee. Drinken is een ander verhaal. Een weinig wijns is goed voor je, aldus Paulus.
Laatst gewijzigd door Mister op 20 feb 2010, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door jvdg »

Ik betreur mijn verslaving aan het roken.
Die verslaving is zo ernstig dat mijn arsen mij adviseren om daar mee door te gaan.

Ik bid en smeek de Heere om mij daar van te verlossen.

Daarom vraag ik jullie, wie zonder zonde is dien aangaannde.........
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Joannah »

jvdg schreef:Ik betreur mijn verslaving aan het roken.
Die verslaving is zo ernstig dat mijn arsen mij adviseren om daar mee door te gaan.

Ik bid en smeek de Heere om mij daar van te verlossen.

Daarom vraag ik jullie, wie zonder zonde is dien aangaannde.........
Mijn huisdokter adviseerde mij ook altijd een paar sigaretjes per dag te blijven roken, ik was een veel te zenuwachtig mens, had een kalmeermiddeltje nodig.
Tot ik in het ziekenhuis kwam na een verkeersongeluk en na een spoedoperatie bloed bleef ophoesten en na een bronchoscopy gezegd werd dat ik absoluut niet doormoest gaan met roken.in het ziekenhuis mag je niet roken, en naar buitem kon ik niet echt, dus na 2 weken ben je dan wel afgekickt hoor.
Achteraf gezien heb ik het verkeersongeluk er voor over gehad, zo blij ben ik dat ik van die smerige gewoonte af ben.
een tip:
Iedere keer dat je aan een sigaret denkt, iets gaan doen, fietsen, vaat wassen, computeren, hond uitlaten, whatever, iets wat afleidt.En ga eens op oncologie kijken van je plaatselijke ziekenhuis, ben je niet bang voor de vreselijk piinlijke dood die je zult sterven tgv longkanker ?, (weegt echt niet op tegen het zg genot van die stinkdingen).blijf jezelf dit voorhouden!
En denk niet oh, dat overkomt mij niet, want dat dachten ze allemaal!!
Eenmaal gestopt zijn je longen na 5 jaar weer net zo schoon als van een niet roker!.
Ook al is je karaker niet sterk genoeg, probeer dan toch te zeggen, ik laat me niet kennen, niet mijn lichaam, maar mijn geest, mijn wil is sterker. Wie is nu de baas, mijn geest of mijn lichaam?
Je lichaam dient te gehoorzamen aan je geest!Niet andersom.
Eenmaal gestopt kun je trots zijn op jezelf.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:Eenmaal gestopt kun je trots zijn op jezelf.
Of dankbaar aan de Heere.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door memento »

Laten we duidelijk zijn: ALS we iets als zonde zien, moeten we geen enkel excuus maken, maar er direct en onverbiddelijk mee breken. Een beetje zondigen is een grote sta-in-de-weg voor het geestelijke leven.

Of roken zondig is of niet, moet iedereen zelf voor het aangezicht Gods bepalen. Maar áls je iets als zonde ziet: Stop direct ermee!

PS> Stoppen met een zonde is altijd moeilijk, zeker met zonden die ons lichaam een goed gevoel geven. Echter, als het goed is, is doorleven mét een zonde (waardoor er iets in staat tussen God en je ziel) nog veel moeilijker...
Plaats reactie