Zondag 2

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Zondag 2

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vanavond las ik het volgende over Zondag 2 van onze geliefde Heidelberger, speciaal voor jullie over getypt.


Deze drie vragen en antwoorden kunnen alleen dan elk afzonderlijk worden overdacht, wanneer eerst de ene grote waarheid, die ze samen tot uitdrukking brengen, is verstaan: Ik men mijn zonde en ellende uit de Wet Gods. Hier is niet aan de orde de vraag: Wie ontdekt u aan uw zonde, wie maakt bedroeft over uw ellende? Her verborgen werk des Geestes komt pas ter sprake in de zondagen 20, 25 en 33. Thans, in Zondag 2, is de vraag niet: “door wien”, maar “waaruit” kent gij uw ellende; welke is de toetssteen waaraan ge uzelf te toetsen hebt om tot kennis van uzelf te komen. En op die vraag luid het Schriftuurlijk antwoord: “uit de Wet Gods”. Paulus zegt in Rom. 3 vers 20: “Daarom zal uit de werken der Wet geen vlees gerechtvaardigd worden, want door de Wet is de kennis der zonde” En in Rom. 7 vers 7: “Ja, ik kende de zonde niet dan door de Wet; want ook had ik niet geweten dat de begeerlijkheid zonde is, indien de Wet niet zeide: gij zult niet begeren”. Menigeen zou, indien hij naar dit woord Gods geluisterd had, niet zo lang getobd hebben over zijn gering schuldbesef, over zijn tekort aan verbrijzeling. Hoevelen zijn jaren lang met bekommering vervuld daarover, dat hun droefheid over de zonde zo klein is, en dat ze niet zulk een verbrijzeling over zonde en schuld gevoelen, als waarvan vaders en moeders in Israel uit eigen levenservaring vertelden. Zij durven niet in Christus geloven als hun Borg, zolang ze niet meer smart over hun zonde en schuld voor God bij zichzelf bevinden. Ja, zij bidden om een hellevaart, opdat daaruit hun hemelvaart geboren worde. Laat dezulken toch Romeinen 10 vers 4-11 lezen. Zeker, het is Gods recht ons ter helle te verwijzen wegens onze zonde. En het betaamd ons wel zo bedroeft te zijn over de zonde, dat het een hellevaart werd. Maar dit behoort juist tot onzen dood in de zonden en misdaden, dat ons hart hard is, en dat wij o zo weinig bedroeft zijn over het kwaad. En ook als wij wezenlijk tot God bekeerd zijn, is de droefheid over de zonde nog maar zeer gering. De Heere onze God is duizendmaal zo bedroefd over de zonde, als Gods kinderen er bedroefd over zijn. En daarom, als het gaat om de vraag: “hoe groot onze zonde en ellende is”, moeten wij niet gaan onderzoeken, hoe erg wijzelf de zonde vinden, maar hoe erg God, en hoe erg de Heere Christus de zonde vind.
Wilt ge weten, hoe erg het met u gesteld is? God zegt het u in Zijn Wet. Want daarin zegt Hij u, hoe Hij u hebben wil. “Gij zult liefhebben den Heere uwen God, met geheel uw hart, met al uw kracht; en gij zult uwen naaste liefhebben als uzelf.: Met minder is de Heere niet tevreden. “Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al wat geschreven is in het boek der Wet, dat hij dat doe.” Nu proberen wij daarmee te schipperen, en het met God op een akkoordje te gooien, hetzij wij dat alleen praktisch doen, hetzij ook theoretisch. Wij denken, dat God tevreden zal zijn, als wij er naar streven, als wij er ons best er voor doen, zo te wezen als Hij in Zijn Wet eist. Maar God is absoluut+ daarom is Gods Woord en Wet absoluut: “Wees heilig, want de Heere uw God is heilig.” (O.T.)” Wees dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader in de hemelen volmaakt is” (N.T.). Met minder kan Gods heilig Wezen niet tevreden zijn. Gods heilige Wet veroordeelt ons. Want als we eerlijk willen zijn, moeten wij het immers erkennen, van die volkomen liefde Gods en des naasten komt bij ons niets terecht. O ja, wij geven God wel een kleinigheid om Hem tevreden te stellen; en wij geven de naaste wel eens een dubbeltje, als hij bedelt. Maar: “liefhebben” ? Wij zijn, in stede van God en de naaste lief te hebben, veeleer geneigd God en den naaste te haten, als ons maar een strootje in de weg gelegd wordt. Onderzoek uw hart eens nauwkeurig of dat hart niet tekens weer instemt met wat Achab zeide van Micha: “ ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteerd, maar kwaad” (1 Kon. 22 vers 8) En liefhebben! Dat doen wij onszelf en het onze en de zonde, vooral die eigen zonde, deze en die boezemzonde. En wij zijn er niet eens erg en echt bedroefd om. Er is maar Een geweest onder de mensenkinderen, die met Gods Wet, volkomen ernst gemaakt heeft, en dat is Christus, Die heeft Gods Wet vervuld. En Hij ook alleen is over onze zonde, die Hij tot de Zijne maakte, zo volkomen bedroefd geweest, dat Hij in smart en rouw ter hel nedergedaald, Gods toorn en vloek torsende. Hij deed dat in uw plaats. Probeer gij niet het Hem na te doen. “Dat is; Christus uit de doden opbrengen” ( Rom 10 vers 7) Wilt gij weten, hoe groot uw zonde en ellende is, ga dan niet te rade met uw gevoel ervan, maar met Gods gevoel ervan, met Gods Woord erover. Wilt gij weten hoe erg uw zonde en ellende is, zie dan Christus er onder gebukt gaan in Gethsemaneh, en hoor het Hem uitroepen: ‘ Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” Zo groot is onze zonde en ellende. Geloof dat ze zo groot zij. Want gij gevoelt nimmer ten volle, hoe groot ze zijn. Ook zonde en ellende kunnen slechts in het geloof recht gekend worden, en niet voor het geloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
mathilde
Berichten: 382
Lid geworden op: 29 mar 2008, 21:19

Re: Zondag 2

Bericht door mathilde »

Net heb ik het door jou overgetypte stuk doorgelezen, dacht dat het wel goed was, we zijn vorige week opnieuw begonnen met de HC zodat morgen Zondag 2 aan de beurt is.

Ik begrijp echter nog niet half wat er in het hierboven genoemde stuk staat :nonnon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zondag 2

Bericht door Johann Gottfried Walther »

mathilde schreef:Net heb ik het door jou overgetypte stuk doorgelezen, dacht dat het wel goed was, we zijn vorige week opnieuw begonnen met de HC zodat morgen Zondag 2 aan de beurt is.

Ik begrijp echter nog niet half wat er in het hierboven genoemde stuk staat :nonnon
Sja, ik vind het eigelijk wel een duidelijk stuk, misschien nog eens lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zondag 2

Bericht door Marco »

Ik lees dit terug, en vraag me ineens af, van wie het citaat is..
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag 2

Bericht door Erasmiaan »

Dat vraag ik me ook af. Voor ik iets lees wil ik graag weten van wie het is. Net zoals ik voordat ik iets opdrink graag wil weten wat het is (stel je voor dat het vergif is).
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Zondag 2

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Dat vraag ik me ook af. Voor ik iets lees wil ik graag weten van wie het is. Net zoals ik voordat ik iets opdrink graag wil weten wat het is (stel je voor dat het vergif is).
Stel dat het citaat van Ouweneel afkomstig is, is het dan minder bijbels dan in het geval het een citaat van Calvijn blijkt te zijn?

Wie het gezegd heeft is irrelevant, lijkt me.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Zondag 2

Bericht door Marco »

Het is mij niet te doen over het al of niet Bijbels zijn van dit citaat. Ik vermoed dat een-of-andere oudvader dit geschreven heeft. En aangezien ik niet zo best in oudvaders ben :? zou ik er op die manier wat van kunnen leren.

Overigens is het citaat op zich de moeite waard om eens goed door te lezen. Zelfs al zou het van Ouweneel zijn :huhu
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag 2

Bericht door Afgewezen »

Het doet wel Kohlbruggiaans aan, het stukje.
Maar die d- en t-fouten... lieve help! JGW, ik verdenk je ervan dat jij die er bij het overtypen in hebt gemaakt. ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondag 2

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Het doet wel Kohlbruggiaans aan, het stukje.
Maar die d- en t-fouten... lieve help! JGW, ik verdenk je ervan dat jij die er bij het overtypen in hebt gemaakt. ;)
Onze taalpurist :) maar ik ben het met je eens dit lijkt mij Kohlbrugge en ik ben het met het stuk aardig eens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondag 2

Bericht door Jongere »

Gelukkig, het stukje kan bij de meesten wel door de beugel.


En nu?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondag 2

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Gelukkig, het stukje kan bij de meesten wel door de beugel.


En nu?
1.Dat ellendekennis niet losgemaakt mag worden van de andere twee stukken.
2.Dat ellendekennis niet voorwaarde is tot geloof maar hoort bij het geloof.
3. Dat wij onze ellende dieper leren kennen aan de voet van het Kruis .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Zondag 2

Bericht door Fjodor »

En in Rom. 7 vers 7: “Ja, ik kende de zonde niet dan door de Wet; want ook had ik niet geweten dat de begeerlijkheid zonde is, indien de Wet niet zeide: gij zult niet begeren”. Menigeen zou, indien hij naar dit woord Gods geluisterd had, niet zo lang getobd hebben over zijn gering schuldbesef, over zijn tekort aan verbrijzeling. Hoevelen zijn jaren lang met bekommering vervuld daarover, dat hun droefheid over de zonde zo klein is, en dat ze niet zulk een verbrijzeling over zonde en schuld gevoelen, als waarvan vaders en moeders in Israel uit eigen levenservaring vertelden. Zij durven niet in Christus geloven als hun Borg, zolang ze niet meer smart over hun zonde en schuld voor God bij zichzelf bevinden. Ja, zij bidden om een hellevaart, opdat daaruit hun hemelvaart geboren worde. Laat dezulken toch Romeinen 10 vers 4-11 lezen. Zeker, het is Gods recht ons ter helle te verwijzen wegens onze zonde. En het betaamd ons wel zo bedroeft te zijn over de zonde, dat het een hellevaart werd. Maar dit behoort juist tot onzen dood in de zonden en misdaden, dat ons hart hard is, en dat wij o zo weinig bedroeft zijn over het kwaad. En ook als wij wezenlijk tot God bekeerd zijn, is de droefheid over de zonde nog maar zeer gering. De Heere onze God is duizendmaal zo bedroefd over de zonde, als Gods kinderen er bedroefd over zijn. En daarom, als het gaat om de vraag: “hoe groot onze zonde en ellende is”, moeten wij niet gaan onderzoeken, hoe erg wijzelf de zonde vinden, maar hoe erg God, en hoe erg de Heere Christus de zonde vind.
...
Zo groot is onze zonde en ellende. Geloof dat ze zo groot zij. Want gij gevoelt nimmer ten volle, hoe groot ze zijn. Ook zonde en ellende kunnen slechts in het geloof recht gekend worden, en niet voor het geloof.
Dit is ten eerste wat ik zo tegen heb op dat wat ik vaak van DWW lees. Ook DWW gebruikt de taal 'aan de hemelvaart de hellevaart vooraf gaat'. Volgens mij heb ik ds. Tuinier uit de Gereformeerde Gemeente dat ook wel eens horen zeggen (maar dat weet ik niet zeker). Dan is de zondekennis toch een voorwaarde voor het geloof geworden?

En als ik dan even verder denk over dat wat ik wel eens bij Afgewezen denk te lezen, namelijk dat de wedergeboorte iets ogenblikkelijks is, het is een overzetting die zo duidelijk is dat het wel zeer bewust moet gebeuren, dan lijkt de hellevaart me ook bij haar iets te zijn dat aan het geloof vooraf gaat. Hoe kan anders dat zeer bewuste van de wedergeboorte plaatsvinden?

Een vriend van mij komt uit de HHK en die praat ook op zo'n manier over de wedergeboorte, ik zou haast willen zeggen dat het volgens hem in de HHK (niet persé bij de predikanten maar ook bij de gewone kerkganger) zo'n drama moment is dat het leven daardoor en op dat moment helemaal op z'n kop gaat staan.

Zelf zou ik liever instemmen met dat wat hierboven over zondag 2 geschreven wordt, zonde en ellende kunnen slechts in het geloof recht gekend worden. En dat komt overeen met wat ik eens bij (volgens mij R.) Erskine las, namelijk dat het geloof ingeplant kan worden zoals een steen door druppelend water uitgehold kan worden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag 2

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:En als ik dan even verder denk over dat wat ik wel eens bij Afgewezen denk te lezen, namelijk dat de wedergeboorte iets ogenblikkelijks is, het is een overzetting die zo duidelijk is dat het wel zeer bewust moet gebeuren, dan lijkt de hellevaart me ook bij haar iets te zijn dat aan het geloof vooraf gaat. Hoe kan anders dat zeer bewuste van de wedergeboorte plaatsvinden?

Een vriend van mij komt uit de HHK en die praat ook op zo'n manier over de wedergeboorte, ik zou haast willen zeggen dat het volgens hem in de HHK (niet persé bij de predikanten maar ook bij de gewone kerkganger) zo'n drama moment is dat het leven daardoor en op dat moment helemaal op z'n kop gaat staan.

Zelf zou ik liever instemmen met dat wat hierboven over zondag 2 geschreven wordt, zonde en ellende kunnen slechts in het geloof recht gekend worden. En dat komt overeen met wat ik eens bij (volgens mij R.) Erskine las, namelijk dat het geloof ingeplant kan worden zoals een steen door druppelend water uitgehold kan worden.
Tja, wat moet ik hier op zeggen, Fjodor? Ik kan mijn 'ligging' misschien het best verwoorden met het volgende versje:

Jezus roept zondaars, zo riep Hij ook mij,
o blijde stond', o blijde stond'!
'k Had lang gezocht, maar opeens was ik vrij,
toen 'k door 't gelove Hem vond.


En dat gebeurt in de diepte van de verlorenheid, ja. Ik kan me ook niet voorstellen hoe het ánders zou gaan.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondag 2

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:Het doet wel Kohlbruggiaans aan, het stukje.
Maar die d- en t-fouten... lieve help!
Het onderwijs is ook niet alles meer, Afgewezen!Maar inderdaad, zeer storend.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Zondag 2

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:En als ik dan even verder denk over dat wat ik wel eens bij Afgewezen denk te lezen, namelijk dat de wedergeboorte iets ogenblikkelijks is, het is een overzetting die zo duidelijk is dat het wel zeer bewust moet gebeuren, dan lijkt de hellevaart me ook bij haar iets te zijn dat aan het geloof vooraf gaat. Hoe kan anders dat zeer bewuste van de wedergeboorte plaatsvinden?

Een vriend van mij komt uit de HHK en die praat ook op zo'n manier over de wedergeboorte, ik zou haast willen zeggen dat het volgens hem in de HHK (niet persé bij de predikanten maar ook bij de gewone kerkganger) zo'n drama moment is dat het leven daardoor en op dat moment helemaal op z'n kop gaat staan.

Zelf zou ik liever instemmen met dat wat hierboven over zondag 2 geschreven wordt, zonde en ellende kunnen slechts in het geloof recht gekend worden. En dat komt overeen met wat ik eens bij (volgens mij R.) Erskine las, namelijk dat het geloof ingeplant kan worden zoals een steen door druppelend water uitgehold kan worden.
Tja, wat moet ik hier op zeggen, Fjodor? Ik kan mijn 'ligging' misschien het best verwoorden met het volgende versje:

Jezus roept zondaars, zo riep Hij ook mij,
o blijde stond', o blijde stond'!
'k Had lang gezocht, maar opeens was ik vrij,
toen 'k door 't gelove Hem vond.


En dat gebeurt in de diepte van de verlorenheid, ja. Ik kan me ook niet voorstellen hoe het ánders zou gaan.
Over dat opeens hè, wat volgens dat versje gelijk is met het vinden door het geloof, gaat daar de ellendekennis aan vooraf?
Zo ja, dan is ellendekennis voorwaarde voor het geloof, en ben je het dus niet eens met dat stukje, en ook niet met Erskine.
Zo'n idee kan er toe leiden dat mensen denken nog niet te kunnen geloven omdat ze nog niet waarlijk aan hun ellende ontdekt zijn. De oplossing daarvoor is dan dat mensen hun ellende moeten leren kennen, waardoor de weg tot wedergeboorte volgens dit idee in de hellevaart ligt, en niet meer in Jezus Christus' zoenoffer.
Je zegt dus dat aan de hemelvaart de hellevaart vooraf gaat. Wat vind je dan van dat wat de schrijver van dit stukje daar over zegt?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie