Zondag 30. Hypocriet.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door aritha »

Hypocrieten bekeren zich niet met hun hart ( waren hart) tot God, staat er in zondag 30 vraag en antwoord 81.

Ik vroeg me gisteren onder de preek af: Maar als gelovige voel ik me ook vaak zo hypocriet.
En wat als je tijdens een avondmaalsbediening alleen maar je hypocriete kant zie. Dan kan je beter afblijven op zo'n moment? Ook al ben je een ware gelovige?

Wat is het verschil tussen het leven van een hypocriet en het ontdekken van hypocritisme in je eigen leven?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat een echte hypocriet zich nooit hypocriet voelt en ook nooit bang is om het te zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door refo »

Het woord hypocriet krijgt langzamerhand in de theologie een verkeerde betekenis.

Het is niet iemand die op verkeerde gronden meent behouden te zijn.

Een hypocriet is een huichelaar. En een huichelaar weet heel goed dat hij zich aanstelt als ware gelovige, maar het niet is en mogelijk zelfs niet wil zijn. Het is dus onmogelijk hypocriet te zijn en het niet te voelen. Het is een opzettelijke daad.

Ik weet niet precies hoe je je 'hypocriet' kunt voelen in je relatie met God. Het kan zijn dat je zou willen dat dingen beter waren, maar God kijkt dwars door je heen. Ten opzichte van Hem kun je niet hypocriet zijn. Wel tenopzichte van mensen, omdat die zien wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Het woord hypocriet krijgt langzamerhand in de theologie een verkeerde betekenis.

Het is niet iemand die op verkeerde gronden meent behouden te zijn.

Een hypocriet is een huichelaar. En een huichelaar weet heel goed dat hij zich aanstelt als ware gelovige, maar het niet is en mogelijk zelfs niet wil zijn. Het is dus onmogelijk hypocriet te zijn en het niet te voelen. Het is een opzettelijke daad.
Het kan zijn, dat de term niet klopt.
Alleen denk ik, dat er tegenwoordig weinig tot geen bewuste huichelaars (die zich aanstellen als ware gelovige, maar weten dat dat niet zo is) zijn. Veel meer, die op valse gronden menen behouden te zijn.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door memento »

In de tijd van het opstellen van de HC, werden velen omwille van politieke/zakelijke belangen gereformeerd. Waarschijnlijk worden zij met de hypocrieten bedoeld.

Vandaag de dag zijn er andere redenen om hypocriet te zijn, bv omdat het volk van God een hoog aanzien geniet in de kerk, of andere redenen die niets met het geestelijke te maken hebben.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door Marnix »

aritha schreef:Hypocrieten bekeren zich niet met hun hart ( waren hart) tot God, staat er in zondag 30 vraag en antwoord 81.

Ik vroeg me gisteren onder de preek af: Maar als gelovige voel ik me ook vaak zo hypocriet.
En wat als je tijdens een avondmaalsbediening alleen maar je hypocriete kant zie. Dan kan je beter afblijven op zo'n moment? Ook al ben je een ware gelovige?

Wat is het verschil tussen het leven van een hypocriet en het ontdekken van hypocritisme in je eigen leven?
Omschrijf "hypocriet" eens en leg het naast de nodiging en weigering van het avondmaalsformulier. En reageer dan nog eens op je eigen vraag. Ik ben benieuwd!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door aritha »

Marnix schreef:
aritha schreef:Hypocrieten bekeren zich niet met hun hart ( waren hart) tot God, staat er in zondag 30 vraag en antwoord 81.

Ik vroeg me gisteren onder de preek af: Maar als gelovige voel ik me ook vaak zo hypocriet.
En wat als je tijdens een avondmaalsbediening alleen maar je hypocriete kant zie. Dan kan je beter afblijven op zo'n moment? Ook al ben je een ware gelovige?

Wat is het verschil tussen het leven van een hypocriet en het ontdekken van hypocritisme in je eigen leven?
Omschrijf "hypocriet" eens en leg het naast de nodiging en weigering van het avondmaalsformulier. En reageer dan nog eens op je eigen vraag. Ik ben benieuwd!
Eh Marnix, na diep nadenken over jou stukje, kom ik eigenlijk niet bij hypocriet - zijn uit voor mezelf, maar eerder bij tekorten in de inheiligmaking :?
En als ik daar de nodiging en weigering van het avondmaalsformulier naast leg...dan mag ik niet afbijven van de Tafel. Ik heb Hem juist heel erg nodig, niet alleen voor de zondenvergeving maar ook voor de heiliging.
Dank je Marnix!
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondag 30. Hypocriet.

Bericht door Marnix »

:) Geen dank. Ik heb het avondmaalsformulier en de vertroostende woorden die daarin klinken niet bedacht. Richt je dank maar naar boven, het is Zijn liefde en genade!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie