Zondag 5

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Zondag 5

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hier en stukje uit een preek over Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.

..of door ons zelf of door een ander. Of door ons zelf. Mag ik dat de zonde van de Gereformeerde Gezindte noemen. Omdat de Gereformeerde Gezindte zo Rooms-Katholiek is als het maar zijn kan. Of door ons zelf, en ik sluit mezelf vanavond er helemaal bij in. Wij weten dat het niet kan, en u verwacht van mij, niet anders vanavond, dat ik zal zeggen dat het niet kan. Maar zo leven wij niet, weet je wel jonge vrienden, met die hypotheek op je huis. Iedere maand los je wat af. Iedere mand en aan het eind van het jaar krijg je het overzicht. En dan zie je dat er weer wat meer is afbetaald. De schuld is afgenomen. Nou in de kerk is het nog sterker, daar betalen we niet elke maand af, we betalen iedere week eens stukje af, ja dat is waar, de één lost wat meer af dan de andere. De één lost één keer per zondag af, de andere doet dat twee keer per zondag. Maar we lossen iets af.
Nee dominee, dat zegt u verkeerd, met je kerkgang kom je er niet. En met je gebeden kom je er ook niet. En met je vrijwillige bijdrage ook niet. Nee?! Maar als daar geen genade van God tussen beiden komt. Dan ligt u straks in het ziekenhuis, en als ik nog leef, en ik bij u op bezoek kom, en als het erom gaat spannen, en ik vraag kan het nou. Ik zou het niet op een briefje willen geven, ik ben de tel kwijt geraakt, hoe vaak dan mensen niet dag in, week in de kerk hebben gezeten, zeggen nou ik hoop toch wel dat het gaan zal want.. En dan moet je je oren spitsen, wat dan komt. Dan hoop je dat er gezegd wordt, want alhoewel mijn huis, alzo niet was bij God, nochtans Hij !
Maar het gebeurd ook heel vaak dat je hoort: want ik hoop dat…en dan komt het gewoon. Natuurlijk bent u altijd goed voor een ander geweest. En u buren hebben niet te klagen. En in de kerk zullen ze u plaats echt missen. Gemeente kunt u door uzelf betalen, om de straf te ontkomen? Ik denk het wel, als ik de algemene mening moet geloven, dan denk ik dat het kan. Maar dan hebben we van de straf nog niets begrepen.
Kijk nog eens mee over dat randje, dat is de plaats voor al degenen die buiten Jezus Christus zijn. Dat is nou evangelie vanavond dat de Heere Jezus zegt en de Catechismus spelt het na: Begin er alstublieft nooit aan. Leer het nou eens af! Leer het nou eens af! Dat er in dat werk in de rechtvaardigmaking, in de kwijtschelding van de schuld, van mij als mens niets mee doet. God zoekt u niet op als een rechtvaardige. God zoekt u op als zondaar.
En met al ons proberen, en met al ons proberen maken we het ten diepste alleen maar erger.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag 5

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:Hier en stukje uit een preek over Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.

..of door ons zelf of door een ander. Of door ons zelf. Mag ik dat de zonde van de Gereformeerde Gezindte noemen. Omdat de Gereformeerde Gezindte zo Rooms-Katholiek is als het maar zijn kan. Of door ons zelf, en ik sluit mezelf vanavond er helemaal bij in. Wij weten dat het niet kan, en u verwacht van mij, niet anders vanavond, dat ik zal zeggen dat het niet kan. Maar zo leven wij niet, weet je wel jonge vrienden, met die hypotheek op je huis. Iedere maand los je wat af. Iedere mand en aan het eind van het jaar krijg je het overzicht. En dan zie je dat er weer wat meer is afbetaald. De schuld is afgenomen. Nou in de kerk is het nog sterker, daar betalen we niet elke maand af, we betalen iedere week eens stukje af, ja dat is waar, de één lost wat meer af dan de andere. De één lost één keer per zondag af, de andere doet dat twee keer per zondag. Maar we lossen iets af.
Nee dominee, dat zegt u verkeerd, met je kerkgang kom je er niet. En met je gebeden kom je er ook niet. En met je vrijwillige bijdrage ook niet. Nee?! Maar als daar geen genade van God tussen beiden komt. Dan ligt u straks in het ziekenhuis, en als ik nog leef, en ik bij u op bezoek kom, en als het erom gaat spannen, en ik vraag kan het nou. Ik zou het niet op een briefje willen geven, ik ben de tel kwijt geraakt, hoe vaak dan mensen niet dag in, week in de kerk hebben gezeten, zeggen nou ik hoop toch wel dat het gaan zal want.. En dan moet je je oren spitsen, wat dan komt. Dan hoop je dat er gezegd wordt, want alhoewel mijn huis, alzo niet was bij God, nochtans Hij !
Maar het gebeurd ook heel vaak dat je hoort: want ik hoop dat…en dan komt het gewoon. Natuurlijk bent u altijd goed voor een ander geweest. En u buren hebben niet te klagen. En in de kerk zullen ze u plaats echt missen. Gemeente kunt u door uzelf betalen, om de straf te ontkomen? Ik denk het wel, als ik de algemene mening moet geloven, dan denk ik dat het kan. Maar dan hebben we van de straf nog niets begrepen.
Kijk nog eens mee over dat randje, dat is de plaats voor al degenen die buiten Jezus Christus zijn. Dat is nou evangelie vanavond dat de Heere Jezus zegt en de Catechismus spelt het na: Begin er alstublieft nooit aan. Leer het nou eens af! Leer het nou eens af! Dat er in dat werk in de rechtvaardigmaking, in de kwijtschelding van de schuld, van mij als mens niets mee doet. God zoekt u niet op als een rechtvaardige. God zoekt u op als zondaar.
En met al ons proberen, en met al ons proberen maken we het ten diepste alleen maar erger.
Zo is het.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Zondag 5

Bericht door DWW »

Johann Gottfried Walther schreef:Hier en stukje uit een preek over Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.

..of door ons zelf of door een ander. Of door ons zelf. Mag ik dat de zonde van de Gereformeerde Gezindte noemen. Omdat de Gereformeerde Gezindte zo Rooms-Katholiek is als het maar zijn kan. Of door ons zelf, en ik sluit mezelf vanavond er helemaal bij in. Wij weten dat het niet kan, en u verwacht van mij, niet anders vanavond, dat ik zal zeggen dat het niet kan. Maar zo leven wij niet, weet je wel jonge vrienden, met die hypotheek op je huis. Iedere maand los je wat af. Iedere mand en aan het eind van het jaar krijg je het overzicht. En dan zie je dat er weer wat meer is afbetaald. De schuld is afgenomen. Nou in de kerk is het nog sterker, daar betalen we niet elke maand af, we betalen iedere week eens stukje af, ja dat is waar, de één lost wat meer af dan de andere. De één lost één keer per zondag af, de andere doet dat twee keer per zondag. Maar we lossen iets af.
Nee dominee, dat zegt u verkeerd, met je kerkgang kom je er niet. En met je gebeden kom je er ook niet. En met je vrijwillige bijdrage ook niet. Nee?! Maar als daar geen genade van God tussen beiden komt. Dan ligt u straks in het ziekenhuis, en als ik nog leef, en ik bij u op bezoek kom, en als het erom gaat spannen, en ik vraag kan het nou. Ik zou het niet op een briefje willen geven, ik ben de tel kwijt geraakt, hoe vaak dan mensen niet dag in, week in de kerk hebben gezeten, zeggen nou ik hoop toch wel dat het gaan zal want.. En dan moet je je oren spitsen, wat dan komt. Dan hoop je dat er gezegd wordt, want alhoewel mijn huis, alzo niet was bij God, nochtans Hij !
Maar het gebeurd ook heel vaak dat je hoort: want ik hoop dat…en dan komt het gewoon. Natuurlijk bent u altijd goed voor een ander geweest. En u buren hebben niet te klagen. En in de kerk zullen ze u plaats echt missen. Gemeente kunt u door uzelf betalen, om de straf te ontkomen? Ik denk het wel, als ik de algemene mening moet geloven, dan denk ik dat het kan. Maar dan hebben we van de straf nog niets begrepen.
Kijk nog eens mee over dat randje, dat is de plaats voor al degenen die buiten Jezus Christus zijn. Dat is nou evangelie vanavond dat de Heere Jezus zegt en de Catechismus spelt het na: Begin er alstublieft nooit aan. Leer het nou eens af! Leer het nou eens af! Dat er in dat werk in de rechtvaardigmaking, in de kwijtschelding van de schuld, van mij als mens niets mee doet. God zoekt u niet op als een rechtvaardige. God zoekt u op als zondaar.
En met al ons proberen, en met al ons proberen maken we het ten diepste alleen maar erger.

Dag Walther,


Hier heb je een zeer indrukwekkende preek van ds. G. v/d Breevaart die handelt over de H.C. zondag 5.
In deze preek verklaart hij ook zeer helder Gods heilige Recht. Misschien mag je er iets aan hebben.

http://preken.dewoesteweg.nl/play.php?f ... ea%202.mp3
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Zondag 5

Bericht door Alexander CD »

Johann Gottfried Walther schreef:Hier en stukje uit een preek over Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.

..of door ons zelf of door een ander. Of door ons zelf. Mag ik dat de zonde van de Gereformeerde Gezindte noemen. Omdat de Gereformeerde Gezindte zo Rooms-Katholiek is als het maar zijn kan. Of door ons zelf, en ik sluit mezelf vanavond er helemaal bij in. Wij weten dat het niet kan, en u verwacht van mij, niet anders vanavond, dat ik zal zeggen dat het niet kan. Maar zo leven wij niet, weet je wel jonge vrienden, met die hypotheek op je huis. Iedere maand los je wat af. Iedere mand en aan het eind van het jaar krijg je het overzicht. En dan zie je dat er weer wat meer is afbetaald. De schuld is afgenomen. Nou in de kerk is het nog sterker, daar betalen we niet elke maand af, we betalen iedere week eens stukje af, ja dat is waar, de één lost wat meer af dan de andere. De één lost één keer per zondag af, de andere doet dat twee keer per zondag. Maar we lossen iets af.
Nee dominee, dat zegt u verkeerd, met je kerkgang kom je er niet. En met je gebeden kom je er ook niet. En met je vrijwillige bijdrage ook niet. Nee?! Maar als daar geen genade van God tussen beiden komt. Dan ligt u straks in het ziekenhuis, en als ik nog leef, en ik bij u op bezoek kom, en als het erom gaat spannen, en ik vraag kan het nou. Ik zou het niet op een briefje willen geven, ik ben de tel kwijt geraakt, hoe vaak dan mensen niet dag in, week in de kerk hebben gezeten, zeggen nou ik hoop toch wel dat het gaan zal want.. En dan moet je je oren spitsen, wat dan komt. Dan hoop je dat er gezegd wordt, want alhoewel mijn huis, alzo niet was bij God, nochtans Hij !
Maar het gebeurd ook heel vaak dat je hoort: want ik hoop dat…en dan komt het gewoon. Natuurlijk bent u altijd goed voor een ander geweest. En u buren hebben niet te klagen. En in de kerk zullen ze u plaats echt missen. Gemeente kunt u door uzelf betalen, om de straf te ontkomen? Ik denk het wel, als ik de algemene mening moet geloven, dan denk ik dat het kan. Maar dan hebben we van de straf nog niets begrepen.
Kijk nog eens mee over dat randje, dat is de plaats voor al degenen die buiten Jezus Christus zijn. Dat is nou evangelie vanavond dat de Heere Jezus zegt en de Catechismus spelt het na: Begin er alstublieft nooit aan. Leer het nou eens af! Leer het nou eens af! Dat er in dat werk in de rechtvaardigmaking, in de kwijtschelding van de schuld, van mij als mens niets mee doet. God zoekt u niet op als een rechtvaardige. God zoekt u op als zondaar.
En met al ons proberen, en met al ons proberen maken we het ten diepste alleen maar erger.
Dan lijkt mij wel een onjuiste gedachtengang, ik weet dat het offer van Christus ons verlost zoals zondag 5 zegt, maar bidden, daar mag men wat van verwachten.
Worden we hierdoor juist niet passieve christenen, Gods genade moet een keer tussenbeide komen.
De discipelen waren volhardend in het gebed, dat moeten wij ook zijn, dat vraagt God van ons!

lucas 11

En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?

Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?

Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?


Hier is toch de belofte van de Heilige Geest gegeven, Die ons verzegelt tot eeuwig leven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zondag 5

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Alexander CD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier en stukje uit een preek over Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.

..of door ons zelf of door een ander. Of door ons zelf. Mag ik dat de zonde van de Gereformeerde Gezindte noemen. Omdat de Gereformeerde Gezindte zo Rooms-Katholiek is als het maar zijn kan. Of door ons zelf, en ik sluit mezelf vanavond er helemaal bij in. Wij weten dat het niet kan, en u verwacht van mij, niet anders vanavond, dat ik zal zeggen dat het niet kan. Maar zo leven wij niet, weet je wel jonge vrienden, met die hypotheek op je huis. Iedere maand los je wat af. Iedere mand en aan het eind van het jaar krijg je het overzicht. En dan zie je dat er weer wat meer is afbetaald. De schuld is afgenomen. Nou in de kerk is het nog sterker, daar betalen we niet elke maand af, we betalen iedere week eens stukje af, ja dat is waar, de één lost wat meer af dan de andere. De één lost één keer per zondag af, de andere doet dat twee keer per zondag. Maar we lossen iets af.
Nee dominee, dat zegt u verkeerd, met je kerkgang kom je er niet. En met je gebeden kom je er ook niet. En met je vrijwillige bijdrage ook niet. Nee?! Maar als daar geen genade van God tussen beiden komt. Dan ligt u straks in het ziekenhuis, en als ik nog leef, en ik bij u op bezoek kom, en als het erom gaat spannen, en ik vraag kan het nou. Ik zou het niet op een briefje willen geven, ik ben de tel kwijt geraakt, hoe vaak dan mensen niet dag in, week in de kerk hebben gezeten, zeggen nou ik hoop toch wel dat het gaan zal want.. En dan moet je je oren spitsen, wat dan komt. Dan hoop je dat er gezegd wordt, want alhoewel mijn huis, alzo niet was bij God, nochtans Hij !
Maar het gebeurd ook heel vaak dat je hoort: want ik hoop dat…en dan komt het gewoon. Natuurlijk bent u altijd goed voor een ander geweest. En u buren hebben niet te klagen. En in de kerk zullen ze u plaats echt missen. Gemeente kunt u door uzelf betalen, om de straf te ontkomen? Ik denk het wel, als ik de algemene mening moet geloven, dan denk ik dat het kan. Maar dan hebben we van de straf nog niets begrepen.
Kijk nog eens mee over dat randje, dat is de plaats voor al degenen die buiten Jezus Christus zijn. Dat is nou evangelie vanavond dat de Heere Jezus zegt en de Catechismus spelt het na: Begin er alstublieft nooit aan. Leer het nou eens af! Leer het nou eens af! Dat er in dat werk in de rechtvaardigmaking, in de kwijtschelding van de schuld, van mij als mens niets mee doet. God zoekt u niet op als een rechtvaardige. God zoekt u op als zondaar.
En met al ons proberen, en met al ons proberen maken we het ten diepste alleen maar erger.
Dan lijkt mij wel een onjuiste gedachtengang, ik weet dat het offer van Christus ons verlost zoals zondag 5 zegt, maar bidden, daar mag men wat van verwachten.
Worden we hierdoor juist niet passieve christenen, Gods genade moet een keer tussenbeide komen.
De discipelen waren volhardend in het gebed, dat moeten wij ook zijn, dat vraagt God van ons!

lucas 11

En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?

Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?

Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?


Hier is toch de belofte van de Heilige Geest gegeven, Die ons verzegelt tot eeuwig leven.
Is er een grond of verdienste in onze gebeden?
God wil wonderen doen op het gebed, niet om het gebed?

Maar het stukje is toch duidelijk, de predikant wilde aangeven dat er geen enkele grond in ons is. Dat er niet van ons bij kan en hoeft.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Zondag 5

Bericht door Alexander CD »

[
Johann Gottfried Walther schreef:
Alexander CD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier en stukje uit een preek over Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.

..of door ons zelf of door een ander. Of door ons zelf. Mag ik dat de zonde van de Gereformeerde Gezindte noemen. Omdat de Gereformeerde Gezindte zo Rooms-Katholiek is als het maar zijn kan. Of door ons zelf, en ik sluit mezelf vanavond er helemaal bij in. Wij weten dat het niet kan, en u verwacht van mij, niet anders vanavond, dat ik zal zeggen dat het niet kan. Maar zo leven wij niet, weet je wel jonge vrienden, met die hypotheek op je huis. Iedere maand los je wat af. Iedere mand en aan het eind van het jaar krijg je het overzicht. En dan zie je dat er weer wat meer is afbetaald. De schuld is afgenomen. Nou in de kerk is het nog sterker, daar betalen we niet elke maand af, we betalen iedere week eens stukje af, ja dat is waar, de één lost wat meer af dan de andere. De één lost één keer per zondag af, de andere doet dat twee keer per zondag. Maar we lossen iets af.
Nee dominee, dat zegt u verkeerd, met je kerkgang kom je er niet. En met je gebeden kom je er ook niet. En met je vrijwillige bijdrage ook niet. Nee?! Maar als daar geen genade van God tussen beiden komt. Dan ligt u straks in het ziekenhuis, en als ik nog leef, en ik bij u op bezoek kom, en als het erom gaat spannen, en ik vraag kan het nou. Ik zou het niet op een briefje willen geven, ik ben de tel kwijt geraakt, hoe vaak dan mensen niet dag in, week in de kerk hebben gezeten, zeggen nou ik hoop toch wel dat het gaan zal want.. En dan moet je je oren spitsen, wat dan komt. Dan hoop je dat er gezegd wordt, want alhoewel mijn huis, alzo niet was bij God, nochtans Hij !
Maar het gebeurd ook heel vaak dat je hoort: want ik hoop dat…en dan komt het gewoon. Natuurlijk bent u altijd goed voor een ander geweest. En u buren hebben niet te klagen. En in de kerk zullen ze u plaats echt missen. Gemeente kunt u door uzelf betalen, om de straf te ontkomen? Ik denk het wel, als ik de algemene mening moet geloven, dan denk ik dat het kan. Maar dan hebben we van de straf nog niets begrepen.
Kijk nog eens mee over dat randje, dat is de plaats voor al degenen die buiten Jezus Christus zijn. Dat is nou evangelie vanavond dat de Heere Jezus zegt en de Catechismus spelt het na: Begin er alstublieft nooit aan. Leer het nou eens af! Leer het nou eens af! Dat er in dat werk in de rechtvaardigmaking, in de kwijtschelding van de schuld, van mij als mens niets mee doet. God zoekt u niet op als een rechtvaardige. God zoekt u op als zondaar.
En met al ons proberen, en met al ons proberen maken we het ten diepste alleen maar erger.
Dan lijkt mij wel een onjuiste gedachtengang, ik weet dat het offer van Christus ons verlost zoals zondag 5 zegt, maar bidden, daar mag men wat van verwachten.
Worden we hierdoor juist niet passieve christenen, Gods genade moet een keer tussenbeide komen.
De discipelen waren volhardend in het gebed, dat moeten wij ook zijn, dat vraagt God van ons!

lucas 11

En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?

Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?

Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?


Hier is toch de belofte van de Heilige Geest gegeven, Die ons verzegelt tot eeuwig leven.
Is er een grond of verdienste in onze gebeden?
God wil wonderen doen op het gebed, niet om het gebed?

Maar het stukje is toch duidelijk, de predikant wilde aangeven dat er geen enkele grond in ons is. Dat er niet van ons bij kan en hoeft.
Ik had al aangegeven dat er geen verdienste in ons gebed zit, maar iemand die nood kent kan niet zonder gebed, die wacht niet totdat genade tussenbeide komt, dat is niet de houding die een christen past.
Denk ook aan de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter, God wil dat we Hem erom bidden, God wil dat we het van Hem verwachten, dat roept om gebed en hoop.

Als predikant zou ik heel voorzichtig met zulke uitspraken zijn, nu is dit een stukje uit de preek, maar in diezelfde preek ook wijzen op de noodzaak tot gebed, zonder gebed is er geen gemeenschap met God.
Christenen moeten vaak bemoedigd worden en niet ontmoedigd, begrijp je wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zondag 5

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Alexander CD schreef:[
Johann Gottfried Walther schreef:
Alexander CD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Hier en stukje uit een preek over Zondag 5 van de Heidelbergse Catechismus.

..of door ons zelf of door een ander. Of door ons zelf. Mag ik dat de zonde van de Gereformeerde Gezindte noemen. Omdat de Gereformeerde Gezindte zo Rooms-Katholiek is als het maar zijn kan. Of door ons zelf, en ik sluit mezelf vanavond er helemaal bij in. Wij weten dat het niet kan, en u verwacht van mij, niet anders vanavond, dat ik zal zeggen dat het niet kan. Maar zo leven wij niet, weet je wel jonge vrienden, met die hypotheek op je huis. Iedere maand los je wat af. Iedere mand en aan het eind van het jaar krijg je het overzicht. En dan zie je dat er weer wat meer is afbetaald. De schuld is afgenomen. Nou in de kerk is het nog sterker, daar betalen we niet elke maand af, we betalen iedere week eens stukje af, ja dat is waar, de één lost wat meer af dan de andere. De één lost één keer per zondag af, de andere doet dat twee keer per zondag. Maar we lossen iets af.
Nee dominee, dat zegt u verkeerd, met je kerkgang kom je er niet. En met je gebeden kom je er ook niet. En met je vrijwillige bijdrage ook niet. Nee?! Maar als daar geen genade van God tussen beiden komt. Dan ligt u straks in het ziekenhuis, en als ik nog leef, en ik bij u op bezoek kom, en als het erom gaat spannen, en ik vraag kan het nou. Ik zou het niet op een briefje willen geven, ik ben de tel kwijt geraakt, hoe vaak dan mensen niet dag in, week in de kerk hebben gezeten, zeggen nou ik hoop toch wel dat het gaan zal want.. En dan moet je je oren spitsen, wat dan komt. Dan hoop je dat er gezegd wordt, want alhoewel mijn huis, alzo niet was bij God, nochtans Hij !
Maar het gebeurd ook heel vaak dat je hoort: want ik hoop dat…en dan komt het gewoon. Natuurlijk bent u altijd goed voor een ander geweest. En u buren hebben niet te klagen. En in de kerk zullen ze u plaats echt missen. Gemeente kunt u door uzelf betalen, om de straf te ontkomen? Ik denk het wel, als ik de algemene mening moet geloven, dan denk ik dat het kan. Maar dan hebben we van de straf nog niets begrepen.
Kijk nog eens mee over dat randje, dat is de plaats voor al degenen die buiten Jezus Christus zijn. Dat is nou evangelie vanavond dat de Heere Jezus zegt en de Catechismus spelt het na: Begin er alstublieft nooit aan. Leer het nou eens af! Leer het nou eens af! Dat er in dat werk in de rechtvaardigmaking, in de kwijtschelding van de schuld, van mij als mens niets mee doet. God zoekt u niet op als een rechtvaardige. God zoekt u op als zondaar.
En met al ons proberen, en met al ons proberen maken we het ten diepste alleen maar erger.
Dan lijkt mij wel een onjuiste gedachtengang, ik weet dat het offer van Christus ons verlost zoals zondag 5 zegt, maar bidden, daar mag men wat van verwachten.
Worden we hierdoor juist niet passieve christenen, Gods genade moet een keer tussenbeide komen.
De discipelen waren volhardend in het gebed, dat moeten wij ook zijn, dat vraagt God van ons!

lucas 11

En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?

Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?

Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?


Hier is toch de belofte van de Heilige Geest gegeven, Die ons verzegelt tot eeuwig leven.
Is er een grond of verdienste in onze gebeden?
God wil wonderen doen op het gebed, niet om het gebed?

Maar het stukje is toch duidelijk, de predikant wilde aangeven dat er geen enkele grond in ons is. Dat er niet van ons bij kan en hoeft.
Ik had al aangegeven dat er geen verdienste in ons gebed zit, maar iemand die nood kent kan niet zonder gebed, die wacht niet totdat genade tussenbeide komt, dat is niet de houding die een christen past.
Denk ook aan de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter, God wil dat we Hem erom bidden, God wil dat we het van Hem verwachten, dat roept om gebed en hoop.

Als predikant zou ik heel voorzichtig met zulke uitspraken zijn, nu is dit een stukje uit de preek, maar in diezelfde preek ook wijzen op de noodzaak tot gebed, zonder gebed is er geen gemeenschap met God.
Christenen moeten vaak bemoedigd worden en niet ontmoedigd, begrijp je wat ik bedoel.
In die preek werd duidelijk, op die Ander gewezen, op de Algenoegzame Borg, op Christus.
En je kunt van alles in preken willen hebben, maar in deze preek ging het over Zondag 5.

En ja de uitverkorenen zullen dag en nacht tot Hem bidden, en men moet altijd bidden en niet vertragen, maar in die preek ging het over Zondag 5 en over Christus. En daar lijkt me weinig mis mee,
de predikant wilde duidelijk wijzen op dat ook wij van nature Rooms zijn, we willen zo graag zelf voldoen.
En die mogelijkheid werd in het stukje dat ik geciteerd hebt duidelijk afgesneden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Zondag 5

Bericht door Alexander CD »

En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

En wat vader onder u, dien de zoon om brood bidt, zal hem een steen geven, of ook om een vis, zal hem voor een vis een slang geven?

Of zo hij ook om een ei zou bidden, zal hij hem een schorpioen geven?

Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden?
daar stem ik ook helemaal mee in Johann!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zondag 5

Bericht door helma »

Gister werd bij ons gepreekt over zondag 5

als de vraagsteller beaamt dat hij schuldig staat; de straf verdiend heeft, vraagt hij: is er nog een weg of middel
dan zouden wij blij zijn en hem wijzen op Jezus
Dat doet de HC niet. Want Gods recht moet betaald worden
God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiedde


Thuis vroeg een van de grote kinderen : Waarom was dat dan niet het antwoord van Petrus met de Pinkstertoespraak?
Als Petrus dat gezegd zou hebben zouden er dan wel 3000 mensen tot bekering zijn gekomen?

ik vond het een lastige vraag....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag 5

Bericht door refo »

De HC is niet Gods Woord. Je mag gewoon zeggen dat het veel beter was geweest als de HC dat had gedaan.

Zondag 5 redeneert teveel vanuit het 'moeten'.
15)Jezus is God en mens, maar of dat 'moest'? De Bijbel laat zich daar helemaal niet over uit.
14)Een ander schepsel hééft de straf niet gedragen, maar of het werkelijk niet anders 'kon'? Het kan nu in ieder geval niet anders, dat is duidelijk.
12/13)Wij kunnen niet betalen, dus laat die optie maar gevoeglijk weg. Misverstanden zijn er al genoeg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondag 5

Bericht door Luther »

helma schreef:Gister werd bij ons gepreekt over zondag 5

als de vraagsteller beaamt dat hij schuldig staat; de straf verdiend heeft, vraagt hij: is er nog een weg of middel
dan zouden wij blij zijn en hem wijzen op Jezus
Dat doet de HC niet. Want Gods recht moet betaald worden
God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiedde

Thuis vroeg een van de grote kinderen : Waarom was dat dan niet het antwoord van Petrus met de Pinkstertoespraak?
Als Petrus dat gezegd zou hebben zouden er dan wel 3000 mensen tot bekering zijn gekomen?

ik vond het een lastige vraag....
En Petrus heeft dát nu juist gezegd!
Die nieuwsgierige mensenmassa staat aandachtig naar Petrus te luisteren. Het is een wonderlijk schouwspel om daar die eenvoudige vissers te zien preken in allerlei talen. En als Petrus dan in zijn toespraak weerlegt dat ze dronken zijn, dan gaat hij spreken over de Heilige Geest, vanuit het boek Joël. En dan klinkt in vers 21 het Evangelie: "En het zal zijn, dat een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden." En dan gaat hij het Middel aanwijzen, ja de Middelaar. Petrus tekent de weg naar de vrede, maar ook de schuld van de mensen die voor hem staan: (vs. 23) "Deze... hebt gij genomen en door de handen van de onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood."
Die mensen hebben hét Middel tot zaligheid gedood! Dat moet ingeslagen zijn door de werking van de Heilige Geest. Dan wordt het wonder van vers 32 des te groter: "Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij allen getuigen zijn."
En als Petrus dan de heerlijkheid en de noodzaak van deze Middelaar heeft geschilderd, dan wordt de hoop bij die mensen als het ware de bodem ingeslagen (vs. 36): "Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Dien gij gekruist hebt."

Hij zegt hier dus niet: "...deze Jezus, tot Wie u nu ook mag vluchten." Of: "... deze Jezus, bij Wie u -wie u ook bent en wat u ook deed- van harte welkom bent."
Juist de boodschap van hun schuld, brengt de pinkstergemeente rechteloos op de knieën: "Wat zullen wij doen, mannenbroeders?"

Ik zie hier een parallel met zondag 5: Is er nog een weg of middel? Gods recht moet geschieden, of door onszelf of door een ander. In dat laatste woordje ligt ook de opening, want (net als in Handelingen 2) wordt alle hoop van de kant van de mens eerst geheel afgesneden. Het wonderlijk van zondag 6 wordt dan des te groter: Wie is dan Deze? Onze Heere Jezus Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag 5

Bericht door refo »

Luther schreef:
helma schreef:Gister werd bij ons gepreekt over zondag 5

als de vraagsteller beaamt dat hij schuldig staat; de straf verdiend heeft, vraagt hij: is er nog een weg of middel
dan zouden wij blij zijn en hem wijzen op Jezus
Dat doet de HC niet. Want Gods recht moet betaald worden
God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiedde

Thuis vroeg een van de grote kinderen : Waarom was dat dan niet het antwoord van Petrus met de Pinkstertoespraak?
Als Petrus dat gezegd zou hebben zouden er dan wel 3000 mensen tot bekering zijn gekomen?

ik vond het een lastige vraag....
En Petrus heeft dát nu juist gezegd!
Die nieuwsgierige mensenmassa staat aandachtig naar Petrus te luisteren. Het is een wonderlijk schouwspel om daar die eenvoudige vissers te zien preken in allerlei talen. En als Petrus dan in zijn toespraak weerlegt dat ze dronken zijn, dan gaat hij spreken over de Heilige Geest, vanuit het boek Joël. En dan klinkt in vers 21 het Evangelie: "En het zal zijn, dat een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden." En dan gaat hij het Middel aanwijzen, ja de Middelaar. Petrus tekent de weg naar de vrede, maar ook de schuld van de mensen die voor hem staan: (vs. 23) "Deze... hebt gij genomen en door de handen van de onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood."
Die mensen hebben hét Middel tot zaligheid gedood! Dat moet ingeslagen zijn door de werking van de Heilige Geest. Dan wordt het wonder van vers 32 des te groter: "Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij allen getuigen zijn."
En als Petrus dan de heerlijkheid en de noodzaak van deze Middelaar heeft geschilderd, dan wordt de hoop bij die mensen als het ware de bodem ingeslagen (vs. 36): "Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Dien gij gekruist hebt."

Hij zegt hier dus niet: "...deze Jezus, tot Wie u nu ook mag vluchten." Of: "... deze Jezus, bij Wie u -wie u ook bent en wat u ook deed- van harte welkom bent."
Juist de boodschap van hun schuld, brengt de pinkstergemeente rechteloos op de knieën: "Wat zullen wij doen, mannenbroeders?"

Ik zie hier een parallel met zondag 5: Is er nog een weg of middel? Gods recht moet geschieden, of door onszelf of door een ander. In dat laatste woordje ligt ook de opening, want (net als in Handelingen 2) wordt alle hoop van de kant van de mens eerst geheel afgesneden. Het wonderlijk van zondag 6 wordt dan des te groter: Wie is dan Deze? Onze Heere Jezus Christus.
Jij zit nog in zondag 4.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondag 5

Bericht door Luther »

refo schreef:Jij zit nog in zondag 4.....
Neen, refo!
Alleen al het feit dat er de mogelijkheid van een ander genoemd wordt in antwoord 12, is al een wonder!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag 5

Bericht door refo »

Luther schreef:
refo schreef:Jij zit nog in zondag 4.....
Neen, refo!
Alleen al het feit dat er de mogelijkheid van een ander genoemd wordt in antwoord 12, is al een wonder!
Zulke antwoorden krijg je door het uiteenrafelen van al die vragen. Zondag 5 stelt (mogelijk) dezelfde vraag als de mensen aan Petrus: wat zullen we doen. Die hele predikatie van jou gaat over wat Petrus heeft gepreekt. Het gaat nu om het antwoord van Petrus. Dat is gelukkig een stuk beter dan het antwoord van zondag 5.
Het slaat toch nergens op om in zondag 5 niet de Naam te noemen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondag 5

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Jij zit nog in zondag 4.....
Neen, refo!
Alleen al het feit dat er de mogelijkheid van een ander genoemd wordt in antwoord 12, is al een wonder!
Zulke antwoorden krijg je door het uiteenrafelen van al die vragen. Zondag 5 stelt (mogelijk) dezelfde vraag als de mensen aan Petrus: wat zullen we doen. Die hele predikatie van jou gaat over wat Petrus heeft gepreekt. Het gaat nu om het antwoord van Petrus. Dat is gelukkig een stuk beter dan het antwoord van zondag 5.
Het slaat toch nergens op om in zondag 5 niet de Naam te noemen?
En ik wilde juist aantonen dat Zondag 5 meer overeenkomt met de preek van Petrus en Zondag 6 met het antwoord van Petrus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie