Het stuk der ellende

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het stuk der ellende

Bericht door jvdg »

raka schreef:
jvdg schreef:
raka schreef:Dit ruikt wel een beetje naar GPPB .
Laat die man er buiten.
Deze posting mag niet op die manier worden beoordeeld, ook al ben je het er niet mee eens.
Graag inhoudelijk reageren svp.
Waarom zou ik die man er buiten moeten laten, terwijl hij veel volgelingen kent. En ik reageer inhoudelijk want het klinkt (bijna) net zoals de boodschap van GPPB.
Aan de boodschap van GPPB heb ik meestal geen boodschap.

Ik wil daar nu verder niet op ingaan, aangezien deze man, die volgens mij niet zoveel volgelingen kent, alleen maar liefdeloos kan schoppen en schelden.
Daarom was mijn advies, ga met de mening van deze persoon niet onze leden "te lijf".
Dat werkt alleen maar negatief.
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Het stuk der ellende

Bericht door raka »

freek schreef:
raka schreef:
jvdg schreef:
raka schreef:Dit ruikt wel een beetje naar GPPB .
Laat die man er buiten.
Deze posting mag niet op die manier worden beoordeeld, ook al ben je het er niet mee eens.
Graag inhoudelijk reageren svp.
Waarom zou ik die man er buiten moeten laten, terwijl hij veel volgelingen kent. En ik reageer inhoudelijk want het klinkt (bijna) net zoals de boodschap van GPPB.
Veel volgelingen?? Daar denkt mister GPP himself toch wel anders over.


niet in aantal predikanten nee, maar hij kan goed leven van zijn boekenverkoop.
Ik wilde er maar mee zeggen dat chapmans uitspraken me antinomianistisch aandoen
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het stuk der ellende

Bericht door refo »

Als je nou zo dol bent op PB's dan is dit bij uitstek je kans om met raka te corresponderen. Dit gesnap vertroebelt nogal.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Het stuk der ellende

Bericht door jvdg »

refo schreef:Als je nou zo dol bent op PB's dan is dit bij uitstek je kans om met raka te corresponderen. Dit gesnap vertroebelt nogal.
:)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Het stuk der ellende

Bericht door raka »

refo schreef:Als je nou zo dol bent op PB's dan is dit bij uitstek je kans om met raka te corresponderen. Dit gesnap vertroebelt nogal.
ow, je wilt het over die boeg gooien, mag ook hoor. Misschien dat je lappen tekst om iets simpels te zeggen ook wat vertroebelt. Maar tstaat refo, dat wel.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Jongere »

Kom op, mensen.. Is dit de manier waarop christenen met elkaar discussieren over deze belangrijke dingen, over het werk van de Heilige Geest?

Ik zie in dit topic weer een bepaalde groep mensen terugkomen die op hun bekende thema hameren. Kenmerk hiervan is wel dat brieven als Romeinen en Galaten niet worden gelezen zoals ze zijn bedoeld, maar met heel veel klankassociaties die exegetisch niet te verantwoorden zijn. Zoals ik onlangs tegenkwam in een topic over Galaten. Een behoorlijke theorie wordt opgebouwd rond één bijbeltekst, maar er wordt niet meer gekeken naar het verband van deze tekst en wat deze eenvoudigweg betekent.
Ook hier zie ik weer het gevaar van het drukken van een theologisch schema op de Bijbel. We schijnen niet meer te begrijpen waarom de brieven zijn geschreven, wat ze betekenen. Maar meestal wordt dat verwijt omgedraaid als men de "overgeestelijke" uitleg niet volgt.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Wilhelm »

raka schreef:
chapman schreef:
jvdg schreef:
chapman schreef:Bestudeer de Romeinenbrief eens met de kanttekeningen zou ik zeggen. Dan zal je er wel achter komen dat er een gruwlijke dwaling heerst in al onze kerken!
Zou je dit wat helderder willen toelichten?
Je hebt het over al onze kerken.
Dat is een nogal zware aantijging, die nadere toelichting verdient.

De vermenging van Wet en Evangelie. Waardoor velen menen het Evangelie te hebben aangenomen met een geloof, dat het ware niet is.

De Wet is een bediening des doods. Calvijn schrijft in zijn Institutie bij Rom. 3:20 over de eerste taak der Wet in nog niet wedergeboren zondaars.

Een mens is of onder de wet en buiten Christus of onder de genade, dat is in Christus.
Dit ruikt wel een beetje naar GPPB .



raka , je moet eens het boekje lezen van Fisher : Het merg van het Evangelie.
Dit boekje wat zon grote invloed heeft gehad op de Schotse kerkgeschiedenis , en van harte onderschreven is door Comrie. Dit boekje gaat heel duidelijk in op deze zaken. En waarschuwt ernstig voor de vermenging van wet en evangelie.

Dit heeft niets met de afbrandende stijl van GPPB te maken.
Hoewel ik wel aanneem dat GPPB , net als Boston , de Erskines, Hog, en Comrie het ook met dit boekje eens is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Luther »

Is het mogelijk om GPPB buiten deze discussie te houden. Die man heeft al zoveel kapot gemaakt.

Helemaal eens met Wilhelm:
raka , je moet eens het boekje lezen van Fisher : Het merg van het Evangelie.
Dit boekje wat zon grote invloed heeft gehad op de Schotse kerkgeschiedenis , en van harte onderschreven is door Comrie. Dit boekje gaat heel duidelijk in op deze zaken. En waarschuwt ernstig voor de vermenging van wet en evangelie.

Dit heeft niets met de afbrandende stijl van GPPB te maken.
Hoewel ik wel aanneem dat GPPB , net als Boston , de Erskines, Hog, en Comrie het ook met dit boekje eens is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Marnix »

Zondag weer een mooie preek (vervolgpreek) hierover gehoord... over leven onder de wet of leven onder de genade.

En ik vraag me af of het gedicht dat Raka aanhaalt dan zo reformatorisch is. Moeten we zondigen opdat de genade toeneme? Of ons steeds weer aan de wet snijden zodat we balsem nodig gaan krijgen. Dat je dit aan onbekeerden wenst kan ik me goed voorstellen want ze zijn nog onder de wet. Maar dat dit blijkbaar in gezelschappen geliefd was is opmerkelijk. Dan ben je toch niet meer onder de wet? Je bent vrijgekocht? Maar blijkbaar wil men telkens weer opnieuw vrijgekocht worden?

het heeft ook te maken met hoe we onszelf zien, hoe we onszelf durven zien. Als mensen die balsem nodig moeten gaan krijgen of als mensen die dat hebben ontvangen? Zo moet u zichzelf zien, zo moeten we aan onszelf denken:

11 Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. 12 Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan, geef niet toe aan uw begeerten. 13 Stel uzelf niet langer in dienst van de zonde als een werktuig voor het onrecht, maar stel uzelf in dienst van God. Denk aan uzelf als levenden die uit de dood zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als een werktuig voor de gerechtigheid. 14 De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade.

En in Galaten 3 zien we dit ook, over de functie van de wet voor Christus en de vervulling in Christus waardoor we niet meer onder toezicht van de wet staan:

23 Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. 24 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Zondag weer een mooie preek (vervolgpreek) hierover gehoord... over leven onder de wet of leven onder de genade.

En ik vraag me af of het gedicht dat Raka aanhaalt dan zo reformatorisch is. Moeten we zondigen opdat de genade toeneme? Of ons steeds weer aan de wet snijden zodat we balsem nodig gaan krijgen. Dat je dit aan onbekeerden wenst kan ik me goed voorstellen want ze zijn nog onder de wet. Maar dat dit blijkbaar in gezelschappen geliefd was is opmerkelijk. Dan ben je toch niet meer onder de wet? Je bent vrijgekocht? Maar blijkbaar wil men telkens weer opnieuw vrijgekocht worden?
Nee, Marnix, men wil niet steeds opnieuw vrijgekocht worden. Wel is elke dag weer dat verzoenende bloed nodig, omdat elke dag weer die ellendige oude mens de kop op steekt. De dagelijkse bekering blijft noodzakelijk. Mensen van wie de grond der zaligheid vastligt buiten henzelf in Christus en dat ook bij bewustheid mogen weten, bij wie dat ook niet meer zo bestreden wordt, blijven toch elke dag arme bedelaars die om vergeving blijven vragen en het gebd blijven kennen: Ga niet in het gericht met Uw knecht. (Zie zondag 51 HC)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Het stuk der ellende

Bericht door raka »

Marnix schreef:Zondag weer een mooie preek (vervolgpreek) hierover gehoord... over leven onder de wet of leven onder de genade.

En ik vraag me af of het gedicht dat Raka aanhaalt dan zo reformatorisch is. Moeten we zondigen opdat de genade toeneme? Of ons steeds weer aan de wet snijden zodat we balsem nodig gaan krijgen. Dat je dit aan onbekeerden wenst kan ik me goed voorstellen want ze zijn nog onder de wet. Maar dat dit blijkbaar in gezelschappen geliefd was is opmerkelijk. Dan ben je toch niet meer onder de wet? Je bent vrijgekocht? Maar blijkbaar wil men telkens weer opnieuw vrijgekocht worden?
Voor de goede orde : er is gezegd dat het of uit een gedicht kwam of uit het gezelschapsleven. Jij maakt er opeens een gedicht van,die in gezelschappen geliefd was.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Marnix schreef:Zondag weer een mooie preek (vervolgpreek) hierover gehoord... over leven onder de wet of leven onder de genade.

En ik vraag me af of het gedicht dat Raka aanhaalt dan zo reformatorisch is. Moeten we zondigen opdat de genade toeneme? Of ons steeds weer aan de wet snijden zodat we balsem nodig gaan krijgen. Dat je dit aan onbekeerden wenst kan ik me goed voorstellen want ze zijn nog onder de wet. Maar dat dit blijkbaar in gezelschappen geliefd was is opmerkelijk. Dan ben je toch niet meer onder de wet? Je bent vrijgekocht? Maar blijkbaar wil men telkens weer opnieuw vrijgekocht worden?
Nee, Marnix, men wil niet steeds opnieuw vrijgekocht worden. Wel is elke dag weer dat verzoenende bloed nodig, omdat elke dag weer die ellendige oude mens de kop op steekt. De dagelijkse bekering blijft noodzakelijk. Mensen van wie de grond der zaligheid vastligt buiten henzelf in Christus en dat ook bij bewustheid mogen weten, bij wie dat ook niet meer zo bestreden wordt, blijven toch elke dag arme bedelaars die om vergeving blijven vragen en het gebd blijven kennen: Ga niet in het gericht met Uw knecht. (Zie zondag 51 HC)
Volgens mij is het tweeledig, men blijft vergeving nodig hebben en dat ook beseffen, we blijven bedelaars. Tegelijkertijd weet met zich verlost in Christus en kinderen van de Allerhoogste. Je maakt alleen een fout. Je zegt dat elke dag weer dat verzoenende bloed nodig is. En dat klopt niet. Er is telkens weer verzoening nodig, maar dat verzoenende bloed is nooit meer nodig. Het hoeft toch niet opnieuw te vloeien of gesprenkeld te worden ofzo? Dat bloed moest eenmaal vloeien en daardoor is er nu altijd verzoening voor wie dat bij Hem zoeken.

24 Christus is immers niet binnengegaan in een heiligdom dat door mensenhanden is gemaakt, in de voorafbeelding van het hemelse heiligdom, maar in de hemel zelf, waar hij nu bij God voor ons pleit. 25 Hij brengt daar niet telkens opnieuw het offer van zijn leven; hij is dus niet te vergelijken met de hogepriester die elk jaar het heiligdom binnengaat, en dat met bloed dat niet het zijne is, 26 want dan zou hij sinds de grondvesting van de wereld telkens opnieuw hebben moeten lijden. Nee, hij heeft zich bij de voltooiing van de tijden eenmaal geopenbaard, om met zijn offer de zonde teniet te doen. 27 Eens moeten mensen sterven en daarna volgt het oordeel. 28 Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen, voor een tweede maal zal verschijnen om te redden wie hem verwachten, maar dan gaat het niet meer om de zonde.
(Hebreeen 9)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Luther »

Marnix schreef:
Luther schreef:
Marnix schreef:Zondag weer een mooie preek (vervolgpreek) hierover gehoord... over leven onder de wet of leven onder de genade.

En ik vraag me af of het gedicht dat Raka aanhaalt dan zo reformatorisch is. Moeten we zondigen opdat de genade toeneme? Of ons steeds weer aan de wet snijden zodat we balsem nodig gaan krijgen. Dat je dit aan onbekeerden wenst kan ik me goed voorstellen want ze zijn nog onder de wet. Maar dat dit blijkbaar in gezelschappen geliefd was is opmerkelijk. Dan ben je toch niet meer onder de wet? Je bent vrijgekocht? Maar blijkbaar wil men telkens weer opnieuw vrijgekocht worden?
Nee, Marnix, men wil niet steeds opnieuw vrijgekocht worden. Wel is elke dag weer dat verzoenende bloed nodig, omdat elke dag weer die ellendige oude mens de kop op steekt. De dagelijkse bekering blijft noodzakelijk. Mensen van wie de grond der zaligheid vastligt buiten henzelf in Christus en dat ook bij bewustheid mogen weten, bij wie dat ook niet meer zo bestreden wordt, blijven toch elke dag arme bedelaars die om vergeving blijven vragen en het gebd blijven kennen: Ga niet in het gericht met Uw knecht. (Zie zondag 51 HC)
Volgens mij is het tweeledig, men blijft vergeving nodig hebben en dat ook beseffen, we blijven bedelaars. Tegelijkertijd weet met zich verlost in Christus en kinderen van de Allerhoogste. Je maakt alleen een fout. Je zegt dat elke dag weer dat verzoenende bloed nodig is. En dat klopt niet. Er is telkens weer verzoening nodig, maar dat verzoenende bloed is nooit meer nodig. Het hoeft toch niet opnieuw te vloeien of gesprenkeld te worden ofzo? Dat bloed moest eenmaal vloeien en daardoor is er nu altijd verzoening voor wie dat bij Hem zoeken.
Ik bedoel: Het verzoenende bloed, dat eenmaal gestroomd heeft hebben we in de toepassing elke dag opnieuw nodig.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Marnix »

Hm ja, het wordt misschien wat een taalkundige strijd :)

Ik zou zeggen: De verzoening hebben we elke dag nodig. Zijn bloed heeft Hij daar eenmaal voor gegeven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het stuk der ellende

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Ik bedoel: Het verzoenende bloed, dat eenmaal gestroomd heeft hebben we in de toepassing elke dag opnieuw nodig.
Het is wel een verschil of dat voor de eerste keer gebeurt of wanneer dat later gebeurt.
Wie gewassen is, ís rein.
Plaats reactie