Zondag 1 vraag 2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Zondag 1 vraag 2

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Deze bekende en beruchte vraag, met haar al zo bekende 3 stukken, daarover zegt niemand minder als Prof. Dr. Zacharias Ursinus, dat deze 3 stukken ook, in twee stukken genoemd zouden kunnen worden namelijk
wet en evangelie, en ook zelfs één stuk, namelijk Christus.

Aan de andere kant zegt, hij ook ergens i.p.v. deze 3 stukken hadden het er ook 10 kunnen zijn.
Maar vond het zelf wel opvallend dat hij die 2 stukken en dat ene stuk noemt.
Dus 2 wet en evangelie, als hetzelfde als de genoemde 3,
en 1 stuk namelijk Christus, het kennen van Christus, als hetzelfde als de genoemde 3 stukken namelijk:
Hoe groot mijn zonde en ellende zijn, hoe ik van al mijn zonde en ellede verlost worde, en hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zondag 1 vraag 2

Bericht door Bert Mulder »

heb je soms een citaat, waar hij dat schrijft?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondag 1 vraag 2

Bericht door refo »

In de voorrede die over de Catechismus in het bijzonder handelt. Hoofdstuk 3:welke de voornaamste hoofdstukken uit de leer der Catechismus zijn.

Pag 17 in de populaire uitgave van Van de ol.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zondag 1 vraag 2

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hij spreekt in het Schatboek,
over dat die 3 zaken de Christelijke leer behelsen,
en dat die anders ook samen te vatten is als Wet en Evangelie.

En dat die troost samen te vatten is als, Het eigendom van Christus zijn.

Maar dat is niet direct een duidelijk en letterlijke verwoording van wat ik schreef.
Zal nog een verder zoeken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zondag 1 vraag 2

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:In de voorrede die over de Catechismus in het bijzonder handelt. Hoofdstuk 3:welke de voornaamste hoofdstukken uit de leer der Catechismus zijn.

Pag 17 in de populaire uitgave van Van de ol.
dank je.

Zal het in mijn (engelse) editie naslaan...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondag 1 vraag 2

Bericht door Jongere »

Mooi gezegd van Ursinus. Toch vind ik deze drie stukken wel kernachtig verwoorden waar het christelijke leven over gaat.
protje
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 jan 2007, 01:11

Re: Zondag 1 vraag 2

Bericht door protje »

Jongere schreef:Toch vind ik deze drie stukken wel kernachtig verwoorden waar het christelijke leven over gaat.
Inderdaad.
Alleen jammer dat het vaak verworden is als enige stappenplan. In de juiste volgorde, waarmee bv Ezechiel 36 geschrapt kan worden.
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Zondag 1 vraag 2

Bericht door Genade door recht »

protje schreef:
Jongere schreef:Toch vind ik deze drie stukken wel kernachtig verwoorden waar het christelijke leven over gaat.
Inderdaad.
Alleen jammer dat het vaak verworden is als enige stappenplan. In de juiste volgorde, waarmee bv Ezechiel 36 geschrapt kan worden.

Hoe moet ik dat zien, dat schrappen van Ezechiël 36? Niet meer geldend voor deze tijs?
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Ezechiël 36

Bericht door Jacobse »

Op grond waarvan zou Ezechiël 36 niet meer van belang zijn, in plaats van dat het hoogst actueel is? Het hoofdstuk geeft aan welke beloften van herstel van Godswege er liggen voor het toen weggezonken Israël; het volgende hoofstuk -37 - werkt dat uit, in het bijzonder in vers 12 en volgende. Ze zijn gekomen en komen uit hun graven ( verstrooiing onder de volken )terug naar het land der vaderen, het wordt weer één volk met één taal; en God belooft dat op Zijn tijd Hij er ( Zijn ) Geest en leven in zal doen terugkeren. Heel bijzonder dat wij die nu leven, de verwerkelijking van deze profetie - die verwerkelijking is in gang gezet in 1948, door de heroprichting van de Staat Israël, maar het belangrijkste : "Ik zal Mijn Geest in u geven ( vers 14 ) "gaat nog gebeuren - mogen meemaken, nu, ruim 1.900 jaar na het einde van Israël in het jaar 70 na Christus en de verstrooiing sindsdien.
Thomas
Plaats reactie