De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Josephus »

BJD, wellicht is het een aanrader om van dezelfde schrijver het boekje "Hulde aan de Heidelberger" te lezen...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik zou iedereen aanraden om liever een goede catechismus verklaring in hedendaags Nederlands! van predikanten die bij Gods volk in achting zijn te lezen, dan ga je veiliger...
Impliciet staat hier (wederom) dat dr Verboom bij Gods volk niet in achting is en dat je veiliger gaat door hem niet te volgen.
Ik blijf bezwaar maken tegen dit soort suggestief taalgebruik, waarin onmiskenbaar een veroordeling ligt opgesloten.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Hendrikus »

Als er iémand bewogen bezig is met de Heidelberger, dan is het wel dr Verboom.
Kijk eens naar http://www.heidelbergsecatechismus.nl/ : helemaal zijn initiatief.
Laten mensen nou eerst eens zijn boekje bestuderen, in plaats van verdachtmakingen te uiten zonder het boekje zelf ooit te hebben bestudeerd....
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik zou iedereen aanraden om liever een goede catechismus verklaring in hedendaags Nederlands! van predikanten die bij Gods volk in achting zijn te lezen, dan ga je veiliger...
Impliciet staat hier (wederom) dat dr Verboom bij Gods volk niet in achting is en dat je veiliger gaat door hem niet te volgen.
Ik blijf bezwaar maken tegen dit soort suggestief taalgebruik, waarin onmiskenbaar een veroordeling ligt opgesloten.
Ik weet ook voor 100 % dat onze oude godvrezende stadsgenoten het met mij eens zouden zijn. En ik durf het niet te wagen met de nieuwe 'godvrezenden'. Ik vrees dat je tegen je eigen geweten inpraat, je kunt ook anders weten... Je kunt het suggestief noemen, dat is het niet. Ds. Verboom heeft niet dezelfde bevinding als onze oude godvrezende stadsgenoten, dat is geen suggestie, dat is een feit dat te contstateren is. Denk je dat een echt kind van God ook maar enige behoefte zou hebben om de geschriften (belijdenisgeschriften) aan te passen aan het nieuwe Nederlands? Nee, ik ken een kind van God, dat zichzelf meestal erbuiten ziet staan, maar hij leeft zo teer, dat hij het niet aan durft om de oude schrijvers in de vorm van de Reveil Serie te lezen. Zo nauw kan het er op aan komen. Deze dingen hoeven je niet onbekend te zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:
-DIA- schreef:
jvdg schreef:Wij mods hebben hier moeite mee.

Prof. Verboom kan omstreden zijn, maar zijn woorden zijn niet nuttteloos.

Ik mis echter de eenvoudige beleving van Zijn kinderen met hun Vader.

Daarom heb ik mijn twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn.

Die het vatte................
Twijfels bij de woorden van een predikant welke onomstreden zijn???
Een vreemde uitdrukking... Misschien snap het verkeerd? Ik denk dat ik liever onomstreden woorden hoor, die de praktijk der godzaligheid niet tekort doen.

Blijkbaar wil men dat hier liever toch niet horen... Waaom zou het oude moeten wijken voor het nieuwe? Denk je dat het een verbetering is? Ik zou iedereen aanraden om liever een goede catechismus verklaring (in hedendaags Nederlands!) van predikanten die bij Gods volk in achting zijn te lezen, dan ga je veiliger...

-DIA-
Ik heb gisteren nog uit de verklaring van Ds Huisman gelezen. inderdaad heel duidelijk.. maar kan het verkeerd zijn om iets te lezen waarbij je de catechismus gelijk ook snapt. (niet dat ie dan niet verder verklaard hoeft te worden..

DIA, ken jij het boekje? Anders beperk ik mijn vraag tot degene die het boekje kent en die dat wil vergelijken met de gewone HC. Elbert mogelijk? dat hij kan aangeven wat er afwijkt aan boodschap/leer (of niets afwijkt)
Nee, de Catechismus verklaring van Ds. L. Huisman niet... Hij staat ook niet meer in de nieuwe catalogus van Van Horssen...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik zou iedereen aanraden om liever een goede catechismus verklaring in hedendaags Nederlands! van predikanten die bij Gods volk in achting zijn te lezen, dan ga je veiliger...
Impliciet staat hier (wederom) dat dr Verboom bij Gods volk niet in achting is en dat je veiliger gaat door hem niet te volgen.
Ik blijf bezwaar maken tegen dit soort suggestief taalgebruik, waarin onmiskenbaar een veroordeling ligt opgesloten.
Ik weet ook voor 100 % dat onze oude godvrezende stadsgenoten het met mij eens zouden zijn. En ik durf het niet te wagen met de nieuwe 'godvrezenden'. Ik vrees dat je tegen je eigen geweten inpraat, je kunt ook anders weten... Je kunt het suggestief noemen, dat is het niet. Ds. Verboom heeft niet dezelfde bevinding als onze oude godvrezende stadsgenoten, dat is geen suggestie, dat is een feit dat te contstateren is. Denk je dat een echt kind van God ook maar enige behoefte zou hebben om de geschriften (belijdenisgeschriften) aan te passen aan het nieuwe Nederlands? Nee, ik ken een kind van God, dat zichzelf meestal erbuiten ziet staan, maar hij leeft zo teer, dat hij het niet aan durft om de oude schrijvers in de vorm van de Reveil Serie te lezen. Zo nauw kan het er op aan komen. Deze dingen hoeven je niet onbekend te zijn...

Dia, ik snap niet dat ze de Bijbel wel in een vertaling durven te lezen.
Ik zou als ik jou was ook maar oppassen, alleen de grondtalen nog, en de HC dus enkel nog maar in het Duits...

Ik hoop van harte dat je zelf ook nog eens leert te denken, en je niet laat beinvloeden door allerlei gevoelens die de grond niet zijn.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Josephus »

-DIA- schreef:Ik weet ook voor 100 % dat onze oude godvrezende stadsgenoten het met mij eens zouden zijn. En ik durf het niet te wagen met de nieuwe 'godvrezenden'. Ik vrees dat je tegen je eigen geweten inpraat, je kunt ook anders weten... Je kunt het suggestief noemen, dat is het niet. Ds. Verboom heeft niet dezelfde bevinding als onze oude godvrezende stadsgenoten, dat is geen suggestie, dat is een feit dat te contstateren is. Denk je dat een echt kind van God ook maar enige behoefte zou hebben om de geschriften (belijdenisgeschriften) aan te passen aan het nieuwe Nederlands? Nee, ik ken een kind van God, dat zichzelf meestal erbuiten ziet staan, maar hij leeft zo teer, dat hij het niet aan durft om de oude schrijvers in de vorm van de Reveil Serie te lezen. Zo nauw kan het er op aan komen. Deze dingen hoeven je niet onbekend te zijn...
Ik ben benieuwd hoelang deze posting mag blijven staan... :nonnon
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door -DIA- »

Josephus schreef:
-DIA- schreef:Ik weet ook voor 100 % dat onze oude godvrezende stadsgenoten het met mij eens zouden zijn. En ik durf het niet te wagen met de nieuwe 'godvrezenden'. Ik vrees dat je tegen je eigen geweten inpraat, je kunt ook anders weten... Je kunt het suggestief noemen, dat is het niet. Ds. Verboom heeft niet dezelfde bevinding als onze oude godvrezende stadsgenoten, dat is geen suggestie, dat is een feit dat te contstateren is. Denk je dat een echt kind van God ook maar enige behoefte zou hebben om de geschriften (belijdenisgeschriften) aan te passen aan het nieuwe Nederlands? Nee, ik ken een kind van God, dat zichzelf meestal erbuiten ziet staan, maar hij leeft zo teer, dat hij het niet aan durft om de oude schrijvers in de vorm van de Reveil Serie te lezen. Zo nauw kan het er op aan komen. Deze dingen hoeven je niet onbekend te zijn...
Ik ben benieuwd hoelang deze posting mag blijven staan... :nonnon
De reden is denk ik dat er een Babylonische spraakverwarring heerst, en dat er een geslacht is opgegroeid dat Jozef niet meer gekend heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Josephus »

-DIA- schreef:De reden is denk ik dat er een Babylonische spraakverwarring heerst, en dat er een geslacht is opgegroeid dat Jozef niet meer gekend heeft.
Wie praat je nu eigenlijk na met deze orakeltaal? :jongle

Heb jij Jozef trouwens wel gekend?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Oude-Waarheid »

Josephus schreef:
-DIA- schreef:De reden is denk ik dat er een Babylonische spraakverwarring heerst, en dat er een geslacht is opgegroeid dat Jozef niet meer gekend heeft.
Wie praat je nu eigenlijk na met deze orakeltaal? :jongle

Heb jij Jozef trouwens wel gekend?
Orakeltaal :quoi
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
-DIA- schreef:Ik weet ook voor 100 % dat onze oude godvrezende stadsgenoten het met mij eens zouden zijn. En ik durf het niet te wagen met de nieuwe 'godvrezenden'. Ik vrees dat je tegen je eigen geweten inpraat, je kunt ook anders weten... Je kunt het suggestief noemen, dat is het niet. Ds. Verboom heeft niet dezelfde bevinding als onze oude godvrezende stadsgenoten, dat is geen suggestie, dat is een feit dat te contstateren is. Denk je dat een echt kind van God ook maar enige behoefte zou hebben om de geschriften (belijdenisgeschriften) aan te passen aan het nieuwe Nederlands? Nee, ik ken een kind van God, dat zichzelf meestal erbuiten ziet staan, maar hij leeft zo teer, dat hij het niet aan durft om de oude schrijvers in de vorm van de Reveil Serie te lezen. Zo nauw kan het er op aan komen. Deze dingen hoeven je niet onbekend te zijn...
Ik ben benieuwd hoelang deze posting mag blijven staan... :nonnon
En anders ik wel. Kijk, waar iemand het wel of niet mee durft te wagen, dat is zijn/haar zaak, daar kom ik niet aan.
Maar als die suggestieve opmerkingen waarin impliciet verdachtmakingen worden geuit, die moeten hier achterwege blijven. Vind ik.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door JolandaOudshoorn »

Josephus schreef:
-DIA- schreef:Ik weet ook voor 100 % dat onze oude godvrezende stadsgenoten het met mij eens zouden zijn. En ik durf het niet te wagen met de nieuwe 'godvrezenden'. Ik vrees dat je tegen je eigen geweten inpraat, je kunt ook anders weten... Je kunt het suggestief noemen, dat is het niet. Ds. Verboom heeft niet dezelfde bevinding als onze oude godvrezende stadsgenoten, dat is geen suggestie, dat is een feit dat te contstateren is. Denk je dat een echt kind van God ook maar enige behoefte zou hebben om de geschriften (belijdenisgeschriften) aan te passen aan het nieuwe Nederlands? Nee, ik ken een kind van God, dat zichzelf meestal erbuiten ziet staan, maar hij leeft zo teer, dat hij het niet aan durft om de oude schrijvers in de vorm van de Reveil Serie te lezen. Zo nauw kan het er op aan komen. Deze dingen hoeven je niet onbekend te zijn...
Ik ben benieuwd hoelang deze posting mag blijven staan... :nonnon
Ik heb eigenlijk maar een woord voor de posting van DIA: God-onterend. En het is onbeschrijfelijk met welke pijn ik dat moet constateren.
We hebben het zo vaak over de oudvaders, we moeten leven als de oudvaders.
De oudvaders lazen Gods Woord, kenden dat Woord. Hoeveel kennen wij van de Bijbel, gememoriseerd?
De oudvaders hadden een intensieve persoonlijke omgang met God, vaak stonden ze een uur eerder op om te bidden, te lezen. Hoe lang houden wij stille tijd, staan wij eerder op om eerst met Hem te praten?
De oudvaders kenden het gebed, in de binnenkamers, maar ook het gezamelijke gebed. Hoe bidden wij?

Ik zie hier mensen posten die het bestuderen in Gods Woord als groep verbieden, is het reveil niet begonnen met mensen die met elkaar begonnen de Bijbel te bestuderen?
Ik zie hier mensen die gebedskringen afkeuren, kwamen niet alle gelovigen door de eeuwen heen bij elkaar om te bidden?
Ik zie hier mensen die stille tijd afkeuren, het afdoen met activisme. Waar blijft dan de persoonlijke omgang met God?

Hoe ver moet een gemeente zijn afgedwaalt als zij beweren wel in de lijn van de oudvaders te staan, maar daar niet naar leven? Waar is de broederlijke liefde te vinden, onder de christenen in Nederland? Is het oordeel in kerkelijk Nederland nu al begonnen?
Eens vroeg iemand aan de prediker George Whitefield: "Zullen wij de arminiaanse domine Weley in de hemel zien?" "Nee" antwoorde Whitefield, en hij vervolgde "hij zal zo dicht bij Gods troon staan, dat wij hem niet kunnen zien van zo'n afstand."
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door albion »

Josephus schreef:
-DIA- schreef:De reden is denk ik dat er een Babylonische spraakverwarring heerst, en dat er een geslacht is opgegroeid dat Jozef niet meer gekend heeft.
Wie praat je nu eigenlijk na met deze orakeltaal? :jongle

Heb jij Jozef trouwens wel gekend?
Dit is geen orakel taal, Josephus. Dit is gewoon heel helder.

Zo staat er in de Richteren: en een iegelijk deed wat recht is in zijn ogen.

Maar is het dan zo erg als iemand eens haar/zijn mening ronduit op het forum neerzet. Moet dan maar gelijk de mond gesnoerd worden?
We hoeven het toch niet altijd met elkaar eens te zijn? We hebben hier ieder een eigen mening, die door de een wat meer en door de
ander wat minder wordt uiteengezet.
Niets fout mee.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:
Waar is de broederlijke liefde te vinden, onder de christenen in Nederland? Is het oordeel in kerkelijk Nederland nu al begonnen?
Dat vraag ik me ook af.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De Heidelbergse Catechismus , Dr W. Verboom

Bericht door Herman »

Ik kan me geheel vinden in de manier waarop er gediscussieerd wordt (over en weer).

Derhalve een slotje.
Gesloten