De H.C. verstaan in het kader van Gods' heilige Recht

Gesloten
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

De H.C. verstaan in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door DJK »

Het verstaan van de H.C. in het kader van gods' Heilige Recht

Velen denken dat er in de Heidelberger Catechismus een bevindelijke heilsweg wordt
uitgeschilderd, c.q. wordt uitgelegd. Maar niets is minder waar, dan dat. De opstellers,
Ursinus en Olevianus, hebben de H.C. opgesteld als een Goddelijke heilsorde, als een eenheid
die zielsbevindelijk doorleefd wordt in het hart van de zondaar, wanneer God de Vader die zondaar middels
de koorden van Zijn liefde, tot Zijn Heilige Recht komt te trekken, in dat dodelijkst tijdsgewricht.(Ps. 116)
Die trekking tot dat Recht, is de inwendige roeping in het hart van de zondaar tot de gemeenschap
met Christus. Maar God de Vader kan Zijn Zoon nimmer wegschenken, indien Zijn Heilige Recht niet
bevredigd is geworden. Hierop wordt de zondaar dus in zijn consientie/gemoed doodschuldig gesteld
middels de geestelijke doemwerking ten dode, die er van Zijn heilige Wet uit gaat. "Want vervloekt is een
iegelijk....etc." Want die Wet eist namelijk hetgeen van die zondaar, wat die zondaar nimmer kan betalen.
En aan deze eis gaat die zondaar nu sterven, en verloren onder dat Recht(Rom. 6:7)(Rom. 7:4) Aan deze eis
der Wet, sterft die zondaar dus de kruisdood met Christus, als in een punt des tijds, waarop hij nadat
sterven onmiddelijk in de Liefdesarmen van Christus mag vallen, middels Zijn liefelijk tussen treden,
door de toegepaste beloften van het Evangelie aan het hart van de zondaar.

Deze toepassing wordt aangenomen, geloofd, middels het ingestorte geloof in Hem, welke immer
is werkende door de liefde, waardoor die zondaar ingelijfd wordt in Zijn verbroken Lichaam middels dat geloof in Hem,
hetgeen de ziel wederbaart en levendmaakt, wedergeboorte, levendmaking. Door de Heilige Geest. En is krachtens deze
toegerekende rechtvaardigende daad, volkomen heilig en zondeloos voor God(1Kor.1:30), krachtens de toegerekende
volbrachte gehoorzaam van Jezus Christus, de vervulde Wet Gods'. En dit alles in deze heilsvolgorde. Maar qua tijdsorde
geschiedt dit alles in een zeer korte stonde. Want na het verloren gaan van de ziel in een weg van Recht, ontvangt
die zondaar alle voornoemde zaken, vanaf de Rechtvaardigmaking t/m de heiligmaking, tegelijk, als in één tijdstonde!!
En tegelijkertijd, is dit ook in de zuivere lijn der leer van de reformatoren, en mannen uit de nadere reformatie als :
Rutherford, Huntington, Boston, Bunjan, Owen, Van der Groe, Whitefield, Mc Cheyne, Kohlbrugge, en nog wel anderen...

Ten laatste nog een paar punten ter overdenking, aangaande de toeleidende weg tot die Vrijstad :

1. U kan en mag nooit rekenen met wat God van eeuwigheid besloten heeft. Een zondaar
bij wie de rust is opgezegd, kan hier nimmer mee rekenen, noch vertroost mee worden.
De enige troost ligt namelijk in het Bloed van Christus, en dien gekruist!! Maar
tegenwoordig is men veelal getroost en uitgeholpen wanneer men een weinig zijn
zonden gezien heeft en heeft leren bewenen voor God…

2. Zolang die ontwaakte ziel nog niet geborgen is in het Bloed van Chrisus, ligt deze ziel
nog dood en verdoemelijk voor God in zijn geboortebloed, en heeft die zondaar nog
immer die bloedwreker op zijn hielen, want ik schreef u al eerder, het Recht moet zijn
loop nog hebben. Het goddelijke Recht komt altijd voor de Liefde, ondanks dat die
ontwaakte ziel al door die trekkende en lokkende liefde Gods’, menigmaal
heeft mogen wenen in gebed aan en voor Zijn genadetroon. Deze algemene liefde
Gods’, welke de Liefde Gods’ in Christus (nog) niet is, geeft die ziel menigmaal een
betrekking tot die (nog) onbekende God in de Hemel.

3. Gods’ barmhartigheid zegt : “Ik wil de zondaar, en zoek gemeenschap in Christus met
die zondaar”, maar Gods’ rechtvaardigheid zegt : “Er dient eerst betaald te worden aan
Mijn Goddelijke heilige geschonden Wet en Recht, dewelke in Adam is geschonden.
Hier over onderwijst ons de HC-onderwijzer in zondag 4 vraag 11. En lees dan vraag
12 – 13 – 14 - 15 nog eens erbij. Kijk, hier wordt zeer duidelijk gesproken over Gods’
heilig recht. Dit is echter dé doorleving van Zondag 4 nog niet, want de H.C. van zondag 2
t/m zondag 23 wordt geleerd als in een korte stonde van tijd.

4. En als een ontwaakte zondaar met deze zaken van doen krijgt, dan ziet hij geen Jezus,
maar slechts een openstaande schuld die om wraak schreeuwt van het heilig
Opperwezen. Zijn heilig Goddelijk recht moet voldaan worden. En van dat heilige
recht is nu Zijn heilige volmaakte WET een afspiegeling. Want in een gericht wordt
altijd recht gesproken naar de wetten van een land. In dat geval van dat hemelse Land,
waar God den Heere den Bouwmeester van is…

5. De ontwaakte ziel van die (nog steeds) voor God verdoemelijke en vervloekte
zondaar, ziet slechts : ‘Sterven is God ontmoeten, en dat zal nooit gaan en kunnen…!!
En na een weg van zichzelf een weinig proberen op te knappen, gaat de zondaar zien
en leren, “uit en van u, geen vrucht meer in der eeuwigheid” – en vraagt zichzelf dan
gedurig voor God af, in zijn binnenkamer : “Is er dan nog een Weg, tot ontkoming van
die eeuwige dreigende vloek en toorn over mijn zonden…??(H.C. Zondag 5)Dit is echter dé
doorleving en de bevinding van Zondag 5 nog niet, want......(lees boven)

6. En dan krijgt de ziel, op Gods’ bevel een heenwijzing naar Hem vanuit het Woord,
in en door Wie het nu nog wel mogelijk is. (dit is echter nog geen openbaring, want aan een
openbaring van de Tweede Persoon in het Goddelijk Wezen is altijd onlosmakelijk een
zielsverlossing verbonden.) Hier is de ontwaakte zondaar dus nog
immer getrouwd met haar eerste man, de WET in Adam, en ligt hiermede ook nog
immer dood, naakt, vervloekt en verdoemelijk voor God. Want er heeft in het hart van
die zondaar nog steeds geen voldoening plaatsgevonden krachtens toepassing,
aangaande dat heilige eisende verdoemelijke Recht Gods’.

7. En dan… ?? Dan gaat God de Vader, op Zijn bestemde tijd en Wijze, de ontwaakte
zondaar trekken en lokken tot Zijn heilig Goddelijke recht, middels Zijn trekkende
liefdekoorden die uitgaan van dat recht. En hier staat de zondaar in zichzelf, geheel
zwart van zonde voor Gods’ aangezicht, voelende de eis van dat recht drukken op zijn
gemoed en consciëntie, en wordt inwendig gewaar niets meer te hebben tot voldoening
en betaling van dat heilige Recht. De Wet vervloekt, verdoemt, en doodt dan de
zondaar, waarna de zondaar als in een punt des tijds verloren gaat door dat recht, en
vervolgens behouden wordt middels de tussentreding van Christus en dien gekruist.
Deze tussentreding geschiedt middels de beloften van het heilig gepredikt of gelezen
Evangelie, hetwelk dan Gods’ Geest gaat toepassen tot heil, vrede, redding en
verlossing aan het hart/ziel van de ontwaakte zondaar. Nu pas is de zondaar in en uit
Christus gerechtvaardigd, waarna de ziel direct het zaligmakende geloof in Hem krijgt
ingestort middels de Liefde Gods’ die uitgaat van Goddrie-enig. En door dit geloof
wordt de ziel ingelijfd in het verbroken Lichaam van Christus, hetgeen de ziel
wederbaart tot een vernieuwd Leven uit Hem, hetwelk is genoemd : “De wedergeboorte”.
Dit nu alles is het zo vaak genoemde “sterven aan Gods’ heilige Wet, en Gode in Christus
leven middels de beloften des Evangeliums.”

Kijk, en hoevelen voelen hier die ontzaggelijke waarheid nu niet van, maar willen er niet
onder buigen, noch geestelijk bankroet mee gaan. Waarom toch?? Maar, ik zal het u zeggen:
'Men wenst tegenwoordig geestelijk niet meer ontkleed te worden, noch met al
het hunner overboord te gaan met Jona de profeet, om daar te vallen in de golven van Gods’
toorn over hun zonden. Maar men wenst tegenwoordig liever opgebouwd te worden met
vermeende gekregen algemene genadekenmerken, dewelke wel uit de Geest kunnen zijn,
maar welke niet uit Christus genomen zijn. En zo wordt telkens, in het spreken onder elkaar,
of in de prediking, Gods’ heilig Recht gebogen, omzeild, onteert én ontheiligd!'
En toch zou ik diegene die me hierin zo gedurig tegenstaan, in/uit liefde bedoeld, niet anders willen
toewensen om z.s.m met alles verloren te gaan, om achter dat verlies, die eeuwige winst in Christus
te mogen vinden. Gedenk daartoe dan gedurig aan het teken van Jona én de Vis...


(dit plaatste ik ook bij Theologie - Algemeen)


DJK
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door Hendrikus »

DJK schreef:(dit plaatste ik ook bij Theologie - Algemeen)
En was dat niet voldoende?
Als we allemaal onze postings dubbel gaan plaatsen... :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
DJK
Berichten: 244
Lid geworden op: 08 aug 2008, 12:52

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door DJK »

Hendrikus schreef:
DJK schreef:(dit plaatste ik ook bij Theologie - Algemeen)
En was dat niet voldoende?
Als we allemaal onze postings dubbel gaan plaatsen... :bobo

Het hoorde misschien eigenlijk meer hier thuis. Ik ben nog niet helemaal zo thuis op dit forum. Vandaar...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door refo »

Vallen me een paar dingen op.

- God openbaart Zich in de Schrift niet als Opperwezen. Het lijkt me dan ook sterk dat dat 'bevindelijk' een rol kan spelen.
- Wij belijden met de HC dat er een weg tot ontkoming IS. Waarom zou een mens zich dan af moeten vragen of er een weg tot ontkoming is? Oftwel de Geest zou iemand dan iets tegen de belijdenis in laten 'bevinden'.
- Het werk van de (door jou zo genoemde, maar niet Bijbelse termi) Tweede Persoon wordt schromelijk onderbelicht. Het lijkt meer erop dat je aan al die voorwaarden moet voldoen en dat het dan wel goed komt. Het is allemaal nogal technisch, terwijl we toch in de Bijbel een levende Christus zien geopenbaard.
- Komen we vanzelf op het punt: waar is de Schrift in je betoogje. Het lijkt meer gebaseerd op de achterkant van scheurkalenderblaadjes (zie ook - ome Jan -)
-Wat betreft de HC. Die heeft in de zondagen 2-6 een probleemstelling en werkt al snel naar de oplossing toe. Zondag 7 moet zelfs teleurstellend voor je zijn. Niets inwendigs, niets geestelijks. Wat is een christen nodig te geloven? (Volgt niet jouw verhaal)
- Je vergeet één ding: als God het recht gaat oefenen als jij voorstaat, dan wordt het nooit wat. Dat leidt tot de dood, niet alleen in bevindelijke zin, maar letterlijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3581
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door Marco »

DJK schreef:
Hendrikus schreef:
DJK schreef:(dit plaatste ik ook bij Theologie - Algemeen)
En was dat niet voldoende?
Als we allemaal onze postings dubbel gaan plaatsen... :bobo

Het hoorde misschien eigenlijk meer hier thuis. Ik ben nog niet helemaal zo thuis op dit forum. Vandaar...
Stuur dan een berichtje naar de mods, of het verplaatst kan worden. Dit is niet de methode.
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De H.C. verstaan in het kader van Gods' heilige Recht

Bericht door Jongere »

Dit topic kan inderdaad op slot. Indien nodig kan de tekst geknipt en geplakt worden in het al bestaande topic over dit onderwerp.

Samenvoegen lukt me even niet. :?
Gesloten