H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Bericht door Christiaan »

Vraag 52 van de H.C: spreekt over de troost van Christus komende oordeel als Hij wederkomt.

Vooral toen de H.C. geschreven werd zullen de protestanten wel uitgezien hebben naar de wederkomst van Christus en hun die ook vertroost. Het werd het hun moeilijk gemaakt. De R.K. kerk vervolgde ze. En meer.
Zo zullen ook de verdrukte Christenen over het rond van de aarde die nu verdrukt worden uit zien naar de werderkomst van Christus en ook daar troost uit putten.

Wij in de Westerse wereld kunnen in vrijheid leven en samenkomen
als gemeente. De welvaart is groot.

Wordt u/jij nog vertoost en zie je nog uit naar de wederkomst van Christus?
Of zit u/jij nog vast aan het leven van hier en nu, aan de lusten van deze tijd?

Een stuk bezinning die voor zo ver ik dat kan beoordelen, hard nodig is.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 14 dec 2006, 12:08, 4 keer totaal gewijzigd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik zelf heb al eens eerder een topic geopent over dit onderwerp. Maar het leeft niet echt op dit forum merkte ik toen. en gezien het aantal reacties leeft het nog steeds niet. Wat mij betreft, ik kan niet wachten!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:Ik zelf heb al eens eerder een topic geopent over dit onderwerp. Maar het leeft niet echt op dit forum merkte ik toen. en gezien het aantal reacties leeft het nog steeds niet. Wat mij betreft, ik kan niet wachten!!
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het onderwerp is zo "groot" en tevens zo teer. Schrijven over het (je) "bevindelijke" leven gepaard gaande met het aardse is niet eenvoudig en kun je niet zo maar 1,2,3 even uit de doeken doen.
Ik denk dat het onderwerp echt wel leeft, gelet op de reacties op andere min of meer verwante onderwerpen, maar dat het voor de hooggeachte forumdeelnemers moeilijk is om e.e.a. te verwoorden op een publiek forum.
Adorote

Bericht door Adorote »

Wederkomst van REX CHRISTUS kan niet snel genoeg gebeuren .Maar voor dat ,staat er nog heel wat te gebeuren ; zie Openbaringen .
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

jvdg schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik zelf heb al eens eerder een topic geopent over dit onderwerp. Maar het leeft niet echt op dit forum merkte ik toen. en gezien het aantal reacties leeft het nog steeds niet. Wat mij betreft, ik kan niet wachten!!
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het onderwerp is zo "groot" en tevens zo teer. Schrijven over het (je) "bevindelijke" leven gepaard gaande met het aardse is niet eenvoudig en kun je niet zo maar 1,2,3 even uit de doeken doen.
Ik denk dat het onderwerp echt wel leeft, gelet op de reacties op andere min of meer verwante onderwerpen, maar dat het voor de hooggeachte forumdeelnemers moeilijk is om e.e.a. te verwoorden op een publiek forum.
Dat begrijp ik wel. Maar het is meer een hartelijke oproep zich er eens op te bezinnen. Men hoeft echt niet hele zaken op te gaan zetten. Maar mij doel is dat ieder er eens over nadenkt.
Omdat het niet anders kan dat een oprecht gelovige uitziet en verlangt naar zijn/haar Schepper en Heiland!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Christiaan schreef:
jvdg schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Ik zelf heb al eens eerder een topic geopent over dit onderwerp. Maar het leeft niet echt op dit forum merkte ik toen. en gezien het aantal reacties leeft het nog steeds niet. Wat mij betreft, ik kan niet wachten!!
Ik begrijp wat je bedoelt, maar het onderwerp is zo "groot" en tevens zo teer. Schrijven over het (je) "bevindelijke" leven gepaard gaande met het aardse is niet eenvoudig en kun je niet zo maar 1,2,3 even uit de doeken doen.
Ik denk dat het onderwerp echt wel leeft, gelet op de reacties op andere min of meer verwante onderwerpen, maar dat het voor de hooggeachte forumdeelnemers moeilijk is om e.e.a. te verwoorden op een publiek forum.
Dat begrijp ik wel. Maar het is meer een hartelijke oproep zich er eens op te bezinnen. Men hoeft echt niet hele zaken op te gaan zetten. Maar mij doel is dat ieder er eens over nadenkt.
Omdat het niet anders kan dat een oprecht gelovige uitziet en verlangt naar zijn/haar Schepper en Heiland!
Helemaal mee eens Christiaan!!

Bedankt voor je toelichting.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Ik kan ook niet wachten... liever vandaag dan morgen. En dat is niet omdat ik een ontzettend moeilijk leven heb ofzo, want dat heb ik niet... maar ik weet dat het verreweg het beste is om bij Hem te zijn... en dat het daar zoveel mooier nog is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

Ik las gisteren een mooie boekbespreking in het RD, van een boekje dat met dit onderwerp te maken heeft. Het boekje van ds. Van Ruitenburg heel positief besproken door ds. van Zonneveld.

Titel: ”Naar de hemel”
Auteur: ds. P van Ruitenburg
Uitgeverij: Den Hertog, Houten, 2006
ISBN 90 331 1971 4
Pagina’s: 192
Prijs: € 14,50.

Ds. P. van Ruitenburg, verbonden aan de Netherlands Reformed Congregation van Chilliwack BC, Canada, tracht in zijn boekje ”Naar de hemel” ons duidelijk te maken wat de hemel is. Niet dat hijzelf daar is geweest. Hij laat alleen maar het Woord aan het woord, en probeert zo de Bijbelse gegevens recht te doen.

Zijn er ooit wel uit de hemel weergekeerd? Ja, zelfs velen! Toen de voorhang in de tempel scheurde van boven naar beneden. Die hadden kunnen vertellen hoe het in de hemel is. Misschien was het echter als bij Paulus: hij kon niet en hij mocht niet.

Het boekje ”Naar de hemel” bevat 52 korte overdenkingen. Elk stukje gaat uit van een Schriftgedeelte. ’t Blijkt dat het niet alleen over de hemel gaat. Ook over de hel, over de opstanding en over de nieuwe aarde.

De auteur schrijft: „De Schrift begint met een paradijs, en eindigt met een paradijs. Het paradijs is nooit te niet gedaan. ’t Is verplaatst naar een andere werkelijkheid. Maar het wezen is hetzelfde gebleven. Het is de plaats om God te dienen, ook in het genieten van Zijn gaven.”

Ds. Van Ruitenburg meent dat het geluk van Gods kinderen meer omvat dan alleen God zien. Hij meent dat er ook zal zijn de vreugde van het weerzien.

Hij wijst erop dat we door wedergeboorte erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus worden. Op schone wijze wordt geschreven over de hemelse vreugde. Er zijn geen gevolgen van de zonde meer, en wat beter is: de zonden zelf zijn verdwenen. De gezaligden mogen genieten van de eeuwige zaligheid. Hoe zullen ze zingen! Wat ze zingen? „De zaligheid zij onze God, Die op de troon zit en het Lam.”

De verschillende vormen van liefde in de hemel krijgen aandacht. Daar is de liefde van God tot Zijn kinderen. Daar is de liefde van de gezaligden tot God. Daar is de liefde tot elkaar. In de hemel mag iedereen dronken worden in de liefde.

De vraag wordt gesteld of Gods kinderen zich herinneren wat er vroeger in hun leven gebeurd is. Het antwoord: „Er kan natuurlijk geen verdriet zijn, maar op zich zouden Gods kinderen zich kunnen herinneren hoe de Heere hen stilzette, hoe trouw Hij is geweest, hoeveel sterkte ze hebben gekregen toen ze het moeilijk hadden. Ze zouden zich kunnen herinneren hoe goed God is geweest op hun ziekbed en bij de dood. Juist de herinnering aan Gods grote daden en hun eigen zonden maakt het wonder in de hemel des te groter! Er zal vreugde zijn dat alles heeft moeten meewerken ten goede.”

Van harte kan ik instemmen met wat ds. Van Ruitenburg in het ”Woord vooraf” schrijft: „Wie wedergeboren is, wordt de zonde moe, is pelgrim op aarde en weet als het goed is van een verlangen om Gods voorhoven in te gaan en Hem te aanschouwen in Zijn tempel.”

Terecht wordt de gedachte bestreden dat het geen zin heeft om over de hemel te spreken. Men beroept zich dan op de woorden: „Wat geen oor heeft gehoord, wat geen oog heeft gezien en wat in geen mensenhart is opgeklommen...” Maar, zegt de scribent, „daarop volgt wel: Doch God heeft het ons geopenbaard.”

Het is weldadig om te lezen hoe de schrijver denkt over de term ”in de hope des eeuwigen levens.” Het is ook goed om te horen: „’t Is Gods bevel ons te bekeren tot de levende God” en: „Hoe zuiverder de leer is geweest, hoe beter we de waarheid hebben geweten hoe zwaarder het oordeel zal uitvallen als we niet geluisterd hebben. We worden ervan verzekerd dat God echt wil dat we tot Hem komen en geloven.” Onze verantwoordelijkheid wordt dus ten volle onderstreept.

Ten slotte nog dit citaat: „We mogen binnen de grenzen van Gods Woord bemediteren hoe de nieuwe hemel en de aarde eruit zal zien.” Terecht noemt de auteur dit medicijn tegen verschillende kwalen.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Het is natuurlijk wel bekend dat de christenen die verdrukt wordt doorgaans meer uitzien naar de komst van Christus dan de Westerse mensen.

Advent is haast ten einde maar toch: adventus betekend Hij komt.

En Hij komt ook, voor de tweede keer. Men staat daar in de gemeente begreep ik van iemand niet overal bij stil.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
rinus
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2010, 21:20

Re: H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Bericht door rinus »

Beste Christiaan,
Ik wordt zeker vertroost, meer dan dat.
Ik geloof dat wij staan voor de wederkomst van Jezus.
Je kunt het aflezen aan de tekenen van deze tijd.
Ik zit niet vast in al die zogenaamde fantastische tijd die er nu is.
Inderdaad christenen hebben zich te bezinnen.
Matthéüs 24:44, “Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.”
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Bericht door jvdg »

rinus schreef:Beste Christiaan,
Ik wordt zeker vertroost, meer dan dat.
Ik geloof dat wij staan voor de wederkomst van Jezus.
Je kunt het aflezen aan de tekenen van deze tijd.
Ik zit niet vast in al die zogenaamde fantastische tijd die er nu is.
Inderdaad christenen hebben zich te bezinnen.
Matthéüs 24:44, “Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.”
Nuchter en waar.
Maar als ik sterf vóór de Wederkomst moet ik ook bereid zijn.
We kunnen met verlangen uitzien naar Zijn almachtige Wederkomst, maar ook voor die hoogste verheerlijking van de Heere Jezus Christus, zijnde in een drieënig God, moeten wij "ingelijfd" zijn.
Maranatha.
rinus
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2010, 21:20

Re: H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Bericht door rinus »

Als wij gestorven zijn in Jezus Christus.
Dan zullen wij deel hebben, zo als dat gegeven is in 1 Thessalonicensen 4:14
Ik meen dat dit de eerste opstanding is uit de doden, die vlak voor de wederkomst van Jezus zal plaats vinden. Zodat de opgestane ontslapenen, en de, dan nog levende gelovigen de Heer tegemoet zullen gaan in de lucht. Zoals dat staat geschreven in vers 16 en 17 van 1 Thessalonicensen 4.
Ik begin daar over omdat ik gemerkt heb dat veel christenen daar toch een andere gedachten over hebben, zich daar niet over uitspreken, of zelfs geen idee hebben
En dat is vaak een rede dat zij er niet zo mee bezig zijn. Ik merk dat jij er wel mee bezig bent.
Het is bijzonder dat je het woord Maranatha noemt.
rinus
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2010, 21:20

Re: H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Bericht door rinus »

Beste Christiaan,
Zo moeilijk is het om te spreken over de wederkomst.
Christenen hebben zo hun eigen gedachten daarover.
En meer niet.
:quoi
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Bericht door Afgewezen »

rinus schreef:Beste Christiaan,
Ik wordt zeker vertroost, meer dan dat.
Ik geloof dat wij staan voor de wederkomst van Jezus.
Je kunt het aflezen aan de tekenen van deze tijd.
Ik zit niet vast in al die zogenaamde fantastische tijd die er nu is.
Inderdaad christenen hebben zich te bezinnen.
Matthéüs 24:44, “Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.”
Je reageert op een post van bijna vier jaar geleden...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: H.C. vraag 52 Wat troost u de wederkomst van Christus?

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
rinus schreef:Beste Christiaan,
Ik wordt zeker vertroost, meer dan dat.
Ik geloof dat wij staan voor de wederkomst van Jezus.
Je kunt het aflezen aan de tekenen van deze tijd.
Ik zit niet vast in al die zogenaamde fantastische tijd die er nu is.
Inderdaad christenen hebben zich te bezinnen.
Matthéüs 24:44, “Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.”
Je reageert op een post van bijna vier jaar geleden...
Is dat bezwaarlijk dan?
Plaats reactie