Zondag 1

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Je mag niet kritiseren, maar toch vind ik dat "b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde" de plank behoorlijk misslaat. Noem hier meteen Christus als Verlosser zoals in stuk c ook de richting van de dankbaarheid, namelijk God genoemd wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door refo
Je mag niet kritiseren, maar toch vind ik dat "b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde" de plank behoorlijk misslaat. Noem hier meteen Christus als Verlosser zoals in stuk c ook de richting van de dankbaarheid, namelijk God genoemd wordt.
Ben ik met je eens. Zo heb ik in een eerder topic ook de vraag gesteld of je de volgende vraag in het leven moet kennen: 'Is er ook een middel om de verdiende straf te ontgaan'

Volgens mij is het de vraag (die wellicht op hetzelfde neerkomt): 'Heere Jezus wilt U mij het vertrouwen en geloof geven dat U Uw bloed ook voor Mij heeft gestort' waar we mee lopen als we onszelf leren kennen.

Dat er een Middel is, dat weten wij kerkmensen echt wel. We kunnen alleen zo makkelijk zonder dat Middel leven. Ja, we verwerpen het Middel dagelijks.

[Aangepast op 31/5/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door refo
Je mag niet kritiseren, maar toch vind ik dat "b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde" de plank behoorlijk misslaat. Noem hier meteen Christus als Verlosser zoals in stuk c ook de richting van de dankbaarheid, namelijk God genoemd wordt.
De HC is geschreven als catechismus, niet als belijdenisgeschrift! Dus voor gebruik op catechesatie. Vraag 1 is slechts de inleiding, en wordt verder uitgewerkt in de rest vd vragen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dan blijft m'n bezwaar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven a, niet mijn b, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben c, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald d en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft e, en alzo bewaart f, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan g, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet h; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt k.
zo!
nu is het meteen in vraag en antwoord 1 al duidelijk wie hier aan het woord is!

iemand dus, die het eigendom is van Jezus Christus
iemand dus, die weet gewassen te zijn in het bloed van Christus
iemand dus, die weet verlost te zijn van de heerschappij van de duivel
iemand dus, die weet een hemelse Vader te hebben die voor hem of haar zorgt
iemand dus, die gelooft dat alle dingen verder mee zullen werken tot zijn of haar zaligheid
iemand dus, die door de Heilige Geest zeker is van zijn of haar zaligheid
iemand dus, die bereid is Jezus te volgen


ok
dat is goed om te weten

dan kunnen we vervolgens gaan luisteren wat die persoon er nog meer over wil vertellen...
Anemoon, met je eens.... Dat moeten we goed in onze achterhoofd houden als we de C. lezen
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik heb wel eens het idee dat het zo gelopen is:

Olevianus en Ursinus waren klaar en lieten het boekje aan de opdrachtgever lezen. Op de eerste bladzijde stond de inhoudsopgave:
1 Hoe groot mijn zonde en ellende zijn
2 hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde
3 En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn

De 2e bladzijde begon zo:
Vraag 1: Waaruit kent gij uw ellende?

Toen zei de opdrachtgever: dat moet anders. Dit begint te klinisch. We zetten er een vraag voor als inleiding. Dan gebruiken we de inhoudsopgave als vraag 2.

En zo is vergeten Christus op te nemen in vraag 2 .....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door refo....En zo is vergeten Christus op te nemen in vraag 2 .....
Het waren ook maar mensen.....
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Je kunt denken dat je hier drie vaste punten aangereikt krijgt en dat je nu de lijnen verder wel kunt trekken. Als je dat denkt te kunnen doen, dan heb je nog niet door hoe gróót je ellende is. Dan is het slechts een koesteren van een zogenaamde kennis, waarvan men hoog opgeeft. Ik moet weten hoe groot mijn zonden en ellende zijn. En als ik dat weet dan is het niet iets wat ik dan ver achter me kan laten, dan verwordt die kennis niet tot een vaste ster, die eenmaal zijn plaats heeft gekregen aan het uitspansel van mijn gedachten. Nee, daarmee krijg ik het zo nu en dan nog steeds knap benauwd: "Ik ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" (Romeinen 7:24).

Ik dank God door Jezus Christus. Deze kennis van de ellende is kennis van het geloof; dat wil zeggen dat we het hebben over kennis van Jezus Christus en de grootheid van Zijn genade. Hoe meer wij Jezus Christus kennen in Zijn zeer grote liefde, des te meer zien wij onze zonden. Maar wij zien dan onze zonden als een last, waarvan wij werden bevrijd. Het bloed heeft gevloeid. Het offer is reeds gebracht. Ik ben gerechtvaardigd door het kruis van Golgotha.

Wie zo Jezus Christus heeft gezien zal God voor deze verlossing dankbaar zijn. Wie veel vergeven is, die heeft veel lief, maar wie weinig vergeven is, die heeft weinig lief. Oordeel uw leven met deze maat. De kerk heeft tot nu toe van het stuk van de verlossing het meest verstaan. Het stuk van de ellende wordt dikwijls eenzijdig belicht. En ook heeft de kerk nog niet genoeg uit de dankbaarheid geleefd. God zal het ze leren. Wij gaan nu weer belijdenis doen van wat we uit Gods Woord begrepen hebben. Laat ons steeds verder groeien naar de volmaaktheid.

AMEN

Ds J.W. Tunderman
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door refo
Je mag niet kritiseren, maar toch vind ik dat "b. Ten andere: hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost worde" de plank behoorlijk misslaat. Noem hier meteen Christus als Verlosser zoals in stuk c ook de richting van de dankbaarheid, namelijk God genoemd wordt.
Toch vind ik het erg dat zulke begenadigde mensen zelfs nog in twijfel getrokken worden. Dit zijn de grondstukken van de waarheid en zouden wij wijzer zijn dat de opstellers van de Heidelberger Catechismus?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Zijn we Rooms geworden?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door refo
Zijn we Rooms geworden?
Nee!

Maar ik vindt met Lizzy dat daar wel heel snel aan voorbijgegaan wordt.

En dan niet alleen de opstellers, maar ook al die duizende die de HC hoog geacht hebben...

En dan de plank ver mis slaan...
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door MS
Oorspronkelijk gepost door refo
Zijn we Rooms geworden?
Nee!

Maar ik vindt met Lizzy dat daar wel heel snel aan voorbijgegaan wordt.

En dan niet alleen de opstellers, maar ook al die duizende die de HC hoog geacht hebben...

En dan de plank ver mis slaan...
Het gaat helemaal niet om ver mis slaan. Wie zegt dat nou weer?

Het gaat om consistentie in beantwoording. Je zou het wat anders kunnen zeggen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Dat zeg ik, en ik vind het nog steeds.

Ook begenadigde mensen zijn niet feilloos.

Maar vinden jullie het dan een goede zaak om over 'verlossing' te praten zonder 'Verlosser' ?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie