zondag 2

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Moeten we voor de beantwoording van deze vraag niet terug naar dé zonde van Israël. De Geest overtuigde het volk op het pinksterfeest van een zonde. Hoe vergelijkbaar is die zonde?
Kun je dit nog nader toelichten?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Nou, Christus sprak dat de Geest komen zou. Deze zou het volk overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Van zonde, omdat ze in Mij niet geloofd hebben. Het ongeloof in Christus was dus hún zonde. Het ongeloof wat zich manifesteerde in het: Kruis Hem, Kruis Hem.

Mogen we dit ongeloof projecteren op ons ongeloof of het ongeloof van een kerkleer. Trente die iedereen vervloekt die niet leert dat Christus opnieuw geofferd wordt in de Mis. Maar ook ons persoonlijk ongeloof, etc.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

:) Misschien kunnen we ons beter bezighouden met het evangelie vertellen, want Jezus gaf ook de opdracht om de wereld in te gaan en over Hem te vertellen :)

Wat doen we zelf aan het ongeloof om ons heen? Mensen die Jezus niet kennen? Willen wij daar wat aan doen?

Ik merk zovaak dat we heel goed problemen bij anderen (en vaak ook wel bij onszelf) kunnen aanwijzen... Maar ons nauwelijks met oplossingen bezighouden... we staan vaak zo passief alles en iedereen, inclusief onszelf te bekritiseren maar doen er vervolgens zo weinig aan/mee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Marnix
:) Misschien kunnen we ons beter bezighouden met het evangelie vertellen, want Jezus gaf ook de opdracht om de wereld in te gaan en over Hem te vertellen :)

Wat doen we zelf aan het ongeloof om ons heen? Mensen die Jezus niet kennen? Willen wij daar wat aan doen?

Ik merk zovaak dat we heel goed problemen bij anderen (en vaak ook wel bij onszelf) kunnen aanwijzen... Maar ons nauwelijks met oplossingen bezighouden... we staan vaak zo passief alles en iedereen, inclusief onszelf te bekritiseren maar doen er vervolgens zo weinig aan/mee.
Marnix, ik stel een vraag m.b.t. de exegese van een bepaalde tekst. Ik vind het niet prettig als deze vraag afgeserveerd wordt met opmerkingen als: "We kunnen beter dit of dat." Zo kun je werkelijk álle vragen wel als onbelangrijk af doen.
Dus denk mee of onthoud je in elk geval van een dergelijk commentaar s.v.p.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Heej, je hebt gelijk, het is goed om over dit soort dingen na te denken. Mijn opmerking is niet bedoeld om je vraag als onbelangrijk of zo af te doen.

Ik wil alleen daarnaast ook de vraag stellen in hoeverre we naast het benoemen van problemen ook proberen te werken aan een oplossing.

Was niet als een aanval op jou bedoeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oké!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Hierbij een aantal gedachten uit de Korte Verklaring die mij wel aanspreken.
“Maar door Zijn heengaan verwerft de Here de Geest, die Hij zenden zal (…). En dan zal de Geest het pleit voeren voor de zaak van Christus voor wie Hij als de Zaakbezorger optreden zal, [Joh.]14:16. Dat zal Hij doen tegenover de wereld, d.i. de Gode vijandige mensenwereld; hier niet in haar totaliteit gedacht als het geheel van de miljoenenmassa die ooit over de gehele aarde tot haar behoren zal, (…) maar kwalitatief, als een organisch en samenhangend onder die éne naam benoembaar geheel: de wereld, de kosmos, die zich van God heeft afgekeerd in de zondeval.(…)
Zo zal Hij haar [de wereld dus] overtuigen, dat het gelijk aan de zijde van Christus en Zijn gemeente is en dat zij ongelijk heeft met haar vijandschap tegen Christus en Zijn Kerk, zelfs al meende zij daarmee God te dienen, vs. 2. Het innerlijk gevolg van deze arbeid zal tweevoudig zijn: bekering ten eeuwigen leven, maar ook verharding en eeuwig oordeel. Hand 2:22-41; 7:51-57; 9:1-6.
De Geest zal de wereld overtuigen van zonde. Niet in het algemeen dat er zonde is en dat er gezondigd wordt, maar, beschuldigend en dus persoonlijk, dat zíj zondigt. En dat weer niet algemeen en onbepaald, maar op het éne concrete en centrale punt, waarom het gaat in de wereld als zij met Christus in aanraking komt: omdat zij niet geloven in Mij. Dáárover loopt de aanklacht. De Geest valt aan op het frontale font. En daar zal Hij de wereld overtuigen, dat ze ongelijk heeft in haar vijandschap tegenover Jezus. (…) En heeft Hij op dat centrale punt haar eenmaal van ongelijk en dus van zonde overtuigd, dan wordt van daar uit en daarna alle zonde haar als zonde openbaar. Zelfs haar deugd en ingebeelde vroomheid.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Naar een nieuw onderwerp gaan, namelijk "Zondag 3"?
Plaats reactie